Voiko sivullisten apuun luottaa?

Bussista löytyi kuvaajia mutta ei juurikaan tekijöitä.


Lukijakommenteissa oli mielenkiintoinen kommentti: kirjoittaja on kertomansa mukaan toiminut lautamiehenä melkein 17 vuotta, mutta vastaan ei ole tullut yhtäkään tapausta jossa apuun tullut olisi joutunut edesvastuuseen.

Katso liite: 91638
Itse uskon, että riski joutua edesvastuuseen on olemassa, mutta se liittyy lähinnä tilanteisiin joissa vähän koulutetaan pahantekijää; tai jos sillä on kavereita jotka kääntyvät auttajaa vastaan.

Lisätään vielä, että mielestäni kuvaaminen ei ole täysin turhaa; voi esim kuvata alkutilannetta ja ottaa nauhalle vielä oman de-eskaloivan aloituksen niin voi tarvittaessa osoittaa että itse ainakin yritti rauhoittaa tilannetta, ja että puuttumiseen oli ylipäätään perusteet. Eli voi hankkia selkänojaa omalle toiminnalleen.

Tosin: "Kivistö kertoo itse kärsivänsä selkävammasta eikä pystynyt siksi fyysisesti puuttumaan tilanteeseen"

Mutta hyvin riittää fyysinen kunto käskyttämään muita tappeluun. Just saying...

Editz: Taas näitä pahuksen kirjoitusvirheitä.
 
Näissä on käsittääkseni usein kyse siitä että ei tiedetä, mitä saa tehdä, tai ei malttaa lopettaa.

Itsepuolustuksessa ja kansalaisten omavaltaisessa voimankäytössä on tosiaan riskinä että mopo karkaa käsistä kun ei ole osaamista/kokemusta, vaikka oltaisiin ihan oikealla asialla. Maallikko menettää herkästi kontrollin kun testosteroni alkaa virtaamaan.

Itsellä on tuosta ihan omakohtaista kokemusta: Olen ollut yllättävässä voimankäyttötilanteessa joka päätyi kohteen tyylikkääseen kiinniottoon ja maihinvientiin. Jälkikäteen analysoitiin tapahtunutta, niin todettiin että oli tosi lähellä ettei annettu kohteelle oikein kunnollista sakinhivutusta.

Tilanteen ollessa päällä oma toiminta ja voimankäyttö tuntui täysin oikeutetulta, mutta jälkikäteen miettien tapahtuma näytti paljon vähemmän vaaralliselta. Oli hyvä ettei jaettu lyöntejä eikä potkuja.
 
Sivullisten apuun kansalainen EI voi luottaa.

Muutama viikko sitten kuulin tuttavaani uhatun pk seudun paikallisjunassa aamun työmatkaliikenteessä. Kaksi kollia istui vastapäätä ja sanoi että "annas ukko rahaa lompakosta tai mevedetään sua turpaan". Sivulliset hyvin kuulivat uhkauksen mutta kaikki keskittyivät omaan kännyynsä, kukaan ei tullut kysymään tarviiko jotain apua.

Jotta pysytään otsikon aiheessa en selosta sen enempää miten tilanne eteni. Tässä kuitenkin totean mainitun tuoreen tapauksen perusteella, että sivullisten apuun ei voi luottaa.
Jokainen joutuu tänä päivänä valmistautumaan itse itseään puolustaen.

----

Noh, kun tiedetään että nuoret ja muut hampuusit kulkevat jo puukot taskussa tuolla lainkuuliaisten keskellä, niin on toki hyvä pohtia sitä tilannetta, miten itse toimii kun se veitsi oikeasti tulee esiin uhkaajan käteen. Siinä tilanteessa sivulliset oletettavasti alkavat jo ottamaan etäisyyttä. Omasta mielestäni pamputtamisen kynnys ylittyy siinä kun uhkaaja ottaa aseensa esille.

Paikallisjunat ovat tänä päivänä Suomen turvattomin matkustusväline. Liikennelaitokset ovat täysin laiminlyöneet matkustajaturvallisuuden näissä välineissä, vartijoita ja poliisia ei näy, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää matkustajan itse omasta turvallisuudestaan huolehtiminen.

Näillä sanoin turvallista työmatkaa kaikille.

.
 
