WW II pommittajat !

Pekka Jokipaltio olisi ansainnut Mannerheim-ristin rykmenttinsä suorituksista.

Mikään ei estäisi näitä myöntämästä nyt lisää, moni muukin olisi ansainnut.
MOH myöntämisiä ainakin on tapahtunut pitkään jälkikäteenkin, en ole varma VC myöntämisistä.
Olisi hieno tapa juhlistaa myös Puolustusvoimat 100 juhlavuotta 2018, tätä voisi kyllä järjestöt viedä eteenpäin.
 
Mikään ei estäisi näitä myöntämästä nyt lisää, moni muukin olisi ansainnut.
MOH möntämisiä ainakin on tapahtunut pitkään jälkikäteenkin, en ole varma VC myöntämisistä.
Olisi hieno tapa juhlistaa myös Puolustusvoimat 100 juhlavuotta 2018, tätä voisi kyllä järjestöt viedä eteenpäin.

Jännä idea kieltämättä. Lähiomaisilleko risti(t) sitten luovutettaisiin ? En tunne käytäntöjä. Mutta olen niin ymmärtänyt, että virallisestihan Mannerheim-ristiä ei ole kunniamerkkiluokkana lakkautettu. Sitä vaan ei tietenkään rauhan aikana jaeta. ISAF-operaatiossa palvelleille on myönnetty kyllä Vapaudenristejä.
 
Jännä idea kieltämättä. Lähiomaisilleko risti(t) sitten luovutettaisiin ? En tunne käytäntöjä. Mutta olen niin ymmärtänyt, että virallisestihan Mannerheim-ristiä ei ole kunniamerkkiluokkana lakkautettu. Sitä vaan ei tietenkään rauhan aikana jaeta. ISAF-operaatiossa palvelleille on myönnetty kyllä Vapaudenristejä.

Kyllä, ne luovutetaan elossa oleville lähiomaisille, sisarusten lapset usein kyseessä.
Jos näitä ei ole niin minusta henkilön palvelukseen läheisimmin liittyvät sotamuseot tai jouko-osastot ovat loogisin vaihtoehto.
Samoin jos joku tietää että joku on Afganistanissa tai kalifaatissa tehnyt jotain mikä kriteerit täyttää niin painostaa asian viemistä eteenpäin.
Asiaan pitäisi tarttua nyt, aikaa olisi vielä, nykyinen ylipäällikkökin jatkanee ja suhtautunee myönteisesti.
 

Kirjoittelin joitakin havaintoja It:n tekniikasta kiinnostuneiden iloksi:

0:22 Keskuslaskin Skoda T7 jonka kiikarilla seurataan maalia. Vieressä on etäisyysmittari, jonka käyttäjä lukee jatkuvasti muuttuvaa etäisyyttä . Se siirretään sisään käsityönä, jonka jälkeen laite kykenee laskemaan tykeille sivusuunnan, korotuksen sekä aikautuksen.
0:24 Tässä ammutaan 75 ItK37 Skoda tykillä. Putken luisukiskojen vasemmalla puolella on kranaatin paloajan eli aikautuksen asetinlaite, johon ammusmies työntää kranaatin kärjen. Sen sähkömoottorin pyörittämät kynnet tarttuvat sytyttimeen ja pyöräyttävät oikeat arvot.
0:35 Lavastettu kuva eli putki liikkuu liian nopeasti ellei taivaalta tavoitella matalalla lentävää MiG-21:a
1:22 Väärä sota eli Talvisodan käynnistänyt pommitus Helsingissä 30.11.1939.
2:13 Ensimmäisenä saapuviin pommikoneisiin oli laitettu parhaat lentäjät. Niiden tehtävänä oli merkitä kohde laskuvarjon varassa laskeutuvilla valopommeilla. Myöhemmin tulipalot toimivat opastimina.
3:15 Ei olla tietenkään varikolla vaan hylsytehtaassa.
4:22 Pekka Jokipaltion edeltäjä sai potkut! Hän oli JK Paasikiven vähemmän lahjakas poika evl Juhani Paasikivi, joka siirrettiin ehkä hänelle paremmin sopivaan tehtävään Maaselän Kannaksen it-komentajaksi. Siellä 1944 luonnollinen kuolema.
4:50 Saksalaisen 88 ItK37:n aikautuslaite on tarkempi, sillä se antaa äänimerkin, kun on aika vetää kranaatti ulos.

laitetaan ajan salliessa myöhemmin lisää....
 
