Ollaanko me suomalaisetkin näitä euvostoidiootteja? Ei hoideta tonttiamme. Oliko esim dca-soppari merkki siitä että taas ”joutuu tulla setvimään”?
Maailmanpoliisin rooliin kuuluu vähän tuo holhoaminen.
Olen tämän miettinyt suhteessa historiaan. Suomi on kiinnostava maa eurooppalaisittain sikäli, että sodat kasvattivat PV:n aikuiseksi. Poliitikot eivät välttämättä kasvaneet. Myös Puolassa ja Baltian maissa on monilla aika selvä käsitys Venäjän strategisesta kulttuurista, joka on melko muuttumaton eikä täysin riipu kulloisestakin "Putinista". Ne tsaarit sikiävät siitä kulttuurista.
Suurvalta on luonteeltaan ekspansiivinen.
Myöskään Yhdysvallat ei ole missään hyvän hyvyyttään. Jos se jossain on, se on siellä siksi, että se on suurvalta. "Holhoamisella" on aina kansallisia perusteita. Teemme virheen, jos emme ymmärrä tätä. Arktinen alue voi olla tärkeämpi kuin Balkan, mutta periaatteessa tilanne ja reaalipolitiikka ratkaisee meidänkin asemamme. Siksi on liittoutumisesta huolimatta pidettävä huolta itse omasta alueestaan eikä saa heittäytyä kellottelemaan muun avun varaan. Globaalissa kriisissä kaikille tulisi pulaa resursseista, vaikka emme olisi yksin.
Presidenteistä huolimatta asetelma pysyy. Obama inhosi Euroopan lintsaamista, Trump puhui siitä äänekkäämmin ja yritti sanoa, että se on loppu nyt. Yhdysvalloissa joka tapauksessa halutaan auttaa sitä, joka auttaa itse itseään.
Mikäli Eurooppa haluaa vapaan Ukrainan ja sille myös menetetyt alueet takaisin, sen pitää kasvattaa rautalahkeet. Yhdysvalloista käsin katsottuna Ukraina on sivusuunta. Euroopalle se on pääsuunta mutta ei ole Churchillia, joka tietää, mitä "free man can do".
Euroopan pitää oman itsensä vuoksi tarttua omaan tonttiinsa jämäkämmin, ja lähinnä tässä katse tietysti suuntautuu Saksaan ja Ranskaan, jotka pallottelevat vastuuta ja väistelevät parhaansa mukaan.
Asia turhauttaa monia.