Viking Amorella ajanut karille

Keskustellaan Estoniasta salaliitto ketjussa ettei mene Amorellan kanssa sekaisin. Toki joku voi tehdä myös täysin oman lirpakkeen jos haluaa jutella Estoniasta vähemmän salaliitto linjalla.
 
Toisesta tämän hetken mehukkaasta tarinasta on myös pihisemässä ilmat vauhdilla ulos.

Minä olen tuon raportin lukenut, enkä hetkeäkään usko ettei se pitäisi paikkaansa.
 
Tässä kannattaa huomioida ettei kivi välttämättä edes liity haveriin. Tuossa on voinut ihan hyvin myös tekniikka pettää tai tapahtua inhimillinen erehdys.
 
Tässäkin kohtaa olisi ehkä syytä laittaa huoltovarmuuden mittasuhteet ja prioriteetit kohdilleen ja hoitaa perusasiat kuntoon, että miljardien hävittäjillä ja laivoilla olisi kriisin aikana jotain suojattavaa

"Miljardien hävittäjät"? Niinhän se on, vaikka ne maksavatkin miljardeja - vuosikymmenille jaettuna - ja summat tuntuvat taustoja tuntemattomilta kauhistuttavilta niin prioriteetin on edelleen oltava niissä laivoissa ja puolustusvoimien varusteissa. Muuten kärsii alueellinen koskemattomuus ja yhteys mm. Saksaan ja Ruotsiin.

Tuntuivathan ne maskihankinnatkin turhilta ja kalliilta jos niitä viime syksynä kauhisteli
 
Viimeksi muokattu:
Aika isot jäljet siellä Amorellan pohjassa on, paikalla käyneen kaverin mukaan 4-5 railoa. Lähtökohtaisesti nykyisten jättiristeilijöiden uittaminen ahtaassa saaristossa on vähintäänkin typerää ja parhaimmillaankin mauton tuulahdus 80-luvulta, jonka soisi jo loppuvan. Pienemmillä aluksilla ja kalliimmilla lipuilla matkassa olisi jotain loistoa ja alukset olisivat merikelpoisia laivoja. Borella tai Ukko-Pekalla Ruotsiin, ilman kiirettä...
 

Liitteet

  • 20200929_100201.jpg
    20200929_100201.jpg
    40.3 KB · Luettu: 91
Aika isot jäljet siellä Amorellan pohjassa on, paikalla käyneen kaverin mukaan 4-5 railoa. Lähtökohtaisesti nykyisten jättiristeilijöiden uittaminen ahtaassa saaristossa on vähintäänkin typerää ja parhaimmillaankin mauton tuulahdus 80-luvulta, jonka soisi jo loppuvan. Pienemmillä aluksilla ja kalliimmilla lipuilla matkassa olisi jotain loistoa ja alukset olisivat merikelpoisia laivoja. Borella tai Ukko-Pekalla Ruotsiin, ilman kiirettä...

100-jalkainen kaljaasi purjeilla ja polkupyöräkannella on vihreiden luddiittien tulevaisuutta?
 
Aika isot jäljet siellä Amorellan pohjassa on, paikalla käyneen kaverin mukaan 4-5 railoa. Lähtökohtaisesti nykyisten jättiristeilijöiden uittaminen ahtaassa saaristossa on vähintäänkin typerää ja parhaimmillaankin mauton tuulahdus 80-luvulta, jonka soisi jo loppuvan. Pienemmillä aluksilla ja kalliimmilla lipuilla matkassa olisi jotain loistoa ja alukset olisivat merikelpoisia laivoja. Borella tai Ukko-Pekalla Ruotsiin, ilman kiirettä...

Tulee itku monelle Ukko-pekalla kun alkaa keliä olemaan:).

 
Tulee itku monelle Ukko-pekalla kun alkaa keliä olemaan:).

Olen ollut tuollaisessa kelissä matkalla Tallinnasta-Helsinkiin. Muttei ollut mitään hätää kun olin vetänyt naama täyteen pahoinvointitabletteja.
Tulin Superstarilla ja siinä on keulassa se iso kahden kerroksen etuikkuna. Istuin siellä baarissa ja välillä oli kuin pesuoneessa kun koko se etuikkuna oli roiskeen peitossa.
Ilman tabletteja olisin oksentanut suolet ulos.
 
