Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

WW2 Hävittäjät

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 31.10.2014.

  1. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,869
    Tykkäykset:
    4,033
    Pisteet:
    316
    Nää kuvat on "kortilla" pukatkaa esiin jos vaan löydätte.....
     
  2. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,869
    Tykkäykset:
    4,033
    Pisteet:
    316
    Lisätty polttoainesäiliöö, konekiväärii... ja tuore kuski...
     
    Sarek1, Ikarus ja Vonka tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,674
    Tykkäykset:
    7,214
    Pisteet:
    636
    Kuvassa näkyy hyvin moottorista vuotaneen öljyn peitossa oleva lisäpalli.
    Jos lentokoneen moottori ei vuoda, ei siinä öljyä ole lainkaan.:)
    Poikkeuksena Rotax 912, joka ei tihkuta öljyä eikä sitä juuri kuluta. Kymmeneen lentotuntiin voi joutua öljyä desin lisäämään, ei enempää.
     
    Vonka, Sarek1, tulikomento ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  5. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,869
    Tykkäykset:
    4,033
    Pisteet:
    316
    Veljeni Ikarus, näen sieluni sinussa. Vaikka en nyt Saksalaiseen moottoriin nyt ihan 10:llä nyt luotakkaa...
     
    Ikarus tykkäsi tästä.
  6. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,127
    Tykkäykset:
    18,330
    Pisteet:
    1,286
    Lyhyt vastaus.

    http://www.germanaircraftwwii.org/2015/02/messerschmitt-bf-109g-6-part-ii.html

    G-6N (Night fighter, usually with Rüstsatz VI (two underwing MG 151/20 cannons) and sometimes with FuG 350Z Naxos)

    Tuo Naxos oli eräänlainen alkeellinen tutkavaroitin, tai ilmaisin.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Naxos_radar_detector

    Tuon kaltainen varustus löytyi useimmiten siis G-6N -alatyypin koneesta. Valokuvan kuvatiedoista ei käynyt selville, oliko juuri tuota samaa alatyyppiä.
     
    Mikoyan, Vonka, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  7. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,869
    Tykkäykset:
    4,033
    Pisteet:
    316
    Tulikomento, sinun lyhytkin vastaus on super. Hienoa että olet kiinnostunut juurikin ilmailusta ja siihen liittyvästä historiasta.
    Respektist sinulle, jos voin sinutella.
     
    tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  8. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,774
    Tykkäykset:
    27,924
    Pisteet:
    1,286
    No tätä ei ole kuulemma väritetty. Fokker D XXI -hävittäjät Utissa jatkosodan alussa. Suojattavana Kymenlaakso ja keskitysmarssit.

    [​IMG]
     
    Leaderdog, Erkki, JR49 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  9. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,674
    Tykkäykset:
    7,214
    Pisteet:
    636
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Wilde_Sau_(taistelutaktiikka)

    Ei noissa tutkia ollut. Koneessa saattoi olla lisäpelti pakosarjan päällä estämässä häikäisyä, muuten normaali Bf 109.
    Mersu oli yksipaikkaisita yöhävittäjistä suositumpi, koska korkeuden arviointivirheen seurauksena laskussa huonoissa valaistusoloissa telineet lähti alta, FW 190 jykevimmillä telineillä pomppasi katolleen ja pilotin niskat saattoi menä nurin tai kone syttyä tuleen.

    Käsittääkseni tuossa Wilde Saussa valonheitinpatterit maassa olivat apuna. Sopivaa pilviverhoa vasten valaistut pommittajat erottuivat hyvin.

    Zahme Sau-taktiikassa koneet kiersivät radiomajakoita ja maasta saaduilla suunta- ja korkeusohjeilla pyrkivät viholliskosketukseen.

    Edit: lisättynä @tulikomento mainitsi tuon Naxos tutkailmaisimen.
     
    TBman, Erkki, Mikoyan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,127
    Tykkäykset:
    18,330
    Pisteet:
    1,286
    Joo, tämä on aito. Sa-kuvat.fi -sivustollehan myös digitoitiin nämä harvinaiset kotimaiset värikuvat. Vähän aiheen vierestä menee nyt, mutta muistan hyvin kun tämä Keskisen ja Stenmanin kirja ilmestyi vuosituhannen vaihteen tienoilla. Moni pienoismallari ns. kusi hunajaa, kun suunnilleen ensimmäistä kertaa pääsi tuijottelemaan autenttisia värikuvia ilmavoimien koneiden maalauksista ja värisävyistä.

