WW2 Hävittäjät

.^Griffoni jaksaa kauhoa. Pilotin piikkiin, hätäili turhaan pyrstön noston kanssa. Tehoasetuskin oli mahdollisesti heti suuri, kun pyrstö nousi hetkessä. Ja noista Spiteistä tuskin kellään on tänäpäivänä aivan älyttömästi kokemusta.

Kannuspyörä koneesta on sen verran itsellä kokemusta, että ääreisnäöllä kiitotien reunojen hahmottaminen ja koneen suunnassa pitäminen onnistuu ihan hyvin, vaikka eteen ei heti näekään.

Turha on heti reutoa sen sauvan kanssa, rauhallisesti vaan. Noissa warbirdeissä on myös koneita, joilla noustaan kolmelta pisteellä esim. FW 190.
 
Juttua Spitfireillä lennetyistä nopeuskoelennoista.

http://www.bbc.com/future/story/201...he-sound-barrier?ocid=ww.social.link.facebook


According to
famed test pilot Eric ‘Winkle’ Brown's book Wings on My Sleeve, the high-speed trials began in late 1943. During the programme, Squadron Leader J R Tobin took a Mark XI Spitfire into a 45-degree dive; the plane reached a top speed of 606mph (975km/h), or Mach 0.89 (Mach 1 being the technical term for the speed of sound). It was the fastest speed a Spitfire had ever flown – or at least the fastest that a pilot had lived to tell the tale.

In April 1944, Squadron Leader Anthony F Martindale, put the exact same Mark XI Spitfire into a dive. This time, the reduction gear designed to limit its speed failed. The propeller ripped off and the diving aircraft reached more than 620mph (1,000km/h) – Mach 0.92 – as it plunged towards the ground.


Martindale was saved by simple physics. With the heavy propellers wrenched off, the aircraft was now tail-heavy, and this change in the centre of gravity forced it to climb up from the dive at great speed. Martindale was knocked unconscious from the stress of the climb, and woke to find his aircraft flying at 40,000ft (13 kilometres). Somehow he managed to glide the aircraft back to his base, and emerged unscathed. The stress of the plane’s dive had bent the wings, giving them a slightly swept shape – the kind of shape that would eventually help other aircraft travel through the sound barrier.
 
DSC_0016.jpg

DSC_0012.jpg

24 cylinder Napier Sabre.

Tempest projekti. Lieneeko lentävää Tempest V:tä Napier Sabrella missään? Harvinainen kone.
http://www.warbirdsnews.com/aviation-museum-news/tempest-revival.html
 
On jäänyt mieleen kuvaus siitä, kun Typhoonilla ottivat eka tyypit ennen Tempestiin siirtymistä. Siinä moottorissa oli jotain jänniä ominaisuuksia...
Pilotista jännittävintä oli seurata, miten pitkään pannu pysyy tällä kertaa kasassa.:D

Voimaa Napier Sabresta matalalla irtosi, ongelmana oli luotettavuus.

@Samovarius osaisi parhaiten kuvata tuon moottorin erityispiirteet.

Pyörähtävät sylinteriputket, perinteisiä venttiileitä ei lainkaan vaan luistiventtiilit, H-24 lohko ja jotain tähän suuntaan..
 
Viimeksi muokattu:
Pilotista jännittävintä oli seurata, miten pitkään pannu pysyy tällä kertaa kasassa.:D

Voimaa Napier Sabresta matalalla irtosi, ongelmana oli luotettavuus.

@Samovarius osaisi parhaiten kuvata tuon moottorin erityispiirteet.

Pyörähtävät sylinteriputket, perinteisiä venttiileitä ei lainkaan vaan luistiventtiilit, H-24 lohko ja jotain tähän suuntaan..
Juu, erittäin epäluotettava mylly, mutta hemmetisti voimaa... erinomainen CAS koneen mylly.. eli tehoa matalalla.
 
Laitetaan tähän väliin jo aiemmin postaamani artikkeli aiheesta vuodelta 2008:



Napier Sabre



Jatkamme moottoripornossa tuumamitoituksin. Napier Sabre on sylinterijärjestykseltään erilainen nuori, nimittäin H-24. Tässä jännittävässä konfiguraatiossa on mäjäytetty kaksi 12-sylinteristä bokserikonetta kampiakselit päällekkäin ja kytketty ne yhteiseen napavaihteeseen potkuriakselin juureen. Näin saatiin isoja myllyjä, joiden poikkipinta-ala oli kuitenkin suhteellisen pieni eikä kampiakseli kasvanut suunnittelijan virtuaalipippeliä pidemmäksi. Lohkot ovat myös tasapainossa ja rakenne on varsin värinätön.


