Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mörkö-Morane oli Bf 109:n jälkeen suoritusarvoiltaan meidän toiseksi paras hävittäjä. Enempikin niitä olisi saanut olla. Ja aikaisemmin.Mutta olennaisesti Myrskyä parempi, koska taivaalla, eikä projekti jota ei saatu loppuun. No, jälkiviisauttahan tämä on.
Mörkö-Morane oli Bf 109:n jälkeen suoritusarvoiltaan meidän toiseksi paras hävittäjä. Enempikin niitä olisi saanut olla. Ja aikaisemmin.
Iivanat eivät vaan mielellään ilmailleet korkealla. He lensivät eninmäkseen matalalla tai enintään keskikorkeuksilla. BW:llekään ruskien HC:stä ei ollut juuri vastusta. Nopeampi se tiettävästi oli, mutta väärän taktiikan käytön takia pataan tuli säännönmukaisesti.Hurricane oli nopeampi ja paljon parempi korkealla. Tosin niitä oli käytössä vain tusina, kärsivät varaosapulasta ja voitot-tappiot ilmassa menivät nekin ilmeisesti vain 5½-5.
Hollannin Itä-Intiaa oli puolustamassa RAF, Hollantilaiset ja Yhdysvaltain armeijan lentojoukkojen jäljellä olevat osat.Jooh, tosin Zerot eivät tainneet juuri kohdata Hurricaneja? Niitä taisi olla lähinnä Burmassa. Zerot ja Ki-43:t antoivat kyllä kovaa kyytiä Buffaloille, Hawkeille, Demoneille ym. vanhentuneelle kalustolle jota briteillä ja hollantilaisilla oli.
Hollannin Itä-Intiaa oli puolustamassa RAF, Hollantilaiset ja Yhdysvaltain armeijan lentojoukkojen jäljellä olevat osat.
Saburu Sakai luonnehti F2A Buffaloa huonoimmaksi, niiden lentäjillä ei ollut mitään mahdollisuuksia Zeroja vastaan. (Huonoin F2A ei HC.)
HC:t ja P-40:t pärjäsivät hieman paremmin.
Lähde: Hävittäjä-ässät 5, Osprey. Japanin laivaston ilmavoimien ässät 1937-1945 kirja, Henry Sakaida.
Vastassa oli erittäin kokeneita ja hyvin koulutettuja japanilaisia Zerolla, joka pyörähti postimerkin päällä. Melkoinen joukko Zero-piloteista oli jo nähnyt sotaa ja taistellut Kiinassa.Joo mulla on tuo sama kirja. Malajilla oli sodan alkaessa pelkkiä Buffaloita ja Sakain yksikkö Tainan Kokutai oli aluksi Taiwanilla ja siirtyi sitten Filippiinien kautta itä-Intiaan, eikä ehkä koskaan kohdannut brittihävittäjiä(?). Sodan alussa Thaimaassa oli pieni Zero-yksikkö(Genzan-rykmentin osa), mutta se vedettiin ilmaherruuden ratkettua maaliskuussa pois kaummas itään, Rabaulille kait. Tutkin asiaa ja ilmeisesti Sumatran kautta Javalle, jossa olisivat voineet kohdata Zeroja, siirtyivät RAF:n 605 ja 242 Sqn. Ensimmäisen kalustona oli Blenheim ja jälkimmäisen, joka oli saapunut Singaporeen vasta 13 tammikuuta 1942, Hurricane, mutta wikin mukaan koneet loppuivat jo Sumatralla evakuoinnin jälkeen. Zerot ja Hurricanet olisivat voineet kohdata ainakin noin kuukauden ajan pienissä kahinoissa Malajilla. Hollannin itä-Intialla ja Australialla oli pieni määrä Hurricaneja joita Tainan Kokutai olisi voinut kohdata.
Minusta on ihan mielenkiintoista kuinka suorituskyvyn numeroiden valossa Hurricane, P-40, P-39 ja jopa Buffalo olivat japanilaisiin verrattuna ihan kilpailukykyisiä koneita eikä japanilaisilla oikeastaan ollut määrällistä ylivoimaakaan. Mutta huolto oli vielä japanilaisiakin huonommalla tasolla, lentäjät kokemattomia eivätkä tienneet vastustajastaan mitään ja koko touhu oli ilmeisesti johdettu aivan päin helvettiä, ja siksi ottivat turpaan noin sata nolla.
Milloin britit siirtyivät konepareihin kolmen koneen muodostelmista?Joo ja Ki-43 oli vielä Zeroakin ketterämpi. Buffalo ei ollut mikään köntys, mutta kokeneita japanilaisia vastaan olisi tarvittu kurinalaista yhteistyötä, mikä onnistui suomalaisilta, mutta brittilentäjät eivät edes tienneet mitä on vastassa ja tiimaa tai ilmataistelukoulutusta ei juuri ollut. Heillä ei ollut mitään mahdollisuuksia.
Vuoden -41 aikana. Ohessa muutama wikilinkki.Milloin britit siirtyivät konepareihin kolmen koneen muodostelmista?
Muistaakseni Mörkö-Moranen koelennoilla todennetut nopeudet oli luokkaa 495-515km/h. En tiedä mistä tuo 525km/h on tullut, joku yksittäinen lento? Yleisesti ottaen Myrsky oli kai hitusen nopeampi vaakalennossa.Mörkö-Morane oli Bf 109:n jälkeen suoritusarvoiltaan meidän toiseksi paras hävittäjä. Enempikin niitä olisi saanut olla. Ja aikaisemmin.
Mörkö-Morane nousi hyvin, lisäksi sen iso etu oli moottoritykki.
Koe letto 04,02,1942 MS-631.En tiedä mistä tuo 525km/h on tullut, joku yksittäinen lento?