WW2 Hävittäjät

En malta olla kertomatta Mersun ääneen liittyvää tapausta: kauniina syyslauantaina kolme lehtipuhallinta alkoi huutaa hoosiaannaa aamulla jo ennen yhdeksää ja kun v-tutukseni oli riittävän korkealla, kaivoin esille CD:lliseni lentokoneiden ääniä. Mersun ylilentoääni kohdalleen, kaikki ikkunat ja ovet auki, Harman-Kardoneista kahvat kaakkoon ja ei muuta kuin kuuntelemaan:) ahtimen vinguntaa;)

Poika tuli hetken päästä leikkikseltä (100 m päässä) ja sanoi "ISKÄ! Kaikki seisoivat suu auki ja katsoivat taivaalle, mistä se kone tulee:eek:". Kyllä lämmitti:D
 
En malta olla kertomatta Mersun ääneen liittyvää tapausta: kauniina syyslauantaina kolme lehtipuhallinta alkoi huutaa hoosiaannaa aamulla jo ennen yhdeksää ja kun v-tutukseni oli riittävän korkealla, kaivoin esille CD:lliseni lentokoneiden ääniä. Mersun ylilentoääni kohdalleen, kaikki ikkunat ja ovet auki, Harman-Kardoneista kahvat kaakkoon ja ei muuta kuin kuuntelemaan:) ahtimen vinguntaa;)

Poika tuli hetken päästä leikkikseltä (100 m päässä) ja sanoi "ISKÄ! Kaikki seisoivat suu auki ja katsoivat taivaalle, mistä se kone tulee:eek:". Kyllä lämmitti:D

Ai tämä ?

http://www.aviationshop.fi/product_info.php?cPath=52&products_id=1009

Gustav%20CD.jpg

Tämän lisäksi itseltäni löytyy myös saman firman "Supersonics." F-16 -soololla on mukava kiusata naapureita. Ja jos oikein haluaa helisyttää ikkunoita, niin valitsen ääniraidaksi SR-71 Blackbirdin yliäänipamaukset. :D
 
Minulla on vain laiton kopio, ilman kansikuvaa:eek:, mutta lienee raita 5. P-47 Thunderboltin starttiäänellä (raita 10) pelästytin ystäväni, joka ryntäsi pimeälle pihalle katsomaan, mitä uudessa autossani oli vialla:):)
 
Stukan sireenin (Jericho-Trompete, Jericho Trumpet) ääntä on käytetty ensimmäisen videon esittelytekstin ("Another one of my favourite...") mukaan käytetty "puolessa" jamesbondeista. Tekstissä vähän vihjataan, ettei uusia äänitteitä ole saatavilla. Olisiko kaikki sireenit sitten tuhoutuneet?. Jälkimmäinen video "Die Deutsche Wochenschau - Balkanfeldzug (1941)" - Balkanin sotaretkestä kertova viikkokatsaus lienee äänen alkuperäislähde (Stuka-toiminta alkaa kohdasta 3:20).


 
Viimeksi muokattu:
Artikkeli, joka esittelee talvisodan aikana Britanniasta hankittuja Blackburn B-25 Roc -koneita.

Lähde: SIL 1/2000

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg

Heti joulukuun 1939 alussa Lontoon suurlähetystö sai määräyksen ostaa muun sotamateriaalin lisäksi 30 lentokonetta. Ostoslistan kärjessä olivat Spitfiret, Hurricanet ja Gladiatorit. Joulukuun lopulla brittejä pyydettiin toimittamaan 50 yksimoottorista syöksypommittajaa ja 15 kaksimoottorista syöksykykyistä pommittajaa. Tammikuussa 1940 britit tarjosivat Blackburn Roc -koneitaan. Suomi vastasi tarjouksen kiinnostavan ja 33 konetta varattiin Suomeen toimitettavaksi.

Valmisteluissa meni kuitenkin niin kauan, että Suomi ehti solmia rauhan. Artikkelin kirjoittaja Jukka Raunion arvio on tyly. Ilmavoimat eivät menettäneet mitään kun eivät koneita saaneet. Roc oli surkea. Hävittäjänä se oli hidas ja sillä oli huono nousukyky. Se ei olisi saanut neuvostopommittajia kiinni. Eteenpäin suunnatut aseet puuttuivat ja pommituskyky oli heikko. Venäläishävittäjiä vastaan Roc olisi ollut todella helisemässä.
 
Viimeksi muokattu:
Roc ja Defiant olivat "vasta-Douhetismi" -hävittäjiä. Tehtiin teoreettinen laskelma että eteenpäin junnaavalla pommikonelautalla on tällainen puolustustulivoima tällaisiin sektoreihin. Laskelmat osoittivat että normaali hävittäjä kuten Hurricane jäisi ampujien ristituleen ja tuhoutuisi, mutta suunnattavalla tornilla varustettu hävittäjä voisi manööveröidä itsensä puolustusampujien sokeisiin pisteisiin ja ampua koko vihollismuodostelman alas. (Se miksi laivastolle tällainen kone katsottiin tarpeelliseksi on suuri mysteeri minulle.)

Tosielämän tulokset olivat sitten etukäteislaskelmiin nähden noin 180 astetta toisensuuntaiset.

