Minulle Orlando ihan uusi kohde. Kiva vesipuisto naapurissa mutta sää ilmeisesti liian kylmä sinne menoon.Olen käynnyt tuolla useasti, hieno paikka.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Minulle Orlando ihan uusi kohde. Kiva vesipuisto naapurissa mutta sää ilmeisesti liian kylmä sinne menoon.Olen käynnyt tuolla useasti, hieno paikka.
Kirjoittelen tähän ketjuun, koska täällä on ennenkin puhuttu näistä ulkomaanmatkoista. Oikeampi alue olisi ehkä jossain Iltavapaissa?
Onko täältä kukaan lähdössä tänä kesänä Englantiin RIAT2019 -lentonäytökseen? Meillä talon naisväki teki periaatepäätöksen, että paikalle on päästävä tänäkin vuonna, nyt jo kolmatta kertaa. Hotellit ja lentonäytösliput on hommattu, lentoja vielä katsellaan. Jos muitakin mp.nettiläisiä osuu paikalle, olisi mukava treffata paikanpäällä tai vaikka Swindonissa illallisen äärellä.
Olen aina tuosta haaveillut. Veikkaan tosin vahvasti että jää taaskin käymättä. Naisystävä ja elämänkumppani tuossa näet rupesi eilen puhumaan siihen malliin, että tänä kesänä pitäisi tehdä yhteinen kesälomareissu johonkin kaupunkikohteeseen. Prahaan kuulemma tekisi mieli. No, siellähän on suurehko ilmailumuseo. Saisikohan sen ujutettua piilo-ovelasti mukaan matkaohjelmaan.
Prahaan kuulemma tekisi mieli. No, siellähän on suurehko ilmailumuseo. Saisikohan sen ujutettua piilo-ovelasti mukaan matkaohjelmaan.
Viime kesän Rovaniemen Atol Avion -turman syy selvisi.
https://www.lapinkansa.fi/lappi/rov...WuXsHP9X4xQJP5sa6kZIQOnC_ziartwJoxq-AUxfMCQBU
Onnettomuudessa tuhoutunut Boeing 737 MAX 8 -kone kuvattuna Addis Abeban lentoasemalla kun se luovutettiin Ethiopian Airlinesille heinäkuussa 2018.EPA
Kiinan ilmailuviranomaiset ovat määränneet maan lentoyhtiöitä perumaan kaikki lennot, joita oli tarkoitus lentää Etiopian lentoturmassa käytössä olleella Boeing 737 MAX -konetyypillä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Kiinalaista Caijing-lehteä siteeraava Reuters kertoo, että Kiinassa operoi yhteensä noin 60 kyseisen tyypin konetta. Monet lennoista on tarkoitus korvata Boeing 737-800 -malleilla.
Yhdysvaltain viranomaislähde kertoi Reutersille, että Yhdysvallat ei ole rajoittamassa turmakonetyypillä lentämistä. Helsinki-Vantaalta lentävistä yhtiöistä ainakin Norwegian ilmoittaa Twitterissä jatkavansa lentoja normaalisti myös MAX-tyypin koneilla.
– Kaikki Boeing 737 MAX -koneemme operoivat normaalisti. Käymme keskustelua Boeingin kanssa ja seuraamme heidän ohjeitaan ja suosituksiaan. Matkustajiemme turvallisuus on ja tulee aina olemaan tärkein prioriteettimme, Norwegianin asiakaspalvelu kirjoitti Twitterissä huolestuneille asiakkailleen.
Finnairin lentolaivueeseen ei kuulu Boeingin koneita.
157 ihmistä kuoli Etiopiassa
Sunnuntaina aamupäivällä Ethiopian Airlinesin matkustajakone syöksyi maahan vain minuutteja nousun jälkeen vaatien kaikkien koneessa olleiden 157 ihmisen hengen.
Kone oli matkalla Etiopian pääkaupungista Addis Abebasta Kenian pääkaupunkiin Nairobiin, jossa oli alkamassa YK:n ympäristöohjelman kokous. Lentoturmassa kuolleista ainakin 19:llä oli yhteyksiä YK:hon, kertoo YK:n siirtolaisjärjestön IOM:n johtaja.