Ihan googlaamalla "tuomittiin hätävarjelun liioittelusta" löytyy paljon hakutuloksia.

Oma mielikuva on Poliisi ja oikeuslaitos tuntuvat olevan hyvin penseitä sille että ihmiset puolustavat omaa tai lähimmäisen turvallisuutta.

Rumasti sanottuna virkavalta kokee itsepuolustuksen "kilpailuna", sehän syö uskottavuutta valtiovallan voimankäyttö-monopolilta.
Nopealla googletuksella hakutulokset ovat tapauksia, joissa joku on puukotettu tai ammuttu ja menettänyt henkensä tai ainakin melkein. Yksi tulos kertoi tapauksesta, jossa mies oli heittänyt toisen lattialle ja lyönyt tämän jälkeen monta kertaa päähän, 30 päiväsakkoa.

Mielikuvasi eivät perustu todellisuuteen, vaan niihin harvoihin juttuihin jotka ylittävät uutiskynnyksen. Vertailun vuoksi viime vuonna Suomessa tapahtuu reilu 40 000 pahoinpitelyä, muista rikoksista puhumattakaan. Niistä ehkä muutama kymmenen päätyy lehtiartikkeliksi.

Itsensä tai toisen puolustaminen on täysin sallittua ja jopa toivottavaa. Joku järki täytyy kuitenkin sen voimankäytön mitoituksessa pitää, eli kun uhka on loppunut, pitää hakkaaminenkin lopettaa.
 
Mielikuvasi eivät perustu todellisuuteen, vaan niihin harvoihin juttuihin jotka ylittävät uutiskynnyksen. Vertailun vuoksi viime vuonna Suomessa tapahtuu reilu 40 000 pahoinpitelyä, muista rikoksista puhumattakaan. Niistä ehkä muutama kymmenen päätyy lehtiartikkeliksi.

Itsensä tai toisen puolustaminen on täysin sallittua ja jopa toivottavaa. Joku järki täytyy kuitenkin sen voimankäytön mitoituksessa pitää, eli kun uhka on loppunut, pitää hakkaaminenkin lopettaa.

Pystytkö kaivamaan uutista jossa poliisi tai muu virkamies vuolaasti kiittelisi kansalaisia jotka ovat voimatoimin taltuttaneet väärintekijän?

Virallisesti itsensä ja toisen puolustaminen on sallittua, mutta virkavallan suhtautuminen on hyvin penseätä. Oman ja vieraan omaisuuden puolustaminen on vielä vähemmän hyväksyttävää.
 
Mielikuvasi eivät perustu todellisuuteen, vaan niihin harvoihin juttuihin jotka ylittävät uutiskynnyksen.

Sattuipa aiheeseen liittyvä uutinen silmään:


TLDR; Teini ryöstetään ja nöyryytetään, aikuiset tarttuvat asiaan ja selvittävät asian ja toimittavat tiedot poliisille. Ei-niin-yllättäen aikuiset saavat kovemmat tuomiot kuin ryöstäjät.

Ymmärrätkö Kalleville että tuollaiset uutiset sotii pahasti tavallisen kansalaisen oikeustajua vastaan?

Ja sokerina pohjalla Iltiksen uutisen perässä on linkki vastaavaan tapahtumaan:


TLDR; Teini ryöstetään, ja poliisi ei laita tikkua ristiin asian selvittämiseksi.

Maallikon kokemus on että Poliisi ei vaivaudu edes tutkimaan tuollaista katuryöstöä. Lähipiirissä on tapaus jossa teiniltä vietiin kallis takki päältä. Tekijöistä on tuntomerkit, etunimet ja koulu jossa opiskelevat, mutta viranomaiset eivät ole saaneet vuoteen mitään aikaisesi. Ainoa mitä poliisi on painottanut että itse ei missään tapauksessa pidä mennä asiaa selvittämään.
 
Laki hätävarjelusta ei ole niin tavattoman vaikea. Kyllä minä autan, ja käytän harkintaa. Jos riehuja on 200-kiloinen sumopainija huumeiden vaikutuksen alaisena, käytän puhelinta enkä mene päin tilanteeseen. Yleensä olen omalla kulkuneuvolla enkä julkisissa liikennevälineissä, ettei näitä usein tule. En jätä lasta auttamatta.