Olen ollut tuollaisessa kelissä matkalla Tallinnasta-Helsinkiin. Muttei ollut mitään hätää kun olin vetänyt naama täyteen pahoinvointitabletteja.
Tulin Superstarilla ja siinä on keulassa se iso kahden kerroksen etuikkuna. Istuin siellä baarissa ja välillä oli kuin pesuoneessa kun koko se etuikkuna oli roiskeen peitossa.
Ilman tabletteja olisin oksentanut suolet ulos.

Taisi @Iku-Turso tarkoittaa tällaista kippoa:

1601381876126.png

Pistä tuo 20+m/s keliin Kihdin selälle tai Ahvenanmerelle. Siinä loppuu monelta kyky ottaa viinaa. Halua kyllä löytyisi varmasti:).

Oma "ennätys" merellä oli 24m/s jatkuva ja puuskissa mittari näytti 31-32m/s. Tuo ei ole vielä edes kova myrsky (kansainvälisellä asteikolla ei edes myrsky) mutta en kaivannut yhtään enempää. Ja silloin kyseessä oli sentään iso kiulu!

Tuolla kuvassa olevalla en lähtisi edes satama-altaaseen jos mittari näyttää 10m/s tai enemmän.

Eipä sinänsä. Kyllä Itämerellekin tehty kippo voi kestää paljonkin. Ohessa entisen Viking Olympian matkaa Biskajalla Pride of Bilbao-nimisenä. Tuossa alkaa olemaan keliä. Hupi alkaa kohdassa 1.30 (ei ole 12 boforia, 11 kyllä). Biskajanlahti on Miehiä varten. Ei minulle:)!

 
Niin no on sitä tullut talvimyrskyissä muun muassa vartioveneellä keikuttua eikä haittaa yhtään. (vrt. http://gamma.nic.fi/~tstrand/photos/mysrky.jpg ei kyllä ole minun ottama kuva mutta tuttua menoa) Tulisiko Amorellan kaltaista laatikkoa pitää jonain merikelpoisuuden esikuvana? Mieluiten menisin jollain 60-lukuisella saman matkan, ne nyt vaan on hienompia kun mitä telakoilta on vuosikymmeniin tullut ulos ja runkomuodoltaan vielä kunnollisia, sisältä aidosti upeita.
 
Viimeksi muokattu:
Olen ollut tuollaisessa kelissä matkalla Tallinnasta-Helsinkiin. Muttei ollut mitään hätää kun olin vetänyt naama täyteen pahoinvointitabletteja.
Tulin Superstarilla ja siinä on keulassa se iso kahden kerroksen etuikkuna. Istuin siellä baarissa ja välillä oli kuin pesuoneessa kun koko se etuikkuna oli roiskeen peitossa.
Ilman tabletteja olisin oksentanut suolet ulos.
Valas-luokan aluksella olen melko vastaavassa myräkässä kerran ollut ja olihan se kokemus kun hetkittän kaikki kansirankenteet oli veden alla ja alus heilui kahteen suuntaan samaan aikaan. Lisätehot olisi silloin kelvannut.
 
Jännä nähä miten vakuutusyhtiö suhtautuu korvauksiin menetetyistä tuloista karille joutumisen johdosta? Verrataanko vuoden takaiseen vai korona- aikaiseen...

Nim. Paloi niitä sahojakin...
 

"M/S Amorellan syyskyisen karilleajon syynä on ehkä tekninen vika, kirjoittaa Åbo Underrättelser. Lehdessä haastatellun Viking Linen tiedotusjohtajan Johanna Boijer-Svahnströmin mukaan tähänastisen tutkimuksen perusteella kyseessä ei olisi inhimillinen erehdys.

Tarkempia tietoja teknisestä viasta Boijer-Svahnström ei kerro. Onnettomuustutkintakeskus jatkaa karilleajon tutkintaa.

Amorella sai pohjakosketuksen Ahvenanmaalla Järsön saaren edustalla 20. syyskuuta. Amorella on ollut korjattavana Naantalissa korjaustelakalla.

Johanna Boijer-Svahnström vahvistaa lehden tiedot Ylelle. Hänen mukaansa Amorella on nyt Turun satamassa normaalissa huollossa, joka siirrettiin tulevalta tammikuulta tähän hetkeen.

– Reitilleen Amorella palaa viikkojen sisällä, tarkempaa päivämäärää ei vielä ole , kertoo Boijer-Svahnström Ylelle."
 
Viimeksi muokattu:
Eli venäläisestä laivasta ei olla kaikesta huolimatta pudotettukkaan kivenlohkareita väylälle.
 
Back
Top