Härvelin historia alkaa vuodesta 1935, jolloin Napier Rapier H-16 rykäisi ensimmäiset pakokaasunsa Britannian taivaalle. Se oli kuitenkin vielä vaatimaton 340-heppainen ysilitrainen. Jostain metrimitoitetuille aivoille käsittämättömästä syystä Napier kuitenkin käytti ilmajäähdytystä, mikä sai lohkojen viimeiset pytyt kuumenemaan melkoiseksi hornaksi ja vehkeet leikkaamaan kiinni kun olisi pitänyt pötkiä natseja pakoon. Tulivat myöhemmin järkiinsä. Tuohon aikaan jahdattiin hevosvoiman tehoa kuutiotuumakohti eli 45 kW per litra, jotta yhä suuremmiksi kasvavat lentokoneet jaksaisivat nostaa kasvavan polttoainekuorman lisäksi hyötykuormaakin. Naperilla pääteltiin, että tähän ei päästäisi perinteisellä lautasventtilikoneistolla. Holkkiventtiileillä saadaan parempi virtaama huonomman tiiviyden kustannuksella. Tässä hirvityksessä sylinteriputki pyörii ja sen aukoilla varustettu pää aukoo ja sulkee imu- ja pakokanavia. Tätä varten kompleksissa on sivuakselit jotka toimittavat nokka-akselien virkaa kiertäen sylinteriputkea saaden tahtinsa ja käyttövoimansa jakopäästä. Ensimmäiset testikoneet valmistuivat 1938 ja tuotantokoneet 1940 tuottaen vuoden lopulla 2400 hevosvoimaa. Rolls-Roycen kuuluisa Merlin ryki samaan aikaan pihalle hätäteholla 1160. Sabre VII pukkasi sodan loputtua ilmoille jo 3500 hevosvoimaa uudella ahtimella; viimeiset testimoottorit antoivat 5500 hevosvoimaa.


Eihän tälläinen hulppean ylitekninen murhakulli tietenkään kunnolla toiminut, vaan huoltoväliksi muodostui noin 20 tuntia. Vertailun vuoksi, materiaalien ja työvoiman sotalaadusta kärsivät Daimler-Benzin DB605:t kestivät 150 tuntia. Sylinteriputkia ei meinattu saada millään kestämään kunnolla ja ne alkoivat muistuttaa pikkuhiljaa makaroonia. Bristolin Taurus-tähtimoottorit kuitenkin kestivät samalla venttiilitekniikalla toteutettuna 120 tuntia joten 1943 alihankinta oli jo välttämättömyys. Napierin tuotantolinjalla oli muitakin pikku pulmia, kuten murtuneita männänrenkaita ja lohkoihin unohtunutta lastua. Sabre oli myös niin nuuka mottiöljyn juoksevuuden suhteen, että lämmittämättömissä halleissa oli koneita startattava parin tunnin välein öisin, jotta keksintö saatiin ylipäätään käyntiin seuraavana aamuna. Väkivaltaisen kylmästartin kerrottiin kuulostavan kilpikonnan kuoren kahtiarepimiseltä. Tuotannon laatu kuitenkin parani, kun valtio pakkoliitti Napierin English Electriciin 1942 ja Bristolin tultua mukaan projektiin. Ahtimen rakenteen vuoksi tehot tuppasivat romahtaa 20 000 jalassa, mistä ei kuitenkaan sanottavaa haittaa ollut, Sabret kun kyydittivät enimmäkseen matalalla operoivia rynnäkköhävittäjiä Hawker Typhoon ja Tempest.


Pienenä bonuksena artikkeli on saatavissa myös kuunnelmana: http://samovarius.kapsi.fi/napier_sabre_v1.wav

Kaikkea sitä tulee tehtyä, kun tarpeeksi häiriintyy.

Itse pitäisin maataistelukoneen moottoriksi optimina tuolla aikakaudella ilmajäädytteistä tähtimoottoria: Maataistelutehtävissä ei vaadita suuria nopeuksia, joten suuresta poikkipinta-alasta ei ole merkittävää haittaa (kuten muuten todistivat myös ihan oikeat hävittäjät, kuten Fw190 tai F4U Corsair) mutta rakenne kestää rajujakin osumia (Yksittäisen männän menetys ei neutraloi koko lohkoa, Corsaireissa ja Thunderbolteissa niitä ammuttiin jopa irti mutta kone jatkoi käyntiään. Jäähdytysnesteetkään eivät voi valua pellolle, koska niitä ei ole). Amerikkalaisetkin kallistuivat tälle kannalle, ja jatkoivat Douglas Skyraidereilla vielä Vietnamin sotaan. Napier sabre on kyllä teknisesti hyvin mielenkiintoinen ja jännittävä härveli, muttei tässä käytössä pärjää tähtimoottoreille. H- ja V -lohkot pääsevät sitten hävittäjäkäytössä paremmin oikeuksiinsa. Samoista syistä pidän Merlinien käyttöä pommikonemoottoreina tuhlauksena; V-moottorin pienestä poikkipinta-alasta ei ole hyötyjä siinä käytössä, ja niitä oltaisiin vielä ainakin 1942 kaivattu kipeästi hävittäjäkäyttöön. V-lohkon pitkä moottorikotelo myös tarjoaa ilmatorjunna sirpaleille ja kävittäjän kk-suihkuille suuren pinta-alan, jonka takana on haavoittuvaa öljypohjaa ja jäähdytysputkia.