Dokkari siis on oikeasti hyvä, vaikka välillä kuvissa näkyy muuta kuin mistä kerrotaan. Normihommaa dokkareissa kun autenttista kuvamatskua ei ole rajattomasti. Mutta jatketaan seuraava pätkä:

4:55
Elektron -metallia laitettiin kranaatin sisään räjähdysväläyksen vahvistamiseksi. Se on kuitenkin tehty jo aikaisemin ja tässä kiinnitetään tavallista sytytintä. Kartiomainen osa on sytytin ja kranaatin räjähdysaineen sisään menee hoikempi lieriöosa. Sen tehtävä on sytyttää trotyylipanos, joka ei räjähdä helposti kuten forumillakin on todettu.​
5:05
Tulenjohtotutka Würzburg oli sähköinen ainoastaan tutkasignaalin sekä suuntauksen osalta. Muut toiminnot tapahtui käsin. Oikealta eka mies kääntää sivusuunnan indikaattoria: kun signaali on voimakkain on lentokone "ristikolla". Seuraava mies tekee saman korkeussuunnalle. Kuvaputken valovoima oli huono siksi on valosuojat sen ympärillä. Kolmas mies oikealta siirtää etäisyysmerkkiä. Vielä vasemmalla on kolme miestä; yksi ei näy kuvassa. He taas lukevat jatkuvasti muuttuvia sivu- korkeus- sekä etäisyyslukemia puheella tulenjohtokoneelle. Siellä taas toiset kolme miestä asettaa lukemat kohdalleen. Jos kone nähtiin (kuutamolla tai päivällä) tulenjohtokoneen suuntakiikarilla hoidettiin sivu- ja korkeussuuntaus sillä eikä tutkalta tarvittu kuin etäisyys.​
7:15
Vasemmalla seisavalla tasoupseerilla roikkuu rinnuksilla piipunnäköinen kätevä 1940 -luvun hands-free laite​
10:10
Kaukokirjoitinsanomaa tekstaaavilla lotilla ei ollut mitään roolia torjunnassa​

10:22
Kohdan 5:05 kuva on vedostettu uudelleen nurinpäin. Nyt suunnan ja korkeuden mittaajat ovat vasemmalla puolella!​
 
4:22 Pekka Jokipaltion edeltäjä sai potkut! Hän oli JK Paasikiven vähemmän lahjakas poika evl Juhani Paasikivi, joka siirrettiin ehkä hänelle paremmin sopivaan tehtävään Maaselän Kannaksen it-komentajaksi. Siellä 1944 luonnollinen kuolema.

Kuoli luonnollisesti viinaan.
 
Tämä pätkä osoittaa hyvin miten jotkut asiat ovat briteille pyhiä, Supermarine Spitfire, Hawker Hurricane ja Avro Lancaster. Videolla kuuluu hyvin jonkun kakaran sanat: "God bless the Lancaster."

No minä tunnustin jo pyhän uskon ja minkä tahansa, vaikka pelkästään tietokoneen kautta katsoin! Paikan päällä, lienenkö jehovaksi ollut valmis kääntymään! Onpa ollut upea kokemus seurata legendaarista konetta :)
 
Parempi tehdä puusta.

How To Build A 1944 Mosquito Bomber

Not the best quality. An original, unedited newsreel from 1944 showing how the factories, piece by piece, built one of the worlds best, most well known bomber aircraft of the Second World War.


Read more at
Embedded media from this media site is no longer available
 
Jostain syystä vertailin Mosquitoa bf-satakymppiin. Painava.

Specifications[edit]
DH.98 Mosquito F Mk II[edit]
Fighter version.

Data from Mosquito[170] and Mosquito Performance trials[171]

General characteristics

  • Crew: 2: pilot, navigator/radar operator
  • Length: 41 ft 2 in (12.55 m)
  • Wingspan: 54 ft 2 in (16.52 m)
  • Height: 17 ft 5 in (5.3 m)
  • Wing area: 454 ft2 (42.18 m2)
  • Empty weight: 13,356 lb (6,058 kg)
  • Loaded weight: 17,700 lb (8,028 kg)
  • Max. takeoff weight: 18,649 lb (8,549 kg)
  • Powerplant: 2 × Rolls-Royce Merlin 21/21 or 23/23 (left/right) liquid-cooled V12 engine, 1,480 hp (21 & 23) (1,103 kW) each
Performance