Roceilla ei olisi Suomessa tehty kyllä yhtään mitään, mutta Skua olisi voinut olla hyödyllinen lentolaite ja on harmi ettei niitä Suomeen saatu.
 
Ilmeisesti Ilmailuministeriöllä oli doktriini lentävään ilmatorjuntapatteriin perustuvasta ilmapuolustuksesta. Teoriassa ajatuksessahan on perää, sillä tällainen "patteri" on erittäin nopea reagoimaan, sen strateginen ja taktinen liikehtimiskyky on suomattavasti jopa rautatiepatteristoa suurempi. Blackburn Roc on laivaston versio, sama torni on asennettu Boulton-Paul Defiantiin. Kone suunniteltiin 1930-luvulla, jolloin douhetismi (muuten vähän kaiken pahan alku ja juuri ilmasodassa. Ei mikään ihme, että Giulio Douhet oli italialainen!) oli kovasti voimissaan; kuviteltiin, että pommikoneet pystyvät aina läpäisemään kovimmankin hävittäjäpuolustuksen, joten ajatus yhdistää torjuntahävittäjä ja ilmatorjunta oli looginen eikä suinkaan konservatiivinen.

Ikävä kyllä taktiikka "espanjalaisesta kehästä", jossa lentue kiertää kehää kukin takanaan(!) lentävää konetta suojaten oli sanoisinko vanhentunut: ei ollut hävittäjille temppu eikä mikään hakeutua ulkokaaressa alaviistoon loistavaan ampuma-asemaan, joka oli takatornin katveessa. Muutenkin konsepti soveltui vain pommikoneiden torjuntaan tulittamalla muodostelmaa alapuolelta. Kaartotaistelussa ilman eteenpäin ampuvia aseita ja tornin painon ja alitehoisen moottorin vuoksi kömpelö kone oli kertakaikkiaan istuva sorsa.

Defiantit siirrettiin loppukesällä 1940 yölennostoon, missä ne tutkan puutteesta huolimatta menestyivät huomattavasti paremmin. Luftwaffella ei ollut yöllä juurikaan saattohävittäjiä, mutta brittien tutka-asemat pystyivät opastamaan Defiantit lähestyvien pommikoneiden alasektoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Mainio kotimainen ''Sotalentäjät'' dokumentti;


Hämärä muistikuva, että joskus 80-luvun jälkipuoliskolla telkussa esitettiin toinenkin hävittäjälentäjäveteraaneista kertova dokumentti. Jäi mieleen, että ainakin Hasse Windiä siinä haastateltiin. Ei ollut tämä sama, jossa Wind selittää Aatun Suomen vierailusta. Onkohan muistikuvani kuinka väärä ?
 
75515254.jpg

Museum Hannover Laatzen Daimler Benz DB-605.
Bf 109:ä ei suotta Mersuksi kutsuttu, DB-605:stä merkki löytyy.
 
Konekiväärikameran kuvaa Bf-109:stä ja muuta kuvaa syksyltä 1941; ilmeisesti alkuperäistä saksalaista rainaa. Saksankielinen selostus. Pariin otteeseen kuulostaa kyllä varsin mukavalta kun DB-605:lle syötetään nousussa mitä ilmeisimmin soppaa aivan huolella spaakit pohjassa.


Yksi tunnelmallisimmista Wochenschaun Luftwaffe-pätkistä. Tuossa n. kolmen ja puolen minuutin kohdilla ammuskellaan Westland Lysanderia. Ja tuossa neljän minuutin hujakoilla näkyy pakkolaskun tehnyt Spitfire. Mahtaakohan olla se sama, joka muistaakseni mainitaan Julius Meimbergin muistelmissa. Propagandakuvaajat käyttivät samaa konetta useaan otteeseen kuvaamaan pudotettua vihollista. Lopuksi taisivat tuikata koneen hylyn vielä tuleen, niin saivat mukavan dramaattista matskua liekehtivästä engländeristä.
 
Yksi tunnelmallisimmista Wochenschaun Luftwaffe-pätkistä. Tuossa n. kolmen ja puolen minuutin kohdilla ammuskellaan Westland Lysanderia.

Näin tämän pätkän nyt ensi kertaa ja kiinnitin myös huomiota tuohon koneeseen; ylhäältä nähtynä keula ei mitenkään kyllä sopinut Spitfireen tai vastaavaan, mutta Westland Lysander sopisi muistikuvani mukaan kyllä oikeinkin hyvin.
 
Konekiväärikameran kuvaa Bf-109:stä ja muuta kuvaa syksyltä 1941; ilmeisesti alkuperäistä saksalaista rainaa. Saksankielinen selostus. Pariin otteeseen kuulostaa kyllä varsin mukavalta kun DB-605:lle syötetään nousussa mitä ilmeisimmin soppaa aivan huolella spaakit pohjassa.


Moottori täytyy olla DB 601-N.

DB-605 tuli vasta Bf 109 G-1 sarjassa josta ensimmäiset 65kpl valmisti Mtt GmbH 02,1942-05,1942.
G-0 sarjassa oli vielä DB 601-N (oli esisarja, 3 konetta, lokakuu 1941)
 
Back
Top