wanhat aseet ja kysymyksiä tietäjille

Joo, vatsaleikkaukset on ongelmallisia ja ne kestää kauan jos on isoja ongelmia kuin mitä tuo vyönsolki sirpaleena voi tuottaa. Silti, ei nykypäivänä ole iso ongelma jos kirurgi osaa hommansa. Wiki ei kuitenkaan kerro kuoliko se veren vuotoon, vaikko veren myrkytykseen, sanoo vain että sitä ei saatu pelastettua.

Se mitä Shaumanin wikipedia tiedoissa sanotaan viittaisi verenmyrkytykseen, kyseessä oli taitavana tunnettu kirurgi ja kuvauksen perusteella jotakin oltiin tehty vammoille, joten kai ne on verenvuodot hoitaneet.
 
Melko ihme tuo olisi ollut jos N.B olisi tuosta eloon selvinnyt.
Mutta tuuristahan sekin on loppuunsa kiinni. Joku päähän ammuttu selviää, toinen kuolee tikkuun kynnen alla.
Tämä nyt ei liittynyt vanhoihin aseisiin mitenkään.
 
Gecon 125gr/8g patruuna on kanssa aika maltillinen, sanoisin ilman tutkaakin ammuttuna että reilusti miedompi kuin esim S&B bulk tai Magtech oman rekyylituntemuksen pohjalta. Tuon patruunan idea on ollut ladata tehdaspaukku melko lähelle Minor-luokan alarajaa, siksi moinen. Kuvaavaa on että yhdessä vanhemmassa pistoolissa ei suostunut syklaamaan Geco kunnolla vähän löysästi ammuttuna kun Magtech ja SB kukkui vielä täysiä.

Glockilla tai Shadowilla kyseinen Geco kellotti 132 pf. Muita ei olekaan tullut kokeiltua, koska muita ei ole tullut ylipäänsä ammuttua pitkään aikaan, paitsi 115 graanista, koska halvalla sai. Magtechin ysiin en ole koskenut, enkä aio koskeakaan, koska kyseisen valmistajan .357 ja .38 special ovat sellaista kuraa.
 
Glockilla tai Shadowilla kyseinen Geco kellotti 132 pf. Muita ei olekaan tullut kokeiltua, koska muita ei ole tullut ylipäänsä ammuttua pitkään aikaan, paitsi 115 graanista, koska halvalla sai. Magtechin ysiin en ole koskenut, enkä aio koskeakaan, koska kyseisen valmistajan .357 ja .38 special ovat sellaista kuraa.
Oon koittanut säästää oman Glockin luistissa olevaa dottia ja kanssa suosinut tuota Gecoa. Sattuu vielä olemaan hinnaltaan kohdallaan niin sporttipyssyssä oikein muuta järkeä ampuakaan kun käyntikin ihan hyvä.
 
Itse ammun P08 Parabellumilla Magtechin 115 grainin 9A-patruunaa, vaikka ase on suunniteltu 123 grainin 9B-patruunalle. Tätä Virtain Asetalo minulle suositteli, kun molempaa möivät. Netistä olen lukenut jenkkikehuja Sellierin bulkkipatruunankin puolesta (123 grn), mutta en ole uskaltanut kokeilla. Ukko-Mauser voi olla tietysti eri asia.
Lapua tekee 320 m/s lähtönopeuksista parabellum-patruunaa. Tarkoitettu juuri perinneaseisiin.
 
Tuosta Tampellan 47 Krh/35:stä tuli SA:n 47 Krh/39, joita tilattiin kuuden (6) kappaleen suursarja:(

Eli kävi samanlailla kuin Ranskan serkulle. Ymmärrän Ianin pointin että sotaan ei kerennyt kun valtio jahkaili ennen sotaa, ja sodan jälkeen Ranskan armeija tykkäsi enemmän kiväärikranaateista kuin noista pienistä khsta. Mutta mikä oli SA lausunto taikka päätös tämän suhteen?
 

Hyvä päätös. En ymmärrä miten indokiinassa, oletan tämän olevan kambodia, vietnam jne jengi käytti tuota ranskan versiota sodissaan Ianin mukaan, kun ei siinä kranaatissa ole juuri mitään massaa räjähdysaineelle taikka sirpalemassalle. Nykyaikana krkk on korvannut tuon tarkkuudessa ja kantamassa.
 

