"Meillä on Philadelphiaa lukuun ottamatta ollut välitön pääsy kaikkiin kohteisiin, toteaa Suomen Etyj-valtuuskunnan puheenjohtaja Junnila tiedotteessa"
Ryssä meininkiä. Tarkkailijoita ei päästetä paikalle.
Pienemmästäkin on äläkkä nostettu.
Aika monessa uutisessa on jo kerrottu että Philadelphiassa on tehty sopimus että ääntenlaskupaikalla voi olla 60 kpl kummankin puolueen vaalitarkkailijoita...siis yhteensä 120 tarkkailijaa/laskupaikka..
- lisäksi tarkkailijoita on kielletty tulemasta kahta metriä (siis 6 feet = n. 1.80 m) lähemmäksi varsinaisia ääntenlaskijoita.
- normaalilla järjellä varustetun ihmisen (olipa hän demokraatti tai konservatiivi) voi olettaa käsittävän että tuollainen tarkkailijamäärä on jo vähintäänkin riittävä takaamaan laskennan oikean sujumisen..
- tällainen sopimus tehtiin siksi että tarkkalijoita olisi ollut tulossa laskentapaikkaan (siis sisälle rakennukseen) jopa tuhansittain, eikä se taas olisi ollut järjestysvallan mielestä turvallista.
- itse luin tämän tiedon mm. Fox'in uutisista ja ko. sopimuksen toisena osapuolena ovat olleet Trump'in paikalle lähettämät lakimiehet.
Minulla ei ole tarkempaa tietoa siitä miksei Suomen Etyj-valtuuskunta ole seuraamassa laskentaa Philadelphiassa..mutta olettaisin ettei sitä ole koettu tarpeelliseksi, johtuen juuri em. tilanteesta.
Sinällään laskennalla ei tässä vaiheessa ole enää muuta merkitystä kuin se että kaikki annetut äänet saadaan lopullisesti kirjoihin ja kansiin. Vaalien voittaja on jo ratkennut Pennsylvaniassa.
- kaikki ennakkoon äänestäneet (=postiäänet) on rekisteröity etukäteen. Lisäksi samassa yhteydessä on kirjattu rekiströityneen kansalaisen puoluekanta..
- rekisteröityneistä ennakkoäänestäjistä n. 64 % edustaa demokraatteja ja 19% on ilmoittanut kannattavansa konservatiiveja.
- kun laskematta ovat enää pääosin Philadelphian alueen ennakkoäänet ne ovat jakautuneet vielä em. %-lukuja selkeämmin demokraattien eduksi..(jakautuen n. 75% vs. 25% tai vieläkin jyrkemmin)
- siis juuri tällä hetkellä jokaisesta sadasta (100) lasketusta ennakkoäänestä menee Biden'ille n. 75 kpl ja Trump'ille 25 kpl.
Kaikki em. ennakkoääniä koskevat luvut ovat olleet tiedossa jo ennen varsinaista vaalipäivää..ja olen varma että tieto on ollut myös Trump''in edustajilla.
- itse ennustin jo pari-kolme päivää sitten että Biden tulee voittamaan Pennsylvaniassa reilulla 100.000 äänen marginaalilla.. Näin tulee myös tapahtumaan.
Biden ymmärtää ja osaa antaa arvoa kaikille äänestäjille, olipa he sitten demokraatteja tai konservatiiveja. Fiksuna poliitikkona hän (ollut mukana lukuisissa vaaleissa vuosikymmenien aikana) tietää 100%:in varmuudella että hänestä tulee seuraava presidentti.
- hän osaa voittaa ja osaa myös hävitä..siksi ei ole mitään kiirettä julistella itseään voittajaksi.
- tuloksen kertomista varten Pennsylvaniassa on ihan oikeasti tehtävään valittu henkilö.
Vaikka tulos on jo tällä hetkellä selvillä niin lopulliset luvut ilmoitetaan vasta kun kaikki äänet on laskettu.