Hylkää huomautus
Liity mukaan keskusteluun!

Rekisteröityminen ei kestä kuin hetkosen ja pääset keskusteluun mukaan, tervetuloa!

>>> REKISTERÖIDY <<<

WW2 Hävittäjät

Viestiketju osiossa 'Menneet sodat ja sotahistoria' , aloittaja Ikarus, 31.10.2014.

  1. Sarek1

    Sarek1 Eversti

    Liittynyt:
    26.11.2014
    Viestejä:
    1,891
    Tykkäykset:
    2,802
    Pisteet:
    316
    :D:D:D

    Pillin voisi saada ujeltamaan pienemmissä nopeuksissa mittasuhteita muuttamalla ja sopivalla sijoituksella. Jotta se ei vinkuisi ylen aikaa, voisi siihen konstruoida yksinkertaisen sulun, joka vaientaisi laitteen aina kun sitä ei tarvita "ilmahyökkäyksessä". :cool:
     
    JR49, tulikomento, Leaderdog ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  2. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,665
    Tykkäykset:
    7,191
    Pisteet:
    636
    216 km/h suurin sallittu. Modata täytyisi, 170 km/h täysi ulina loivassa syöksyssä, normaalilla matkavauhdilla 150 km/h sireenit hiljaa.
    Naapurit ei tosiaan välttämättä näistä Stuka-sireeneistä ilahtuisi.:D
     
    JR49, tulikomento, Old Boy ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  3. Mainos



  4. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Syöksyyn saa kaikki koneet helposti, mutta se oikaisu syöksystä särkemättä konetta, vaatiikin jo hieman tietoa ja taitoa.
     
    JR49, tulikomento ja Ikarus tykkäsivät tästä.
  5. Ikarus

    Ikarus Kenraali Lahjoittaja

    Liittynyt:
    27.10.2014
    Viestejä:
    2,665
    Tykkäykset:
    7,191
    Pisteet:
    636
    Minka tahansa koneen saa suurimpaan sallittuun nopeuteen varsin kivuttomasti, vaikka tyhjäkäynillä. Nokkaa alas, siitä se kiihtyy.
    Oikaisussa maltti on valttia. Myös tilaa on oltava riittävästi. Ja lentäjällä tieto koneen g-rajoista.

    Useimmista yleisilmailu koneista saa siivet revittyä irti väärin lentämällä, se on varmaa. Koville g-rajoille taitolentoon rakennetut koneet on sitten asia erikseen.
     
    JR49, Fremen, Sarek1 ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  6. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Btw. mitkäs muuten on esim. ME-109 ja Spitfiren G-luvut??. onko kellään heittää hatusta noita??. Ja millä se lentäjä on osannut taistelu tilanteessa pysyä sallituissa G-arvoissa??.
     
  7. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Naamakirjasta löytyi tämä.

    Mäntä & veivi remontti ?. , Hawker Hurricane:

    16707515_1413094272042259_8932996184509550496_o.jpg
     
    YliKoo, JR49, Ikarus ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  8. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Oliko tuo Hawker Hurricane sotasaalis kone vai *???* mikä?..
     
  9. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,115
    Tykkäykset:
    18,290
    Pisteet:
    1,286
    Olin kuuntelemassa esityslentäjä Walter Eichornin yleisöluentoa Bf 109:llä lentämisestä muutama vuosi takaperin.

    Tässä kuvassa tuo vasemmanpuolinen heppu.

    mersu.jpg

    Kysyin että paljonko vetää geetä esityksen aikana, niin vastasi että maksimissaan viisi. Kyseessä tosin warbird, eli välttämättä konetta ei revitä ja paiskota ihan viimeisen päälle.

    EDIT: Ja kyllä, tuo on Hurricane jonka laitoit.
     
    Sarek1, Mikoyan, Leaderdog ja 2 muuta jäsentä tykkää tästä.
  10. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,702
    Tykkäykset:
    1,451
    Pisteet:
    316
    Perstuntumalla kuten koneita vanhaan hyvään aikaan pitkälti lennettiin. Toki tässä olivat rajoittamassa myös pilotin kestävyys ja koneen kyvyt. En ole kuullut, että tämä olisi käytännössä ollut suuri ongelma, tiukoissa vedoissa törmättiin ensin muihin ongelmiin.

    Suomessa oli yksi sotasaalis-Hurricane, muut oli hankittu perinteisemmällä tavalla. Sitä en tiedä onko kuvassa se yksi vai joku muu.
     
    Sarek1, tulikomento, Ikarus ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  11. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Heittäkääs dataa tuosta sotasaalis hurricanesta,, missä se nyt on??.
     