Olen nähnyt valitettavan paljon sellaista, jossa selitetään omaa paskahousuisuutta näillä samoilla argumenteilla, ettei itseään ja toisia saisi puolustaa.

Se on kyllä harmi, jos jokaisen pitää olla oma juristinsa toimiessaan, mutta niin se menee. Jopa viranomaisen kaikissa oikeusvaltioissa pitää tietää rajat, mitä saa tehdä ja mitä ei. Muuten juttu kaatuu
TLDR; Teini ryöstetään ja nöyryytetään, aikuiset tarttuvat asiaan ja selvittävät asian ja toimittavat tiedot poliisille. Ei-niin-yllättäen aikuiset saavat kovemmat tuomiot kuin ryöstäjät.
Tuomioita ei ole vielä annettu. Mies kumautti teinien päät yhteen ja retuutti toista. Äiti pakotti toisen autoon ja takavarikoi puhelimet. Kyllä se taisi nyt mennä yli harmaankin alueen niin oikeustajun mukaista kuin onkin.

Yleisesti ottaen, en pelkäisi liikoja, mutta se harkinta, se harkinta. On muistettava, että voimakeinojen välttämättömyys pitää perustella. Ja pitää olla sopiva mitoitus. Tuli mieleeni, että mitä sitten, jos kaikesta huolimatta oikeus on eri mieltä? Maksan mieluummin kuin menetän moraalini ja annan amputoida sieluni. Mukavampi mennä hautaan tietäen, että peilistä katsoo mies eikä hiiri. Mutta en omenavarasta singolla ammu.
 
Laki hätävarjelusta ei ole niin tavattoman vaikea. Kyllä minä autan, ja käytän harkintaa. Jos riehuja on 200-kiloinen sumopainija huumeiden vaikutuksen alaisena, käytän puhelinta enkä mene päin tilanteeseen. Yleensä olen omalla kulkuneuvolla enkä julkisissa liikennevälineissä, ettei näitä usein tule. En jätä lasta auttamatta.

Olen nähnyt valitettavan paljon sellaista, jossa selitetään omaa paskahousuisuutta näillä samoilla argumenteilla, ettei itseään ja toisia saisi puolustaa.

Se on kyllä harmi, jos jokaisen pitää olla oma juristinsa toimiessaan, mutta niin se menee. Jopa viranomaisen kaikissa oikeusvaltioissa pitää tietää rajat, mitä saa tehdä ja mitä ei. Muuten juttu kaatuu

Tuomioita ei ole vielä annettu. Mies kumautti teinien päät yhteen ja retuutti toista. Äiti pakotti toisen autoon ja takavarikoi puhelimet. Kyllä se taisi nyt mennä yli harmaankin alueen niin oikeustajun mukaista kuin onkin.

Yleisesti ottaen, en pelkäisi liikoja, mutta se harkinta, se harkinta. On muistettava, että voimakeinojen välttämättömyys pitää perustella. Ja pitää olla sopiva mitoitus. Tuli mieleeni, että mitä sitten, jos kaikesta huolimatta oikeus on eri mieltä? Maksan mieluummin kuin menetän moraalini ja annan amputoida sieluni. Mukavampi mennä hautaan tietäen, että peilistä katsoo mies eikä hiiri. Mutta en omenavarasta singolla ammu.
Agressiivinen henkilö uhkaa puukolla, et rahat ja känny tai henki. Lyöt sitä kerran ja se ei tokene ja lyöt toisen.. arvaa kuka saa tuomion. Sana sanaa vastaan, puukkoa ei ole käytetty, onko silminnäkijöitä ja mitä ne sanoo, oliko edes puukkoa, edes ryöstäjää yms.... siitä vaan arpomaan tulos Käräjillä, Hovissa. Kuten kamppailu-urheilussa sanotaan, älä jätä päätöstä tuomareille.
 
Laki hätävarjelusta ei ole niin tavattoman vaikea. Kyllä minä autan, ja käytän harkintaa. Jos riehuja on 200-kiloinen sumopainija huumeiden vaikutuksen alaisena, käytän puhelinta enkä mene päin tilanteeseen. Yleensä olen omalla kulkuneuvolla enkä julkisissa liikennevälineissä, ettei näitä usein tule. En jätä lasta auttamatta.

