WW2 Hävittäjät

@Ikarus , tarjoan kaljat, jos asennat tuollaiset Stuka-sireenit ultraasi :D. Olisi kansalla ihmettelemistä :p.

Mikähän on tämän ultran suurin sallittu nopeus syöksyssä? Pitäisiköhän pillien mittoja muuttaa, jotta soivat kunnolla vähän alemmillakin nopeuksilla?

Kun ideaa vielä kehitellään pidemmälle, niin karmivan ujelluksen pitäisi oikeastaan soida jo vaakalennossakin.:)

Voi olla että yhteiskunta tai viimeistään kanssa ilmailijat tarjoavat "remmipeti" kyydin lähinpään hoitolaan kun käy vähän kylillä pillejä ulvottamassa..

Tuosta varsinaista maksimi syöksynopeuttahan ei ultrille ei ilmoiteta, mutta konekohtaiset maksimi liikehtimisrajoitukset nopeuksineen kyllä löytyy.

Eli aavistuksen raskaammassa ultrassa / Skylark:ssa on Vne (suurin sallittu nopeus tyynessä säässä) 267 km/h.

Ultrahan on lähtökohtaisesti hyvin hiljaisia koneita, vs. sesna / piiperöt .

:D:D:D

Pillin voisi saada ujeltamaan pienemmissä nopeuksissa mittasuhteita muuttamalla ja sopivalla sijoituksella. Jotta se ei vinkuisi ylen aikaa, voisi siihen konstruoida yksinkertaisen sulun, joka vaientaisi laitteen aina kun sitä ei tarvita "ilmahyökkäyksessä". :cool:
 
Mikähän on tämän ultran suurin sallittu nopeus syöksyssä? Pitäisiköhän pillien mittoja muuttaa, jotta soivat kunnolla vähän alemmillakin nopeuksilla?

216 km/h suurin sallittu. Modata täytyisi, 170 km/h täysi ulina loivassa syöksyssä, normaalilla matkavauhdilla 150 km/h sireenit hiljaa.
Naapurit ei tosiaan välttämättä näistä Stuka-sireeneistä ilahtuisi.:D
 
Syöksyyn saa kaikki koneet helposti, mutta se oikaisu syöksystä särkemättä konetta, vaatiikin jo hieman tietoa ja taitoa.

Minka tahansa koneen saa suurimpaan sallittuun nopeuteen varsin kivuttomasti, vaikka tyhjäkäynillä. Nokkaa alas, siitä se kiihtyy.
Oikaisussa maltti on valttia. Myös tilaa on oltava riittävästi. Ja lentäjällä tieto koneen g-rajoista.

Useimmista yleisilmailu koneista saa siivet revittyä irti väärin lentämällä, se on varmaa. Koville g-rajoille taitolentoon rakennetut koneet on sitten asia erikseen.
 
Btw. mitkäs muuten on esim. ME-109 ja Spitfiren G-luvut??. onko kellään heittää hatusta noita??. Ja millä se lentäjä on osannut taistelu tilanteessa pysyä sallituissa G-arvoissa??.
 
Btw. mitkäs muuten on esim. ME-109 ja Spitfiren G-luvut??. onko kellään heittää hatusta noita??. Ja millä se lentäjä on osannut taistelu tilanteessa pysyä sallituissa G-arvoissa??.

Olin kuuntelemassa esityslentäjä Walter Eichornin yleisöluentoa Bf 109:llä lentämisestä muutama vuosi takaperin.

Tässä kuvassa tuo vasemmanpuolinen heppu.

mersu.jpg

Kysyin että paljonko vetää geetä esityksen aikana, niin vastasi että maksimissaan viisi. Kyseessä tosin warbird, eli välttämättä konetta ei revitä ja paiskota ihan viimeisen päälle.

EDIT: Ja kyllä, tuo on Hurricane jonka laitoit.
 
Btw. mitkäs muuten on esim. ME-109 ja Spitfiren G-luvut??. onko kellään heittää hatusta noita??. Ja millä se lentäjä on osannut taistelu tilanteessa pysyä sallituissa G-arvoissa??.

