Ensimmäinen 600 kilon ultra – Nando Groppo G70
Penkit liukuvat kahdessa, alaspäin viettävässä kiskossa. Taakse siirrettäessä ne samalla laskeutuvat antaen pitkälle pilotille lisää päätilaa. Säätökiskojen kulma on saatu optimaaliseksi ja kaikki ovat kiitelleet hyvää ergonomiaa ja näkyvyyttä. G70:n suunnittelussa on lähdetty siitä, ja myös onnistuttu, että 150–210 senttiä pitkä pilotti pystyy lentämään konetta vaivatta ilman tyynyvirityksiä.
Istuinten taakse olisi mahtunut matkalaukkuni penkit takimmaisessa asemassaan. Autovuokraamon uuden Ford Fiestan tavaratilaan se ei mahtunut.
Ohjaamo on todella tilava joka suuntaan (leveys on 130 senttiä – verrattuna esimerkiksi Cessna 172:n 102 senttiin), valoisa ja näkyvyys on hyvä myös ylös. Käyttökytkimiin (radio, transponderi, EFIS ynnä muut) ylettyy helposti. Flybox Eclipse IFIS (Integrated Flight Information System) monitoiminäyttö oli selkeä ja helppolukuinen. Perinteisen pyöreän nopeusmittarin neula heilui levottomasti kesäisessä kelissä, mutta Eclipsen nopeusnäyttö oli koko ajan rauhallinen.
Moderni ultrapilotin konttori. Ergonominen, selkeä ja kaikki käsien ulottuvilla. Kuvassa sarjatuotantoprototyypin ohjaamo, siksi pyöreät reiät oikeanpuoleisessa mittaripaneelissa. G70 perusversio toimitetaan perinteisillä ”peltimittareilla”.
Lentoonlähdössä kiristys sauvasta 60 kilometrin tuntinopeudessa ja kone irtoaa nousuun. Tehokkaan korkeusperäsimen ansiosta sauva vedettynä nokkapyörä nousee haluttaessa maasta jo hölkkävauhdissa. Huonopintaisilta alustoilta toimittaessa tämä on hyvä ominaisuus, sillä nokkapyörähän on tarkoitettu ainoastaan rullaukseen. Oikea nousunopeus, ohjaussauvan päässä olevalla pituustrimmillä ohjainvoimat nollaan ja oikeaa jalkaa kevyesti painaen kuula keskellä nousuun.
- Siipien kärkiväli 8,90 m
- Siipipinta-ala 10,68 m2
- Korkeusvakaajan kärkiväli 2,74 m
- Pituus 6,22 m
- Ohjaamon leveys 1,30 m
- Laskutelineen raideleveys 1,70 m
- Polttoainesäiliöiden tilavuus 100 ltr
- Tyhjäpaino pelastusvarjolla 297,5 kg
- Kuormitusmonikerta (normaali) +4/-2 G
- Kuormitusmonikerta (ultimate) +6/-4 G
- Matkalentonopeus 190 km/h
- Rakenteellinen maksiminopeus 210 km/h
- Sakkausnopeus (täydet laipat) 60 km/h
- Nousunopeus 4 m/s
- Lentoonlähtömatka 160 m
- Laskumatka 160 m
https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/ensimmainen-600-kilon-ultra-nando-groppo-g70/
G70:n hinta tehtaalla standardivarustuksessa on 94 240 euroa arvonlisäveroineen. Jos sattuisi olemaan ylimääräistä 95 k, jo vain.
Konetta on jutussa kehuttu estoitta, (ohessa muutama poiminta pitkästä jutusta) ilmeisen hyvä laite kevytilmailuun.