Viking Amorella ajanut karille

Tosiaan mielenkiintoista tietää mitä tällä kertaa tapahtui. Kyseinen kapeikko ei ole leveä, mutta kuitenkin turallinen. Sekä tapahtuiko pohjakosketus edes kapeikossa vai vähän sen jälkeen. Päälliköltä nopeaa toimintaa ja viranomaisilta. Kaikki meni hyvin vaikka ainekset olisi ollut pahempaan.
 
Aika vanha laiva, valmistunut -88.
" This wouldn´t be until January 2017 when Viking Line announced that they would sell Amorella in 2020 as there will be new ship at late Q1/early Q2 2020. "
<- ei toteutunut tuokaan...

 
Mahtaa huoletuttaa niitä joilla auto laivassa. Että milloin saavat sen takaisin.

Tutkivat ensin vahingot ja sitten miettivät siirron. On mahdollista, että rekat pitää saada pois ennen siirtoa. Sekin pitää miettiä, että miten pirussa. Jollain lossilla tai proomuilla? On siinä vielä monta pientä ja suurta asiaa edessä.

Vaikka kaikki meni hyvin, se oli vakava paikka. Kunnon reikiä tuli ja osastoihin alkoi tulla vettä.
 
Juu, mutta miten se pohjakosketus sitten pääsi sattumaan?
Amorellan syväys on 6.35 metriä ja väylän nimellissyvyys on tuolla kohtaa 7 metriä (todellinen väylänsyvyys lienee jopa metrin-pari enemmän).... merivedenkorkeus suurin piirtein keskimäärinen (+ 6 cm)

Tottakai laivalla tiedetään nuo perusasiat ja varmasti voidaan hieman jopa vaikuttaa laivan syväykseen mutta ei siinä mitään kivitalon korkuista toleranssia jää laivan ja merenpohjan väliin.
Väylä on juuri tuolla kohtaa erittäin kapea, toki hyvin merkitty ja hyvät olosuhteet muutenkin...Mutta ehkä siinä väylän oikeassa laidassa (väylän pohjoispuolella?) on jokin paikka jossa pohjakosketus pääsi syntymään.
- juurikaan tätä viisaampi ei maissa pystytä olemaan.
- varmasti asia selvitetään - pohjia myöten.
 
Kun katseli paatin kulkua, niin aika suoraan se on sinne mennyt, onko kapteeni edes paljoa joutunut/huomannut tehdä rantaan pääsemiseksi.


Pohjakosketuksesta kerrottiin kuulutuksella, jossa kerrottiin myös, että matkaa jatketaan ja tilannetta pysähdytään tutkimaan.

Paikka, mihin se käännettiin, on parin kilometrin päässä siitä, missä raapaisi.

Ei se tuuliajolla ollut. Harkittua tuo on.

792a0713-fdad-405d-b676-bf043642a49f.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Mietin että olisiko myrsky voinut siirtää noita Hjulgrundetin poijuja, mistä suunnasta tuuli kävi tuossa pahimmillaan? Luulisi kyllä, että ammattimerenkulku olisi huomannut jo mahdollisen siirtymän.
 

Liitteet

  • 12.png
    12.png
    1.8 MB · Luettu: 18
  • 11.png
    11.png
    1.3 MB · Luettu: 17
Mahtaa huoletuttaa niitä joilla auto laivassa. Että milloin saavat sen takaisin.

Jos autosi on Amorellassa niin en suosittele googlaamaan tai kaivamaan finlexistä yhteinen haveri -nimistä tapahtumaa. Siis rahdin omistajien vastuuta laivan pelastamiseksi. :)

Muutoinkin koko meripelastus on aika mielenkiintoista myös juridisesti. Sille oli hyvä syy, että Sally Albatrossin kapteeni ei jättänyt laivaansa. Vastaavasti Alfons Håkansin miehistö olisi tosi mieluusti astunut heti samalla hetkellä tyhjäksi jääneeseen laivaan.

13-26-17049.jpg
 
Back
Top