Voiko sivullisten apuun luottaa?

Mikä tahansa työ on suoritustasoltaan apaattista, mikäli työn tuloksellisuuteen ei ole todellisia mahdollisuuksia esim resurssin tai työvälineiden kannalta. Silloin on vaan parasta jotenkin nitkutella työpaikassa mahdollisimman matalalla stressillä.

Poliisin rikostutkinta työ ei mielestäni poikkea muusta millään tavoin.
Jos missä tahansa töissä halutaa oikeita tuloksia, resurssi ja työvälineet ensimmäisenä tasolle joka vastaa työmäärää.

Autoa on vaikeaa korjata jos käteen annetaan tiiliskivet.

.
 
Suomi on länsimainen oikeusvaltio, jossa rikosten selvittäminen on lailla säädetty viranomaisten tehtäväksi. Suosittelen muuttamaan vaikka Irakiin tai johonkin vastaavaan hiekkaihmisten banaanivaltioon jos diggaa siitä, että kuka tahansa saa ottaa lain omiin käsiinsä ja kostaa mielivaltaisesti omiin läheisiin kohdistuneet vääryydet.

Pitäisi ymmärtää ero hätävarjelun (=tapahtuu samantien hyökkäyksen torjumiseksi) ja koston (=tapahtuu jälkikäteen, kun hyökkäys on jo päättynyt) välillä.

Jos poliisi ei pysty selvittämään rikoksia, silloin oikea vaihtoehto on tehostaa poliisin toimintaa. Siihen toimivia sivistysvaltion keinoja ovat mm. lainsäädäntömuutokset ja resurssien lisääminen.
Täytyy tätäkin asiaa huomioidessa muistaa kuitenkin ruotsalainen ja suomalainen oikeudenkäytön ja lainsäädännön historia, joka asettui nimenomaan oikeuden toteutumisen puolelle: jos toteutti kiinniottoa rikollisen lailliseen edesvastuuseen saattamiseksi, pätivät siinä kaikki hätävarjeluun liittyvät seikat jopa hieman laajennettuina. Vuoden 1734 laissa (joka oli meillä voimassa rikoskaaren osalta vuoteen 1889) oli, että jos rikollinen väkivalloin vastusti kiinniottoa ja siitä syntyneessä yhteenotossa kuoli, oli teko mitätön. Vastaan panematonta rikollista sen sijaan koski täysi oikeusturva, paitsi jos oli tehnyt kuolemanrangaistukseen johtavan rikoksen, jolloin tämän tappamisesta seurasi vain hyvin ankara sakko (200 riikintaaleria, joka oli huomattava omaisuus, käytännössä kaiken omaisuuden menetys kruunulle) - ja tässä täytyy toisaalta huomioida, että mm. ryöstöstä seurasi tuossa samaisessa laissa kuolemanrangaistus.

Autonomian aikana Suomeen levinneet ranskalaiset ja toisaalta myös venäläiset (yleismannermaiset) vaikutteet toki muuttivat asiaa, eikä oikeudenkäytössä yhteisö ja kollektiivinen moraali painottunut enää yhtä paljon kuin muinaiseen ruotsalaiseen ja suomalaiseen oikeudenkäyttöön pohjautuneessa vanhassa Ruotsin valtakunnan laissa. Kuolemanrangaistuksesta luopuminen oli myös seurausta ensisijaisesti venäläisistä vaikutteista, sillä Venäjähän ei kuolenanrangaistusta juuri käyttänyt, koska se ei sopinut venäläiseen epäoikeusyhteiskuntaan kuin rikoksista hallitsijaa vastaan (kuolemanrangaistuksen tarkoitushan oli kollektiivisen oikeudentunnon tyydyttäminen, mitä Venäjällä ei ollut sopivaa tehdä, koska alamaisten kuului pelätä ja totella ylimystöä ja keisaria, ei kokea omanarvontuntoa ja oikeudentuntoa). Ruotsalainen tapa toteuttaa kuolemanrangaistus oli myös aivan erilainen kuin venäläinen: Ruotsissa teloitusten julkisuus ja julkinen demonstratiivisuus katsottiin erittäin tarpeelliseksi ja keskeiseksi, Venäjällä ne taas toimeenpantiin kaikelta yleisöltä salassa, koska kuolemanrangaistusta käytettiin vain nimenomaan kollektiivista oikeudentuntoa rikkovalla tavalla. Ja muuten meillähän rauhan ajan kuolemanrangaistus lopetettiin Venäjän takia aiemmin kuin Ruotsissa lopetettiin (meillähän niitä alettiin muuttaa Siperiaan karkotuksiksi) - ja Ruotsi toimeenpani rangaistukset loppuun asti suurina yleisötapahtumina kirveellä mestaamalla.

