Yleisilmailu

Kirjoittelen tähän ketjuun, koska täällä on ennenkin puhuttu näistä ulkomaanmatkoista. Oikeampi alue olisi ehkä jossain Iltavapaissa?

Onko täältä kukaan lähdössä tänä kesänä Englantiin RIAT2019 -lentonäytökseen? Meillä talon naisväki teki periaatepäätöksen, että paikalle on päästävä tänäkin vuonna, nyt jo kolmatta kertaa. Hotellit ja lentonäytösliput on hommattu, lentoja vielä katsellaan. Jos muitakin mp.nettiläisiä osuu paikalle, olisi mukava treffata paikanpäällä tai vaikka Swindonissa illallisen äärellä.
 
Kirjoittelen tähän ketjuun, koska täällä on ennenkin puhuttu näistä ulkomaanmatkoista. Oikeampi alue olisi ehkä jossain Iltavapaissa?

Onko täältä kukaan lähdössä tänä kesänä Englantiin RIAT2019 -lentonäytökseen? Meillä talon naisväki teki periaatepäätöksen, että paikalle on päästävä tänäkin vuonna, nyt jo kolmatta kertaa. Hotellit ja lentonäytösliput on hommattu, lentoja vielä katsellaan. Jos muitakin mp.nettiläisiä osuu paikalle, olisi mukava treffata paikanpäällä tai vaikka Swindonissa illallisen äärellä.

Olen aina tuosta haaveillut. Veikkaan tosin vahvasti että jää taaskin käymättä. Naisystävä ja elämänkumppani tuossa näet rupesi eilen puhumaan siihen malliin, että tänä kesänä pitäisi tehdä yhteinen kesälomareissu johonkin kaupunkikohteeseen. Prahaan kuulemma tekisi mieli. No, siellähän on suurehko ilmailumuseo. Saisikohan sen ujutettua piilo-ovelasti mukaan matkaohjelmaan. :unsure:
 
Olen aina tuosta haaveillut. Veikkaan tosin vahvasti että jää taaskin käymättä. Naisystävä ja elämänkumppani tuossa näet rupesi eilen puhumaan siihen malliin, että tänä kesänä pitäisi tehdä yhteinen kesälomareissu johonkin kaupunkikohteeseen. Prahaan kuulemma tekisi mieli. No, siellähän on suurehko ilmailumuseo. Saisikohan sen ujutettua piilo-ovelasti mukaan matkaohjelmaan. :unsure:
1549274521868.png
Lontookin olisi nätin matkan päässä. Matkapläänin vähän fiksausta.
 
Ensimmäinen 600 kilon ultra – Nando Groppo G70
1549296391483.png

Penkit liukuvat kahdessa, alaspäin viettävässä kiskossa. Taakse siirrettäessä ne samalla laskeutuvat antaen pitkälle pilotille lisää päätilaa. Säätökiskojen kulma on saatu optimaaliseksi ja kaikki ovat kiitelleet hyvää ergonomiaa ja näkyvyyttä. G70:n suunnittelussa on lähdetty siitä, ja myös onnistuttu, että 150–210 senttiä pitkä pilotti pystyy lentämään konetta vaivatta ilman tyynyvirityksiä.
Istuinten taakse olisi mahtunut matkalaukkuni penkit takimmaisessa asemassaan. Autovuokraamon uuden Ford Fiestan tavaratilaan se ei mahtunut.
Ohjaamo on todella tilava joka suuntaan (leveys on 130 senttiä – verrattuna esimerkiksi Cessna 172:n 102 senttiin), valoisa ja näkyvyys on hyvä myös ylös. Käyttökytkimiin (radio, transponderi, EFIS ynnä muut) ylettyy helposti. Flybox Eclipse IFIS (Integrated Flight Information System) monitoiminäyttö oli selkeä ja helppolukuinen. Perinteisen pyöreän nopeusmittarin neula heilui levottomasti kesäisessä kelissä, mutta Eclipsen nopeusnäyttö oli koko ajan rauhallinen.
1549296449278.png
Moderni ultrapilotin konttori. Ergonominen, selkeä ja kaikki käsien ulottuvilla. Kuvassa sarjatuotantoprototyypin ohjaamo, siksi pyöreät reiät oikeanpuoleisessa mittaripaneelissa. G70 perusversio toimitetaan perinteisillä ”peltimittareilla”.