    1.jpg
     
    Leaderdog, Erkki, Mikoyan ja 3 muuta jäsentä tykkää tästä.
  11. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,869
    Tykkäykset:
    4,033
    Pisteet:
    316
    Hyvä että noita kirjoja julkaistaan, jääpähän jälkipolville luettavaa.
     
  12. Vonka

    Vonka Ylipäällikkö Lahjoittaja ELSO 3.0

    Liittynyt:
    14.08.2013
    Viestejä:
    17,774
    Tykkäykset:
    27,924
    Pisteet:
    1,286
    Onhan kirja aina kirja. Vaikka täällä netissä pyörinkin. Kirja se olla pitää.
     
    Leaderdog ja Erkki tykkäsivät tästä.
  13. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,823
    Tykkäykset:
    4,557
    Pisteet:
    636
    Saamasi pitää. Kokoelma komeita SA-kuvia. Mukana on sekä hävittäjiä että pommikoneita.
    Lähteet: http://lentoposti.fi/ ja http://sa-kuva.fi/

    Iljushin DB-3.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 -ohjaaja.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 -moottori.
    [​IMG]

    Curtis Hawk 75.
    [​IMG]

    Morane Saulnier 406.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 yläampumo.
    [​IMG]

    Bristol Blenheim I:n ohjaamo.
    [​IMG]

    Bristol Blenheim I.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 -koulukone.
    [​IMG]

    Tupolvev SB-2 -koulukone.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 -pommikone.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2.
    [​IMG]

    Tupolev SB-2 ja TK-kuvaaja Nils Helander Nummelassa.
    [​IMG]

    Fokker D.XXI konekorsun edessä.
    [​IMG]

    Luftflotte 1:n komentaja kenraalieversti Alfred Keller saapuu Mensuvaaran lentokentälle tarkastamaan saksalaisten tykkilauttoja. Takana Heinkel He-111 -lentokone.
    [​IMG]

    Kapteeni Karhunen, Mannerheim-ristin ritari, joka on ampunut alas 31 viholliskonetta, kertoo alkuperäinen kuvateksti. Jorma Joppe Karhunen tuli sotiemme jälkeen tunnetuksi ilmasotakirjailijana.
    [​IMG]

    Morane Saulnier 406.
    [​IMG]

    Bristol Blenheim I.
    [​IMG]

    Bristol Blenheim I.
    [​IMG]

    Bristol Blenheim I.
    [​IMG]
     
    Viimeksi muokattu: 18.12.2016
    Leaderdog, YliKoo, Erkki ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  14. Mainos



  15. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,674
    Tykkäykset:
    7,214
    Pisteet:
    636
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Sarek1, Leaderdog, YliKoo ja 4 muuta jäsentä tykkää tästä.
  16. veeteetee

    veeteetee Kapteeni

    Liittynyt:
    13.09.2010
    Viestejä:
    688
    Tykkäykset:
    1,783
    Pisteet:
    76
    Paljon löytyy esmes KVG "coloured finnish ww2 picture"
     
  17. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,823
    Tykkäykset:
    4,557
    Pisteet:
    636
  18. Ottoville

    Ottoville Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.12.2010
    Viestejä:
    1,953
    Tykkäykset:
    3,649
    Pisteet:
    316
    Kaikissa yöhävittäjissä jouduttiin vaihtamaan mittarien polttimet häikäisyn takia pienempiin.


    Naxon laiteen aturi kiinnitettiin Wwyrzburg tutkanantenniin. Kun laitetta kokeiltiin ensimmäisen kerran 22 syyskuuta 1943 Essenin lähellä. Pystyi se havaitsemaan 250km päässä lentävän kohteen.

    Laitetta käytettiin myös Nachelbergin vuorella (+600m) jolloin se pystyi havaitsemaan jopa 450km päässä olevan kohteen.

    [​IMG]

    H2S oli tutka, jolla pommittajat paikansivat maalialueen huonossa näkyvyydessä/yöllä. Joten Naxonille oli käyttöä.
    Koska se vielä oli passiivinen laite ei tutkavaroittimetta ollut apua sitä vastaan.
    Vaikka tieto laitteesta tulikin brittien tietoon ja he kielsivät H2S tutkan käytön (suurimmalta osalta),niin pommikone virrassa oli aina laitteita päällä.
    Paljastuttuaankaan Naxon ei menettänyt kokonaan merkitystä.

    [​IMG] [​IMG]


    Brittien taaksepäin suunnattu tutkavaroitin (Monica) joka tarkoitus oli varoittaa yöhävittäjistä.
    Sai saman kohtalon toimia pommikoneiden ilmaisimena kun saksalaiset kehittivät sille kohti lentolaiteen.

