Dr who?
Kersantti
Japanilaiset antoivat Corsairille lempinimen: ''Whistling death'';
Kovaa se ujeltaa syöksyessään päin.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Japanilaiset antoivat Corsairille lempinimen: ''Whistling death'';
Kovaa se ujeltaa syöksyessään päin.
Veikeä tämä ruotsalaisten J22. Muistuttaa jotenkin kotimaista VL Myrskyä, vai mitä ?
Tämä Ängelholmin museon koneyksilö on rullauskuntoinen. Mikseivät lennä sillä ? Byrokratia ?
Mites muuten tuo onnistuu tuo lentäminen noilla museo vehkeillä, kun tyyppikouluttajat ovat siinä iässä ettei heitä enään välttämättä ole käytettävissä..
Koko ruljanssi alkaa alusta koelentoineen jonkun uuden / nuoremman pätevän lentäjän toimesta..??..
Veikeä tämä ruotsalaisten J22. Muistuttaa jotenkin kotimaista VL Myrskyä, vai mitä ?
Suomalaiset käyttivät myös moottorinpeitteitä, jonka asbestikankaisessa alaosassa oli paikka puhalluslampulle. Lämmitettäessä peite kohotettiin hieman irralleen koneesta, jolloin kuuma ilma pääsi kiertämään peitteen alla.Noita hienoja lämmitysvauja ei tainnut ihan joka tukikohtaan riittää. Saksalaisilla oli kalt start systeemi, missä öljyä laimennettiin tietyllä suhteella bensalla ja näin saatiin moottori pakkasesta käyntiin. Venäläiset teki raakasti nuotion nokan alle ja tarkalla tulenpidolla kone ei palanut
Saksalaisetkin kuuli menetelmästä sotavangeilta ja ihme kyllä, koneita ei montakaan tällä menetelmällä poltettu.
Osittain käytettiin hehkuvia hiiliä, paloriski oli vähäisempi.
Suomalaiset laski ainakin jossakin vaiheessa sotaa lämpimät öljyt pois koneesta lentotoiminnan päätyttyä. Mekaanikot lämmitti vesihauteessa aamulla öljyt lämpimäksi, ne laskettiin moottoriin ja moottori heti tulille. Ylimääräistä vaivaa öljyjen kanssa läträäminen huoltohenkilöstölle tietenkin toi.
Täyssynteettinen moottoriöljy olisi tuohon aikaan ja noissa oloissa tehnyt hyvin kauppansa.