FinnNSF
Ylipäällikkö
Juu, en mä mitenkään kovasti eri mieltä ole enkä luullut, että uskoisit pommeja rakenneltavan autotallissa. Mulle vaan on piikki lihassa erinäiset jännärikirjailijat (kröhIsomäkikröh), jotka antavat ymmärtää pommien rakentamisen olevan perin helppoa kun niiden teoria on tiedossa - ehkä siksi pistän aina takaisin kun tilaisuus on.
----
(Ydinaseiden tekniikasta liikkuu melkein varmasti myös tahallista ja tahatonta disinformaatiota; tästä on ihan paperille painettu USA:n energiaministeriön ohjesääntö GEN-16.)
----
Mulla on myös tästä insinööripuolesta sillai vähän kokemusta, että olen oppinut varovaiseksi kun joku (varsinkin fyysikko) sanoo että "tämähän on teoriassa ihan helppoa." (Tästä riittää muuten vitsintynkää aina kun fyysikko ja insinööri istuvat vierekkäin, että sori jos tämä menee vähän ohi.)
No, jännärit on jännäreitä ja kirjailijat oikoo realiteetteja jos ne meinaa olla hyvän juonen esteenä. Ite kun seuraa avaruuasioita niin kaikkien avaruusleffojen kohdalla pitää laittaa aivot hyvin tukevasti narikkaan ettei kaikki tekniset hölynpölyt pilaa leffaa
Tuo disinfo on varmasti totta, myöskin siinä muodossa että väitetään asioita vaikeammiksi kuin ne, myös osittain sen takia että suuri kansa tuntee olonsa turvallisemmaksi. Joku joskus väitti kiven kovaan jossain ulkkissaitilla että atomiaseen kuoret pitää työstää nanometrin tarkkuudella.
---
Olipa kerran tosi ison kartanon isäntä jolla oli palkollisina lammaspaimen, insinööri ja matemaatikko. Isäntä päätti palkita heidät lahjoittamalla jokaiselle niin paljon maata kuin he kilometrin mittaisella piikkilangalla saisivat aidattua.
Lammaspaimen teki hyvän kaksikerroksisen lammasaidan ja aitasi sillä neliskanttisen alueen saaden reilut puolitoista hehtaaria hyvää laidunta itselleen ja oli tyytyväinen.
Insinööri ilkkui että olipas lammaspaimen tyhmä kun aitasi noin pienen alueen ja aitasi itselleen yksinkertaisella aidalla ympyrän saaden melkein kahdeksan hehtaaria.
Matemaatikko katseli kahta muuta hetken, asetti piikkilankakieppinsä maata vasten, astui sen keskelle ja ilmoitti "minä olen aitaukseni ulkopuolella".