Voiko sivullisten apuun luottaa?

Olen käyttänyt talvella.

Kylmästä pullosta tavara tulee huonommin. Kohmeisilla näpeillä pakkasen jäykistämän letkun päässä olevan kappaleen paikalleen kiertäminen hankalampaa. Vaahto kyllä toimii vaikka touhu sinänsä on epäluotettavampaa ja hankalampaa.

Melkein yllyttäisin, että jos kesällä riittäisi yksi pullo niin ota talvella kaksi. Osa pullosta voi valua hukkaan joten toisella voi täydentää lopputulosta.


Ja kannattaa ostaa paketti koiranpaskoja ja se niiden mukana tuleva työkalu. Jos on isompi reikä, niin tunkee niitä reikään, ennen vaahtoa. Ja oikeastaan kannattaa ostaa sellainen halpa tupakinsytyttimestä toimiva kompura autoon. Ei paina juuri mitään. Ja kestää jokusen käytön.. ja heijastinliivit.

Venäjä opettaa. Kerrankin yhdessä talviyössä meni kaksi rengasta. Loppuivat vararenkaatkin.. ;)
 
Vähän edellisiin ja vähän ketjuunkin liittyen seuraavaa: Onko minulle käynyt hyvä vai uskomaton munkki,
kun rengas ei ole tyhjentynyt koskaan ajossa? Olen ajellut yli 40 vuotta noin 15-30 tuhatta vuodesssa, sekalaista ajoa.

Se riippuu, missä ajat. Minulla alkoivat renkaat tyhjentyä, kun aloin autoilla joku 10 000 vuodessa Venäjällä. Ajoin esim. Samalla autolla päälle 50 000 vuoteen. Renkaita meni sinä vuonna kaksi. Molemmat Venäjällä..
 
Koiranpaskoja ei virallisesti saa enää laittaa rengasliikkeissä. Ai mistä tiedän.... prkle...
Koiranpaskat on kyllä näppäriä renkaiden korjauksessa.

Mutta itse saa laittaa. Pääsee pois tien päältä. Ja itse korjaamalla järkevästi siistin reijän, kestää ja säästää korjaus/ uuden renkaan hinnan.

Toki eivät kestä pitkään liian isoissa reijissä. Yhteen renkaan reikään jouduin pistämään kaksi, kolme koiranpaskaa. ;) Kesti sen kesän hienosti. Ja seuraavasta keväästä pari viikkoa.. ;)
 
Se riippuu, missä ajat. Minulla alkoivat renkaat tyhjentyä, kun aloin autoilla joku 10 000 vuodessa Venäjällä. Ajoin esim. Samalla autolla päälle 50 000 vuoteen. Renkaita meni sinä vuonna kaksi. Molemmat Venäjällä..
Lähinnä päällystettyjä teitä, enkä missään tapauksessa Venäjällä. Meinaan vaan, että nykyään se paikkapullo on Suomessa melkein turha. Eipä ne tietysti paljoa tilaa vie, vararengasta ei ole tällä vuosituhannella ollut.
 
Lähinnä päällystettyjä teitä, enkä missään tapauksessa Venäjällä. Meinaan vaan, että nykyään se paikkapullo on Suomessa melkein turha. Eipä ne tietysti paljoa tilaa vie, vararengasta ei ole tällä vuosituhannella ollut.

Suomessa tuoreilla käyttöauton suht tuoreilla renkailla, ei rengasrikkoja juuri tule. Itsekin olen pari vuosikymmentä autoillut 20-50 000 km/vuosi.

Ainut tapa kai tappaa ehjä suht uusi rengas on ajaa alipaineilla tai tosiaan osua "lottovoittoon"?

Mutta hyvä on se pullo olla mukana. Ei tarvitse venata jossain Jumalan selän takana hinuria..

Vanhemmissa harrasteautoissa renkaita menee useammin, kun ei perus kestä ostaa uusia rengasssarjoja kovin tiheään useampaan autoon. Ikä lisää renkaan antautumistodennäköisyyttä..
 
..heijastinliivit.

Meillä on autoissa parit heijastinliivit niissä etupenkkien selkänojissa olevissa taskuissa.

Kerran olen tarvinnut yllättäen tien päällä. Oli joku tilanne, missä piti ohjata liikennettä ja opastaa ambulanssi paikalle. Hyppäsin autosta, vedin heijastinliivin päälle, ohjasin liikennettä, kun lanssi tuli niin näytin sille mihin mennä, vedin liivit pois kun tilanne oli ohi ja jatkoin matkaa.