Perstuntumalla kuten koneita vanhaan hyvään aikaan pitkälti lennettiin. Toki tässä olivat rajoittamassa myös pilotin kestävyys ja koneen kyvyt. En ole kuullut, että tämä olisi käytännössä ollut suuri ongelma, tiukoissa vedoissa törmättiin ensin muihin ongelmiin.

Oliko tuo Hawker Hurricane sotasaalis kone vai *???* mikä?..

Suomessa oli yksi sotasaalis-Hurricane, muut oli hankittu perinteisemmällä tavalla. Sitä en tiedä onko kuvassa se yksi vai joku muu.
 
Hawker Hurricane I ja IIA olivat brittiläisiä yksipaikkaisia hävittäjiä. Talvisodan aikana britit myivät Suomeen 12 konetta, mutta ne eivät ehtineet mukaan sotatoimiin. Jatkosodassa saatiin sotasaaliiksi ilmavoimien ainoa Hurricane IIA. Hurricane oli jo toisen maailmansodan alkaessa vanhenemisen partaalla, mutta meillä se oli ensiluokan kalustoa jatkosodan alussa. Vauriot, tappiot ja varaosapuute hiljensivät lennot käytännössä vuoteen 1943 tultaessa ja näiden maineikkaiden koneiden merkitys jäi meillä vaatimattomaksi. Hurricaneja oli käytössä yhteensä 13 kappaletta vuosina 1940–1944.

Kärkiväli: 12,19 m
Pituus: 9,58 m
Lentopaino: 2 996 kg
Suurin nopeus: 527 km/h
 
Btw. mitkäs muuten on esim. ME-109 ja Spitfiren G-luvut??. onko kellään heittää hatusta noita??. Ja millä se lentäjä on osannut taistelu tilanteessa pysyä sallituissa G-arvoissa??.

Tuolla on WW2-koneiden suoritusarvokäppyröitä: http://www.spitfireperformance.com/
Esim. 'Spitfire flight envelope' -kuvahaulla löytyy lisää, tosin osa taitaa olla jostain pelistä.
 
Sotakoneiden taivaassa? Tämä lienee ainoa säilynyt. Taisi olla ihan ostettu versio.
Linkissä mielenkiintoista tietoa. HC-452 on siis parhaiten alkuperäisvärissä säilynyt yksilö, ja lajissaan MK I maailman toiseksi vanhin.
http://ilmavoimamuseo.fi/ajankohtaista/hurricane-nayttelyyn/

Jänskänä nippelitietona mainittakoon, että myös tämä Caudron Renault CR 714 on säilynyt autenttisessa sota-ajan asussaan. Siinä on selvästi nähtävillä originaali ranskalainen vuoden 1940 naamiomaalaus.

15128_1445971001.jpg

http://fromreconstructiontodeconstr...05/caudron-renault-cr-714-cyclone-polish.html

Tätä nykyä pitkäaikaislainassa Krakovassa Puolan ilmailumuseossa, jossa ilmeisesti aiotaan tehdä koneelle jonkinlaista konservointityötä.
 
Jänskänä nippelitietona mainittakoon, että myös tämä Caudron Renault CR 714 on säilynyt autenttisessa sota-ajan asussaan. Siinä on selvästi nähtävillä originaali ranskalainen vuoden 1940 naamiomaalaus.

Katso liite: 13533

http://fromreconstructiontodeconstr...05/caudron-renault-cr-714-cyclone-polish.html

Tätä nykyä pitkäaikaislainassa Krakovassa Puolan ilmailumuseossa, jossa ilmeisesti aiotaan tehdä koneelle jonkinlaista konservointityötä.
Ahaa, en tiennytkään. Oliko Suomessa missään esillä? Puolalaisia ymmärrettävästi kiinnostaa, sillä ranskalaiset antoivat tätä kalustoa Puolasta paenneille lentäjille kesän -40 Ranskan taisteluissa.
Huomasitko muuten tuossa linkissä, että taustalla on lokinsiipikone, ilmeisesti jokin PZL-sarjaa. En tiennyt niitä säilyneen, tai onko replika.
 
Back
Top