Tuolla samalla holkkiventtiilikoneistolla muuten toteutettiin myös tähtimoottoreita, kuten Bristol Hercules ja Centaurus. Tähtimoottori saa kansiventtilien aiheuttamien korkeiden sylinterikansien puuttumisesta todella merkittävää etua poikkipinta-alaansa. Hawker Sea Fury onkin monella tapaa se kone, joka mun nähdäkseni Typhoonin olisi pitänyt olla. Beaufighterin maineeseen kuiskaavana kuolemana myös myötävaikutti holkkiventtiilirakenne: Tähtimoottorin käyntiäänestä melkoinen osa on puoliksi paljaan venttiilikoneiston kolinaa, joka holkkiventtiilikoneissa jää lohkon sisään. Tästä syystä Bristol Hercules on suhteellisen hiljainen, erityisesti etusektoriin, minne pakoäänet kantautuvat heikommin.
 
Clostermanilta on myös toinen kirja "KIROTTU SOTA!". Perustuu Daniel Costellen haastatteluun ässän vanhemmilta päiviltä. Välillä vähän sekalaisia muisteloita, mutta hyvä kirja. Ei tosin yllä Suuren Sirkuksen tasolle.

"Leave it to me, it's a piece of cake" :)
 
Noh? hyvät herrat, voittikos kukaan harrastaja Eurojäckpotissa...?.Vink vink, tässä olis hyvä kone kaupan:

SPECIFCATIONS
1944 Messerschmitt BF-109G-6
"Black 8"
s/n 440738 D-FMGS
€4,950,000 (Plus V.A.T. if applicable)

Manufacturer: Messerschmitt

Make: Bf-109

Model: G-6

Year: 1944

Serial: 440738

Registration: D-FMGS

Who Restored: Michael Rinner / Meier Motors



Engine: Daimler Benz 605A

Hours Since Overhaul: 0

Who Overhauled: Michael Rinner + Testruns under supervision of Flugmotoren-Reparatur Dachsel GmbH



Propeller: Vereinigte Deutsche Metallwerke VDM 9-12087A

Manufacturer: Skycraft / Hoffmann Blades

Model: VDM 9-12087A

Time Since Overhaul: 0



Avionics:

Radios: Becker AR 6201

Transponder: Becker AR 6201

Encoder:

ELT: Kannad



Exterior:

Paint Scheme:

Quality - 10 out of 10:



Interior:

Color:

Quality - 10 out of 10:



Other: Disc-Brakes



History:

1944 build at Wiener Neustädter Flugzeugwerken

- delivered to „Jagdgeschwader 27“ (JG 27)

- flown by lieutenant Schulte

- crashed at 29.05.1944 in the near of Matzleinsdorf / Melk


Location: Germany


SPECIFICATIONS SUBJECT TO VERIFICATION UPON INSPECTION


Ja koko ilmoitus:
http://www.platinumfighters.com/bf109g6
 
Noh? hyvät herrat, voittikos kukaan harrastaja Eurojäckpotissa...?.Vink vink, tässä olis hyvä kone kaupan:

SPECIFCATIONS
1944 Messerschmitt BF-109G-6
"Black 8"
s/n 440738 D-FMGS
€4,950,000 (Plus V.A.T. if applicable)

Manufacturer: Messerschmitt

Make: Bf-109

Model: G-6

Year: 1944

Serial: 440738

Registration: D-FMGS

Who Restored: Michael Rinner / Meier Motors



Engine: Daimler Benz 605A

Hours Since Overhaul: 0

Who Overhauled: Michael Rinner + Testruns under supervision of Flugmotoren-Reparatur Dachsel GmbH



Propeller: Vereinigte Deutsche Metallwerke VDM 9-12087A

Manufacturer: Skycraft / Hoffmann Blades

Model: VDM 9-12087A

Time Since Overhaul: 0



Avionics:

Radios: Becker AR 6201

Transponder: Becker AR 6201

Encoder:

ELT: Kannad



Exterior:

Paint Scheme:

Quality - 10 out of 10:



Interior:

Color:

Quality - 10 out of 10:



Other: Disc-Brakes



History:

1944 build at Wiener Neustädter Flugzeugwerken

- delivered to „Jagdgeschwader 27“ (JG 27)

- flown by lieutenant Schulte

- crashed at 29.05.1944 in the near of Matzleinsdorf / Melk


Location: Germany


SPECIFICATIONS SUBJECT TO VERIFICATION UPON INSPECTION


Ja koko ilmoitus:
http://www.platinumfighters.com/bf109g6

Laitetaan porukan kesken hattu kiertämään. Ja sitten kustannetaan sinut ja Ikarus Mersu-tyyppikurssille. :)
 
Back
Top