tulikomento
Supreme Leader
Tämä on katsomisen arvoinen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tämä on katsomisen arvoinen.
On kyllä hienoa että Suomen ilmatorjunnallakin on tällainen referenssi, kaikilta aselajeilta löytyy maailmankin mitassa kovia suorituksia.
Pekka Jokipaltio olisi ansainnut Mannerheim-ristin rykmenttinsä suorituksista.
Mikään ei estäisi näitä myöntämästä nyt lisää, moni muukin olisi ansainnut.
MOH möntämisiä ainakin on tapahtunut pitkään jälkikäteenkin, en ole varma VC myöntämisistä.
Olisi hieno tapa juhlistaa myös Puolustusvoimat 100 juhlavuotta 2018, tätä voisi kyllä järjestöt viedä eteenpäin.
Jännä idea kieltämättä. Lähiomaisilleko risti(t) sitten luovutettaisiin ? En tunne käytäntöjä. Mutta olen niin ymmärtänyt, että virallisestihan Mannerheim-ristiä ei ole kunniamerkkiluokkana lakkautettu. Sitä vaan ei tietenkään rauhan aikana jaeta. ISAF-operaatiossa palvelleille on myönnetty kyllä Vapaudenristejä.
4:22 Pekka Jokipaltion edeltäjä sai potkut! Hän oli JK Paasikiven vähemmän lahjakas poika evl Juhani Paasikivi, joka siirrettiin ehkä hänelle paremmin sopivaan tehtävään Maaselän Kannaksen it-komentajaksi. Siellä 1944 luonnollinen kuolema.
No minä tunnustin jo pyhän uskon ja minkä tahansa, vaikka pelkästään tietokoneen kautta katsoin! Paikan päällä, lienenkö jehovaksi ollut valmis kääntymään! Onpa ollut upea kokemus seurata legendaarista konettaTämä pätkä osoittaa hyvin miten jotkut asiat ovat briteille pyhiä, Supermarine Spitfire, Hawker Hurricane ja Avro Lancaster. Videolla kuuluu hyvin jonkun kakaran sanat: "God bless the Lancaster."
How To Build A 1944 Mosquito Bomber
Not the best quality. An original, unedited newsreel from 1944 showing how the factories, piece by piece, built one of the worlds best, most well known bomber aircraft of the Second World War.
Specifications[edit]
DH.98 Mosquito F Mk II[edit]
Fighter version.
Data from Mosquito[170] and Mosquito Performance trials[171]
General characteristics
Performance
- Crew: 2: pilot, navigator/radar operator
- Length: 41 ft 2 in (12.55 m)
- Wingspan: 54 ft 2 in (16.52 m)
- Height: 17 ft 5 in (5.3 m)
- Wing area: 454 ft2 (42.18 m2)
- Empty weight: 13,356 lb (6,058 kg)
- Loaded weight: 17,700 lb (8,028 kg)
- Max. takeoff weight: 18,649 lb (8,549 kg)
- Powerplant: 2 × Rolls-Royce Merlin 21/21 or 23/23 (left/right) liquid-cooled V12 engine, 1,480 hp (21 & 23) (1,103 kW) each
Armament
- Maximum speed: 318 kn (366 mph (589 km/h)) at 21,400 ft (6,500 m)[172]
- Range: 782 nmi (900 mi (1,400 km)) with 410 gal (1,864-litre) fuel load at 20,000 ft (6,100 m)
- Service ceiling: 29,000 ft (8,839 m)
- Rate of climb: 1,740 ft/min (8.8 m/s)
- Wing loading: 39.9 lb/ft2 (195 kg/m2)
- Power/mass: 0.189 hp/lb (311 W/kg)
Specifications (Messerschmitt Bf 110 C-4)[edit]
- Guns: 4 × 20 mm (.79 in) Hispano Mk II cannon (fuselage) and 4 × .303 in (7.7 mm) Browning machine guns (nose)
Data from[citation needed]
General characteristics
Performance
- Crew: 2 (3 for night fighter variants)
- Length: 12.3 m (40 ft 6 in)
- Wingspan: 16.3 m (53 ft 4 in)
- Height: 3.3 m (10 ft 9 in)
- Wing area: 38.8 m² (414 ft²)
- Empty weight: 4,500 kg (9,921 lb)
- Loaded weight: 6,700 kg (14,771 lb)
- Powerplant: 2 × Daimler-Benz DB 601B-1 liquid-cooled inverted V-12, 809 kW (1,085 hp)1,100 PS each
Armament
- Maximum speed: 560 km/h (348 mph)
- Range: 2,410 km (1,500 mi)
- Ferry range: 2,800 km (1,750 mi)
- Service ceiling: 10,500 m (35,000 ft)
- Wing loading: 173 kg/m² (35.7 lb/ft²)
- Power/mass: 0.241 kW/kg (0.147 hp/lb)
- Guns:
- 2 × 20 mm MG FF/M cannons (180 rpg—3 drums with 60 rpg, cannon were reloaded by rear gunner or radio operator during flight)
- 4 × 7.92 mm (.312 in) MG 17 machine guns (1,000 rpg)
- 1 × 7.92 mm (.312 in) MG 15 machine gun for defence
- Bombs:
- 2 x 250 kg (551 lb) bombs (C-4/B variant)
Yli puolet Lancastereista menetettiin - 3 249 konetta lennoilla, ja 487 konetta maassa. Miehistöä kaatui yli 21 000 miestä. Yhtä tuhottua konetta vastaan pystyttiin kuitenkin pudottamaan keskimäärin 132 tonnia pommeja.RAF olisi pärjännyt Saksan yöpommituksissa paremmin rakentamalla enemmän Mosquitoja kuin Lancastereita.
Yli puolet Lancastereista menetettiin - 3 249 konetta lennoilla, ja 487 konetta maassa. Miehistöä kaatui yli 21 000 miestä. Yhtä tuhottua konetta vastaan pystyttiin kuitenkin pudottamaan keskimäärin 132 tonnia pommeja.
Miehistötappiot olisivat varmasti olleet oleellisesti pienemmät. Ja Mossiella olisi surauttanut parikin keikkaa yössä, kun Lancaster kihnutti sen yhden.
Toki Lancasterilla meni kohteeseen n. 6 tn pommeja, jos perille pääsi, Mossiella ei tainnut mennä ihan kahtakaan edes viimeisillä versioilla.
Mielenkiintoinen tarina eräästä Blenheim pommituslennosta, joka joutui saksalaisen ilmatorjunnan tähtäimeen Lapin sodassa. Äänessä on Blenheimin tähystäjänä toiminut luutnantti.
Ilmavoimien Blenheim-pommikone joutui raskaaseen it-tuleen, tähystäjän silmissä pimeni – ”Lentäjällä oli tässä iso reikä”
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005472867.html
– Sota on kurjaa. Se on ihan helvetin kurjaa. Mutta se meidän homma, lentäminen ja lentotehtävät, se oli hauskaa!
Suattaapi olla että on, vuan suattaapi olla, että ei ookkaan.Eikös tuossa jutussa mainittu kapteeni Salo ole sama mies, joka sodan jälkeen alkoi vakoilla neuvostoliiton hyväksi?