WW2 Hävittäjät

Minun isäni puolestaan kertoi pitäneensä ilmataisteluiden seuraamista mitä parhaimpana viihteenä, jota katsellessa sodan arki ja kuolemanvaara jopa unohtuivat. Ja tämä siis Vuosalmen taisteluissa. Erityisesti hän muisteli Kuhlmeyn pommituksia kovassa it-tulessa, maaleina ilmeisesti Vuoksen ponttonisillat ja ylimenokalusto. Yleensä hän muisteli sotakokemuksiaan hyvin nihkeästi, mutta nämä lentokonejutut saivat hänet selvästi innostumaan, ja niistä hän puhui mielellään.
Vaari muisteli syöksypommitusten osumatarkkuutta tavattoman hyväksi. Oli ollut jotain toivetta tilapäisen sillan hajoittamisesta ja kuulemma se kone, joka siihen pommit pudotti, teki sen alle metrin tarkkuudella keskelle jotain systeemiä. Vaari veikkaisi, että mikäli stukia ei olisi ollut apuna, niin ei olisi pärjänneet pahaisestikkaan "neuvostoneuvottelijoille" (#kivapuhe)
 
Tähän on nyt pakko kommentoida, että kirjallisuuslähteiden ja sa-kuvien perusteella osasto Kuhlmeyn käyttämissä JU-87 D-5:ssä ei enää ollut sireeniä. En silti epäile etteikö osastosta olisi irronnut ääntä riittävästi ilmankin.
Ei ollut niitä kiinteitä sireeneitä ilmeisesti, mutta olikos pommissa pyrstössä joku "tötterö", josta ääntä tuli?
 
Tähän on nyt pakko kommentoida, että kirjallisuuslähteiden ja sa-kuvien perusteella osasto Kuhlmeyn käyttämissä JU-87 D-5:ssä ei enää ollut sireeniä. En silti epäile etteikö osastosta olisi irronnut ääntä riittävästi ilmankin.

Enpä osaa sanoa tuohon mitään, kun en ole ollut paikalla...faija vaan jurrissa höpisi noita juttuja...
 
Tähän on nyt pakko kommentoida, että kirjallisuuslähteiden ja sa-kuvien perusteella osasto Kuhlmeyn käyttämissä JU-87 D-5:ssä ei enää ollut sireeniä. En silti epäile etteikö osastosta olisi irronnut ääntä riittävästi ilmankin.

Stukassa syöksyjarrut ulisivat vissiin luonnostaankin, siitä idea laittaa sireenit tulikin, wikin mukaan lisäksi pommeihin laitettiin joskus "viheltimiä".
 
Ei ollut niitä kiinteitä sireeneitä ilmeisesti, mutta olikos pommissa pyrstössä joku "tötterö", josta ääntä tuli?

SC 50

SC_50.jpg
SC_50_tail.jpg


We all know this device for its indistinguishable screaming sound from the early Ju-87 in War Thunder but there was also a version that could be fitted to bomb fins.

b7b8e8fd22195092e811e4385d157743.jpg
 
SC 50

SC_50.jpg
SC_50_tail.jpg


We all know this device for its indistinguishable screaming sound from the early Ju-87 in War Thunder but there was also a version that could be fitted to bomb fins.

b7b8e8fd22195092e811e4385d157743.jpg

Jokin tuollainen lienee, tai mistäpä minä sen osaisin sanoa, kun en paikalla ollut. Tuli vain mieleen, että lähteehän syöksyvästä koneestakin aikamoinen ääni, sekin on voinut miehille luoda "kamalan" äänen, Ehkä??
 
Aika paljon tullut ihan loogisia selityksiä äänelle. On myös mahdollista että joihinkin yksilöihin on sireeni asennettu jälkikäteenkin kenttäoloissa.
 
Aika paljon tullut ihan loogisia selityksiä äänelle. On myös mahdollista että joihinkin yksilöihin on sireeni asennettu jälkikäteenkin kenttäoloissa.


6a00d83542d51e69e20133ec4a7c95970b-500wi

Nuo asennettiin nimenomaan jälkikäteen.

