tulikomento
Supreme Leader
Mitsubishi J8M Shūsui
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jukka Raunio ei tainnut uskoa tuohon 25m/s kohoamisnopeuteen: sehän olisi ollut parempi kuin vaikka MT:llä.Koe letto 04,02,1942 MS-631.
Tällöin todettiin että huippunopeus oli (4000m) 525km/h , aikaisemmin 435km/h.
Matkalentonopeus 410km/h kun se aikaisemmin oli 300 km/h ja nousu 25m/s kun se aikaisemmin oli 18m/s. Lakikorkeus oli 11800m
Härmälässä 2,9,1944 MS-615 lentojen mukaan nousunopeus oli 17-20 m/s ( samaa luolaa La-5 kanssa) Nopeus oli 3,5-4,0km 490-510km/h.
Huolletuilla koneilla saavutettiin poikkeuksetta 490/500 km/h nopeuus.
Jos katsoo noita Moranen suoritus arvoja, niin peruskone nousi 15,8 m/s 4000m ja 21,7m/s 2000m.Jukka Raunio ei tainnut uskoa tuohon 25m/s kohoamisnopeuteen: sehän olisi ollut parempi kuin vaikka MT:llä.
Mersu oli hyvä nousija. Huvikseni laskin 109 G vs Mörkö-Morane tehopainosuhdetta ja 109 on parempi maksimimassoilla.Jos katsoo noita Moranen suoritus arvoja, niin peruskone nousi 15,8 m/s 4000m ja 21,7m/s 2000m.
Bf 109 G1 (DB605A) nousi 21 m/s, 2000m ja jatkoi samalla nopeudella 6000 m. Ollen 0,7m/s hitaampi alle 2000 m, 1472 hv tehosta huolimatta.
Voidaan siis sanoa että Morane oli hyvä nousija koska, sillä oli 600 hv vähemmän verrattuna BF109 G1.
Joten 25m/s nousu nopeus on hyvinkin mahdollinen, 0-2000 m korkeuteen, Klimov M-105 moottorilla.
Morane-Saulnier M.S.406 - Wikipedia
en.wikipedia.orgKlimov (lentomoottori) – Wikipedia
fi.wikipedia.org
Mutta jos lähdettiin Möröllä vajaalla tankkauksella, saattoi se pystyä nousussa jopa Mersun pesemään.
Lentäjän Näkökulma II:ssa on suomalaisten koelentoarvoja ja parhaat kohoamisnopeudet MS:llä on olleet välillä 10-14m/s, riippuen käytetystä potkurista, koneyksilöstä ja päivän säästä (talvella koneet nousee paremmin). Suomalaisten koelentojen tulokset oli usein aika paljonkin huonompia kuin tehtaiden speksit, johtuen toki osittain koneiden kuluneisuudesta.Jos katsoo noita Moranen suoritus arvoja, niin peruskone nousi 15,8 m/s 4000m ja 21,7m/s 2000m.
Selvennän näitä "sotetehoja". Saksalaiskoneissa oli tyypillisesti:Tämä kaasu auki ns. soteteholla, ahtopaine ATA 1.42(edit: 1.42 on aiempien Mersujen ja G-6:n hätäteho, oikea luku on 1.32)
Suomalaisten koelentojen tulokset oli usein aika paljonkin huonompia kuin tehtaiden speksit, johtuen toki osittain koneiden kuluneisuudesta.
Tää oli hyväBrewster -asiaa.