Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Niin ja mitä sillä olisi siellä tehty?Hallaa koitui ennen kaikkea Myrsky-projektille joka olisi ilman tätä korjausruuhkaa ehtinyt kesän 1944 taisteluihin.
Tekijä liikkuu nyt oman parhaan osaamisalueensa ulkopuolella
Mua on tosin aina ärsyttänyt omituinen lopputuloksen vähättely tyyliin "Vastuu siirtyy kuulijoille" sekä "hevosmiesten tietotoimisto".
"Vastuu siirtyy kuulijoille" sekä "hevosmiesten tietotoimisto".
Sen jälkeen kun MT saatiin niin ilmavoimissa kyllä hiffattiin ettei Humulla ja Myrskyllä ole hävittäjinä kummoista merkitystä, mutta tiedustelulaivueissa lennettiin paljon Gladiatoreilla, Tsaikkoilla yms. vanhoilla räyskillä ja mikä tahansa olisi ollut parannus niihin.
Mörkö-Morane - suomalaista hävittäjätuotekehitystä
Mörkö-Moranen tuotekehitys alkoi, kun eversti Lorentz hyllytti Morane-Saulnier -hävittäjän suurten tappioiden vuoksi syyskuussa 1942. Missään vaiheessa M.S.-hävittäjä ei ollut kykenevä todelliseen kamppailuun vihollishävittäjien kanssa. Hävittäjäss…www.pienoismallit.net
Kyllä tuolla mainitaan, että M-M:llä oli jotain sanomista vielä vuoden 1944 taivaalla.
Olen ymmärtänyt että jokin niistä Mörkö-Moranen versioista olisi ollut ihan asiallinen hävittäjä. Siitä oli ainakin jotakin erilaisia asekokeiluja. Osa ihan testejä, toiset tietenkin siksi kun sitä toivottua pääasetta ei ei ollut varastoissa riittävästi.
Jossakin väitettiin että M-M olisi ollut Mersujen jälkeen Suomen toiseksi paras hävittäjä. Mikä ei tietenkään itsessään ole mikään erityisen kova meriitti.
Lentolaivue 28 joutui lentämään myös orkkis-Moraneilla, vaikka alkoikin saada sodan loppupuolella jo Mörköjä ja Mersuja. Moranen jälkeenjääneisyyttä yritettiin kompensoida lentämällä suuremmissa muodostelmissa. Tässä katsaus voitto-ja tappiosaldoon: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luettelo_Lentolaivue_28:n_ilmavoitoista_ja_sotatoimitappioistaTarkkoja lukuja en muista, mutta modaamaton Morane oli yhä käytössä sinä kesänä jollain laivueella/lentueella, ja tappiot olivat isoja, näin muistelen.
Jos lentokonetehtaan projektit olisivat valmistuneet ajallaan, niin Myrsky olisi kai korvannut ainakin Curtissit ja ehkä Brewsteritkin. Morane-laivue olisi vaihtanut Mörköihin. Olisihan tuo ollut jo merkittävä parannus hävittäjäkalustoon.jos Myrsky olisikin ehtinyt täysimääräisesti vuoden 1944 taisteluihin, ja sillä olisi korvattu ns. modaamaton Morane, niin miten vertaisitte näitä taistelukäytössä venäläisten vuoden 1944 lentokalustoa vastaan?
Myös hävittäjälaivueissa lennettiin vielä antiikkikalustolla, kuten Morane, Curtiss ja kohta jo Brewsterkin.Sen jälkeen kun MT saatiin niin ilmavoimissa kyllä hiffattiin ettei Humulla ja Myrskyllä ole hävittäjinä kummoista merkitystä, mutta tiedustelulaivueissa lennettiin paljon Gladiatoreilla, Tsaikkoilla yms. vanhoilla räyskillä ja mikä tahansa olisi ollut parannus niihin.
(Sveitsiläiset kehittelivät Moranea uustuotantona sitten ihan uuteen uskoon, äärimmäisenä kehitysvaiheena D.3803 sotien jälkeen...)