Tuommoisessa tilanteessa autoilijat reagoivat eri tavalla arkivaatteissa tiellä hyppivään hyypiöön tai keltainen heijastinliivi päällä tiellä hyppivään hyypiöön.

(Yhdestä toisesta tapauksesta en muista oliko liivi tai käytinkö. Siinä joku oli koittanut kääräistä vanhan romunsa tolpan ympärille ja satuttanut samalla pahasti osumapuolella istunutta tyttöystäväänsä. Nuorella kundilla oli ollut liukkaalla kelillä enemmän nopeutta kuin ajotaitoa.)

Ketjun aiheeseen liittyen:

Onnettomuudet, tapaturmat sun muut lienevät paljon yleisempiä kuin kovat väkivaltatilanteet. Se on hyvä muistaa myös silloin kun on itse se sivullinen, joka voisi auttaa.

Jos teitittelee kohteliaasti vanhoja ihmisiä ja suhtautuu avuliaasti, niin tuottaa heille sellaista turvallisuuden tunnetta, mitä mikään muu ei voi korvata. Jos liukkaalla kelillä tarjoutuu auttamaan tai varoittaa erityisen vaarallisesta kohdasta, niin voi olla iso apu. Jos pitää lastenvaunuille, raskaana oleville, vanhuksille... ovea auki, jos...

Itse pidän tärkeänä jo sitä, että matalampien rakennusten alueilla nyökätään tervehdykseksi myös niille joita ei tunneta, mutta ollaan melko varmoja, että asuvat samassa elinpiirissä. Sekin tuo tervettä yhteisöllisyyden ja turvallisuuden tunnetta ihmisille.
 
Tämä lienee sopiva ketju.

Eilinen kotimatka juhannuksen vietosta sai dramaattisen käänteen Porvoon itäpuolella kun moottoritiellä kaistojen väliseltä nurmialueelta pomppasi Mersu suoraan kohti. Ihan silmille ei onneksi tullut ja sain väistettyä, eikä kukaan ajanut peräänkään. Vedin sivuun ja soitto häkeen. Peleistä katsoin, ettei osunut kehenkään, mutta sitten auto teki u-käännöksen pysähdyttyään ja jatkoi ohitsemme matkaa oikea kylki ruvella, airbagit lauenneena ja oikean puolen renkaat puhjenneena.

Kysyin häke-päivystäjältä, että lähdetäänkö seuraamaan ja hän vastasi myöntävästi, kuitenkin muistuttaen että ylinopeuksiin ei saa lähteä mukaan. Eipä siitä suurta vaaraakaan ollut kun autosta oli renkaat menneet. Auto ajoi lopulta seuraavalta rampilta huoltoasemalle, jonne parin minuutin kuluttua tuli poliisipartio.

Koin velvollisuudeksi kuitata liikenteestä pois mahdollisesti päihtynyt kuljettaja. Auto pysähtyi puoleksi minuutiksi rampin jälkeiseen risteykseen arpoen suuntaa mihin kääntyä (lopulta kääntyi vasemmalta kaistalta liikenteen jakajan väärältä puolelta oikealle) ja kun ei voi tietää millaisen seurueen kanssa on tekemisissä, niin aika kuumottavia hetkiä ne oli. 40-50m hajurako tuntui terveelliseltä. Hätääntynyt tyttöystävä apukuskin paikalla ei jeesannut yhtään ja kun käytössä oli handsfree, niin häke-päivystäjä varmasti kuuli sen. Silti häke-päivystäjä hoiti hommansa tyylikkäästi pitäen minut kartalla poliisin tulosta, antaen rauhallisesti ohjeita ja samalla ymmärtäen huoleni siitä, että edessä voi olla potentiaalisesti vaarallinen seurue (kun ei koskaan voi tietää).

Häkelle toiminnasta 5/5, mutta kaikki muut tilanteessa olleet (ja pysähtyneet) autot jatkoivat kyllä matkaansa motarilla.
 
Viimeksi muokattu:
Pro tip: Tuli muuten eilen käytettyä 112-sovellusta ensimmäisen kerran. En ollut ihan varma sijainnista, joten sovelluksen käyttö tuli mieleen, se kun käyttää gepsiä.

Olen myös laittanut sovelluksen ihan omalle (viimeiselle) välilehdelleen, jotta sen löytäminen miljoonan muun kuvakkeen joukosta on helppoa hetkellä, jolla aivot toimii puoliteholla.