Lentoonlähdössä kiristys sauvasta 60 kilometrin tuntinopeudessa ja kone irtoaa nousuun. Tehokkaan korkeusperäsimen ansiosta sauva vedettynä nokkapyörä nousee haluttaessa maasta jo hölkkävauhdissa. Huonopintaisilta alustoilta toimittaessa tämä on hyvä ominaisuus, sillä nokkapyörähän on tarkoitettu ainoastaan rullaukseen. Oikea nousunopeus, ohjaussauvan päässä olevalla pituustrimmillä ohjainvoimat nollaan ja oikeaa jalkaa kevyesti painaen kuula keskellä nousuun.


  • Siipien kärkiväli 8,90 m
  • Siipipinta-ala 10,68 m2
  • Korkeusvakaajan kärkiväli 2,74 m
  • Pituus 6,22 m
  • Ohjaamon leveys 1,30 m
  • Laskutelineen raideleveys 1,70 m
  • Polttoainesäiliöiden tilavuus 100 ltr
  • Tyhjäpaino pelastusvarjolla 297,5 kg
  • Kuormitusmonikerta (normaali) +4/-2 G
  • Kuormitusmonikerta (ultimate) +6/-4 G
  • Matkalentonopeus 190 km/h
  • Rakenteellinen maksiminopeus 210 km/h
  • Sakkausnopeus (täydet laipat) 60 km/h
  • Nousunopeus 4 m/s
  • Lentoonlähtömatka 160 m
  • Laskumatka 160 m
https://www.ilmailuliitto.fi/ilmailu-lehti/ensimmainen-600-kilon-ultra-nando-groppo-g70/

G70:n hinta tehtaalla standardivarustuksessa on 94 240 euroa arvonlisäveroineen. Jos sattuisi olemaan ylimääräistä 95 k, jo vain.
Konetta on jutussa kehuttu estoitta, (ohessa muutama poiminta pitkästä jutusta) ilmeisen hyvä laite kevytilmailuun.
 
Viimeksi muokattu:
Taas tullut uudenkarhea 737 MAX tonttiin :(

HS seuraa: Etiopialainen matkustajakone pudonnut, 157 ihmisen pelätään kuolleen
Ethiopian Airlinesin Boeing 737 -mallinen kone oli matkalla Nairobiin.

1552208948890.png

Pudonneen Ethiopian Airlinesin matkustajakoneen konemalli on Boeing 737. (KUVA: Amr Dalsh / Reuters)
Elisa Rimaila HS, Esa Juntunen HS
Julkaistu: 10.3. 10:33 , Päivitetty: 10.3. 11:07


Kenian Nairobiin matkalla ollut Ethiopian Airlinesin matkustajakone on pudonnut. Yhtiö on vahvistanut, että koneessa oli turmahetkellä 149 matkustajaa ja kahdeksan miehistön jäsentä.
Kaikkien koneessa olleiden epäillään kuolleen.

Turma sattui sunnuntaina aamulla noin 7.44 Suomen aikaa. Kone nousi ilmaan Etiopian Addis Abebasta ja putosi pian sen jälkeen.

1552208981524.png
Ethiopian Airlinesin lennon ET302 reitti Addis Abebasta onnettomuushetkeen asti Flightradar24:ssä. (KUVA: Flightradar24)

Etiopian pääministeri Abiy Ahmed on osoittanut surunvalittelunsa uhrien omaisille Twitterissä. Uutistoimisto Reutersin mukaan Ahmed kirjoitti viestissään:

”Pääministeri esittää suurimmat surunvalittelunsa hallituksen ja Etiopian kansan puolesta perheille, jotka menettivät läheisensä tänä aamuna Nairobiin matkalla olleen Ethiopian Airlinesin Boeing 737 -lennolla.”
Turmakone oli alustavien tietojen mukaan Boeing 737 -mallin tuorein versio eli MAX. Kone oli käytännössä tuliterä, sillä se oli luovutettu Ethiopian Airlinesille vasta viime marraskuussa. Lentohistorian perusteella turmakone on operoinut normaalisti viime viikot ympäri Afrikkaa ja teki viimeisen lentonsa ennen turmalentoaan Etelä-Afrikan Johannesburgiin ja takaisin.

