Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ovatko herrat tutustuneet Ralph Barkerin kirjaan "Torpedolentäjät" ("Torpedo Bomber") ? Kertoo iskevästi justiinsa noista Coastal Commandin hurjapäistä
Katso liite: 5999
Kiitos vinkistä, täytyypä jostakin hommata tuo kirja.
On tuo kovakantisena.Ovatko herrat tutustuneet Ralph Barkerin kirjaan "Torpedolentäjät" ("Torpedo Bomber") ? Kertoo iskevästi justiinsa noista Coastal Commandin hurjapäistä
Katso liite: 5999
Joo, eikä tainnut olla kovin nopea tai ketterä. Tähtimoottorien edut tulivat esille muistaakseni myös esim. Focke-Wulffilla ja Thunderboltilla rynnäköitäessä.Beuafighter oli rynnäköintiin varmastikin oiva peli, tähtimoottorit kesti osumia hyvin.
Wikisssä oli juttua tuosta rakettien tähtäystekniikasta:
Beaufighterin eri malleja valmistettiin Britanniassa 5 564 kappaletta ja Australiassa 365 kappaletta Mk 21 -mallia.
Beaufighterin tehokkaimmaksi aseeksi muodostuivat lopulta raketit. Niitä käytettäessä ammuttiin konetykeillä kohti maalia, kunnes laukaukset osuivat haluttuun kohtaan johon raketit piti saada: tällä hetkellä laukaistut raketit osuivat aina. Menetelmän kehitti uusiseelantilainen majuri E. W. Tacon, josta tulikin tämän erikoistehtävän mestari aivan kuten edeltäjästään, majuri Gibbsistä, oli tullut torpedoekspertti.
Kone oli tehokas ja kuolettava, mutta kyllä Mossie oli hienomman ja sulavamman näköinen.
Ja minä kun olen ollut siinä luulossa, että kaikki kaksimoottorihävittäjät olivat kaartotaistelussa toivottoman kömpelöitä. Me-110 lienee tämän mielikuvan takana.
Olisikohan tässä kohdassa 2:20 alkaen esimerkki mainitsemastasi tähtäysmenetelmästä? Näyttäisi menevän täpärästi yli, tosin vaikea ihan varmasti sanoa. Läheltä kuitenkin laukaisee tässä tapauksessa raketit.Beuafighter oli rynnäköintiin varmastikin oiva peli, tähtimoottorit kesti osumia hyvin.
Wikisssä oli juttua tuosta rakettien tähtäystekniikasta:
Beaufighterin eri malleja valmistettiin Britanniassa 5 564 kappaletta ja Australiassa 365 kappaletta Mk 21 -mallia.
Beaufighterin tehokkaimmaksi aseeksi muodostuivat lopulta raketit. Niitä käytettäessä ammuttiin konetykeillä kohti maalia, kunnes laukaukset osuivat haluttuun kohtaan johon raketit piti saada: tällä hetkellä laukaistut raketit osuivat aina. Menetelmän kehitti uusiseelantilainen majuri E. W. Tacon, josta tulikin tämän erikoistehtävän mestari aivan kuten edeltäjästään, majuri Gibbsistä, oli tullut torpedoekspertti.
Kone oli tehokas ja kuolettava, mutta kyllä Mossie oli hienomman ja sulavamman näköinen.
Mosquito oli myös pommittajana todellinen hirmu. Pystyi sekä täsmäpommituksiin että kantamaan suuremman pommikuorman Berliiniin kuin esim. B-17G.
Esimerkkejä (vaikka toisessa tulikin oheistappioita): https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Carthage
Jälkeenpäin arveltiin, että nelimoottoristen sijaan RAF:n olisi pitänyt keskittyä rakentamaan lisää Mosquitoja, koska niiden pommikuorma oli hyvä ja selviytymiskyky samoin. Yhtenä etuna myös, että puurakenteinen kone oli vaikea havaita saksalaisten tutkissa.
Tässä kuva Mossiesta joka on modifioitu kantamaan 4000 lbs (1800 kg) "Cookie"-pommia:
Flight Forum: Mikael Harjunen
No niin, Pitää kuitenkin muistaa, että hävittäjissä (esim MG) käytetty painepuku on pelastautumisväline. Painepuku itsessään ei "tuota" mitää olotilaa missä ohjaaja pystyy toimimaan korkeammalla, vaan sen tuottaa koneen paineistusjärjestelmä. Mikäli ohjaamon paineistus syystä tai toisesta pettää, on painepuku ohjaajan suojana ettei ohjaaja "kiehu".
Juu, tosin taitaa pelastautumisvarusteisiin kuulua parikymmentä minuuttia paineistusta antava varahappipullo.
