WW2 Hävittäjät

Olisiko Jared Enosin värittämä? Hän restauroi vanhoja suomalaisia sotakuvia. Hienoa työtä.

Malmilla oli noita yöhävittäjinä keväällä 1944. Mitähän laitteistoa niissä oli?

Lyhyt vastaus.

http://www.germanaircraftwwii.org/2015/02/messerschmitt-bf-109g-6-part-ii.html

G-6N (Night fighter, usually with Rüstsatz VI (two underwing MG 151/20 cannons) and sometimes with FuG 350Z Naxos)

Tuo Naxos oli eräänlainen alkeellinen tutkavaroitin, tai ilmaisin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Naxos_radar_detector

Tuon kaltainen varustus löytyi useimmiten siis G-6N -alatyypin koneesta. Valokuvan kuvatiedoista ei käynyt selville, oliko juuri tuota samaa alatyyppiä.
 
Nää kuvat on "kortilla" pukatkaa esiin jos vaan löydätte.....

No tätä ei ole kuulemma väritetty. Fokker D XXI -hävittäjät Utissa jatkosodan alussa. Suojattavana Kymenlaakso ja keskitysmarssit.

jsdia042.jpg
 
Lisätty polttoainesäiliöö, konekiväärii... ja tuore kuski...

https://fi.wikipedia.org/wiki/Wilde_Sau_(taistelutaktiikka)

Ei noissa tutkia ollut. Koneessa saattoi olla lisäpelti pakosarjan päällä estämässä häikäisyä, muuten normaali Bf 109.
Mersu oli yksipaikkaisita yöhävittäjistä suositumpi, koska korkeuden arviointivirheen seurauksena laskussa huonoissa valaistusoloissa telineet lähti alta, FW 190 jykevimmillä telineillä pomppasi katolleen ja pilotin niskat saattoi menä nurin tai kone syttyä tuleen.

Käsittääkseni tuossa Wilde Saussa valonheitinpatterit maassa olivat apuna. Sopivaa pilviverhoa vasten valaistut pommittajat erottuivat hyvin.

Zahme Sau-taktiikassa koneet kiersivät radiomajakoita ja maasta saaduilla suunta- ja korkeusohjeilla pyrkivät viholliskosketukseen.

Edit: lisättynä @tulikomento mainitsi tuon Naxos tutkailmaisimen.
 
No tätä ei ole kuulemma väritetty. Fokker D XXI -hävittäjät Utissa jatkosodan alussa. Suojattavana Kymenlaakso ja keskitysmarssit.

jsdia042.jpg

Joo, tämä on aito. Sa-kuvat.fi -sivustollehan myös digitoitiin nämä harvinaiset kotimaiset värikuvat. Vähän aiheen vierestä menee nyt, mutta muistan hyvin kun tämä Keskisen ja Stenmanin kirja ilmestyi vuosituhannen vaihteen tienoilla. Moni pienoismallari ns. kusi hunajaa, kun suunnilleen ensimmäistä kertaa pääsi tuijottelemaan autenttisia värikuvia ilmavoimien koneiden maalauksista ja värisävyistä.

1.jpg
 
Nää kuvat on "kortilla" pukatkaa esiin jos vaan löydätte.....
Saamasi pitää. Kokoelma komeita SA-kuvia. Mukana on sekä hävittäjiä että pommikoneita.
Lähteet: http://lentoposti.fi/ ja http://sa-kuva.fi/

Iljushin DB-3.
10__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 -ohjaaja.
11__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 -moottori.
12__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Curtis Hawk 75.
13__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Morane Saulnier 406.
15__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 yläampumo.
16__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Bristol Blenheim I:n ohjaamo.
17__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Bristol Blenheim I.
18__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 -koulukone.
19__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolvev SB-2 -koulukone.
8__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 -pommikone.
1__ilmavoimat_sakuvatfi.jpg