    .

    [​IMG]
     
    Sarek1, Ikarus ja Leaderdog tykkäsivät tästä.
  19. aj77

    aj77 Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    08.07.2011
    Viestejä:
    5,687
    Tykkäykset:
    6,431
    Pisteet:
    1,286
    Eli vuoroin vieraisssa. Saksalaiset kokivat saman kohtalon U-veneidensä kanssa niiden tutkavaroittimien toimessa paljastimena. Tuo oli aikamoista kehitystä ja kilpajuoksua.
     
    TBman tykkäsi tästä.
  20. fulcrum

    fulcrum Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    20.05.2010
    Viestejä:
    4,986
    Tykkäykset:
    4,057
    Pisteet:
    1,286
    Saksalaiset itse uskoivat tämän, mutta on myös sanottu että se olisi vain brittien disinformaatiota jolla he yrittivät saada saksalaiset lopettamaan (aluksi) hyvin tehokkaan Metoxin käytön.

    Kentällä velloi paljon erilaisia taikauskoja. Yksi Bomber Commandin miehistöjen uskomuksista oli että IFF-järjestelmät saattoivat häiritä saksalaisten tutkia. Niinpä monet pommarimiehistöt pitivät ne päällä Saksan ylläkin vaikka se oli kielletty. Toisaalta aika nurinkurisesti uskottiin että Monica-tutka paljasti pommarit saksalaisille ja jotkut sammuttivat tutkan lennon aikana - tämä uskomus taas osoittautui oikeaksi.

    Eräs tällainen erikoisuus oli pyrotekninen 'Pelätin'-ammus (Scarecrow shell) jota saksalaisten uskottiin käyttävän säikyttämään pommikonemiehistöjä kääntymään takaisin. Öisillä lennoillaan miehistöt näkivät usein erittäin näyttäviä räjähdyksiä:

    A brilliant explosion blossomed out before me, so intense that all around turned black in contrast to it’s glaring colours. The nucleus seemed suspended, burning on our course, while subsidiary explosions spewed smoke-tailed fireballs out like rockets, and showers of green, white, red and golden light fell slowly from it’s midst. Stiff with fright, and so blinded that I couldn’t read the instruments, I tried to reconcile the phenomenon with normality. I told myself : ‘This is a scarecrow flare, the type we’ve been told about. It doesn’t frighten me .’ But still it fascinated me…flinching in my seat, I flew through the burning embers of that awful airborne pyre.

    Sodan jälkeen ei löytynyt mitään viitteitäkään että saksalaiset olisivat käyttäneet tällaista ammusta. 'Scarecrow' myytti ajoittui Saksan yöhävittäjäaseen ja 'Schräge Musikin' huippuaikoihin ja nähdyt räjähdykset olivat yöhävittäjien alasampumia, tai ilmatorjunnan täysosuman saaneita koneita. Kuvatun kaltaiset valoefektit olivat todennäköisesti soihtuja kantavien Pathfinder-koneiden hautarovioita. Bomber Commandin ylimmässä johdossa todelliset tappioluvut tietenkin tiedettiin ja koko myytti voikin olla sieltä peräisin, lentomiehistöjä rauhoittamaan.

    Freeman Dysonin muisteluita. Pitkä mutta todella hyvä artikkeli joka kannattaa ehdottomasti lukea. Dyson toimi Bomber Commandissa tilastotieteilijänä ja lienee viimeisiä (ellei viimeinen) pommituskampanjan ytimessä toimineita henkilöitä jotka ovat vielä elossa. Dyson kuvaa Monican epäonnistumista ja hidasta reaktiota Schräge Musikiin. On myös varsin hyytävää lukea miten ilmasodan ehkä brutaaleimman rintaman todellisuus muuttui pelkiksi prosenteiksi tilastoissa.
     
    Viimeksi muokattu: 19.12.2016
    HybridiProto, scip10, tulikomento ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  21. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,127
    Tykkäykset:
    18,330
    Pisteet:
    1,286
    90-luvun puolivälin dokkari Hawker Sea Hurricanen restaurointioperaatiosta.

     
    Ikarus, Mikoyan ja Sarek1 tykkäsivät tästä.
  22. Mikoyan

    Mikoyan Kenraali

    Liittynyt:
    03.07.2014
    Viestejä:
    2,823
    Tykkäykset:
    4,557
    Pisteet:
    636
    Ranskalaisen Dewoitine D520 hävittäjän harvinainen näytöslento vuodelta 1986;

     
    tulikomento, Ikarus ja Sarek1 tykkäsivät tästä.

Jaa tämä sivu