WW2 Hävittäjät

Upea homma! Kyllä minä olen sitä mieltä, että ei mersu ole mersu ilman Daimler Benzin moottoria. :D

Totta. Buchon on "vaan" pelkkä Mersun kuvatus. Yök tuota Merliniä nokalla. :)

1.jpg

Tosin lähtisin milloin tahansa tuotakin konetta katsomaan livenä, mikäli vaan tilaisuus tulisi ja olosuhteet sallisivat. Henk.koht. muisto tähän väliin. Keväällä 1995 12-vuotias Tulikomento odotti kuin kuuta nousevaa Hispano Buchonia saapuvaksi Lappeenrannan lentonäytökseen. Ohjelmassa luvattiin Spitin ja "Mersun" välistä ilmataistelunäytöstä ja kuinka ollakaan, vain pari päivää ennen näytösviikonloppua koneen tulo peruuntui mekaanisen vian takia. Muistan kuinka maailmani romahti. Olin lukuisten Ilmojen Korkeajännitysten ja Joppe Karhusten jälkeen niin halunnut nähdä "oikean" Mersun. No, jos muistan oikein niin olihan siellä Spitfire ja pari Mustangia :)
 
Ehdottomasti samaa mieltä. Niin hieno moottori kuin R-R Merlin onkin, ei Mersun nokalle.
Videossa näkyy pyrstön hakaristin retusointi.. kyseessä on kuitenkin historiallinen sotakone, mutta aihe näyttää olevan saksassa vieläkin arka.
Vai lieneekö tunnuksen käyttö peräti kielletty, en tiedä.

Tunnus on laissa kielletty.

On sallittu jos esitetään oikeassa historiallisessa kontekstissa kuten museoissa. Tämä sataysi löytyy Berliinistä Luftwaffen museosta.

ME109_Gatow-900x450.jpg

Lentävissä koneissa en ole hakaristiä nähnyt.

95824.jpg
 
Melkonen lentokone, etten sanos "vehje" ;



Bachem Ba 349 Natter
Bachem's cheap and simple vertical launch, rocket-powered fighter
Katso liite: 12126

images

Reikäpäinen laite. Tiettävästi yksi miehitetty lento tehtiin ja kone mursi pilotilta niskat tappaen hänet.
Ilmeisesti toiselle koelennolle ei ollut vapaaehtoisia jonoksi asti ja sotakin kaikeksi onneksi oli jo taputeltu.
 
Miellyttävää että jotkut ovat innostunut kunnostamaan tämän, toki massiakin on ollut runsaasti käytössä..





The Flying Heritage Collection's Focke-Wulf Fw 190 A-5 in flight. (Flying Heritage Collection) | Click picture for photo gallery of aircraft assembly.



Everett’s Flying Heritage Collection plans to make the public flying debut of its restored German Focke-Wulf Fw 190 A-5 Saturday.

The airplane crashed in a marsh outside of Leningrad in 1943 and wasn’t found until 1989. It flew again last year after restoration in Arizona and was then trucked up to the Flying Heritage Collection, which reassembled it in April.

Saturday’s Fly Day is also scheduled to feature a Boeing B-17 Flying Fortress, B-24 Liberator and P-51 Mustang from the Collings Foundation’s Wings of Freedom tour, and the Flying Heritage Collection’s own P-51.

Events are scheduled to start at noon at the Flying Heritage Collection, 3407 109th Street S.W., in Everett. The event is free, but does not include admission to the collection hangar or tours of the Collings Foundation aircraft.

Read more aerospace news. Visit seattlepi.com’s home page for more Seattle news.
 
Saksalaisten yliääninen Ramjet hävittäjä Lippisch P13a;

2538863255_91bac6d7e4.jpg



Lähde: https://fi.wikipedia.org/wiki/Lippisch_P.13a

Lippisch P.13a

Lippisch P.13a oli Alexander Lippischin vuonna 1944 Saksassa suunnittelema yksipaikkainen patopainemoottorilla varustettu hävittäjälentokone. Koneen suunnittelu jäi kesken, mutta sodan jälkeen yhdysvaltalaisen Convairin XF-92 on saman suunnittelijan tekemä jatkokehitelmä.

Koneen polttoaineen piti olla kivihiili. Voimalaitetta testattiin maakokeissa. Koko lentokoneen aerodynamiikkaa testattiin tuulitunnelissa. Koneeseen aiottiin asentaa yksi MK 103-tykki, mutta se oli liian raskas. Konekiväärejä pohdittiin korvaavina aseina. Koneen lentonopeuden piti oli 1 600 km/h.

Koneen kehitysprototyyppi DM-1 oli liitokone, jota testattiin vasta sodan jälkeen Yhdysvalloissa. P.13a-koneen skaalamallisia koelentoja tehtiin jo Saksassa.

 
Viimeksi muokattu:
17b419b315f05b5fa3cfa78cd4c37350.jpg

Käsittääkseni JG:n tunnus, pitää katsella, mihinkä rykmenttiin tai laivueeseen tuo passautuu. Varhaista mallia oleva eemeli siinä lojuu. E-3 luultavasti.
Myöhäisemmissä oli jo kantikas kuomu.
 
@Ikarus , sinähän tiedät varmaan. Luen parhaillani Spitfire-kirjaa, ja siinä kerrottiin, kuinka laskeutumaan käydessä vaihdettiin seos rikkaalle. Eli mitä se tarkoittaa?
 
