Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lieneekö nuo solat leffassa samoja, missä RAF harjoittelee vielä tänä päivänäkin?
Sanos muuta! Paikan päällä mahtanut olla jo fyysinen kokemus. Elokuvassa hienosti panostettu tunnelman luontiin äänityspuolella.@JR49 , Merlinien murina on musiikkia korville
Tiedatko muuten @Ottoville minka takia ranskalaisilla oli noi samat 'roundelit' kuin RAF:lla?
Mitkä samat? Erilaisethan ne ovat.
Kyllä näin on.
Tuota Ranskan lipun kaltaista väripalkkia RAF:n koneiden peräsimessä olen tullut ihmetelleeksi, mikä on sen historia?
Yllä Spit MK I:n peräsin, alla näkyy myöhemmän MK IX:n.
Mikä kaunotar. Neljä on vieläpä lentäviä noita selostuksen mukaan.USAF:in eversti evp. ja Apollo-astronautti Frank Borman esittelee P-63 Kingcobralla lentämistä. Onnekas heppu kun omistaa itse tuon kyseisen WW2 warbirdin.
Harjoitushävittäjä VL Pyry I.
Keväällä 1939 koneita tilattiin 40 kpl.
Pyry oli haastava lennettävä. Kone vaati virheetöntä ohjaamista. Korkeusperäsimellä oli varottava liikaa kiristämistä eli vetämistä sauvasta esimerkiksi jyrkässä kaarrossa, syöksystä oikeistessa tai silmukan selälleen menon vaiheessa. Liikaa kiristämällä kone tekee "älyttömän" eli virheliikeen, joka ei juuri ole ohjattavissa ja joka heittää koneen silmänräpäyksessä milloin selälleen, milloin syöksykierteeseen, milloin jyrkästä kaarrosta toispuoleiseen kaartoon, milloin nopeaan vaakakierteeseen jne.
Kone oli ohjaajien keskuudessa jopa pelätty ja onnettomuuksia tyypille sattuikin. Jatkosodan aikana tuhoutui 15 konetta ja 17 lentäjää kuoli. Sotien jälkeen tuhoutui vielä 13 lisää.
Joka selvisi koulutuksesta Pyryllä hengissä, lenteli Bf 109:llä ihan muina miehinä.
Saattoi Pyry yllättää kokeneenkin:
Erkki Olavi Ehrnrooth nimitettiin edelleen Bf 109-kalustolla varustettavan Lentolaivue 34:n komentajaksi 19. tammikuuta 1943.
Ehrnrooth sai surmansa lento-onnettomuudessa Utissa 27. maaliskuuta 1943, kun hänen ohjaamansa Pyry-harjoitushävittäjä syöksyi maahan matalalla tehdyn vaakakierteen jälkeen.
Ilmavoimien komentajana toiminut kenraali Eero Salmela on luonnehtinut Pyryä osuvasti. Hänen mukaansa se oli sekä helppo että vaikea lentää. Pyry erotti jyvät akanoista (mitä siis lento-oppilaisiin tulee). Kärkisakkaajana ilmeisesti vähän samanlainen kuin Fokker D XXI.
Tekijämiehille siis oikein ja virheettömästi lennettynä simppeli. Puutteellisella tatsilla ja kuula poskellaan ajelijoille hengenvaarallinen.
Kyllähän se tosiaan jyvät akanoista seuloi.
Ehrnrootin onnettomuudessa saattoi suurin syy olla liika itseluottamus ennemmin kuin Pyry. Puiden latvoissa vaakakierre on vaarallinen millä tahansa koneella.
Näin juuri. Jostain olen lukenut, että Pyry tilattiin tarkoituksella samantyyppisillä lento-ominaisuuksilla kuin sen hetken huippuhävittäjämme Fokker.Ilmavoimien komentajana toiminut kenraali Eero Salmela on luonnehtinut Pyryä osuvasti. Hänen mukaansa se oli sekä helppo että vaikea lentää. Pyry erotti jyvät akanoista (mitä siis lento-oppilaisiin tulee). Kärkisakkaajana ilmeisesti vähän samanlainen kuin Fokker D XXI.
Näin juuri. Jostain olen lukenut, että Pyry tilattiin tarkoituksella samantyyppisillä lento-ominaisuuksilla kuin sen hetken huippuhävittäjämme Fokker.