Villa ja sarka

  • Viestiketjun aloittaja Deleted member 2762
  • Aloitus PVM
Tämä oli hyvä lisä tänään pipon alla..pysyy niskakin lämpösenä.
Omat haasteet tuo kyllä tuo lasien käyttäjille..
12725419.jpg
 
Minä käytän tätä polkiessa pyörää. Kevyemmällä pakkasella on sen päällä sarkainen verikauha päässä ja kovemmilla pakkasilla M/05 karvalakki.
Koska minulla lasit niin pidän suun ja nenän vapaana. Kyllä tämä huppu silti lämmittää kaulaa, niskaa, leukaa, poskia.

377235983267859a71.jpg
 
Minä käytän tätä polkiessa pyörää. Kevyemmällä pakkasella on sen päällä sarkainen verikauha päässä ja kovemmilla pakkasilla M/05 karvalakki.
Koska minulla lasit niin pidän suun ja nenän vapaana. Kyllä tämä huppu silti lämmittää kaulaa, niskaa, leukaa, poskia.

377235983267859a71.jpg

Mulla veti lasit jäähän tänään vaikka ei ollutkaan huppua päässä. Tää lekan huppu on aika sopeva, löytyy myös tollanen Acliman huppu vihreä/valkoisena ja se on niin kuuma ettei tule juuri koskaan pidettyä.
 
Mulla veti lasit jäähän tänään vaikka ei ollutkaan huppua päässä. Tää lekan huppu on aika sopeva, löytyy myös tollanen Acliman huppu vihreä/valkoisena ja se on niin kuuma ettei tule juuri koskaan pidettyä.
Acliman vihreä valkoinen taitaa olla paksumpi kuin tuo kuvan?
 
Ja kun pyöräilee niin koko ajan käy pienempi tai isompi viima naamalle joka enemmän tai vähemmän pitää lasit huurteesta vapaana.
 
Minä käytän tätä polkiessa pyörää. Kevyemmällä pakkasella on sen päällä sarkainen verikauha päässä ja kovemmilla pakkasilla M/05 karvalakki.
Koska minulla lasit niin pidän suun ja nenän vapaana. Kyllä tämä huppu silti lämmittää kaulaa, niskaa, leukaa, poskia.

377235983267859a71.jpg
Mulla on tuollainen mallia Ilmavoimat, sininen. Jotenkin jäi ylimääräinen käsiin tavaroita luovutettaessa.
 
Tulipa männävuonna hommattua tämmöiset Saksan laivaston lammasnahkavuoriset talvisaappaat. Hieman reilunkokoiset, että mahtui vielä paksu villapohjallinen. Nyt voi todeta, että oli hyvä ostos, kovillakin pakkasilla riitti ohut sukka, eikä vilu ahdistanut varpaita. Ainoa miinus on tuo vanhoista natomaihareista tuttu pohja; kulutusta kestävä, mutta talvella liukkaanpuoleinen. 1550577200338.png
 
Mikäs ketju tämä on? :D

Täällä yksi villafani! Arjessa liikuessa on tullut siirrytyä yhä useamman tuotteen osalta villaan.

Säästyy jatkuvalta pesulta ja tuntuu päällä lämpimältä ja siirtää kosteuttakin suhteellisen hyvin. Nykyään on merinoa tai tavallista villaa: osa sukista, osa t-paidoista, osa puseroista, kerrastot, buffit ja pipot. Kulutuksenkestävyys heikompi toki kuin muovisilla vaatteilla, mutta siksi se villa onkin mulla lähinnä alla ja jotain muuta päällä. Työmatkaa kun taitan pyörällä tai juosten, niin yksi merino t-paita kulkee viikon, kun jotain muovikerrastoa joutaisi vaihtamaan päivittäin.

Muuten .... Olenkohan susi lampaitten vaatteissa? :unsure: Mielummin vaikka jellona.

Ei mulla muuta!
 
Minä laitan joka (no ainakin melkein) päivä merinokerraston ulos tuulettumaan kun pääsen iltapäivällä kotiin.
 
Villamies olen, ei mulla kuttaperka vaatteita ole yhtään, suosin villaa, sarkaa,puuvillaa ja nahkaa,viimeinen polyesterihöttötakki meni juuri pannunpesään, ns. erätakki joka oli jäänyt varaston naulakkoon.
 
Tuon erätakin housut muuten sulahti haaruksista rälläkän kipinäsuihkusta, ei mitenkään turvalliset tuollaiset muovivaatteet ole..
 
Pieni määrä keinokuituja lisää erityisesti villaneuleen kestoa, joten eivät öljyn jäteaineet täysin turhia ole. Tämän huomaa erityisesti sukissa. Tuntuisi lisäävän myös huopatyyppisen kankaan kestoa.
Esim. intin sarkaisen M/65 palveluspuvun housuissa on 15% keinokuitua ja ne kestävät kulutusta paremmin kuin vaikkapa Ruotsin armeijan M/39 sarkahousut, joiden paksuus on suunnilleen sama, mutta ovat 100% villaa.

En sitten tiedä toimisiko hamppu taikka pellava samassa vahviketarkoituksessa.
 
Juu minä en huoli 100% villasisältöistä, liian kulumisherkkää.
En minäkään esim. sukkiin, mutta muihin aluskerrastoihin kyllä. Kunhan on jotain kestävämpää materiaalia sen päällä.

Joskus juoksin repun kanssa töihin vain 100% villaa oleva kerraston paita päällä ja repun hinkkaus teki selän täyteen pieniä reikiä. Takin kanssa oli aina kestänyt moitteetta. Samaa olen sitten tehnyt tuolla varustelekan L1 T-paidalla eikä mitään kummempaa kulumista ole ilmennyt. Pienikin määrä polyesteriä/nylonia heikentää kuitenkin vaatteen antibakteerisuuta. Semmoista tasapainoittelua ja oikean käyttötarkoituksen löytämistä tämä villavaatteiden käyttö!
 
Unohtuipa kertoa sekin että löysin yhdet ilmeisesti Rennoston siniset sarkahousut, väri on metka vaaleamman sininen, kuin farkuissa.
 
Etsiskelin netistä puuvillaista m65 jenkkitakkia, ei taida täältä kotomaasta löytyä, kaikenlaista sekoitekangasta kaikissa, alkuperäinen Rambotakki lienee ollut juurikin puuvillaa, tietääkö joku??
 
Jakotavarakuusvitosen kangas (niin housujen kuin takin) on 50% nailonia, 50% puuvilla eli NyCoa.

M1943 on puuvillaa. Takkien leikkauksessa on melko vähän eroa, vanha mielestäni parempi.

Hamppu kyllä. Se on pirullisen lujaa kuitua.
On, mutta saako pelaaman villakuidun kanssa yhteen? Esim. villaneuleissa vahvikkeena käytetty keinokuitu on yleensä pehmeää polyamidia, eikä -esteriä.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top