Tupolev SB-2.
20__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Tupolev SB-2 ja TK-kuvaaja Nils Helander Nummelassa.
21__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Fokker D.XXI konekorsun edessä.
22__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Luftflotte 1:n komentaja kenraalieversti Alfred Keller saapuu Mensuvaaran lentokentälle tarkastamaan saksalaisten tykkilauttoja. Takana Heinkel He-111 -lentokone.
24__ilmavoimat_24.jpg


Kapteeni Karhunen, Mannerheim-ristin ritari, joka on ampunut alas 31 viholliskonetta, kertoo alkuperäinen kuvateksti. Jorma Joppe Karhunen tuli sotiemme jälkeen tunnetuksi ilmasotakirjailijana.
25__ilmavoimat_sakuvatfi.jpg


Morane Saulnier 406.
2__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Bristol Blenheim I.
3__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Bristol Blenheim I.
5__ilmavoimat_sakuvafi.jpg


Bristol Blenheim I.
6__ilmavoimat_sakuvafi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Paljon löytyy esmes KVG "coloured finnish ww2 picture"
 
Lyhyt vastaus.

http://www.germanaircraftwwii.org/2015/02/messerschmitt-bf-109g-6-part-ii.html

G-6N (Night fighter, usually with Rüstsatz VI (two underwing MG 151/20 cannons) and sometimes with FuG 350Z Naxos)


Tuo Naxos oli eräänlainen alkeellinen tutkavaroitin, tai ilmaisin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Naxos_radar_detector

Tuon kaltainen varustus löytyi useimmiten siis G-6N -alatyypin koneesta. Valokuvan kuvatiedoista ei käynyt selville, oliko juuri tuota samaa alatyyppiä.

Kaikissa yöhävittäjissä jouduttiin vaihtamaan mittarien polttimet häikäisyn takia pienempiin.


Naxon laiteen aturi kiinnitettiin Wwyrzburg tutkanantenniin. Kun laitetta kokeiltiin ensimmäisen kerran 22 syyskuuta 1943 Essenin lähellä. Pystyi se havaitsemaan 250km päässä lentävän kohteen.

Laitetta käytettiin myös Nachelbergin vuorella (+600m) jolloin se pystyi havaitsemaan jopa 450km päässä olevan kohteen.

6771h.jpg


H2S oli tutka, jolla pommittajat paikansivat maalialueen huonossa näkyvyydessä/yöllä. Joten Naxonille oli käyttöä.
Koska se vielä oli passiivinen laite ei tutkavaroittimetta ollut apua sitä vastaan.
Vaikka tieto laitteesta tulikin brittien tietoon ja he kielsivät H2S tutkan käytön (suurimmalta osalta),niin pommikone virrassa oli aina laitteita päällä.
Paljastuttuaankaan Naxon ei menettänyt kokonaan merkitystä.

H2S-view-72dpi-300x218.jpg
h2s-radaroperator.jpg



Brittien taaksepäin suunnattu tutkavaroitin (Monica) joka tarkoitus oli varoittaa yöhävittäjistä.
Sai saman kohtalon toimia pommikoneiden ilmaisimena kun saksalaiset kehittivät sille kohti lentolaiteen.

.

TailWarningRadar.jpg
 
Kaikissa yöhävittäjissä jouduttiin vaihtamaan mittarien polttimet häikäisyn takia pienempiin.


Naxon laiteen aturi kiinnitettiin Wwyrzburg tutkanantenniin. Kun laitetta kokeiltiin ensimmäisen kerran 22 syyskuuta 1943 Essenin lähellä. Pystyi se havaitsemaan 250km päässä lentävän kohteen.

Laitetta käytettiin myös Nachelbergin vuorella (+600m) jolloin se pystyi havaitsemaan jopa 450km päässä olevan kohteen.

6771h.jpg


H2S oli tutka, jolla pommittajat paikansivat maalialueen huonossa näkyvyydessä/yöllä. Joten Naxonille oli käyttöä.
Koska se vielä oli passiivinen laite ei tutkavaroittimetta ollut apua sitä vastaan.
Vaikka tieto laitteesta tulikin brittien tietoon ja he kielsivät H2S tutkan käytön (suurimmalta osalta),niin pommikone virrassa oli aina laitteita päällä.
Paljastuttuaankaan Naxon ei menettänyt kokonaan merkitystä.