Olen nähnyt valitettavan paljon sellaista, jossa selitetään omaa paskahousuisuutta näillä samoilla argumenteilla, ettei itseään ja toisia saisi puolustaa.

Esitän sinulle saman haasteen kuin Kallevillelle tuossa ylempänä: Pystytkö kaivamaan esimerkiksi uutista jossa poliisi tai muu virkamies vuolaasti kiittelisi kansalaisia jotka ovat voimatoimin taltuttaneet väärintekijän?

Itsekkään en toimettomana katso vierestä jos pahaa tapahtuu, mutta puuttumiskynnys on kyllä korkea. Ja tilanteen sattuessa pyrin ettei minusta jää mitään henkilötietoja, en suuremmin luota poliisiin tai oikeuslaitokseen näissä asioissa.
 
Esitän sinulle saman haasteen kuin Kallevillelle tuossa ylempänä: Pystytkö kaivamaan esimerkiksi uutista jossa poliisi tai muu virkamies vuolaasti kiittelisi kansalaisia jotka ovat voimatoimin taltuttaneet väärintekijän?
En näe oikein syytä ottaa koppia tästä, kun en ole kiitosta ollut etsimässä enkä väittänyt sellaista saatavan tästä enkä oikein mistään muustakaan hyvästä työstä. Kaipaat siis, että joku viskaali suutelee sinua, jos olet hyvä kansalainen? Kannustaa kasvattamaan munat? Ei helvetissä. Yhtä suurella menestyksellä voi etsiä ylistystä verotoimistosta tai valtiokonttorista. Ei tipu eikä lirise.

Toki poikkeus säännöstä olemassa on. Tässä muuten yksi taltuttajista haavoittuikin lievästi, mutta myyjältä olisi mennyt henki.

 
Näissä tilanteissa, mistä ketjussa on viimeksi keskusteltu, on ongelmana aina käräjäoikeus. (käytän sanaa oikeus vaikka se ei oikeastaan olekaan sitä.) Käräjillä oikeus punnitsee mahdollisesti tuntikausia asiaa, jonka asianosainen joutuu ratkaisemaan puolessa sekunnissa, Eli mitä teen akuutissa tilanteessa. Puoli sekuntia aikaa arvioida tilanne ja tuleva tilanne ja valita toiminta. Käräjäoikeus ei ole pystyvä arvioimaan hätävarjelutilannetta, Oli sitten kysymys uhrista tai suojeltavasta sivullisesta koska yhdelläkään Käräjäoikeuden jäsenistä ei oletusarvoisesti ole kokemusta asiasta.

Edit: muokattu selvennykseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Agressiivinen henkilö uhkaa puukolla, et rahat ja känny tai henki. Lyöt sitä kerran ja se ei tokene ja lyöt toisen.. arvaa kuka saa tuomion. Sana sanaa vastaan, puukkoa ei ole käytetty, onko silminnäkijöitä ja mitä ne sanoo, oliko edes puukkoa, edes ryöstäjää yms.... siitä vaan arpomaan tulos Käräjillä, Hovissa. Kuten kamppailu-urheilussa sanotaan, älä jätä päätöstä tuomareille.
En ole antanut rahojani. Tee sinä kykyjesi mukaan.

Muoks. Uskon, että pärjäät 🤠
 
Viimeksi muokattu:
Agressiivinen henkilö uhkaa puukolla, et rahat ja känny tai henki. Lyöt sitä kerran ja se ei tokene ja lyöt toisen.. arvaa kuka saa tuomion. Sana sanaa vastaan, puukkoa ei ole käytetty, onko silminnäkijöitä ja mitä ne sanoo, oliko edes puukkoa, edes ryöstäjää yms.... siitä vaan arpomaan tulos Käräjillä, Hovissa.
Agressiivinen henkilö uhkaa puukolla, vaatii rahoja tai tulee turpaan. Annan 20 euron setelin ja henkilö pistää sen taskuunsa. Minut on ryöstetty.
Otan takin sisältä pampun ja pamautan lihaa punaiseksi. Loppuu se ryöstö. Kuka saa tuomiota?


Kuten kamppailu-urheilussa sanotaan, älä jätä päätöstä tuomareille.
Hyvin ohjeistettu siihen sekuntien päätöstilanteeseen :solthum:

.
 