  12. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Hawker Hurricane I ja IIA olivat brittiläisiä yksipaikkaisia hävittäjiä. Talvisodan aikana britit myivät Suomeen 12 konetta, mutta ne eivät ehtineet mukaan sotatoimiin. Jatkosodassa saatiin sotasaaliiksi ilmavoimien ainoa Hurricane IIA. Hurricane oli jo toisen maailmansodan alkaessa vanhenemisen partaalla, mutta meillä se oli ensiluokan kalustoa jatkosodan alussa. Vauriot, tappiot ja varaosapuute hiljensivät lennot käytännössä vuoteen 1943 tultaessa ja näiden maineikkaiden koneiden merkitys jäi meillä vaatimattomaksi. Hurricaneja oli käytössä yhteensä 13 kappaletta vuosina 1940–1944.

    Kärkiväli: 12,19 m
    Pituus: 9,58 m
    Lentopaino: 2 996 kg
    Suurin nopeus: 527 km/h
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  13. JR49

    JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    22.02.2015
    Viestejä:
    5,018
    Tykkäykset:
    11,070
    Pisteet:
    1,286
    Sotakoneiden taivaassa? Tämä lienee ainoa säilynyt. Taisi olla ihan ostettu versio.
    Linkissä mielenkiintoista tietoa. HC-452 on siis parhaiten alkuperäisvärissä säilynyt yksilö, ja lajissaan MK I maailman toiseksi vanhin.
    http://ilmavoimamuseo.fi/ajankohtaista/hurricane-nayttelyyn/
     
    Sarek1, tulikomento, Leaderdog ja nämä jäsenet tykkäsivät tästä.
  14. Mainos



  15. Slammer

    Slammer Eversti

    Liittynyt:
    17.07.2013
    Viestejä:
    1,702
    Tykkäykset:
    1,451
    Pisteet:
    316
    Innostuin tutkimaan asiaan sen verran lisää, että pakoputkien perusteella kyseessä on todennäköisesti Englannista ostettu Mk. I. Spinneri on Mk. I:n Rotol, mutta tiettävästi sellainen asennettiin myös sotasaalis-Hurriin, HC-465:een.

    Romutettu.
     
    Sarek1, Leaderdog ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  16. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Sääli, Super Sääli.:mad:
     
  17. rukkaskikka

    rukkaskikka Kapteeni

    Liittynyt:
    26.11.2010
    Viestejä:
    685
    Tykkäykset:
    513
    Pisteet:
    76
    Tuolla on WW2-koneiden suoritusarvokäppyröitä: http://www.spitfireperformance.com/
    Esim. 'Spitfire flight envelope' -kuvahaulla löytyy lisää, tosin osa taitaa olla jostain pelistä.
     
    Sarek1, Leaderdog ja tulikomento tykkäsivät tästä.
  18. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,115
    Tykkäykset:
    18,290
    Pisteet:
    1,286
    Jänskänä nippelitietona mainittakoon, että myös tämä Caudron Renault CR 714 on säilynyt autenttisessa sota-ajan asussaan. Siinä on selvästi nähtävillä originaali ranskalainen vuoden 1940 naamiomaalaus.

    15128_1445971001.jpg

    http://fromreconstructiontodeconstr...05/caudron-renault-cr-714-cyclone-polish.html

    Tätä nykyä pitkäaikaislainassa Krakovassa Puolan ilmailumuseossa, jossa ilmeisesti aiotaan tehdä koneelle jonkinlaista konservointityötä.
     
    Sarek1, JR49 ja Leaderdog tykkäsivät tästä.
  19. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Onko tuo romutettu varmaa tieoa, vai mutua?.
     
  20. tulikomento

    tulikomento Ylipäällikkö

    Liittynyt:
    27.01.2015
    Viestejä:
    6,115
    Tykkäykset:
    18,290
    Pisteet:
    1,286
    Eipähän ollut HC-465:n palvelusura ilmavoimissa mitenkään liian pitkä.

    http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,57993.0.html

    Kone luovutettiin Hävittäjälentolaivue 34:lle 27.4.1944. 18.6. se luovutettiin Hävittäjälentolaivue 28:lle ja sieltä edelleen varikolle 5.7.1944. Koneella lennettiin vain 18 tuntia 40 minuuttia.
     
  21. Leaderdog

    Leaderdog Eversti Lahjoittaja

    Liittynyt:
    05.01.2016
    Viestejä:
    1,867
    Tykkäykset:
    4,024
    Pisteet:
    316
    Huomio!.
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.
  22. JR49

    JR49 Ylipäällikkö Lahjoittaja

    Liittynyt:
    22.02.2015
    Viestejä:
    5,018
    Tykkäykset:
    11,070
    Pisteet:
    1,286
    Ahaa, en tiennytkään. Oliko Suomessa missään esillä? Puolalaisia ymmärrettävästi kiinnostaa, sillä ranskalaiset antoivat tätä kalustoa Puolasta paenneille lentäjille kesän -40 Ranskan taisteluissa.
    Huomasitko muuten tuossa linkissä, että taustalla on lokinsiipikone, ilmeisesti jokin PZL-sarjaa. En tiennyt niitä säilyneen, tai onko replika.
     
    Sarek1 tykkäsi tästä.

Jaa tämä sivu