H2S-view-72dpi-300x218.jpg
h2s-radaroperator.jpg



Brittien taaksepäin suunnattu tutkavaroitin (Monica) joka tarkoitus oli varoittaa yöhävittäjistä.
Sai saman kohtalon toimia pommikoneiden ilmaisimena kun saksalaiset kehittivät sille kohti lentolaiteen.

.

TailWarningRadar.jpg

Eli vuoroin vieraisssa. Saksalaiset kokivat saman kohtalon U-veneidensä kanssa niiden tutkavaroittimien toimessa paljastimena. Tuo oli aikamoista kehitystä ja kilpajuoksua.
 
Eli vuoroin vieraisssa. Saksalaiset kokivat saman kohtalon U-veneidensä kanssa niiden tutkavaroittimien toimessa paljastimena. Tuo oli aikamoista kehitystä ja kilpajuoksua.

Saksalaiset itse uskoivat tämän, mutta on myös sanottu että se olisi vain brittien disinformaatiota jolla he yrittivät saada saksalaiset lopettamaan (aluksi) hyvin tehokkaan Metoxin käytön.

Kentällä velloi paljon erilaisia taikauskoja. Yksi Bomber Commandin miehistöjen uskomuksista oli että IFF-järjestelmät saattoivat häiritä saksalaisten tutkia. Niinpä monet pommarimiehistöt pitivät ne päällä Saksan ylläkin vaikka se oli kielletty. Toisaalta aika nurinkurisesti uskottiin että Monica-tutka paljasti pommarit saksalaisille ja jotkut sammuttivat tutkan lennon aikana - tämä uskomus taas osoittautui oikeaksi.

Eräs tällainen erikoisuus oli pyrotekninen 'Pelätin'-ammus (Scarecrow shell) jota saksalaisten uskottiin käyttävän säikyttämään pommikonemiehistöjä kääntymään takaisin. Öisillä lennoillaan miehistöt näkivät usein erittäin näyttäviä räjähdyksiä:

A brilliant explosion blossomed out before me, so intense that all around turned black in contrast to it’s glaring colours. The nucleus seemed suspended, burning on our course, while subsidiary explosions spewed smoke-tailed fireballs out like rockets, and showers of green, white, red and golden light fell slowly from it’s midst. Stiff with fright, and so blinded that I couldn’t read the instruments, I tried to reconcile the phenomenon with normality. I told myself : ‘This is a scarecrow flare, the type we’ve been told about. It doesn’t frighten me .’ But still it fascinated me…flinching in my seat, I flew through the burning embers of that awful airborne pyre.

Sodan jälkeen ei löytynyt mitään viitteitäkään että saksalaiset olisivat käyttäneet tällaista ammusta. 'Scarecrow' myytti ajoittui Saksan yöhävittäjäaseen ja 'Schräge Musikin' huippuaikoihin ja nähdyt räjähdykset olivat yöhävittäjien alasampumia, tai ilmatorjunnan täysosuman saaneita koneita. Kuvatun kaltaiset valoefektit olivat todennäköisesti soihtuja kantavien Pathfinder-koneiden hautarovioita. Bomber Commandin ylimmässä johdossa todelliset tappioluvut tietenkin tiedettiin ja koko myytti voikin olla sieltä peräisin, lentomiehistöjä rauhoittamaan.

Freeman Dysonin muisteluita. Pitkä mutta todella hyvä artikkeli joka kannattaa ehdottomasti lukea. Dyson toimi Bomber Commandissa tilastotieteilijänä ja lienee viimeisiä (ellei viimeinen) pommituskampanjan ytimessä toimineita henkilöitä jotka ovat vielä elossa. Dyson kuvaa Monican epäonnistumista ja hidasta reaktiota Schräge Musikiin. On myös varsin hyytävää lukea miten ilmasodan ehkä brutaaleimman rintaman todellisuus muuttui pelkiksi prosenteiksi tilastoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top