Näissä tilanteissa, mistä ketjussa on viimeksi keskusteltu, on ongelmana aina käräjäoikeus. (käytän sanaa oikeus vaikka se ei oikeastaan olekaan sitä.) Käräjillä oikeus punnitsee mahdollisesti tuntikausia asiaa, jonka asianosainen joutuu ratkaisemaan puolessa sekunnissa, Eli mitä teen akuutissa tilanteessa. Puoli sekuntia aikaa arvioida tilanne ja tuleva tilanne ja valita toiminta. Käräjäoikeus ei ole pystyvä arvioimaan hätävarjelutilannetta, Oli sitten kysymys uhrista tai suojeltavasta sivullisesta koska yhdelläkään niistä ei oletusarvoisesti ole kokemusta asiasta.
Näin se menee. Mitä sitten? Jos tällaisia pähkäilee, ei kykene tekemään mitään puolessa minuutissakaan. Se on se pointti.

Pari kaveria täällä tietää minut ja sen, miten paljon olen otellut. Myös laillisesti tuomaroituna ja siis ilman pelkoa rangaistuksesta. Ei sinne neliöön tai häkkiin ole koskaan tunkua vaikka alkeita moni opettelee. Aina on eri selitykset.

Maailman helpoin tapa sivuuttaa oma kyvyttömyytensä on vetää se perinteinen argumentti pöytään, että itse saat syytteen, jos mulkaisetkin rosvoa vihaisesti, älä vain tee mitään missään.

Juu, kyllä olen maksanut kerran oikein helkkarin mukavan summan oikeudesta omaan koskemattomuuteeni. Siitä ilosta maksaisin vaikka uudelleen. Maksavathan ihmiset autoilusta tai veneilystäkin. Hintaa sille tulee, kun törkeää pahoinpitelyä yrittäneen rosvon legot ovat pitkin bulevardia ja käsi poikki. Siinä on yksi juttu. Käräjillä saattaa olla vain laki mutta elämässä voi olla oikeus.

Olin nuori silloin. Nyt kohtelisin pehmeämmin, ainakin aseistamatonta. Ja mutkalla varustetulle voin antaa sen kännyn. Ei hölmöilyjä. Sitäpaitsi..

Kyllä minä hänet löydän.
 
En näe oikein syytä ottaa koppia tästä, kun en ole kiitosta ollut etsimässä enkä väittänyt sellaista saatavan tästä enkä oikein mistään muustakaan hyvästä työstä.

Toki poikkeus säännöstä olemassa on. Tässä muuten yksi taltuttajista haavoittuikin lievästi, mutta myyjältä olisi mennyt henki.


Otit kuitenkin oikein nätisti kopin, kehut siitä!

Myönnän olleeni liian jyrkkä, todistetusti Suomesta tosiaan löytyy tapaus jossa virkavalta on kiittänyt siviileitä jotka puuttuneet väkivaltaan. Harmi että juttu on maksumuurin takana.

Tapaus on kyllä niin harvinainen, että Lapin Kansa mainitsee ihasn johdannossa: "On poikkeuksellista, että poliisi kiittää julkisesti väkivaltatilanteeseen puuttuneita sivullisia, jotka asettavat itsensä vakavaan estäessään rikosta."
 
Joo. Itsekin olen kiitellyt ihmisiä jotka puolustavat sivullisia, mutta ei niistä ole lehtiin kirjoiteltu.
 
Sattuipa aiheeseen liittyvä uutinen silmään:


TLDR; Teini ryöstetään ja nöyryytetään, aikuiset tarttuvat asiaan ja selvittävät asian ja toimittavat tiedot poliisille. Ei-niin-yllättäen aikuiset saavat kovemmat tuomiot kuin ryöstäjät.

Ymmärrätkö Kalleville että tuollaiset uutiset sotii pahasti tavallisen kansalaisen oikeustajua vastaan?

Ja sokerina pohjalla Iltiksen uutisen perässä on linkki vastaavaan tapahtumaan:


TLDR; Teini ryöstetään, ja poliisi ei laita tikkua ristiin asian selvittämiseksi.