Siirtolaisjärjestön johtajan Antonio Vitorinon mukaan turman jäljiltä on kadoksissa myös lukuisia työntekijöitä maailman ruokaohjelmasta, YK:n pakolaisjärjestöstä, Maailmanpankista ja YK:n ympäristöohjelmasta.
Boeing ilmoitti varhain maanantaiaamuna Suomen aikaa, että se peruuttaa uuden 777X-mallinsa ensiesittelytilaisuuden, joka oli suunniteltu keskiviikolle. Yhtiö ilmoitti lähettävänsä teknisen tutkimusryhmän Etiopiaan.
Uhrien joukossa ruotsalaisia ja norjalainen
Uutiskanava CNN (siirryt toiseen palveluun):n mukaan Ethiopian Airlinesin onnettomuuden 157 uhria ovat yhteensä 35 eri maasta. Uhrien joukossa oli muun muassa kaksi ruotsalaista ja yksi norjalainen. Suomen ulkoministeriön tietojen mukaan koneessa ei ollut suomalaisia.
Ethiopian Airlinesin toimitusjohtaja Tewolde Gebremariam kertoi koneen kapteenin raportoituneen ongelmista pian nousun jälkeen ja pyytäneen lupaa kääntyä takaisin Bolen lentokenttää kohti. Lennonjohto ehti antaa kapteenille paluuluvan ennen yhteyden katkeamista.
Ethiopian Airlinesin mukaan koneen kapteeni oli kokenut lentäjä, jolla oli yli 8 000 lentotunnin kokemus.
Konemallin turvallisuus arveluttaa
Asiantuntijat ovat mietteliäitä 737-MAX-tyypin koneiden turvallisuudesta. Samaa mallia ollut kone putosi lokakuussa Indonesiassa. Lion Airin lento 610 syöksyi maahan 13 minuuttia Jakartan lentokentältä nousun jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 189 ihmistä. Lion Airin kone oli alle kolme kuukautta vanha. Indonesian turman syystä ei ole vielä varmaa tietoa.
– Näiden yhteensattumien valossa se pistää miettimään. Kyse ei niinkään ole syvällisestä teknisestä ymmärtämisestä vaan ihmisen luonteesta, lennonohjaukseen erikoistunut Princetonin yliopiston professori Robert Stengel kommentoi New York Timesille (siirryt toiseen palveluun).
Stengel kuitenkin huomautti, että vielä ei ollut tiedossa, johtuiko syöksy ohjauslaitteiston viasta vai lentäjien muista ongelmista.
Mikäli yhteinen tekijä näille 737-MAX-tyypin koneille löytyy, pitää asialle tehdä pikaisesti jotain, sanoo Yhdysvaltain entinen kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja Jim Hall New York Timesille.
– Konemallin lentokielto on varmasti yksi vaihtoehto, jota tällä hetkellä tutkitaan, Hall sanoi.
Reutersin haastattelema – myös entinen Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja – Mark Rosenker sanoo, että kahden uuden koneen samankaltaiset onnettomuudet ovat hyvin epätavallisia.
Boeingin MAX-koneita on toimitettu eri lentoyhtiöille 350 kappaletta ja tilauksia on tehty yli 5000.
Lue myös:
Etiopian lentoturmassa kuoli 157 ihmistä – Turmakoneen kapteeni oli kokenut lentäjä, pyysi lupaa kääntyä takaisin
Hurjasti kasvanut Ethiopian Airlines on ollut maan kansallinen ylpeys – turma uhkaa sen mainetta
https://yle.fi/uutiset/3-10682253
Aiheellinen kysymys. Pakasta vedettyjä koneita mäkeen.Toivottavasti näissä ei ole jotain tyyppivikaa, joka pudottaa vielä useampia.