F87796DC-A3AA-4F7B-8C51-E66464FCC44B.jpeg

Sovellus toimi moitteetta, yhdisti esim. auton integroituun handsfreehin ongelmitta.
 
Tänään tuli autettua sivullista. Eräässä kauppakeskuksessa nuorehko naisihminen aika paljastavassa pukeutumisessa (Mallia KultaIida) käveli alakerroksessa ja hänen perään höntäsi 3 aika tummaa kaveri eka viheltelyn kanssa ja sit kun pääsivät iholle ja kosketus olkapäälle ja Wanna go with us yms... Jolloin nainen otti pienen spurtin hissille. Johon menimme samaan aikaan ja nämä viheltelijät perästä.
Kysyin "Tuttuja?"
"Ei".
Sanoin et "Painele vaan yläkerran parkkipaikan kerrosta, muita ei tule kyytiin".
Laitoin kauppakassin hissin nurkkaan ja ovelle parkkiin ja kun yrittivät sisälle. Käytin YLEn opettamaan tapaa ja ojensin käden eteen ja sanoin "Sori, hissi on täys, ei mahdu."
Onneksi hämmentyvät sen verran, että jäivät ulkopuolelle.
Tosin olin varautunut, että eivät pääse sisälle.
Yläkerrassa sain "kiitos". ja tiemme erkani.
 
Pro tip: Tuli muuten eilen käytettyä 112-sovellusta ensimmäisen kerran. En ollut ihan varma sijainnista, joten sovelluksen käyttö tuli mieleen, se kun käyttää gepsiä.

Olen myös laittanut sovelluksen ihan omalle (viimeiselle) välilehdelleen, jotta sen löytäminen miljoonan muun kuvakkeen joukosta on helppoa hetkellä, jolla aivot toimii puoliteholla.

Katso liite: 51174

Sovellus toimi moitteetta, yhdisti esim. auton integroituun handsfreehin ongelmitta.
Kommentti vähän vanhempaan viestiin: tuo on hyvä; olen esim seurannut rattijuoppoa itselle tuntemattomalla seudulla ja soittanut appin kautta häkeen (toki handsfreetä käyttäen). Siellä näkyy ruudulta, missä mennään eikä olla ilmoittajan paikallistuntemuksen varassa.

Itse asensin tuon heti ilmestyttyään; tuolloin Play kauppa ilmoitti, että appia oli ladattu yli 100 kertaa.
 
Bussista löytyi kuvaajia mutta ei juurikaan tekijöitä.


Lukijakommenteissa oli mielenkiintoinen kommentti: kirjoittaja on kertomansa mukaan toiminut lautamiehenä melkein 17 vuotta, mutta vastaan ei ole tullut yhtäkään tapausta jossa apuun tullut olisi joutunut edesvastuuseen.

1000023326.jpg
Itse uskon, että riski joutua edesvastuuseen on olemassa, mutta se liittyy lähinnä tilanteisiin joissa vähän koulutetaan pahantekijää; tai jos sillä on kavereita jotka kääntyvät auttajaa vastaan.

Lisätään vielä, että mielestäni kuvaaminen ei ole täysin turhaa; voi esim kuvata alkutilannetta ja ottaa nauhalle vielä oman de-eskaloivan aloituksen niin voi tarvittaessa osoittaa että itse ainakin yritti rauhoittaa tilannetta, ja että puuttumiseen oli ylipäätään perusteet. Eli voi hankkia selkänojaa omalle toiminnalleen.
 
Viimeksi muokattu:
Bussista löytyi kuvaajia mutta ei juurikaan tekijöitä.


Lukijakommenteissa oli mielenkiintoinen kommentti: kirjoittaja on kertomansa mukaan toiminut lautamiehenä melkein 17 vuotta, mutta vastaan ei ole tullut yhtäkään tapausta jossa apuun tullut olisi joutunut edesvastuuseen.

Katso liite: 91638
Itse uskon, että riski joutua edesvastuuseen on olemassa, mutta se liittyy lähinnä tilanteisiin joissa vähän koulutetaan pahantekijää; tai jos sillä on kavereita jotka kääntyvät auttajaa vastaan.

Lisätään vielä, että mielestäni kuvaaminen ei ole täysin turhaa; voi esim kuvata alkutilannetta ja ottaa nauhalle vielä oman de-eskaloivan aloituksen niin voi tarvittaessa osoittaa että itse ainakin yritti rauhoittaa tilannetta, ja että puuttumiseen oli ylipäätään perusteet. Eli voi hankkia selkänojaa omalle toiminnalleen.
Nimim. Koskela puhuu lähes varmuudella muunneltua tärkkelystä. Hänen selityksensä on jotain sellaista, että edesvastuuseen ei ole jouduttu "toista puolustamaan tulosta", vaan p-pitelystä, laittomasta uhkauksesta ja majesteettirikoksista. Väärin puolustamaan tultu, siis.
 
