wanhat aseet ja kysymyksiä tietäjille

@pstsika : Olis pitäny lahjoa hiljaiseksi nuo 7 muuta ukkoa/akkaa ja myydä toimivat sitten huumeparonille tjsp. Ei oikein satu minun oikeuskäsitykseen ...

Pistimet on minulla. Toki luovun, jos jotakin kiinnostaa. Jos kiinnostaa, niin YV:tä sitten.

Kiitokset tunnistuksesta :D...

Olisihan ne voinut jemmata henkilökohtaiseen käyttöön...

Mitä pidät hintana kuvien 2 ja 3 pistimillä?
 
Tässä vielä yksi pähkinä. KGV ei tunne, enkä keksi mistä voisi olla kysymys. Kyseessä siis nikkelipohjainen rautamötikkä paksuun sormeen. Painoa paljon materiaalista johtuen.

Josko joku tunnistaisi. Kiitokset taasen etukäteen...

Sieppaa.PNG
 
Tässä vielä yksi pähkinä. KGV ei tunne, enkä keksi mistä voisi olla kysymys. Kyseessä siis nikkelipohjainen rautamötikkä paksuun sormeen. Painoa paljon materiaalista johtuen.

Josko joku tunnistaisi. Kiitokset taasen etukäteen...

Katso liite: 5201
Olisiko jonkun vanhan ajan pankkiirin, pohatan, rahamiehen, tai rahamiehenä itseään pitäneen henkilön käyttämä sinettisormus? Näyttää pirusti kullalle. Toisaalta taas kun se kullalle näyttää, niin se on voitu aikanaan myydä kultasormuksena, ja sillä on vedätetty kunnon summa ensimmäiseltä ostajalta, tai joltain omistajalta sormuksen omistajahistorian aikana. :D
 
Olisiko jonkun vanhan ajan pankkiirin, pohatan, rahamiehen, tai rahamiehenä itseään pitäneen henkilön käyttämä sinettisormus? Näyttää pirusti kullalle. Toisaalta taas kun se kullalle näyttää, niin se on voitu aikanaan myydä kultasormuksena, ja sillä on vedätetty kunnon summa ensimmäiseltä ostajalta, tai joltain omistajalta sormuksen omistajahistorian aikana. :D

Voisi tietysti olla, mutta ei ole kultaa ainakaan kokonaan ole, leimoja on sen verran vähän.

Mitä mieltä muut silmät: Onko sinetissä "S" ja kivääri?. Itse hahmotan tuon ornamentin kivääriks i... Taalasorumuksia tiedän khyl olevan, mutta näissä on nuo taalan 2 pystysoiroa...
 
Dollarisymbolin historia on monipuolinen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dollar_sign

S-kirjain, jonka yli menee 1 tai 2 pystyviivaa ei ole (ollut) käytössä pelkästään jenkkien valuutassa, vaan myös muillakin valtioilla. Jenkkien dollarivaluutan merkissäkin on käytetty sekä yhtä että kahta pystyviivaa, eli kumman tahansa käyttö on OK. Kaksi pystyviivaa on paikoin hankala toteuttaa. Näppäimistönkin dollarimerkissä on vain yksi pystyviiva, tai ainakin omassani on. Oletettavasti useimmissa fonteissakin on vain yksi: $. Voi olla että sormuksen tehneellä sepälläkin olisi ollut vaikeuksia tehdä kaksi pystyviivaa, tai ehkäpä hän ajatteli että "Pah. Yksi viiva saa luvan riittää." :D Sepän kädenjälkikään ei näytä täydelliseltä, mikä saa minut ajattelemaan että ehkä hän vain oli kokematon tai epätarkkaavainen seppä/piirtäjä, sillä S-kirjaimen ylä- ja alaosat ovat noin epäsymmetrisiä. Sormushan voi ihan hyvin olla yhden miehen tekemä ainutkertainen projekti, eikä kenenkään legendaarisen sepän tuhannes juhlatuotos.

