WW2 Hävittäjät

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ikarus
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hyvinkää 1941 Fokker D-XXI (FR-125), villi maalaus päätelineissä ja muotosuojissa :
Katso liite: 12408
Suurvaltojen koneissa oli hienoja maalauksia.

tumblr_mzhhj8p1MF1s5vavqo1_500.jpg


bca9e7a72681565aa911d26af3675fda.jpg



Ja toisinaan hieman huvittaviakin..
cd77ec79074d1332f1fd69af057cf788.jpg
 
Mutta meni neljä (4) minuuttia.

Hieno lukea näitä ketjuja ja joskus harmittaa, että itsellä ei ole muuta kuin hämmästelijän rooli... tarvitaanhan meitäkin?

Tarvitaan, kaikkia. Kukaan meistä ei tiedä kaikista kaikkea. Joltain osa-alueelta sinun tietosi on hyvinkin tärkeää, meidän muiden ollessa huuli pyöreänä.
 
Mikäs juttu se oli, että amerikkalaiset eivät suojamaalanneet koneitaan (ainakaan kaikkia), vaan ainakin P 47:a ja 51:a näkyi ihan metallin värisinä, jotkut saksalaislentäjätkin tätä ihmettelivät?
 
Mikäs juttu se oli, että amerikkalaiset eivät suojamaalanneet koneitaan (ainakaan kaikkia), vaan ainakin P 47:a ja 51:a näkyi ihan metallin värisinä, jotkut saksalaislentäjätkin tätä ihmettelivät?

Osa hävittäjistä ja pommittajista jätettiin tosiaan ilman suojamaalausta. Syyksi on kerrottu, että maali hidasti konetta tuoden vain ylimääräistä painoa. Varmasti asiaan on vaikuttanut sekin, että maalamatta jättäminen säästää rahaa ja nopeuttaa lentokoneen kokoonpanoa. Metallipinnat on kuitenkin kiillotettu ennen koneeseen asennusta. Amerikkalaisen logiikan mukaan kymmenien koneiden muodostelman näkee suojamaalauksista huolimatta. Jotain epävarmuutta asian suhteen oli koska maalattujakin koneita jenkeillä nähtiin.

Metallipintaa nähtiin kuitenkin sodan jälkeisissäkin hävittäjissä kuten myös matkustajakoneissakin.
 
Osa hävittäjistä ja pommittajista jätettiin tosiaan ilman suojamaalausta. Syyksi on kerrottu, että maali hidasti konetta tuoden vain ylimääräistä painoa.

Lisäksi tuon ajan maalit ei olleet kovin häävejä. Pinta jäi huokoiseksi, ilma pyörteili maalipinnassa ja hidasti konetta.
Osa saksalaista lentäjistä pisti mekaanikot kittamaan koneen niitinkannat ja huonosti istuvat levysaumat, maalaus ja päälle vaha.
Vauhtia koneeseen tuli näin lisää.
2526fc5c4f7c9104049f7d67e9ec61f2.jpg

''Mustia miehiä'' työn touhussa.
 
Osa hävittäjistä ja pommittajista jätettiin tosiaan ilman suojamaalausta. Syyksi on kerrottu, että maali hidasti konetta tuoden vain ylimääräistä painoa. Varmasti asiaan on vaikuttanut sekin, että maalamatta jättäminen säästää rahaa ja nopeuttaa lentokoneen kokoonpanoa. Metallipinnat on kuitenkin kiillotettu ennen koneeseen asennusta. Amerikkalaisen logiikan mukaan kymmenien koneiden muodostelman näkee suojamaalauksista huolimatta. Jotain epävarmuutta asian suhteen oli koska maalattujakin koneita jenkeillä nähtiin.

Metallipintaa nähtiin kuitenkin sodan jälkeisissäkin hävittäjissä kuten myös matkustajakoneissakin.

Britit kyselivät sodan aikana jenkeiltä asiasta ja vastauksena oli: "Me halutaankin että ne huomaavat meidät ja tulevat taistelemaan." Se oli myös keino vetää saksalaishävittäjät monesti niille tuhoisiin hävittäjätaisteluihin loppusodan aikana.
 
Back
Top