9c7ca2664d6d731345b9dc8bf1366e540b275e80.jpg

780b3bcb919755c35169830e5b1158e0c4b2ca40.jpg



Keksintö ei ollut pelkästään saksalaisten omaisuutta.
Sireenit olivat irto-osia, joita voitiin asentaa vaikka lentokoneeseen

8d985b147a755ee7ad815a0a6cab6533702ff336.jpg

A USAF pilot attached captured examples of the German model to the fuselage of his P-47 Thunderbolt, and I read that others done the same to the P-51 Mustang.

99339f67fd4360677555f4c93240544ebacce00a.jpg





2cb5feb4ac1cd8186ace7fd37f83e76b7eeea9d0.jpg
d11913c189a68be1d403d46d904ae4596fce932b.jpg



73b82bc9c506d57f844febac10567b895a9e4f72.jpg
 
Tässä on nyt rehellisyyden nimissä sanottava, että Bf 109 on melkeinpä päinvastainen esimerkki. Koneita rullasi tehtailta läjäpäin ja jatkuvalla syötöllä ja konetyypillähän on hävittäjien tuotantoennätys!
Suuri määrä erilaisia versioita on lähinnä normaalia tuotekehitystyötä ja sama pätee kilpailijatuotteisiinkin niin kotimaassa kuin ulkomailla.

Vuonna -44 saksalaiset itse kypsyivät Bf-109G:n versiopaljouteen ja tulos oli G-14, johon oli laitettu kaikki ne G-6:een tehdyt parannukset jotka oli todettu hyviksi aseistuksen, moottorin, rakenteen ja varustuksen suhteen. Eli toimittiin juuri kuvailemallasi tavalla, tsiljoonasta kehitellystä parannuksesta otettiin käyttöön se joka oli hyvä...homma kuitenkin hajosi käsiin aika nopeasti. Pikkuhiljaa romuttuvassa 3. valtakunnassa ei enää vallinnut niin hyvä järjestys että tehtaat olisivat saaneet niitä varusteita ja moottoreita mitä haluttiin. Ja äkkiä käsissä oli taas G-14:n monta erilaista alatyyppiä, sillä tehtaiden oli kuitenkin pakko pukata koneita ulos, ei valmiita runkoja voinut jättää odottamaan sitä että josko seuraavassa junalastissa tulisikin juuri speksattua moottorimallia...
 
^Näinhän siinä kävi, G-14 mallista edettiin viimeiseen G-sarjan muunnokseen eli G-10:iin. Joka sitten olikin jo hyvin lähellä K-4:sta.

wikistä:
Kenttämuutossarjojen myötä hyvin suureksi paisunutta G-sarjaa pyrittiin standardisoimaan ja parantamaan eräänlaisella välivaiheen mallilla, joka sai numerokseen G-14. Malli ei kuitenkaan parantanut suorituskykyä huomattavasti G-6-malliin verrattuna, eikä olennaisesti helpottanut monimutkaista R- ja U-varianttien järjestelmää. Viimeinen ja suorituskyvyltään paras G-sarjan taistelumalli oli G-10, jossa 13 mm:n konekiväärien vaatimat kuhmut moottorinsuojuksissa oli siloiteltu ilmanvastuksen pienentämiseksi. Samoja paranneltuja moottorinsuojuksia käytettiin myös suuria lentokorkeuksia varten suunnitellussa G-6/AS-mallissa joka käytti DB 605AS -moottoria, ja myöhemmässä Kurfürst-sarjassa.
 
Mikähän on tämän ultran suurin sallittu nopeus syöksyssä? Pitäisiköhän pillien mittoja muuttaa, jotta soivat kunnolla vähän alemmillakin nopeuksilla?
Kun ideaa vielä kehitellään pidemmälle, niin karmivan ujelluksen pitäisi oikeastaan soida jo vaakalennossakin.:)
 
Voi olla että yhteiskunta tai viimeistään kanssa ilmailijat tarjoavat "remmipeti" kyydin lähinpään hoitolaan kun käy vähän kylillä pillejä ulvottamassa..

Tuosta varsinaista maksimi syöksynopeuttahan ei ultrille ei ilmoiteta, mutta konekohtaiset maksimi liikehtimisrajoitukset nopeuksineen kyllä löytyy.

Eli aavistuksen raskaammassa ultrassa / Skylark:ssa on Vne (suurin sallittu nopeus tyynessä säässä) 267 km/h.

Ultrahan on lähtökohtaisesti hyvin hiljaisia koneita, vs. sesna / piiperöt .
 
Back
Top