WW2 Hävittäjät

370 konetta rakennettu ja 16 ilmavoittoa, liittoutuneet kiittää. Taas yksi esimerkki siitä miten natsit tuhlasivat voimavarojaan.
1621830745978.jpeg



Neljä vuotta 30 konetta ei yhtään ilmavoittoa.
Kyllä suomikin osasi tuhlata vähiä resurssejaan, aivan kiitettävästi. :solthum: :solthum: :solthum:

Tehtiin konetta, ilman moottoria.:facepalm:
Joka suoritusarvot olivat 1930 -luvun lopulta, 1940 -luvun taivaalle.:cry::cry:

Vaadittu moottoriteho olisi ollut ~1400 hv, jotta siitä olisi ollut tuolloin hävittäjäksi.
Mutta ei olut moottoria, mutta silti tehtiin konetta.:whistle::whistle::whistle:



ps. Myrskyn (M3) 1943 nopeus oli 540 km/h kun Bf 109 E meni jo vuonna 1940 570 km/h
 
370 konetta rakennettu ja 16 ilmavoittoa, liittoutuneet kiittää. Taas yksi esimerkki siitä miten natsit tuhlasivat voimavarojaan.

Pitää toisaalta olla historian edessä sinänsä rehellinen, 40-luvulla ei voitu tietää varmuudella olisivatko raketit ylivoimaisempia kuin vaikka suihkumoottorit - kaikki oli uutta ja kokeilematonta. Saksan resurssipula oli tuolloin jo huutava, joten strategisesti vaihtoehtoista polttoainetta käyttävä pistetorjuntahävittäjä oli ainakin paperilla ihan perusteltu hanke. Samaan aikaan Me 262:ia valmistui tehtaalta lojumaan kiitoratojen varteen polttoaineen puutteessa ja ohjaajia laitettiin hävittäjien puikkoihin jo melkeinpä suoraan purjekoneiden puikoista. Kaikkia koneita vieläpä tuhottiin maahan niin huikeita määriä, että valmistus/pudotussuhteesta ei oikein voi vetää mitään luotettavia johtopäätöksiä.

Eipä sillä, Me 163 osoitti kyllä pian olevansa aika käyttökelvoton tarkoitukseensa, mutta tätä ei välttämättä voitu ilmailun kiihkeässä kehitysvaiheessa ennustaa. Oltiinhan vasta muutamaa vuotta aiemmin oltu aivan varmoja siitä, että hävittäjät olivat ajanhukkaa sillä pommikone pääsisi aina läpi. Samaten vaikkapa pst-kiväärit vanhenivat käsiin muutamassa kuukaudessa jne, WW2 oli insinöörin näkökulmasta aika ennustamatonta aikaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomalainen talvisodan koko-oliivinvihreä D.XXI on se kaunein D.XXI. Sori, puukenkäkansa.

80-luvulla restauroitu FR-110 kasattiin uudelleen usean koneen osista. On muuten yksi niistä harvoista säästyneistä sota-ajan koneista joilla on ilmavoittoja. Muita ovat tietääkseni myös Hawker Hurricane HC-452, sekä Bf 109 G-6 MT-452.


Fokker_D.XXI.jpg

Suomalaiset auttoivat hollantilaisten restaurointitiimiä antamalla mm. piirrustuksia ja koneen osia käytettäväksi. Lopputuloksena syntyi tämä replika Hollannin ilmavoimien museolle.

49971345447_efe1d4eb44_b.jpg

Lentävä koneyksilö on sitten oma projektinsa.

 
Katso liite: 50211



Neljä vuotta 30 konetta ei yhtään ilmavoittoa.
Kyllä suomikin osasi tuhlata vähiä resurssejaan, aivan kiitettävästi. :solthum: :solthum: :solthum:

Tehtiin konetta, ilman moottoria.:facepalm:
Joka suoritusarvot olivat 1930 -luvun lopulta, 1940 -luvun taivaalle.:cry::cry:

Vaadittu moottoriteho olisi ollut ~1400 hv, jotta siitä olisi ollut tuolloin hävittäjäksi.
Mutta ei olut moottoria, mutta silti tehtiin konetta.:whistle::whistle::whistle:



ps. Myrskyn (M3) 1943 nopeus oli 540 km/h kun Bf 109 E meni jo vuonna 1940 570 km/h



Tässä olisi ollut Myrskyn tilalle puusta tehty hävittäjä.
VG-33 olisi voinut jotain tullakin.


images
images
wwb_img1784.jpg
arsenalVG33Rechlin.jpg

arsenal-vg-33-59086df2-aebc-4d84-8b8d-028cb16414d-resize-750.png



 
Tässä olisi ollut Myrskyn tilalle puusta tehty hävittäjä.
VG-33 olisi voinut jotain tullakin.
Jälkiviisauden armoton valok kertoo, että ainoa järkevä vaihtoehto olisi ollut Mörkö-Moraneiden valmistamisen aloittaminen jo heti kun se tuli Saksalta saatujen moottoreiden myötä mahdolliseksi. Sehän todettiin soivaksi peliksi, sillä pienellä lentotuntimäärällä mitä niitä lopulta sotaan viime metreillä saatiin mukaan.
 
