Meillä on autoissa parit heijastinliivit niissä etupenkkien selkänojissa olevissa taskuissa.
Kerran olen tarvinnut yllättäen tien päällä. Oli joku tilanne, missä piti ohjata liikennettä ja opastaa ambulanssi paikalle. Hyppäsin autosta, vedin heijastinliivin päälle, ohjasin liikennettä, kun lanssi tuli niin näytin sille mihin mennä, vedin liivit pois kun tilanne oli ohi ja jatkoin matkaa.
Tuommoisessa tilanteessa autoilijat reagoivat eri tavalla arkivaatteissa tiellä hyppivään hyypiöön tai keltainen heijastinliivi päällä tiellä hyppivään hyypiöön.
(Yhdestä toisesta tapauksesta en muista oliko liivi tai käytinkö. Siinä joku oli koittanut kääräistä vanhan romunsa tolpan ympärille ja satuttanut samalla pahasti osumapuolella istunutta tyttöystäväänsä. Nuorella kundilla oli ollut liukkaalla kelillä enemmän nopeutta kuin ajotaitoa.)
Ketjun aiheeseen liittyen:
Onnettomuudet, tapaturmat sun muut lienevät paljon yleisempiä kuin kovat väkivaltatilanteet. Se on hyvä muistaa myös silloin kun on itse se sivullinen, joka voisi auttaa.
Jos teitittelee kohteliaasti vanhoja ihmisiä ja suhtautuu avuliaasti, niin tuottaa heille sellaista turvallisuuden tunnetta, mitä mikään muu ei voi korvata. Jos liukkaalla kelillä tarjoutuu auttamaan tai varoittaa erityisen vaarallisesta kohdasta, niin voi olla iso apu. Jos pitää lastenvaunuille, raskaana oleville, vanhuksille... ovea auki, jos...
Itse pidän tärkeänä jo sitä, että matalampien rakennusten alueilla nyökätään tervehdykseksi myös niille joita ei tunneta, mutta ollaan melko varmoja, että asuvat samassa elinpiirissä. Sekin tuo tervettä yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunnetta ihmisille.