Nillityksenä todettakoon että veren kiehuminen tms. ovat semmoisia vaaroja jotka iskevät suurella todennäköisyydellä vasta sen jälkeen kun ukko on jo kuollut hapenpuutteeseen, tai ainakin menettänyt tajuntansa. Iho on itse asiassa yllättävän tiivis ja jos hapen saanti on turvattu, suurestakin paineenalennuksesta selviää mustelmilla. (Toki ajan kanssa tulee noita ongelmia.) Mutta alhaisessa paineessa on vaikea ellei mahdoton estää ilmaa vuotamasta keuhkoista ulos, ja kun osapaine keuhkoissa laskee niin happi katoaa sitäkin kautta verestä.
Ihon tiiveyttä on jo vuosikaudet kaavailtu hyödynnettävän tulevaisuuden avaruuspuvuissa, missä Graalin maljana olisi saada aikaan sukkahousujen tai jumppatrikoiden kaltainen tai parhaimmillaan päälle ruiskutettava tukikerros mikä pitäisi ihon "paineistettuna," mutta iho itsessään muodostaisi sen painetiiviin kerroksen. Kaulaan sitten tulisi kiinnityskaulus perinteiselle kypärälle. Nivelet, eritoten kainalo, sormet ja nivuset ovat vaan osoittautuneet ongelmallisiksi: tuommoisen puvun pitäisi olla koko ajan täysin ihonmyötäinen koska muuten löysiin kohtiin tulee fritsujen tapaisia ihonalaisia veriruhjeita.
Juu, tosin taitaa pelastautumisvarusteisiin kuulua parikymmentä minuuttia paineistusta antava varahappipullo.
Nillityksenä todettakoon että veren kiehuminen tms. ovat semmoisia vaaroja jotka iskevät suurella todennäköisyydellä vasta sen jälkeen kun ukko on jo kuollut hapenpuutteeseen, tai ainakin menettänyt tajuntansa. Iho on itse asiassa yllättävän tiivis ja jos hapen saanti on turvattu, suurestakin paineenalennuksesta selviää mustelmilla. (Toki ajan kanssa tulee noita ongelmia.) Mutta alhaisessa paineessa on vaikea ellei mahdoton estää ilmaa vuotamasta keuhkoista ulos, ja kun osapaine keuhkoissa laskee niin happi katoaa sitäkin kautta verestä.
Ihon tiiveyttä on jo vuosikaudet kaavailtu hyödynnettävän tulevaisuuden avaruuspuvuissa, missä Graalin maljana olisi saada aikaan sukkahousujen tai jumppatrikoiden kaltainen tai parhaimmillaan päälle ruiskutettava tukikerros mikä pitäisi ihon "paineistettuna," mutta iho itsessään muodostaisi sen painetiiviin kerroksen. Kaulaan sitten tulisi kiinnityskaulus perinteiselle kypärälle. Nivelet, eritoten kainalo, sormet ja nivuset ovat vaan osoittautuneet ongelmallisiksi: tuommoisen puvun pitäisi olla koko ajan täysin ihonmyötäinen koska muuten löysiin kohtiin tulee fritsujen tapaisia ihonalaisia veriruhjeita.
Vielä Mossiesta.
Mosquito-pommikoneet hyökkäsivät Berliiniin niin säännöllisesti, että yöhävittäjälennosto alkoi kutsua niitä Berliinin-pikavuoroiksi ja antoi yleisimmille lähestymisreiteille nimet
Bahnsteige Ein, Zwei ja Drai. Mäntämoottori yöhävittäjillä, ei edes Heinkell He 219 Uhulla Mossieta kiinni saanut. Epätoivoisessa tilanteessa Me 262 - koneesta tehtiin väkisin yöhävittäjä. 2.11-44 perustettiin Kurt Welterin johtama kahden Me 262:n kokeiluyksikkö. Ensimmäisissä Me 262 yöhävittäjissä ei ollut tutkaa, tarkoitus oli ampua valonheitinten loisteessa valaistua vihollista. Helmikuun lopussa 1945 komennuskunta Welterin yksikössä oli 6 konetta ja yksikkö nimettiin 10./NG 11:ksi. Pian saattiin kuusi konetta lisää, kaksipaikkaista Me 262 B-konetta, joissa oli tutka. Komennuskunta Welter ampui alas 48 konetta, joista Kurt Welter itse yli 20. Muista lentäjistä Karl-Heinz Becker ampui alas kuusi Mosquitoa yöllä ja yhden P-38:n päivällä maaliskuun viimeisten kymmenen päivän aikana 1945.
