Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa joskus 90 luvun loppupuolella oli Tampereella lentonäytös jossa esiintyi ww2 aikainen pommikone ja 2 hävittäjää. Lapsuudenkotini on Turun pohjoispuolella. Muistan sen poikkeuksellisen melun, kun koneet muodostelmassa kulkivat lentokorkeudessa kohti Tamperetta. Ainutlaatuinen muisto.
selvittelen.En ole Tampereella käynyt katsomassa näytöksiä, mutta kun mainitsit WW2 pommarin, niin tuli mieleen ruotsalaisten A-26 Invader, joka on viimeisen parin vuosikymmenen aikana vieraillut Suomessa. Mahtoikohan siis olla juuri tämä ?
http://www.flygmuseum.com/Flygplan/douglas-a-26-invader
Katso liite: 9062
Isän muistikuvan mukaan koneet olisivat lentäneet Briteistä Suomeen. Pommikone oli hänen muistikuvansa mukaan jenkki. Hän soitti tuolloin torniin ja tiedusteli koneista. Tuo torniin soittaminen on estetty vasta aivan viime vuosina. Itse olen soittanut sinne ihan muutama vuosi sitten takaperin muistaakseni C-130En ole Tampereella käynyt katsomassa näytöksiä, mutta kun mainitsit WW2 pommarin, niin tuli mieleen ruotsalaisten A-26 Invader, joka on viimeisen parin vuosikymmenen aikana vieraillut Suomessa. Mahtoikohan siis olla juuri tämä ?
http://www.flygmuseum.com/Flygplan/douglas-a-26-invader
Katso liite: 9062
Tuo torniin soittaminen on estetty vasta aivan viime vuosina.
Mun tieto pelkästään sen varassa, että Turun lentokentän nettisivulta hävinnyt se numero. Joskus lähettelin taivaalle runsaasti thaimaalaisia lyhtyjä ja niistä piti aina ilmoittaa siihen numeroon.Olisin tästä eri mieltä. Jos lennonjohtoon on asiaa, toki sinne voi ja pitää soittaa. On korpikenttiä, joiden pysyväismääräyksiin kuuluu ennen lentotoiminnan aloittamista lentotoimintailmoituksen teko kentän vaikutusalueella olevan valvotun lentokentän lennonjohtoon. Tämä tapahtuu kyseisen tormin taajudella radiolla tai puhelimella soittamalla. Samoin jos koneeseen tulee radiohäiriö, torniin soittamalla ilmoitetaan tulosta hätätilanteessa (vaikka bensapula), että tulossa ollaan, vaikka radiolla ei saadakaan yhteyttä. Äärimmäisessä hädässä lennetään tornin vierestä ja ne antaa merkkivalolla tai raketilla luvan laskeutua.
Mun tieto pelkästään sen varassa, että Turun lentokentän nettisivulta hävinnyt se numero. Joskus lähettelin taivaalle runsaasti thaimaalaisia lyhtyjä ja niistä piti aina ilmoittaa siihen numeroon.
2000 luvun alkupuolella tutustuin veteraaniin joka kävi asiakkaana työpaikallani. Luonnollisesti utelias kun olen, niin käytiin läpi hänen sotakokemuksiaan.
Talvisodassa hän toimi kiväärimiehenä etulinjassa. Kertoi ampuneensa juoksuhaudasta käsin naapurin upseerin joka ratsasti linjojen välissä upealla valkoisella ratsulla. Muisti vielä mainita upean turkin mitä oli pitänyt päällä. Ilmeisesti oli korkeampi upseeri. Jatkosodassa hänestä tuli lentokonemekaanikko ja toimi Bristoll Blenheim pommikoneiden mekaanikkona. Kysyin pääsikö hän kertaakaan mukaan pommituslennoille, niin kuulemma kerran. Tällä kertaa olivat tosin pudottaneet lentolehtisiä naapurin puolelle. Koira oli myös ollut lennolla mukana. Kyseinen veteraani osti minulle kaksi ilmailuaiheista taulua joissa on hänen nimensä alhaalla. En tosin tiedä mikä nimistä on hänen.