Osittain näistä syistä siis meilläkin oikeusteoria lähti muutokseen kohti viranomaisvetoisempaa systeemiä (tosin tapahtui se Ruotsissakin, mutta eri kulmasta lähtien). Toki tässä oli osallisena myös yleinen byrokratisoituminen erityisesti 1900-luvulla ja suurimman nopean muutoksen toi paikallisista nimismiehistä luopuminen yhteiskunnan alimpana oikeudenkäyttäjänä, joiden tehtävänä oli käytännössä jakaa oikeutta sellaisella tasolla, joka ei vielä ollut tarpeellista viedä kihlakunnanoikeuteen (nykyään puhuttaisiin käräjäoikeudesta), ja toisaalta toimivat eräänlaisina portinvartijoina kihlakunnaoikeuteen vietäville asioille. Nimismiehethän olivat usein huomattavasti lähempänä kansaa kuin mitkään poliisit ovat nykyaikana.

--

Olisin itse sitä mieltä, että nimismiesjärjestelmään palaamisesta voisi olla huomattavia etuja viranomaisten ja erityisesti oikeusistuinten kuormituksen vähentämiseksi, ja se toisi myös aluepoliittisia hyötyjä (nimismiesten palkathan olivat varsin hyvät ja toivat rahaa ja akateemista väestöä pienemmillekin paikkakunnille). Samaten myös yleisen oikeudentunnon mukainen toiminta rikollisten/väärintekijöiden edesvastuuseen saattamiseksi pitäisi olla huomattava lievennysperuste, ei tietenkään missään kolmen vuosisadan takaisessa muodossa, mutta nykyaikaan sopivassa muodossa. Lainvalvonta-oikeusjärjestelmämme tarkoitus ei kuitenkaan ole venäläinen vallanpitäjien aseman pönkittäminen, vaan pohjoismainen oikeuden toteutuminen.
 
Täytyy tätäkin asiaa huomioidessa muistaa kuitenkin ruotsalainen ja suomalainen oikeudenkäytön ja lainsäädännön historia, joka asettui nimenomaan oikeuden toteutumisen puolelle: jos toteutti kiinniottoa rikollisen lailliseen edesvastuuseen saattamiseksi, pätivät siinä kaikki hätävarjeluun liittyvät seikat jopa hieman laajennettuina. Vuoden 1734 laissa (joka oli meillä voimassa rikoskaaren osalta vuoteen 1889) oli, että jos rikollinen väkivalloin vastusti kiinniottoa ja siitä syntyneessä yhteenotossa kuoli, oli teko mitätön. Vastaan panematonta rikollista sen sijaan koski täysi oikeusturva, paitsi jos oli tehnyt kuolemanrangaistukseen johtavan rikoksen, jolloin tämän tappamisesta seurasi vain hyvin ankara sakko (200 riikintaaleria, joka oli huomattava omaisuus, käytännössä kaiken omaisuuden menetys kruunulle) - ja tässä täytyy toisaalta huomioida, että mm. ryöstöstä seurasi tuossa samaisessa laissa kuolemanrangaistus.

Autonomian aikana Suomeen levinneet ranskalaiset ja toisaalta myös venäläiset (yleismannermaiset) vaikutteet toki muuttivat asiaa, eikä oikeudenkäytössä yhteisö ja kollektiivinen moraali painottunut enää yhtä paljon kuin muinaiseen ruotsalaiseen ja suomalaiseen oikeudenkäyttöön pohjautuneessa vanhassa Ruotsin valtakunnan laissa. Kuolemanrangaistuksesta luopuminen oli myös seurausta ensisijaisesti venäläisistä vaikutteista, sillä Venäjähän ei kuolenanrangaistusta juuri käyttänyt, koska se ei sopinut venäläiseen epäoikeusyhteiskuntaan kuin rikoksista hallitsijaa vastaan (kuolemanrangaistuksen tarkoitushan oli kollektiivisen oikeudentunnon tyydyttäminen, mitä Venäjällä ei ollut sopivaa tehdä, koska alamaisten kuului pelätä ja totella ylimystöä ja keisaria, ei kokea omanarvontuntoa ja oikeudentuntoa). Ruotsalainen tapa toteuttaa kuolemanrangaistus oli myös aivan erilainen kuin venäläinen: Ruotsissa teloitusten julkisuus ja julkinen demonstratiivisuus katsottiin erittäin tarpeelliseksi ja keskeiseksi, Venäjällä ne taas toimeenpantiin kaikelta yleisöltä salassa, koska kuolemanrangaistusta käytettiin vain nimenomaan kollektiivista oikeudentuntoa rikkovalla tavalla. Ja muuten meillähän rauhan ajan kuolemanrangaistus lopetettiin Venäjän takia aiemmin kuin Ruotsissa lopetettiin (meillähän niitä alettiin muuttaa Siperiaan karkotuksiksi) - ja Ruotsi toimeenpani rangaistukset loppuun asti suurina yleisötapahtumina kirveellä mestaamalla.

