Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hienosti näkyy menevän. Römeä tähtimoottorin ääni ja kyllä liikahtaa. Veikkaan, että noin 500-600 km/h oli mittarissa.Replika-Focke räimäisee Jönköpingin kentällä.
Hienosti näkyy menevän. Römeä tähtimoottorin ääni ja kyllä liikahtaa. Veikkaan, että noin 500-600 km/h oli mittarissa.
Tiedätkö, mikä moottori siinä on?
Veikkaan vahvasti että Shvetsov Ash-82 kuten näissä replikakoneissa yleensäkin.
Itse asiassa M-63 oikein säädettynä osoittautui tehokkaammaksi kuin Cyclone ainakin Wikipedian mukaan:
Veikkaan vahvasti että Shvetsov Ash-82 kuten näissä replikakoneissa yleensäkin.
Shvetsov M-25 näkyy olleen lisenssiversio Wright R-1820-F3 :sta. M-25 moottori oli mm. I-16 hävittäjässä.
Tuo Ash-82 lienee M-25:n jatkokehitelmä, ensin tuli M-62. Ash-82:sta löytyy riittävästi potkua, versiosta hieman riippuen. (M-82T with two speed supercharger:1,900 hp)
Noilla tehoilla replika FW liikahtaa iloisesti.
Olisi kiva näpräillä tuollainen peli. Noin 4000 työtuntia...Aikanaan oli juttua että kun replika FW puutuu panssarointi ja aseistus niin se olisi noin 600kg kevyempi (Aseistus, ampuma tarvikeet ~200-300kg panssarointi 400kg).
Joten kyllä koneen pitäisi kulkea.
Suomen Ilmailuhistoriallinen lehti julkaisee kesäkuussa 48-sivuisen erikoisnumeron:
Ainoa pettymys on ettei italialaista vaihtoehtoa käyty läpi, etenkin koska se oikeasti toteutui (Fiat G.50 -hankinta juuri ennen talvisotaa), ilmeisesti siksi että italialaiskoneet oli 'esikarsinnassa' jo raakattu pois. Virheliike, kun sieltä olisi oikeasti jopa ollut koneita saatavilla jenkkilää halvemmalla ja nopealla toimituksella? Tosin italokoneet oli talviolosuhteissa aika surkeita.
Viime viikolla kolahti GX-hanke postilaatikkoon ja ensilukemisen jälkeen: dis is good shit, yo. Raunio keskittyy enemmänkin talvisotaa edeltävien hävittäjäkandidaattien hankintamahdollisuuksiin kuin suorituskykyyn ja käsittelee samalla armeijan rahoitusongelmia laajemminkin, esittäen mm. vahvoja argumentteja että sotilaat olivat yhtä syyllisiä, elleivät enemmänkin, tilanteeseen kuin paljon parjatut poliitikot. Sellaiselle joka on kahlannut kaikki aikaisemmat Raunion kirjat ja artikkelit läpi niin erikoisnumerossa ei ole kovin paljoa uutta, mutta tässä kaikki tieto on samoissa kansissa.
Ainoa pettymys on ettei italialaista vaihtoehtoa käyty läpi, etenkin koska se oikeasti toteutui (Fiat G.50 -hankinta juuri ennen talvisotaa), ilmeisesti siksi että italialaiskoneet oli 'esikarsinnassa' jo raakattu pois. Virheliike, kun sieltä olisi oikeasti jopa ollut koneita saatavilla jenkkilää halvemmalla ja nopealla toimituksella? Tosin italokoneet oli talviolosuhteissa aika surkeita.
Suosittelen erikoisnumeroa kuitenkin varauksetta, hinta sisältää postikulut eikä tämäntason kamaa somesta saa luettavaksi.