Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
157 IHMISTÄ kuoli sunnuntaina, kun Kenian Nairobiin matkalla ollut upouusi Ethiopian Airlinesin matkustajakone Boeing 737 Max 8 putosi maahan.
Koneen mustat laatikot löytyivät maanantaina, mutta onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.
Huolta uuden konetyypin turvallisuudesta on kuitenkin herättänyt erityisesti tieto, että sama konetyyppi oli mukana myös toisessa tuhoisassa onnettomuudessa lokakuussa. Tuolloin Indonesiassa kuoli lentokoneen maahansyöksyssä 189 ihmistä, ja myös tämän onnettomuuden syytä tutkitaan yhä. Molemmissa onnettomuuksissa lentäjät raportoivat vaikeuksista pian nousun jälkeen.
Liikenne- ja viestintäviraston Traficomin ilmailujohtajan Pekka Hentunmukaan kummassakin tapauksessa on viitteitä siitä, että Max 8 -koneissa olisi tyyppivika korkeusohjausjärjestelmässä.
”Mielenkiinto on nyt MCAS-toiminnossa, jonka käyttöön Boeing on antanut jo edellisen onnettomuuden jälkeen ohjeistusta.”
MCAS on Boeingin uusiin lentokoneisiin rakennettu järjestelmä, joka estää koneen nousun jyrkkään kulmaan painamalla sen nokkaa alaspäin automaattisesti.
”Aikaisessa vaiheessa kyse on kuitenkin spekulaatiosta ja faktoja on vähän. Nyt keskeistä on lentotallennetietojen purkaminen.”
Mustat laatikot sisältävät äänitteen koneen ohjaamosta ja dataa lennon kulusta.
ETHIOPIAN AIRLINES kertoi maanantaina poistaneensa varmuuden vuoksi kaikki Boeing 737 Max -malliset koneensa käytöstä, kunnes onnettomuuden syy selviää. Samoin teki Indonesia. Myös Kiina on kieltänyt konetyypin käytön toistaiseksi. Kiinan viranomaiset perustelevat päätöstä Etiopian ja Indonesian turmien samankaltaisuudella.
Boeingin osakekurssi sukelsi uutistoimistojen mukaan onnettomuuden jälkeen yli 9 prosenttia.
HS:N TIETOJEN mukaan Suomessa operoivista lentoyhtiöistä Norwegian, TUI, Royal Air Maroc, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair käyttävät Boeing 737 Max 8 -tyypin koneita ja saattavat lentää niillä Suomeen.
Suomalaisilla lentoyhtiöillä ei ole käytössä Boeing 737 Max -koneita, joten Traficomilla ei ole tarvetta viranomaisena puuttua niiden käyttöön, Henttu toteaa.
”Kansalliset lentoviranomaiset voivat vain kieltää tai asettaa rajoituksia omien yhtiöidensä konetyypeille”, Henttu kertoo.
”Seuraamme tilannetta ja toivomme, että asianosaiset tekevät tarvittavat toimet. Isossa kuvassahan kysymys on matkustavan yleisön luottamuksesta ilmailujärjestelmään.”
LENTOYHTIÖ voi lopettaa konetyypin käytön myös omalla päätöksellä, mutta ainakin Norwegian tiedotti sunnuntaina, että yhtiön kaikki 737 Max -matkustajakoneet ovat käytössä normaalisti.
Päävastuu on nyt Hentun mukaan lentokoneen valmistajalla eli Boeingilla ja tyyppihyväksynnän antaneella Yhdysvaltain ilmailuhallinnolla FAA:lla, mutta kansallisilla viranomaisilla ja lentoyhtiöillä on myös oma vastuunsa kannettavana.
”Jos syyksi osoittautuu tyyppivika, eivätkä FAA ja Boeing reagoi riittävillä toimenpiteillä, on isoja vaikeuksia odotettavissa”, Henttu toteaa.
SPEKULAATIO mahdollisesta tyyppiviasta alkoi jo Indonesian onnettomuuden jälkeen.
Muun muassa yhdysvaltalaislehti The New York Times kertoi tuolloin, että Boeing toi Max-sarjan koneet markkinoille kiireesti vastauksena kilpailija Airbusin uusille malleille.
737 Max-koneisiin asennettiin uuden mallin vaatimia lisäohjelmistoja, muun muassa koneen kallistuskulmaa automaattisesti säätävä MCAS-toiminto. Boeing kuitenkin vakuutti, että edeltävän 737-sarjan lentäjät voivat ohjata uusia koneita ilman lisäkoulutusta, ja koneet tulevat siten suhteessa halvoiksi lentoyhtiöille.
New York Timesin mukaan Euroopan viranomaiset vaativat alun perin lentäjille lisäkoulutusta, mutta luopuivat vaateista, kun Yhdysvaltojen ilmailuhallinto näytti Boeingille vihreää valoa. Esimerkiksi Brasiliassa sen sijaan päädyttiin vaatimaan lisäkoulutusta.
Kevythärpäkkeet on siitä hyviä, niitä ei tiputa edes täydellinen black out. Vaikka akku lentäisi huut helvettiin, magneettosytytys ei laturia eikä akkuvirtaa kaipaa.Liika automaatio on liikaa...
ETHIOPIAN Airlinesin koneen pudottua sunnuntaina keskustelun ytimeen on noussut mahdollinen tyyppivika turmakoneessa.
Yhdysvaltain ilmailuviranomaiset määräsivät maanantaina Boeingin tekemään muutoksia lentokonemallin toimintoihin viimeistään huhtikuussa. Boeing ilmoittikin tekevänsä ”tulevina viikkoina” tietokoneohjelmiston päivityksen kaikille Boeing 737 Max -koneille ja tarjoavansa lentäjille lisäkoulutusta.