Osittain näistä syistä siis meilläkin oikeusteoria lähti muutokseen kohti viranomaisvetoisempaa systeemiä (tosin tapahtui se Ruotsissakin, mutta eri kulmasta lähtien). Toki tässä oli osallisena myös yleinen byrokratisoituminen erityisesti 1900-luvulla ja suurimman nopean muutoksen toi paikallisista nimismiehistä luopuminen yhteiskunnan alimpana oikeudenkäyttäjänä, joiden tehtävänä oli käytännössä jakaa oikeutta sellaisella tasolla, joka ei vielä ollut tarpeellista viedä kihlakunnanoikeuteen (nykyään puhuttaisiin käräjäoikeudesta), ja toisaalta toimivat eräänlaisina portinvartijoina kihlakunnaoikeuteen vietäville asioille. Nimismiehethän olivat usein huomattavasti lähempänä kansaa kuin mitkään poliisit ovat nykyaikana.

--

Olisin itse sitä mieltä, että nimismiesjärjestelmään palaamisesta voisi olla huomattavia etuja viranomaisten ja erityisesti oikeusistuinten kuormituksen vähentämiseksi, ja se toisi myös aluepoliittisia hyötyjä (nimismiesten palkathan olivat varsin hyvät ja toivat rahaa ja akateemista väestöä pienemmillekin paikkakunnille). Samaten myös yleisen oikeudentunnon mukainen toiminta rikollisten/väärintekijöiden edesvastuuseen saattamiseksi pitäisi olla huomattava lievennysperuste, ei tietenkään missään kolmen vuosisadan takaisessa muodossa, mutta nykyaikaan sopivassa muodossa. Lainvalvonta-oikeusjärjestelmämme tarkoitus ei kuitenkaan ole venäläinen vallanpitäjien aseman pönkittäminen, vaan pohjoismainen oikeuden toteutuminen.
Hyvä essee. Keisarille raiskaus ja tapot olivat aika pieniä juttuja. Ehkä tämä jätti jonkin perinnön oikeuskulttuuriimme.
 
Sinällään tämä keskustelu toistuu aika ajoin hyvin samankaltaisena eri puolilla nettiä. Jotenkin minulla on kutina, että mitä enemmän ihminen pelkää kaikkea mahdollista uhkaavaa elämässään, sen varmempi hän on siitä, että kukaan ei koskaan auta, ja syyksi ihminen mieluusti keksii sen, että kun sitten saa itse vaikeuksia. Niin voi saadakin. Mitä sitten? Elämä on.

Totuus on kuitenkin toinen. Yritin avata sitä edellisellä sivulla. Suurin osa on paskahousuja. Moni hihnapieru saisi itsestään irti edes jotain, jos oma lapsi tai äiti olisi uhattuna. Se että ei saa, kun kyseessä on jonkun toisen lapsi tai äiti, johtuu siitä, ettei välitä siitä ihmisestä.

Kysymys siitä, voiko sivullisten apuun luottaa, on tavallaan hönö. Ei tietenkään voi. Etenkin isojen kaupunkien julkisissa liikennevälineissä on juuri sitä nahjusproletariaattia. Toisaalta voi tulla toinenkin kokemus. Salomo kirjoitti: "Tuhannen joukosta olen löytänyt yhden miehen." Nykyisin se voi olla nainenkin.

Onhan näitä kokemuksia. Yli kymmenen vuotta sitten teini-ikäinen tyttäreni soitti bussista myöhään illalla. Apinalauma oli alkanut häiritä. Lupasin tulla pysäkille vastaan. Ajoin auton Pohjois-Helsingissä sijaitsevan pysäkin takana olevalle tielle puiden taakse katveeseen. Tein suunnitelman ja siirryin ojan yli pysäkille odottamaan. Olin tyyni kuin vesi kesäisenä iltana. Täynnä valkoista vihaa ja valmis kuin viritetty kertasinko, mutta mielen varmistin päällä. Bussi tuli. Tyttö tuli ulos yksin. Bussikuski oli pysäyttänyt aiemmin auton ja heittänyt somppujengin ulos. Olivat uhonneet mutta totelleet. Muilta matkustajilta ei tukea ollut herunut, mutta heitä varmaan pelotti. Monta nulikkaa ja häräkäsähölökölö.

Sama tyttö puolusti kerran bussissa nuorta maahanmuuttajaa humalaisen kantasuomalaisen vihanpurkauksilta. Vahva oikeudentunto.
 
Kevennetään vähän. Olen aina pitänyt elokuvasta Roy Beanin laki. Eihän villi länsi tietenkään niin päättynyt (ja oikea Beankin kuoli sängyssään ryyppyputken jälkeen), mutta näinhän sen olisi pitänyt päättyä. 🤠


 
Back
Top