Näin on, WW2:n paras hitaiden nopeuksien (200-300km/h) kaartotaisteluhävittäjä oli nimenomaan Zero. Jos lähti taisteluun Zerojen ehdoilla, kyllä pataan tuli jopa hyvänä kaartajana tunnetulle Spitfirelle. Mikä Spitfiren versio lie ollut tuolla veteraaniyksiköllä käytössä, MK V tai MK VIII?
Satuin näkemään nykypäivän Spitfire-kuskin haastattelun. Hän sanoi lentävänsä kaikkein mieluiten versioilla MK I, MK II - MK V. Nämä alkupään Spitfiret olivat vielä kevyitä ja ketteriä. Spitille kävi kuten Bf 109:lle, kone ylikehitettiin. Pistettiin tehokkaampaa moottoria, lisää aseita, painoa tuli ja kone muuttui selvästi jäykemmäksi kaarroissa kuin alkusarjojen Spitfiret.
Lienee niin, hätäratkaisuna FW 190:n ilmaantuessa taivalle Mk V:stä kehitetty MK IX oli paras kompromissi painon ja tehon suhteen, koneella pärjäsi hyvin myös FW 190:ä vastaan. MK IX oli MK V, johon ympättiin selvästi tehokkaampi Merlin 61 suoraruiskutusmoottori. FW 190:lle MK V ei ollut muuta kuin tykinruokaa. FW piloteille aiheutti harmaita hiuksia seikka, että vanhaa MK V:tä ja uutta vaarallista MK IX:ää oli ilmataistelussa vaikea erottaa toisistaan.
R-R Griffon moottorisista MK XIV oli parhaasta päästä.
Taisi olla Spit V:n jokin versio.
Jota kutsuttiin myös "clipped, cropped and clapped". "Clipped" tuli siitä, että siivenkärjet oli typistetty roll ratingin lisäämiseksi, "cropped" oli moottorin ahtimen jokin huono suunnittelu...ja "clapped" (eli kuppainen) oli yleinen mielipide.
Pääsivät kyllä tutkan ohjaamana hyvin taisteluun, mutta tulos oli aika kylmäävä. Tietysti IJNAF:n piloottikaaderi ei ollut vielä tuhoutunut Salomonin saariston taistelussa.