Myös yöhävittäjälennostolle Mosquiton yöhävittäjäversio oli kuolettavan vaarallinen. Leipheimistä lentäneen III/NJG 6:n komentaja Wilhelm Johnen oli pulassa 16.maaliskuuta 1945. Torjuntaan komennettu Johnen sai välittömästi Mosquiton peräänsä. Lennettyään hermoja raastavan matalalla sai hän Mosquiton karistettua kannoiltaan. Hän havaitsi vihollikoneen Wurzburgin yllä, mutta sai taas Mosquiton peräänsä. Kerta toisensa jälkeen hän havaitsi viholliskoneen tutkassa, mutta joutui aina iskuun valmistautuessan itse maaliksi. Hän teki raivokkaita väistöliikeitä pysyäkseen itse hengissä. Sattumalta hän yhytti vihollipommittajan ja pudotti sen yhdellä sarjalla. Vihollishävittäjien saartama Johnen seurasi Naxos-varoitusjärjestelmän jatkuvaa välkettä. Kun hän väisti yhtä Mossieta, joutui hän toisen tielle. Pahan osuman saaneena ja polttoainetta vuotavana hän syöksyi matalalle ja suuntasi kotiin. Yritys oli turha - takaa-ajajat seurasivat perässä ja alkoivat kaarrella lentokentän yllä. Polttoaineen käydessä vähiin Johnenin oli pakko yrittää laskeutumista. Hän pyysi sytyttämään kaksi himmeää lamppua saadakseen jonkunlaisen käsityksen sijainnistaan. Taivuteltuaan siipeensä saaneen koneensa laskuun hän rullasi suojaan pimeässä. Päästyään perille yksi mekaanikoista väläytti valoa. Enempää ei tarvittukaan. Johnenin hypätessä hätäpäissään miehistöineen koneesta Mosquitot tuhosivat hänen Bf 110:n ja kaksi muutakin konetta.
Lentoonlähdön jälkeen ja paluumatkalla matalla lentämisestä tuli yleinen tapa pysyä hyökkääjän ulottumattomissa. Korkeus oli vaarallinen huonolla säällä ja tätä sanottiin Ritariristikorkeudeksi.
Johnen ja hänen Bf 110.
Olen kuullutkin tästä kehityssuunnasta, mutta miksei noihin nivelkohtiin vain laiteta puolijäykkiä vahvikkeita, tai käytetä esmes kovaa "pöksyosaa" kuten He-Man? Eihän mikään pakota koko pukua olemaan slimmit trikoot.
Avaruuspukujen kanssa on toki muitakin pulmia. Materiaalin on kestettävä kivien yms. aihettamia nirhaumia, mitä varten perinteisessä avaruuspuvussa (tai siis ns. kuupuvussa oikeastaan) on ulkopinnalla erillinen ns. kulutuskerros. Sitten se kehon lämpötilan säätely urheilutrikoissa voi myös olla aika haasteellista, perinteisessä puvussahan on nestekierto ja nestekanavin varustettu välihaalari. Auringon säteilylämpö suoraan ihossa kiinni olevaan pukuun voi olla liikaa, tai sitten se pitää pukea vielä ylimääräiseen eristekerrokseen mallia nallepuku.
No, tämä ovat vähän höpinöitä asian vierestä. Ehkä olisi paras keskittyä palveluskäytössä olleisiin painevarusteisiin.
Ovatko herrat tutustuneet Ralph Barkerin kirjaan "Torpedolentäjät" ("Torpedo Bomber") ? Kertoo iskevästi justiinsa noista Coastal Commandin hurjapäistä
Katso liite: 5999
http://www.lentoposti.fi/uutiset/pa...akentavat_vl_myrsky_havittajan_lahes_tyhjasta
Myrsky-hävittäjä rakenteilla.
Eittämättä toisen maailmansodan surkeimpien hävittäjien joukkoon kuuluva Caudron CR 714.
Ranska lupasi toimittaa talvisotaan 80 konetta, kaikeksi onneksi vain 6 toimitettiin.
Ne saivat tunnukset CA-551 – CA-556. Koelennoilla tehtaalla koneet havaittiin heikoiksi hävittäjälentokoneiksi. Koneen vaatiman pitkän kiitotien vuoksi lentoonlähtö ja lasku suomalaisille kentille oli vaikeaa. Heikkotehoisen moottorin vuoksi kone menetti kaarroissa nopeuttaan niin, että aloitteen pitäminen taistelutilanteissa olisi ollut mahdotonta. Myös koneen nousunopeus oli taistelukoneelle riittämätön ja sen käyttö pommituskoneiden torjuntaan olisi ollut mahdotonta. Vertailuna Caudronin nousunopeus 4000 metriin oli tehtaan ilmoittamana 7 minuuttia 2 sekuntia kun Fokker D.XXI kykeni nousemaan 1000 metriä korkeammalle 51 sekuntia lyhyemmässä ajassa. Urheilukoneeseen perustuvassa koneessa oli paljon rakenteellisia heikkouksia ja koneiden aseistus oli heikko.
Kaksi konetta vaurioitui ensimmäisillä lennoilla Porissa. Osaa koneista ei lainkaan lennetty Suomessa. Koneet laitettiin lentokieltoon 10.9. 1940 ja poistettiin käytöstä 1941. Koneiden myyntiä Ruotsiin tai Romaniaan haaveiltiin, Ruotsi ilmaisi haluttomuutensa ostaa koneita, Romaniaan ei ilmeisesti saatu yhteyttä. Yksi kone palveli mekaanikkokoulussa Utissa - tähän se sopi, koska koneessa oli laipat ja jarrut ym. tuolloin modernia tekniikkaa.