En mäkään usko että kukaan ei ole koskaan saanut tuomiota, mutta myös se on ihan paskapuhetta että auttaja sa aina tuomion.
 
Nimim. Koskela puhuu lähes varmuudella muunneltua tärkkelystä. Hänen selityksensä on jotain sellaista, että edesvastuuseen ei ole jouduttu "toista puolustamaan tulosta", vaan p-pitelystä, laittomasta uhkauksesta ja majesteettirikoksista. Väärin puolustamaan tultu, siis.

Ihan googlaamalla "tuomittiin hätävarjelun liioittelusta" löytyy paljon hakutuloksia.

Oma mielikuva on Poliisi ja oikeuslaitos tuntuvat olevan hyvin penseitä sille että ihmiset puolustavat omaa tai lähimmäisen turvallisuutta.

Rumasti sanottuna virkavalta kokee itsepuolustuksen "kilpailuna", sehän syö uskottavuutta valtiovallan voimankäyttö-monopolilta.
 
Bussista löytyi kuvaajia mutta ei juurikaan tekijöitä.


....


Lisätään vielä, että mielestäni kuvaaminen ei ole täysin turhaa; voi esim kuvata alkutilannetta ja ottaa nauhalle vielä oman de-eskaloivan aloituksen niin voi tarvittaessa osoittaa että itse ainakin yritti rauhoittaa tilannetta, ja että puuttumiseen oli ylipäätään perusteet. Eli voi hankkia selkänojaa omalle toiminnalleen.
Tällainen on jo hyvin lähellä sitä, että on oletusarvoisesti syyllinen ja saa niskaansa käänteisen todistustaakan.
 
Kommentti vähän vanhempaan viestiin: tuo on hyvä; olen esim seurannut rattijuoppoa itselle tuntemattomalla seudulla ja soittanut appin kautta häkeen (toki handsfreetä käyttäen). Siellä näkyy ruudulta, missä mennään eikä olla ilmoittajan paikallistuntemuksen varassa.

Itse asensin tuon heti ilmestyttyään; tuolloin Play kauppa ilmoitti, että appia oli ladattu yli 100 kertaa.
Joo, eikä se riitä, että ilmoittajalla on paikallistuntemusta, kun sijainti pitää pystyä myös selittämään häkelle, jolla ei ole mitään paikallistuntemusta. Olen elämässäni kaksi kertaa soittanut apua maastoon. Ensimmäinen kerta oli vielä sitä aikaa, kun ilmoitukseni metsäpalosta meni lähimmän palolaitoksen päivystäjälle, joka tunsi heti paikan; "juu, sen laavun luona siinä lammen rannassa." Tuoreempi tapaus oli hankalampi, kun vaati pitkän ja hankalan selitys- ja selvitystuokion, ennenkuin häkepäivystäjä osasi ohjata poliisipartion oikealle metsäautotielle, jonka varressa olin kirjaimellisesti astunut huumekätkön päälle. Asensinkin 112- sovelluksen pian sen ilmestyttyä.
 
Tällainen on jo hyvin lähellä sitä, että on oletusarvoisesti syyllinen ja saa niskaansa käänteisen todistustaakan.
Ei ole, mutta jos molemmat syytävät toista niin on eduksi jos pystyy todistamaan oman kantansa.
 
Ihan googlaamalla "tuomittiin hätävarjelun liioittelusta" löytyy paljon hakutuloksia.

Oma mielikuva on Poliisi ja oikeuslaitos tuntuvat olevan hyvin penseitä sille että ihmiset puolustavat omaa tai lähimmäisen turvallisuutta.

Rumasti sanottuna virkavalta kokee itsepuolustuksen "kilpailuna", sehän syö uskottavuutta valtiovallan voimankäyttö-monopolilta.
Näissä on käsittääkseni usein kyse siitä että ei tiedetä, mitä saa tehdä, tai ei malttaa lopettaa.

Esim kerran osuin paikalle missä kauhea liharekka jahtasi pitkin katua itseään paljon pienempää miestä. Kävi ilmi, että karpaasi oli ravintolan poke, ja kertoi käyttävänsä hätävarjeluoikeutta jahdatessaan ukkoa pitkin katua.
 
Back
Top