Boeing 737 on maailman yleisin matkustajakonemalli. Ethiopian Airlinesilla on 737:n eri malleja kaikkiaan 27 kappaletta mukaan lukien tuhoutunut kone. Turmakone oli lentoyhtiön ensimmäinen tuoreinta versiota edustava kone, kaikki muut vastaavat mallit ovat hieman vanhempia. Ethiopian Airlines on tilannut vielä 29 kappaletta kyseistä uutta mallia.

Ethiopian Airlinesin lausunnossa ei vahvistettu kuolonuhrien määrää.

”Ethiopian Airlinesin henkilökuntaa lähetetään onnettomuuspaikalle ja he tekevät siellä kaikkensa auttaakseen pelastustehtävissä”, lentoyhtiö ilmoitti.

Uutinen päivittyy.

Vastaava kone osallisena vakavaan lentoturmaan Indonesiassa lokakuussa
Etiopiassa sunnuntaiaamuna tapahtuneen lentoturman konetta vastaava konetyyppi oli osallisena lokakuussa Indonesiassa sattuneessa vakavassa lentoturmassa. Yhtäläisyydet eivät pääty siihen. Lion Airin Boeing 737 MAX -turmakone oli sekin vasta tehtaalta valmistunut. Tuolloin 189 ihmistä kuoli, kun kone putosi pian nousun jälkeen lähellä pääkaupunki Jakartaa.

Lion Air oli EU:n ”mustalla listalla” eli turvallisuuslistalla, joka epää lennot EU-maihin. Ehtiopian sen sijaan lentää lähes kaikille mantereille ja se on saanut lentoyhtiöiden turvallisuutta mittavalla AirlineRatings –sivustolla turvallisuudestaan kuusi tähteä seitsemästä.

Ethiopian Airlines kuuluu suureen Star Alliance -lentoallianssiin. Yhtiö ei lennä Suomeen. Se kuitenkin lentää Tukholmaan, ja sama kone poimii Skandinavian reitillään matkustajia myös Oslosta.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000...-other&share=7ad886d68c97cd5b4e4fab6db4cf1535
 
Toivottavasti näissä ei ole jotain tyyppivikaa, joka pudottaa vielä useampia.

Etiopian lentoturman konemallit määrättiin lentokieltoon Kiinassa – Norwegian: Kaikki Boeing 737 MAX -koneemme operoivat normaalisti
Asiantuntijat ovat mietteliäitä 737-MAX-tyypin koneiden turvallisuudesta.
lento-onnettomuudet
11.3.2019 klo 04:41päivitetty 11.3.2019 klo 05:28
13-3-10681928.jpg

Onnettomuudessa tuhoutunut Boeing 737 MAX 8 -kone kuvattuna Addis Abeban lentoasemalla kun se luovutettiin Ethiopian Airlinesille heinäkuussa 2018.EPA


Kiinan ilmailuviranomaiset ovat määränneet maan lentoyhtiöitä perumaan kaikki lennot, joita oli tarkoitus lentää Etiopian lentoturmassa käytössä olleella Boeing 737 MAX -konetyypillä, kertoo uutistoimisto Reuters.
Kiinalaista Caijing-lehteä siteeraava Reuters kertoo, että Kiinassa operoi yhteensä noin 60 kyseisen tyypin konetta. Monet lennoista on tarkoitus korvata Boeing 737-800 -malleilla.
Yhdysvaltain viranomaislähde kertoi Reutersille, että Yhdysvallat ei ole rajoittamassa turmakonetyypillä lentämistä. Helsinki-Vantaalta lentävistä yhtiöistä ainakin Norwegian ilmoittaa Twitterissä jatkavansa lentoja normaalisti myös MAX-tyypin koneilla.
– Kaikki Boeing 737 MAX -koneemme operoivat normaalisti. Käymme keskustelua Boeingin kanssa ja seuraamme heidän ohjeitaan ja suosituksiaan. Matkustajiemme turvallisuus on ja tulee aina olemaan tärkein prioriteettimme, Norwegianin asiakaspalvelu kirjoitti Twitterissä huolestuneille asiakkailleen.