Minun veikkaukseni on kaikesta huolimatta human error. Itse lensin kuukausi sitten kyseisellä tyypillä ja ilmeisesti taas toukokuussa. Toivottavasti sitä ennen olisi faktoja. Kiina muuten maadoitti kyseisen konetyypin.Aiheellinen kysymys. Pakasta vedettyjä koneita mäkeen.
737 Max-koneessa fly-by-fire ohjausjärjestelmä + uudet moottorit.
Muutoin muutokset ohjaamossa ovat niin pieniä, että hyvin kevyellä tyyppikoulutuksella vanhan 737:n ohjaaja pääsee kipparoimaan 737 Maxia.
(Edit: spekulointia, mutta kenties ongelmat johtuvat juuri tuosta? Vanhalla onnistunut menetelmien oikominen tyyliin käännetään suoraan kytkintä b, sen sijaan että ohjeiden mukaisesti käännetään ensin nuppia a, sitten vasta b. Uudessa Maxissa seurauksena katastrofi.) Ei olisi ainutkertaista ilmailun historiassa.
Aikoinaan De Havilland Cometteja meni melkoisella tahdilla onnettomuuksissa. Kone lentokieltoon ja syyhän oli muistaakseni neliskanttiset ikkunat.
Runko suunniteltiin uudelleen, Ikkunat muutettiin pyöreiksi ja kone kuntoon, mutta koneen maine oli jo pilalla.
Jos ei ole pakko lentää nyt tuolla, niin älä lennä. T. Wanha ilmailun harrastajaMinun veikkaukseni on kaikesta huolimatta human error. Itse lensin kuukausi sitten kyseisellä tyypillä ja ilmeisesti taas toukokuussa. Toivottavasti sitä ennen olisi faktoja. Kiina muuten maadoitti kyseisen konetyypin.
Jos ei ole pakko lentää nyt tuolla, niin älä lennä. T. Wanha ilmailun harrastaja
(Heh, ne tervettä ja jopa terveellistäkin epäluuloisuutta potemattomat eivät koskaan pääse tälle tittelille)
Edit: lainaan J. Laukkasta: -rohkeet lentäjät, ne on kuollu.
Tätä epäillään taas syylliseksi:
https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/
Piloteilla on ollut vaikeuksia sopeutua MCAS-systeemiin ja Boeing on kieltäytynyt antamasta piloteille tietoa siitä. Kuinka tyhmiä voikin olla lentokoneteollisuudessa.
Valmistajan kannattaisi tehdä nyt kaikki mahdollinen luottamuksen palauttamiseksi koneeseen. Osa asiakkaista (ennen kaikkea matkustajista) alkaa kohta äänestää jaloillaan..
Boeing ja Yhdysvaltain lentoviranomainen olivat ilmeisesti päättäneet, että lentäjille ei tarvinnut kertoa muutoksesta, joka tehtiin kyseisen konemallin lennonohjausjärjestelmään.
Kyseessä oli ohjelmistokoodaus, jonka tarkoitus oli automaattisesti poistaa riski siitä, että kone alkaisi sakata tietyissä olosuhteissa.
Päätös johtui lehden mukaan ainakin osittain siitä, että Boeing halusi minimoida lentäjäkoulutuksen kustannuksia, ja se näytti jättäneen Lion Airin miehistön vajavaiseen ymmärrykseen, kuinka toimia tilanteessa, jossa koneessa ilmeni toimintahäiriö, jonka uskotaan olleen osasyynä turmaan.
Indonesian lennolla koneen järjestelmä vastasi virheelliseen dataan, joka väitti koneen nokan olleen kallellaan suuremmassa kulmassa kuin se todellisuudessa oli. Koneen lentäjät yrittivät turhaan korjata koneen asentoa automaattijärjestelmää vastaan korjatakseen nokan kallistuksen, jonka ei olisi pitänyt tapahtua niin pian nousun jälkeen.
Boeing väitti, että lentäjien olisi pitänyt ymmärtää uuden järjestelmän menneen päälle ja sammuttaa se.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...sien-takia-tama-on-hyvin-epailyttavaa-6760733