Liikenne- ja viestintäviraston ilmailujohtaja Pekka Henttu arveli HS:lle maanantaina, että jos suositussa konemallissa todella on vikaa, se voi johtaa ”isoihin vaikeuksiin”.
Useat lentoyhtiöt ympäri maailmaa ovat toistaiseksi lopettaneet 737 Max -koneiden käytön. Tiistaina myös Britannia kielsi konetyypin lennon ilmatilassaan.
MILLAISTA ongelmaa koneessa sitten epäillään, ja miten sellainen on voinut syntyä?
Hentun mukaan sekä sunnuntain onnettomuudessa että lokakuussa Indonesiassa tapahtuneessa samankaltaisessa onnettomuudessa on viitteitä siitä, että vika olisi Max 8-koneiden korkeusohjausjärjestelmän MCAS-toiminnossa. Järjestelmän ongelmia epäiltiin jo lokakuun onnettomuuden jälkeen, mutta tuolloin Boeing ei ryhtynyt toimenpiteisiin.
Max-sarjan koneiden oleellinen ero edeltäjiinsä on, että ne käyttävät vähemmän polttoainetta. Polttoainetehokkuutta parannettiin koneissa muun muassa suurentamalla moottoreita ja siirtämällä ne korkeammalle ja eteenpäin suhteessa siipiin.
Moottorien uusi sijainti ja koko aiheuttaa koneen käyttäytymiseen muutoksia, joita kompensoimaan uusiin lentokoneisiin on rakennettu MCAS-niminen järjestelmä. Se estää koneen nousun jyrkkään kulmaan painamalla sen nokkaa alaspäin automaattisesti.
MCAS tarkkailee ilmavirran ja koneen siiven välistä kulmaa. Jos kulma kasvaa liian suureksi, ilmavirta siiven yli häiriintyy, koneen nokka nousee ja lentokone voi pahimmassa tapauksessa sakata eli lähteä vajoamaan. MCAS estää sakkauksen aktivoimalla vakaimen koneen perässä.
Muun muassa The New York Times kertoi Indonesiassa tapahtuneen Lion Air -lentoyhtiön onnettomuuden jälkeen, että Boeing oli tuonut Max-sarjan koneet markkinoille kiireesti vastauksena kilpailija Airbusin uusille malleille.
Vaikka koneissa oli uusia ominaisuuksia, Boeing vakuutti, että edeltävän 737-konesarjan lentäjät voivat ohjata uusia koneita ilman lisäkoulutusta. Koneet tulivat siten suhteessa halvoiksi lentoyhtiöille, ja niitä onkin myyty ennätystahtiin.
Esimerkiksi Lion Airin ohjekirjassa ei mainittu MCAS-toimintoa lainkaan, kertoo uutistoimisto Reuters. Myöskään Yhdysvalloissa lentäjille ei kerrottu uudesta ominaisuudesta.
New York Timesin mukaan Euroopan viranomaiset olivat kyllä alun perin vaatineet lentäjille lisäkoulutusta mutta luopuivat vaateista, kun Yhdysvaltojen ilmailuhallinto näytti Boeingille vihreää valoa. Esimerkiksi Brasiliassa sen sijaan päädyttiin vaatimaan lisäkoulutusta.
BOEINGIN mukaan toiminnosta ei tarvinnut kertoa, koska se ei vaikuta lentäjän toimintaan. Lentäjä voi siis yhtiön mukaan toimia kaikissa ongelmatilanteissa vanhalla ohjeistuksella.
Boeing painottaa yhä, että vaikka se on nyt luvannut lisäkoulutusta lentäjille, koulutusta ei olisi tarvittu ja koneet ovat turvallisia.
HS:n tietojen mukaan Suomessa operoivista lentoyhtiöistä Norwegian, TUI, Royal Air Maroc, Turkish Airlines, Fly Dubai ja Icelandair käyttävät Boeing 737 Max 8 -tyypin koneita ja saattavat lentää niillä Suomeen.
Iltasanomissa tänään kuva Norskin koneesta, onko tuossa tuulilasin alla "Wortex" ohjaimet 10 kpl
.Katso liite: 28373, vai näenkö väärin....?...
vortex generator
Pienenä kevennyksenä median myllytykseen, tässä hauskin kommentti liikennelentämiseen jonka olen 737 MAX -kohun myötä lukenut:
"The next generation of aeroplanes will fly with a pilot and a dog in the cockpit. The pilot is there to feed the dog. The dog is there to bite the pilot if he touches anything."
Eilen vakuuttivat ettei kaadu. Mutta jos kaatuu, niin miten käy lennoilleni jotka toukokuussa. Maksettu Visalla joten hätää ei pitäisi olla. Tässä tapauksessa tosin maksettu Norwegian Visalla. Jos yhtiö kaatuu, niin miten käy Norwegian pankin? Entä miten Norwegian pankin Visaostoksille?737 MAX -kriisi saattaa hyvinkin kaataa norwegianin, kun tappio realisoituu: https://www.bloomberg.com/quote/NAS:NO
Onko näin suuri yhtiö aiemmin kaatunut groundauksen takia? Ei tule mieleeni ainakaan.Boeing 737 Crisis Imperils Norwegian's Cut-Price U.S. Routes
Norwegian Air Shuttle ASA’s reliance on the fuel-saving Boeing Co. 737 Max to underpin its ultra low-cost trans-Atlantic strategy has exposed the loss-making carrier as the most vulnerable in Europe to the worldwide grounding of the plane.www.bloomberg.com
Heijastuu myös Bojoingiinkin.