Jälkiviisauden armoton valok kertoo, että ainoa järkevä vaihtoehto olisi ollut Mörkö-Moraneiden valmistamisen aloittaminen jo heti kun se tuli Saksalta saatujen moottoreiden myötä mahdolliseksi. Sehän todettiin soivaksi peliksi, sillä pienellä lentotuntimäärällä mitä niitä lopulta sotaan viime metreillä saatiin mukaan.

Eikös Mörkö ole pitkälti MS. 406 tehokkaammalla moottorilla? Wiki kertoo huippunopeudeksi pinnoissa 440 km/h. Eihän tuo riitä irtautumaan edes I-16:lta...
 
Eikös Mörkö ole pitkälti MS. 406 tehokkaammalla moottorilla? Wiki kertoo huippunopeudeksi pinnoissa 440 km/h. Eihän tuo riitä irtautumaan edes I-16:lta...
Katos vaan, engl.kielinen sivu antaa paremmat tulokset: https://en.wikipedia.org/wiki/Morane-Saulnier_M.S.406#Mörkö-Morane

Mörkö-Morane[edit]​


Finnish Morane-Saulnier M.S.406 departing for patrol during the Continuation War 17 March 1942 at Viitana, Karelia.
France sent 30 Morane-Saulnier to Finland, between 4 and 29 February 1940.[24] By 1943 the Finns had received an additional 46 M.S.406s and 11 M.S.410s purchased from the Germans. By this point, the fighters were hopelessly outdated,[23] but the Finns were so desperate for serviceable aircraft that they decided to start a modification program to bring all of their examples to a new standard.

The aircraft designer Aarne Lakomaa turned the obsolete "M-S" into a first rate fighter, the Mörkö-Morane (Mörkö is the Finnish for "Bogeyman" or "Bugbear"). It is sometimes referred to as the "LaGG-Morane". Powered by captured Klimov M-105P engines (a licensed version of the HS 12Y) of 820.3 kW (1,100 hp) with a fully adjustable propeller, the airframe required some local strengthening and also gained a new and more aerodynamic engine cowling. These changes boosted the speed to 525 km/h (326 mph; 283 kn).[23][dubiousdiscuss] Other changes included a new oil cooler taken from the Bf 109, the use of four belt-fed guns like the M.S.410, and the excellent 20 mm (0.787 in) MG 151/20 cannon in the engine mounting. However, supplies of the MG 151 were limited, and several received captured 12.7 mm (0.500 in) Berezin UBS guns instead.

The first example of the modified fighter, MS-631, made its first flight on 25 January 1943, and the results were startling: the aircraft was 64 km/h (40 mph; 35 kn) faster than the original French version, and the service ceiling was increased from 10,000 m (33,000 ft) to 12,000 m (39,000 ft).[40]

Originally, it was planned to convert all the 41 remaining M.S.406s and M.S.410s with the Soviet engine, but it took time, and the first front-line aircraft of this type did not reach LeLv 28 until July/August 1944.[40] By the end of the Continuation War in September 1944, only three examples had been converted (including the original prototype).[41] Lieutenant Lars Hattinen (an ace with six victories) scored three kills with the Mörkö-Morane, one with each Mörkö-Morane in the squadron. More fighters arrived from the factory, though, and the Mörkö-Moranes took part in the Lapland War as reconnaissance and ground attack aircraft. Not all the Mörkö-Morane conversions were completed before March 1945, when the entire re-engining programme was halted.[40] After the end of the war, the total was brought to 41, which served as advanced trainers with TLeLv 14 until September 1948. In 1952 all remaining Finnish Moranes were scrapped.[42]
 
Jooh tuo 526 km/h lienee jossain 4000 m paikkeilla, koska siellä se oli samaa mottia käyttäneillä Yakeilla ja LaGG:eilla. Parempi kuin alkuperäinen MS. 406, mutta silti surkean hidas.
 
Jooh tuo 526 km/h lienee jossain 4000 m paikkeilla, koska siellä se oli samaa mottia käyttäneillä Yakeilla ja LaGG:eilla. Parempi kuin alkuperäinen MS. 406, mutta silti surkean hidas.
Mutta olennaisesti Myrskyä parempi, koska taivaalla, eikä projekti jota ei saatu loppuun. No, jälkiviisauttahan tämä on.
 
Back
Top