Japanilaisten laivaston lentäjien koulutus ei suosinut upseerikoulutusta. Lentokoulutusta katsottiin vanhoillisessa Japanin laivastossa upseerissa hieman vinoon ja laivaston upseerilta vaadittu (muistaakseni) 3v. laivapalvelus (siis ei-lentotehtävissä) aiheutti sen, että 90% Japanin laivaston lentäjistä oli aliupseereita.
Tod.näk. kunnioitetuin upseerilentäjä oli Junichi Sasai, joka kaatui 1942 Guadanalcanalin yllä.
Ylikersantti Minoru Honda.
Esimerkki laivaston upseereiden asenteesta on Hondan kohtelu:
Syyskuussa 1942 Honda siirtyi Rabauliin, missä hän otti osaa useisiin ilmataisteluihin itäisen Uuden-Guinean ja Salomoninsaarten yllä.
Näihin aikoihin hän joutui tekemään pakkolaskun Kolombangan saarelle. Alkuasukkaat olivat ystävällisiä ja huolehtivat Hondasta kymmenen päivän ajan kunnes hänet pelastettiin.
Sillä välin Honda oli julistettu kaatuneeksi. Menestyksestä palvelussa hänelle oli myönnetty harvinainen kahden sotilasarvon ylennys.
Odottamansa sankarin paluu sijaan häntä jälleen kerran rankaistiin. Hänen esimiehensä eivät halunneet tehdä muutoksia tappioluetteloon värvätyn miehen takia. Seitsemän päivää peräkanaa Hondan käskettiin lentää yksin pitkän matkan taistelulentoja vihollisalueelle toivossa, ettei hän palaisi.
Kun viimein vanhempi upseeri kuuli tapauksesta, hänet herätettiin henkiin ja sotilasarvoa alennettiin kaksi pykälää. Tuollainen ylennys elossa olevalle värvätylle sotilaalle olisi ollut ennenkuulumaton.
Honda vihasi syvästi upseerikuntaa ja ilmaisi myös vastustuksensa kamikaze-itsemurhalentoja kohtaan.
Honda ampui alas ainakin 17 viholliskonetta, vaikka hän arvioi itse, että osui 40-50 vihollikoneeseen, ennen kuin lakkasi laskemasta.
Sodan jälkeen hänestä tuli koelentäjä, ja hän vietti paljon aikaa Yhdysvalloissa lentäen Mitsubishi MU-2:lla.
Totta on, että Sasai oli upseerikunnassa harvinainen poikkeus.
Junichi Sasai ansaitsi "Rabaulin Richthofen" nimen ja vaikka hän ei taistellut kuin vähän aikaa, hänen maineensa suurena hävittäjäjohtajana elää yhä tänäkin päivänä. Sasai toimi mm. Saburo Sakain komentajana ja teki häneen vaikutuksen, sillä hän osoitti vilpitöntä myötätuntoa miehiään kohtaan, toisin kuin muut upseerit. Elokuun 26.-42 Sasai johti yhdeksän koneen muodostelmaa, joiden tehtänä oli suojata Betty-pommikoneita, jotka pommittivat Henderson Fieldiä Guadalcanalilta. Niiden kimppuun hyökkäsi 12 VMF-223:n Wildcatia. Sasai ei palannut lennolta.
Ennen kuolemaansa perheelleen kirjoittamassaan kirjeessä Sasai väitti saavuttaneensa 54 ilmavoittoa.
Laivaston ilmoituksen mukaan Sasai lensi 76 sotalentoa Tainanin rykmentissä ja saavutti 27 tunnustettua ilmavoittoa.