Bussista löytyi kuvaajia mutta ei juurikaan tekijöitä.
Bussit | Kasper Kivistö todisti bussissa uhkaavaa tilannetta – Muut matkustajat vain kuvasivat vieressä
Helsinkiläinen Kasper Kivistö todisti bussissa uhkaavaa tilannetta, jossa päihtynyt henkilö oli käydä käsiksi kanssamatkustajaan. Auttamisen sijaan suurin osa ihmisistä alkoi kuvata tilannetta kännyköillään.www.hs.fi
Lukijakommenteissa oli mielenkiintoinen kommentti: kirjoittaja on kertomansa mukaan toiminut lautamiehenä melkein 17 vuotta, mutta vastaan ei ole tullut yhtäkään tapausta jossa apuun tullut olisi joutunut edesvastuuseen.
Katso liite: 91638
Itse uskon, että riski joutua edesvastuuseen on olemassa, mutta se liittyy lähinnä tilanteisiin joissa vähän koulutetaan pahantekijää; tai jos sillä on kavereita jotka kääntyvät auttajaa vastaan.
Lisätään vielä, että mielestäni kuvaaminen ei ole täysin turhaa; voi esim kuvata alkutilannetta ja ottaa nauhalle vielä oman de-eskaloivan aloituksen niin voi tarvittaessa osoittaa että itse ainakin yritti rauhoittaa tilannetta, ja että puuttumiseen oli ylipäätään perusteet. Eli voi hankkia selkänojaa omalle toiminnalleen.
Tosin: "Kivistö kertoo itse kärsivänsä selkävammasta eikä pystynyt siksi fyysisesti puuttumaan tilanteeseen"
Mutta hyvin riittää fyysinen kunto käskyttämään muita tappeluun. Just saying...
Editz: Taas näitä pahuksen kirjoitusvirheitä.