Armament

  • Guns: 4 × 20 mm (.79 in) Hispano Mk II cannon (fuselage) and 4 × .303 in (7.7 mm) Browning machine guns (nose)
Specifications (Messerschmitt Bf 110 C-4)[edit]
Data from[citation needed]

General characteristics

  • Crew: 2 (3 for night fighter variants)
  • Length: 12.3 m (40 ft 6 in)
  • Wingspan: 16.3 m (53 ft 4 in)
  • Height: 3.3 m (10 ft 9 in)
  • Wing area: 38.8 m² (414 ft²)
  • Empty weight: 4,500 kg (9,921 lb)
  • Loaded weight: 6,700 kg (14,771 lb)
  • Powerplant: 2 × Daimler-Benz DB 601B-1 liquid-cooled inverted V-12, 809 kW (1,085 hp)1,100 PS each
Performance

Armament

  • Guns:
  • Bombs:
    • 2 x 250 kg (551 lb) bombs (C-4/B variant)
 
RAF olisi pärjännyt Saksan yöpommituksissa paremmin rakentamalla enemmän Mosquitoja kuin Lancastereita.
 
RAF olisi pärjännyt Saksan yöpommituksissa paremmin rakentamalla enemmän Mosquitoja kuin Lancastereita.
Yli puolet Lancastereista menetettiin - 3 249 konetta lennoilla, ja 487 konetta maassa. Miehistöä kaatui yli 21 000 miestä. Yhtä tuhottua konetta vastaan pystyttiin kuitenkin pudottamaan keskimäärin 132 tonnia pommeja.

Miehistötappiot olisivat varmasti olleet oleellisesti pienemmät. Ja Mossiella olisi surauttanut parikin keikkaa yössä, kun Lancaster kihnutti sen yhden.
Toki Lancasterilla meni kohteeseen n. 6 tn pommeja, jos perille pääsi, Mossiella ei tainnut mennä ihan kahtakaan edes viimeisillä versioilla.
 
Yli puolet Lancastereista menetettiin - 3 249 konetta lennoilla, ja 487 konetta maassa. Miehistöä kaatui yli 21 000 miestä. Yhtä tuhottua konetta vastaan pystyttiin kuitenkin pudottamaan keskimäärin 132 tonnia pommeja.

Miehistötappiot olisivat varmasti olleet oleellisesti pienemmät. Ja Mossiella olisi surauttanut parikin keikkaa yössä, kun Lancaster kihnutti sen yhden.
Toki Lancasterilla meni kohteeseen n. 6 tn pommeja, jos perille pääsi, Mossiella ei tainnut mennä ihan kahtakaan edes viimeisillä versioilla.

Taisi olla 4000 lbs maksimikuorma. 4000lbs "Cookie" oli myös käytössä. Ja Mossie oli nopeutensa takia paha vastus yöhävittäjille, ja puurakenteisena omasi pienemmän tutkaheijasteen.
 
Mielenkiintoinen tarina eräästä Blenheim pommituslennosta, joka joutui saksalaisen ilmatorjunnan tähtäimeen Lapin sodassa. Äänessä on Blenheimin tähystäjänä toiminut luutnantti.

Ilmavoimien Blenheim-pommikone joutui raskaaseen it-tuleen, tähystäjän silmissä pimeni – ”Lentäjällä oli tässä iso reikä”
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005472867.html

Eikös tuossa jutussa mainittu kapteeni Salo ole sama mies, joka sodan jälkeen alkoi vakoilla neuvostoliiton hyväksi?
 
Toinenkin Blenheim tarina. Tällä kertaa äänessa kk-ampuja, jolle sattui pieni läheltä piti tilanne venäläisiä pommittaessa.

Armoton it-ryöppy näytti tulevan maasta suoraan Blenheim-pommittajan kk-ampujaa kohti, sitten jysähti
https://www.is.fi/suomi100/art-2000005473299.html
– Sota on kurjaa. Se on ihan helvetin kurjaa. Mutta se meidän homma, lentäminen ja lentotehtävät, se oli hauskaa!


Eikös tuossa jutussa mainittu kapteeni Salo ole sama mies, joka sodan jälkeen alkoi vakoilla neuvostoliiton hyväksi?
Suattaapi olla että on, vuan suattaapi olla, että ei ookkaan.
 
Back
Top