WW2 Hävittäjät

Selvennän näitä "sotetehoja". Saksalaiskoneissa oli tyypillisesti:
Nousu/Taisteluteho ("Steig/Kampf" -leistung) DB605A moottorissa 1310 ps/1.30 ata (pieni ero saksalaisten(ps)/anglosaksien (hp) hevosissa)
Startti/Hätäteho ("Start/Not" -leistung), DB605 moottorissa 1475 ps/1.42 ata. Suomen G-2 malleissa tämän käyttö oli estetty moottorien säästämiseksi. (Lähde: Raunio/G-2 manuaali)
Erityishätäteho ("Sondernotleistung"). Vesi/metanoli -ruiskutus. Tehot jopa 2000ps+. Käytössa G14/G10/K4 versioissa.
G-6:ssa hätätehon käyttö oli fyysisesti mahdollista, mutta käsittääkseni silti kielletty. Muistaakseni Saksassa sen käyttö sallittiin kesän 1944 aikana kun moottoreihin oli vissiin tehty jotain pieniä parannuksia, en tiedä miten meillä. Suoritusarvokoelennot tehtiin taistelutehoa käyttäen.
 
Nopeaa lentämistä Spitin valokuvatiedusteluversiolla josta oli riisuttu pois kaikki ylimääräinen paino ja kilke. Syöksyssä vauhtia oli 975 km/h. Ja toisella koelennolla 998 km/h. Nämä siis sota-aikana. Ja videon mukaan 50-luvun alussa Mark 19 Spitti pääsi nopeuteen 1110 km/h syöksyssä.
"Eppäillä tuota soppii": tosin väittäväthän suomalaisetkin saavuttaneensa Fiatilla 830km/h nopeuden syöksyssä...
 
G-6:ssa hätätehon käyttö oli fyysisesti mahdollista, mutta käsittääkseni silti kielletty. Muistaakseni Saksassa sen käyttö sallittiin kesän 1944 aikana kun moottoreihin oli vissiin tehty jotain pieniä parannuksia, en tiedä miten meillä. Suoritusarvokoelennot tehtiin taistelutehoa käyttäen.

Muutokset saattoivat olla pitkälti tuotannon laadunvalvonnassa. Loppukesästä 1943 on jo toimitettu yksiköille manuaaleja, joissa 1,42 ATA hätäteho oli taas sallittu. Minäkään en muista koskaan lukekeeni suomalaisten lentäjien maininneen mitään tehojen eroja G-2:n ja G-6:n välillä, tai muutoksia kesken palveluksen. Ehkä suomalaiset eivät koskaan ottaneet G-6:ista kaikkea irti. MT-215:n testeissä 3.4.1943 käytettiin taistelutehoja ATA 1,32 ja 2540 RPM.

Muistaakseni keväällä-kesällä 1944 noin 300 G-6:een asennettiin tehtaalla vesimetanoliruiskutus tankkeineen, ennen kuin standardi päivitettiin G-14:ksi.
 
Stanley Hooker sanoi BMW801 -moottorista: "Brute force and bloody ignorance"
 
Mersun tehorajoituksista: DB 605A:ssa sallittiin Notleistungin käyttö yksilöissä, joissa oli "vahvistetut männät". Suomalaisen ohjekirjan liitteenä on "teknillisiä ohjeita", joista yhdessä asia kerrotaan moottorien sarjanumeroineen.

Laajemmin asiasta kiinnostuneen kannattaa hankkia Calum Douglasin kirja Secret Horsepower Race. Kirja on siitä(kin) mukava, että se romuttaa mm. Jukka Raunion propagoiman teorian, jota tämä on julistanut absoluuttisena totuutena yhden ainoan lähteen perusteella.
 
Back
Top