Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa dokkarin lopussa on maininta siitäkin kun Aatu kehitteli A-pommia pudotettavaksi Yhdysvaltoihin.Mukava video pätkä ;
Ps. sorry jos on ollut jo aiemmin, mutta kertaus on opintojen äiti.
Polakkien PZL P.24. Se ei kai kuitenkaan olisi ollut kovinkaan häävi hankintaLisäilkää jos tulee muita mieleen.
Omana suosikkina noista omalla listalla olevista olisi ehken Curtiss Hawk 75. Se oli hieman nopeampi kuin Morane 406 ja erityisesti huomattavasti nousukykyisempi (3400 ft/min vs. 2560 ft/min). Ja tähtimoottorisena osumankestävämpi.
Ironisintahan asiassa on se, että Puolustusvoimilla kyllä olisi ollut rahaa jonkin verran, sillä puolustusbudjetista oli säännöllisesti jäänyt käyttämättä varsin suuri osa erilaisten eturistiriitojen ja hankintojen ehkä väärän suuntautumisen vuoksi.
.....
Kaksikymmenluvulla upseerien koulutukselliset puutteet antoivat puolustusvoimien talouden hoidosta huonon kuvan. Politiikkojen epäilyt puolustusvoimia kohtaan olivat voimistuneet 1920-luvun alkupuolella esiintyneiden väärinkäytösten ja hankintakömmähdysten takia.' Sotilasjohdon kyvyttömyys antaa poliitikoille riittäviä selvityksiä hankintasuunnitelmistaan loi eduskuntapiireille kuvan liioitelluista vaatimuksista. Puolustusministeriön ja yleisesikunnan epäsopu ei liene vaikuttanut positiivisesti poliitikkojen maanpuolustusasenteisiin.
.....
Toisen hätäohjelman aikana perushankintamäärärahat kääntyivät nousuun. Vuosina 1935-1938 saatiin peräti 71.1 % kaikista vuosina 1931-1938 myönnetyistä hankintamäärärahoista. Tilanne muuttui pitkän puutteen kauden jälkeen varsin erikoiseksi, sillä vuosina 1935-1937 siirtyvä määräraha oli myönnettyjä perushankintamäärärahoja suurempi. Toisin sanoen näinä vuosina ei pystytty käyttämään kaikkia vuosittain myönnettyjä määrärahoja. Syinä tällaiseen tilanteeseen olivat valtiovarainministeriön 4. 11. 1931 antama ohje kotimaisten hankintojen suosimisesta sekä tyyppipäätösten viipyminen.
Kyllä esmes Sabre kesti aikaa huomattavasti suorasiipistä F-80:aa paremmin. Se oli selvästi kypsempi kone, suoritusarvoiltaan parempi, kehitettiin pidemmälle (mm. Canadair Sabre ja FJ Fury) ja modernisoitiin monissa maissa 60-luvun vaihteessa AIM-9 Sidewindereillä. Se oli jo 50-luvun alussa vähintään Folland Gnatin veroinen, todennäköisesti kailla tavoin parempi hävittäjä. Gnat tosin oli muistaakseni varsin edullinen, noin 9 miljoonaa markkaa ennen rahanuudistusta 1963. Amerikkalaisen koneen hankinta olisi varmasti ollut muutenkin mahdoton noin vuonna 1950.
Onko tuo MIG-21 toimintavarmuudesta mitään dataa?.
2-paikkainen P-51 Mustang "Janie" meni päreiksi jouduttuaan onnettomuuteen koneen tullessa laskuun Hardwickin kentälle Norfolkissa, Englannissa. Matkustajana koneessa ollut yli 80-vuotias mies menehtyi ja lentäjä sai vakavia vammoja.
Kone vaurioitui huomattavan paljon, mahdollisesti jopa korjauskelvottomaan kuntoon.
http://www.itv.com/news/anglia/2016...dly-injured-as-wartime-fighter-plane-crashes/
Tekee ihan pahaa katsoa.
2-paikkainen P-51 Mustang "Janie" meni päreiksi jouduttuaan onnettomuuteen koneen tullessa laskuun Hardwickin kentälle Norfolkissa, Englannissa. Matkustajana koneessa ollut yli 80-vuotias mies menehtyi ja lentäjä sai vakavia vammoja.
Kone vaurioitui huomattavan paljon, mahdollisesti jopa korjauskelvottomaan kuntoon.
http://www.itv.com/news/anglia/2016...dly-injured-as-wartime-fighter-plane-crashes/