Pääase on hyvä, mutta jalusta on täysin perseestä. Ymmärrän miksi aatun joukot heitti näitä menemään ja adaptoivat Ranskan vehkeet saaliskamana. Nykypäivänä tuo sakujen wanha krh ehkä menisi jos siihen saisi jalat ja kevyen jalustan. Silti aneeminen teho verrattuna normi krhn.
 
Viimeksi muokattu:
Pahoittelut jos tulee väärään ketjuun, mutta en osuvampaa löytänyt.

Allekirjoittaneelle jäi käsiin perintönä kaksi pistoolia. Toinen on 22 cal S&W Model 41 ja toinen samoin S&W 38 cal Model 52-2. Molemmat aseet ovat iästään huolimatta erinomaisessa kunnossa. Ja tuo 38 cal on alkusarjan tuotantoa joka Jenkkisaittien mukaan pitäisi olla sielläpäin hyvin haluttu. Kyseinen malli on käsittääkseni hyvinkin arvostettu tarkkuusammunnasta kiinnostuneiden piirissä. Tosin taitaa olla niin että Suomessa tuo 38 ei ole nykyään kovin suosittu kaliiperi.

Niin tai näin, en ole itse kovin kiinnostunut hakemaan lupia ja taitaisi se aika hankalaa olla ainakin tuohon isompaan kaliiperiin. Ja kotona pieniä lapsia jolloin vaimoke ei ole kovin innokas pitämään rautatavaraa katon alla. Osaisiko joku palstan tietäjistä neuvoa miten noita kannattaisi lähteä myymään? Suoraan jollekin liikkeelle vai miten? En ole mitään priimahintaa hakemassa mutta en ihan ilmaiseksi haluaisi poliisillekaan noita kuskata jos ei ole ihan pakko.
 
Pahoittelut jos tulee väärään ketjuun, mutta en osuvampaa löytänyt.

Allekirjoittaneelle jäi käsiin perintönä kaksi pistoolia. Toinen on 22 cal S&W Model 41 ja toinen samoin S&W 38 cal Model 52-2. Molemmat aseet ovat iästään huolimatta erinomaisessa kunnossa. Ja tuo 38 cal on alkusarjan tuotantoa joka Jenkkisaittien mukaan pitäisi olla sielläpäin hyvin haluttu. Kyseinen malli on käsittääkseni hyvinkin arvostettu tarkkuusammunnasta kiinnostuneiden piirissä. Tosin taitaa olla niin että Suomessa tuo 38 ei ole nykyään kovin suosittu kaliiperi.

Niin tai näin, en ole itse kovin kiinnostunut hakemaan lupia ja taitaisi se aika hankalaa olla ainakin tuohon isompaan kaliiperiin. Ja kotona pieniä lapsia jolloin vaimoke ei ole kovin innokas pitämään rautatavaraa katon alla. Osaisiko joku palstan tietäjistä neuvoa miten noita kannattaisi lähteä myymään? Suoraan jollekin liikkeelle vai miten? En ole mitään priimahintaa hakemassa mutta en ihan ilmaiseksi haluaisi poliisillekaan noita kuskata jos ei ole ihan pakko.

Ihan ensiksi mainitaan, että tuskin sinä niitä lupia saisitkaan. Ellei sinulla siis ole joko ennestään pistoolilupia tai näyttöä siitä että olet harrastanut pistooliammuntaa vähintään kaksi vuotta.

Mutta mitä myymiseen tulee, niin liikkeelle myyminen varmaankin onnistuu, joskin hinta on luultavasti n. puolet siitä mitä saisit jos itse myyt (olettaen, että osaat asettaa hinnan kohdalleen).
 
Jees. Eipä ole virallista harrastuneisuutta joten tuo lupahomma olisi muutenkin lepo.

Tuosta itse myymisestä. Onnistuuko jonkun saitin kautta vai onko jotain muuta kanavaa? Kuten sanoin, en ole mitään priimahintaa etsimässä...
 
Back
Top