Nytkin tulee mieleen että tuskinpa se sinettisormuksena olisi voinut olla koska sormuksen symbolin pitäisi olla nurinpäin eli peilikuvana, jos siis aiotaan saada kuva ilmentymään oikeinpäin varsinaiseen sinettiin... Vai onkohan historiassa paljonkin sinettisormuksia joita käytettiin nurinkurisuudesta huolimatta...? Kuinkahan monta kertaa historian aikana aloittelijaseppä on takonut sinettisormuksen oikeinpäin eli väärinpäin? :D

Vaikea tuota on nähdä minään muuna kuin dollarisymbolina, huolimatta siitä että pystyviiva levenee alaspäin mentäessä, saaden sen hieman näyttämään kivääriltä... Maallikohan minäkin vain olen, enkä mikään asiantuntija tai edes harrastelija.
 
Olen hävittänyt näköjään aseen hankkimisluvan. Kannattaako tuota enää etsiä, kauanko siinä on merkitty hankinta-aikaa myöntämispäivästä. En yleensä hävitä mitään, en varsinkaan tuon hintaisia lappuja, perhana.
 
Olen hävittänyt näköjään aseen hankkimisluvan. Kannattaako tuota enää etsiä, kauanko siinä on merkitty hankinta-aikaa myöntämispäivästä. En yleensä hävitä mitään, en varsinkaan tuon hintaisia lappuja, perhana.

Hankkimislupa on voimassa kuusi kuukautta myöntämispäivästä. Antaa poliisi varmaankin uuden, jos menet laitokselle ja tuo aikaraja ei ole umpeutunut.
Teit pällitestit ja kaikki? Käsittääkseni pällitestiltä välttyy kun ostaa alta kahden vuoden välein jonkun uuden tussarin. Lupa ei tosiaankaan liene nykypäivänä aivan ilmainen?
 
Vantaalla pällitesti on voimassa 3 vuotta, hankki aseita tai ei. Näin mulle kerrottiin.
 
Vantaalla pällitesti on voimassa 3 vuotta, hankki aseita tai ei. Näin mulle kerrottiin.

Näin myös muualla, ellei sitten poliisilaitoksella joku ole kehitellyt ihan omia sääntöjään (mikä tosin ei olisi ensimmäinen kerta).

Mutta siis joo, pälli on voimassa 3 vuotta, hankkimislupa 6 kk.
 
Wanha ase, mutta samalla uusi ase. Mulla ei ole tietoa oliko meillä palveluksessa yhtään tai hankittiinko niitä sodan jälkeen, mutta totuus on että rakennetulla alueella liekinheitin on edelleenkin kätevä linnoitusten valtaamisessa. Naapuri käyttää termobarisia ammuksia tähän hommaan, mutta toinen totuus on että liekinheittimet ovat nostaneet päätänsä uudestaan joten olisiko aika miettiä uudestaan.

 
Wanha ase, mutta samalla uusi ase. Mulla ei ole tietoa oliko meillä palveluksessa yhtään tai hankittiinko niitä sodan jälkeen, mutta totuus on että rakennetulla alueella liekinheitin on edelleenkin kätevä linnoitusten valtaamisessa. Naapuri käyttää termobarisia ammuksia tähän hommaan, mutta toinen totuus on että liekinheittimet ovat nostaneet päätänsä uudestaan joten olisiko aika miettiä uudestaan.

Olen jostain ymmärtänyt, että esim. TOS-1:n virallinen venäläinen luokitus onkin "raskas liekinheitin" tms. (joku venäjäntaitoinen korjatkoon jos ei ole näin) - ja liekinheitinhän se tavallaan onkin, ainoa ero on se että raketin avulla ammukseen sijoitetun polttoaineen saa paiskattua kauemmaksi.
 
Mielenkiintoinen naapurin laivasto revolveri joka oli aikaansa edellä muita monessa suhteessa
 
Mikähän mahtoi olla kyseisen "panssarin" tarkoitus, ei tuolla maastoon
mennä.

kub-006.jpg


https://www.riemurasia.net/kuva/Kugelpanzer-riemukupla/183940
 
Todella mahtavia state-of-the-art mustaruutiaseita aikansa loppupuolelta.

 
Back
Top