Maallikon kokemus on että Poliisi ei vaivaudu edes tutkimaan tuollaista katuryöstöä. Lähipiirissä on tapaus jossa teiniltä vietiin kallis takki päältä. Tekijöistä on tuntomerkit, etunimet ja koulu jossa opiskelevat, mutta viranomaiset eivät ole saaneet vuoteen mitään aikaisesi. Ainoa mitä poliisi on painottanut että itse ei missään tapauksessa pidä mennä asiaa selvittämään.
Suomi on länsimainen oikeusvaltio, jossa rikosten selvittäminen on lailla säädetty viranomaisten tehtäväksi. Suosittelen muuttamaan vaikka Irakiin tai johonkin vastaavaan hiekkaihmisten banaanivaltioon jos diggaa siitä, että kuka tahansa saa ottaa lain omiin käsiinsä ja kostaa mielivaltaisesti omiin läheisiin kohdistuneet vääryydet.

Pitäisi ymmärtää ero hätävarjelun (=tapahtuu samantien hyökkäyksen torjumiseksi) ja koston (=tapahtuu jälkikäteen, kun hyökkäys on jo päättynyt) välillä.

Jos poliisi ei pysty selvittämään rikoksia, silloin oikea vaihtoehto on tehostaa poliisin toimintaa. Siihen toimivia sivistysvaltion keinoja ovat mm. lainsäädäntömuutokset ja resurssien lisääminen.
 
Suomi on länsimainen oikeusvaltio, jossa rikosten selvittäminen on lailla säädetty viranomaisten tehtäväksi. Suosittelen muuttamaan vaikka Irakiin tai johonkin vastaavaan hiekkaihmisten banaanivaltioon jos diggaa siitä, että kuka tahansa saa ottaa lain omiin käsiinsä ja kostaa mielivaltaisesti omiin läheisiin kohdistuneet vääryydet.

Pitäisi ymmärtää ero hätävarjelun (=tapahtuu samantien hyökkäyksen torjumiseksi) ja koston (=tapahtuu jälkikäteen, kun hyökkäys on jo päättynyt) välillä.

Jos poliisi ei pysty selvittämään rikoksia, silloin oikea vaihtoehto on tehostaa poliisin toimintaa. Siihen toimivia sivistysvaltion keinoja ovat mm. lainsäädäntömuutokset ja resurssien lisääminen.
Eikös hiekkaihmisiin tehoa juuri hiekkaiset systeemit, ja polliisi on tehostanut toimintaansa, ainakin vihapuheen torjunnassa. Ja mitä tulee tuon äidin toimintaan, niin isossa kirjassa sanotaan, että kosto on minun sanoo herra, rouvista ei puhuta mitään :cool:
 
Suomi on länsimainen oikeusvaltio, jossa rikosten selvittäminen on lailla säädetty viranomaisten tehtäväksi. Suosittelen muuttamaan vaikka Irakiin tai johonkin vastaavaan hiekkaihmisten banaanivaltioon jos diggaa siitä, että kuka tahansa saa ottaa lain omiin käsiinsä ja kostaa mielivaltaisesti omiin läheisiin kohdistuneet vääryydet.

Pitäisi ymmärtää ero hätävarjelun (=tapahtuu samantien hyökkäyksen torjumiseksi) ja koston (=tapahtuu jälkikäteen, kun hyökkäys on jo päättynyt) välillä.

Jos poliisi ei pysty selvittämään rikoksia, silloin oikea vaihtoehto on tehostaa poliisin toimintaa. Siihen toimivia sivistysvaltion keinoja ovat mm. lainsäädäntömuutokset ja resurssien lisääminen.

Pidän tosi huonona kehityksenä sitä että ihmiset menettävät luottamuksensa siihen että Poliisi auttaa. Mutta siihen yhteiskunta on nyt mennyt.

Mitäpä luulet että jos tuon uhrina olleen teinipojan vanhemmat olisivat menneet ilmoittamaan tapauksesta poliisille, niin olisiko virkavalta reagoinut mitenkään?

Pahoin pelkään että olisi käynyt kuten tuossa:


Itsellä on mielikuva että tuntemani poliisit ja koko Poliisilaitos ovat vaipuneet jonkinlaisen apatiaan. Keskittyvät vain tekemään leipätyönsä, pyrkivät valitsemaan vaivattomia työtehtäviä jossa ei ole riskiä joutua esimiesten/median/kenenkään silmätikuksi.
 
Back
Top