Toinen tauluista kuvasi Mersua taistelulennolla mutta se taulu ikävä kyllä tuhoutui homeeseen ulkovarastossa. Tämän sain pelastettua. Sen verran akkavalta taloudessa ettei sota-aiheisille tauluille ole sijaa seinissä. Vaihdoin työpaikkaa välissä enkä ikävä kyllä törmännyt veteeraaniin enää koskaan.
Oli äärimmäisen ystävällinen ja tykkäsi kertoa tarinaansa.
Katso liite: 9097
Hemmetti. Selvittelen lisää.Näyttäsi olevan Sture Gripenbergin vedos.
http://gdes.fi/images/onttola.jpg
http://gdes.fi/#ilmailu
Sen verran olen viimeisen parin vuosikymmenen ajan seuraillut kotimaista lentonäytöstoimintaa, etten muista yhtäkään tapausta, missä Suomeen asti olisi tullut WW2 -pommari esiintymään. Tuo jo aiemmin mainitsemani ruotsalaisten A-26 on ainoa poikkeus joka tulee mieleen.
Joo, en minäkään muista, mutta onkohan joskus käynyt B-17 jollain välilaskulla kauan sitten? Näitä jotka olivat jossain säätutkimustehtävissä siviilivirastoilla? Ihan häviävän pieni muistikuva, joka voi olla täysin väärä.Näyttäsi olevan Sture Gripenbergin vedos.
http://gdes.fi/images/onttola.jpg
http://gdes.fi/#ilmailu
Sen verran olen viimeisen parin vuosikymmenen ajan seuraillut kotimaista lentonäytöstoimintaa, etten muista yhtäkään tapausta, missä Suomeen asti olisi tullut WW2 -pommari esiintymään. Tuo jo aiemmin mainitsemani ruotsalaisten A-26 on ainoa poikkeus joka tulee mieleen.
Ihan häviävän pieni muistikuva
Lähes oikea muistikuva. Kyseessä oli Ranskan valtion omistama B-17, joka teki geofysikaalista kartoitusta silloisen GTK:n (Geologinen Tutkimuskeskus) tilauksesta. Välilasku Malmille ja työ tehtiin Pohjois-
sekä Itä-Suomessa. Kiroilemisesta ei meinannut tulla loppuua, kun kuulin asiasta... jälkeenpäin. Ei ollut vielä kännykkäaika. Mittauslaitteet olivat niin raskaat, ettei pienempi lentsikka riittänyt. Kone tuhoutui myöhemmin onnettomuudessa.
This VTOL (VerticalTakeOff and Landing) aircraft project's design, by Weserflug, dates from 1938. The fuselage was fairly conventional, with a standard tail unit. The real difference in this design were the wings, which were hinged and tiltable about halfway along the length of the wings. Mounted on each end of the wing was a nacelle featuring a large diameter propeller. The wing was mounted high on the fuselage, so that the propeller would have the necessary ground clearance when the wing was tilted in flight position. A single Daimler-Benz DB 600 series engine was located in the fuselage behind the cockpit, and drove both propellers. The engine was fed by an air intake located in the nose. The main gear retracted into the fuselage, and the rear tail wheel retracted beneath the tail. A crew of two sat in a cockpit located in the top forward section of the aircraft.
Although this was a very novel idea for an aircraft at this time, the concept never left the drawing board. A very similar design was later built by the United States as the Boeing V-22 Osprey, and began testing in 1989. Even today, the tilt-rotor concept is proving troublesome, and the fact that there would have had to be a very complex gearing arrangement for the Weserflug P.1103 (to tilt the wings and keep constant power to the large diameter propellers) would have proven a very difficult design hurdle.