Yleisesti seoksen rikastamisella tarkoitetaan pakokaasujen lämpötilan laskemista, jotta mäntä/männät eivät "sula".
Laihentamisella normaalissa matkalennossa säädetään / tähdätään taloudelliseen lentämiseen.


Ja hieman täsmällisemmin ko. operaatio sujuu pakokaasulämpömittarin avulla.


Spitfirestä ei heikkoa hajuakaan, mutta Cessnassa näin:

Seoksen laihentaminen pakokaasun lämpömittarin avulla;

Lisävarusteena toimitettavan pakokaasun lämpömittarin avulla seosta voidaan laihentaa matkalennolla 75% :n tai sitä pienemmillä tehoilla. Säädä seos mittarin avulla osoittimen huippuarvoon, joka merkitsee kuuminta pakokaasun lämpötilaa, ja rikasta seosta tästä.

Ensimmäisten 50 lentotunnin ajan, tai niin kauan että öljyn kulutus on tasoittunut uudella moottorilla, on matkalennolla käytettävä 75 %:n tehoa. Näin varmistutaan moottorin osien, kuten männänrenkaiden paikalleen asettumisesta. Näin on meneteltävä aina uuden moottorin käyttöönoton yhteydessä tai sylinterin vaihdon tai peruskorjauksen jälkeen.

Parhaan tuloksen saamiseksi, laihenna vähän kerrallaan ja odota noin 10 sekuntia seosvivun liikuttelun välillä, kun lähestytään EGT-huippua. EGT vaatii hiukan aikaa tasaantuakseen ja näin saadaan tarkempi tulos.


Vähän polttomoottori teoriaa;

Moottorin polttoaineena käytettävä bensiini on maaöljystä jalostettua helposti haihtuvaa nestettä, joka koostuu lähes kokonaan hiilestä (n.86 painoprosenttia) ja vedystä (n.14 painoprosenttia). Bensiini sisältää myös eräitä lisäaineita, mutta niitä on hiileen ja vetyyn verrattuna todella vähän. Moottori ei kuitenkaan toimi pelkällä bensiinillä, vaan bensiini on sekoitettava tiettyyn määrään happea, jotta saadaan aikaan syttymis- ja palamiskelpoinen seos. 1kg bensiiniä vaatii noin 3,4kg happea palaakseen täydellisesti. Tarvittava happi saadaan moottoriin imettävästä ilmasta, jossa sitä on liki 23 painoprosenttia. Yhden bensiinikilogramman täydellistä palamista varten tarvitaan siis noin 14,7kg ilmaa. Tälläista 1:14,7-seossuhdetta kutsutaan teoreettisesti oikeaksi eli stokiometriseksi seossuhteeksi. Stokiometrinen seossuhde ei kuitenkaan ole läheskään aina paras mahdollinen sen paremmin moottorin tehon ja käynnin laadun, kuin polttoaineenkulutuksenkaan kannalta, joten seoksen on tarpeen mukaan oltava joko rikas tai laiha. Seosta kutsutaan rikkaaksi, kun ilmaa on bensiiniin nähden liian vähän eli vähemmän kuin 14,7kg yhtä bensiinikilogrammaa kohti. Päinvastaisessa tapauksessa eli laihassa seoksessa on ilmaa liikaa eli yli 14,7kg yhtä bensiinikilogrammaa kohti. Eri tilanteisiin sopivina seossuhderajoina voidaan pitää seuraavia:

Seossuhde: Kylmäkäynnistys =1:2-3, Joutokäynti= 1:7-10 , kevyellä kaasulla=1:14-16 , Täyskaasu=1:10-14



Bensiinin ja ilman seoksen muodostaminen tapahtuu kaasuttimessa, jonka tehtävää ei siis voi pitää kovinkaan helppona eri tilanteiden vaatiman ideaalisen seossuhteen vaihdellessa hyvin laajoissa rajoissa,riittävällä tarkkuudella, tosin nykyään ruiskutus systeemit ovat huomattavasti tarkempia ja ei niin arkoja jäätämiselle.

Ps. nykyään käytössä on hyviä seossuhde mittareita.


edittiä, hieman jouduin muotoilemaan uudestaan.
 
Viimeksi muokattu:
Nykyään elekroniikalla pystytään hoitamaan seosäätö optimiksi kaikissa olosuhteissa (lämpötila,ilmanpaine,kuormitus ja käytettävä polttoaine) ... autoissa, mutta vastaavan tekniikan käyttö tyyppihyväksytyissä lentokoneissa maksaa enemmän kuin hunajaa. Tosin militaari vehkeissä ei kysellä hintoja, kunhan pelit toimii maksimaalisesti.

Niin ja nykyään jossain tyyppihyväksytyissä koneissa saa käyttää "auton" bensaa jossa on "viinaa" 0-10%, eli 95E10 tai 98E5 bensaa.

Ja niissä tyyppihyväksytyissä joihin auton bensa ei käy, pitää laittaa 100LL Avgas; https://en.wikipedia.org/wiki/Avgas
lentokoneeseen tarkoitettua bensaa, joka hinnaltaan on luotaan työntävää ja hieman haastavampaa hankkia.
Toki sitä saa vaikka Vesiksen automaatista jos tarvetta esiintyy.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top