Finnairin lentolaivueeseen ei kuulu Boeingin koneita.

157 ihmistä kuoli Etiopiassa
Sunnuntaina aamupäivällä Ethiopian Airlinesin matkustajakone syöksyi maahan vain minuutteja nousun jälkeen vaatien kaikkien koneessa olleiden 157 ihmisen hengen.
Kone oli matkalla Etiopian pääkaupungista Addis Abebasta Kenian pääkaupunkiin Nairobiin, jossa oli alkamassa YK:n ympäristöohjelman kokous. Lentoturmassa kuolleista ainakin 19:llä oli yhteyksiä YK:hon, kertoo YK:n siirtolaisjärjestön IOM:n johtaja.
Siirtolaisjärjestön johtajan Antonio Vitorinon mukaan turman jäljiltä on kadoksissa myös lukuisia työntekijöitä maailman ruokaohjelmasta, YK:n pakolaisjärjestöstä, Maailmanpankista ja YK:n ympäristöohjelmasta.
Boeing ilmoitti varhain maanantaiaamuna Suomen aikaa, että se peruuttaa uuden 777X-mallinsa ensiesittelytilaisuuden, joka oli suunniteltu keskiviikolle. Yhtiö ilmoitti lähettävänsä teknisen tutkimusryhmän Etiopiaan.

Uhrien joukossa ruotsalaisia ja norjalainen
Uutiskanava CNN (siirryt toiseen palveluun):n mukaan Ethiopian Airlinesin onnettomuuden 157 uhria ovat yhteensä 35 eri maasta. Uhrien joukossa oli muun muassa kaksi ruotsalaista ja yksi norjalainen. Suomen ulkoministeriön tietojen mukaan koneessa ei ollut suomalaisia.
Ethiopian Airlinesin toimitusjohtaja Tewolde Gebremariam kertoi koneen kapteenin raportoituneen ongelmista pian nousun jälkeen ja pyytäneen lupaa kääntyä takaisin Bolen lentokenttää kohti. Lennonjohto ehti antaa kapteenille paluuluvan ennen yhteyden katkeamista.
Ethiopian Airlinesin mukaan koneen kapteeni oli kokenut lentäjä, jolla oli yli 8 000 lentotunnin kokemus.

Konemallin turvallisuus arveluttaa
Asiantuntijat ovat mietteliäitä 737-MAX-tyypin koneiden turvallisuudesta. Samaa mallia ollut kone putosi lokakuussa Indonesiassa. Lion Airin lento 610 syöksyi maahan 13 minuuttia Jakartan lentokentältä nousun jälkeen. Onnettomuudessa kuoli 189 ihmistä. Lion Airin kone oli alle kolme kuukautta vanha. Indonesian turman syystä ei ole vielä varmaa tietoa.
– Näiden yhteensattumien valossa se pistää miettimään. Kyse ei niinkään ole syvällisestä teknisestä ymmärtämisestä vaan ihmisen luonteesta, lennonohjaukseen erikoistunut Princetonin yliopiston professori Robert Stengel kommentoi New York Timesille (siirryt toiseen palveluun).
Stengel kuitenkin huomautti, että vielä ei ollut tiedossa, johtuiko syöksy ohjauslaitteiston viasta vai lentäjien muista ongelmista.
Mikäli yhteinen tekijä näille 737-MAX-tyypin koneille löytyy, pitää asialle tehdä pikaisesti jotain, sanoo Yhdysvaltain entinen kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja Jim Hall New York Timesille.
– Konemallin lentokielto on varmasti yksi vaihtoehto, jota tällä hetkellä tutkitaan, Hall sanoi.
Reutersin haastattelema – myös entinen Yhdysvaltain kansallisen liikenneturvallisuusviraston johtaja – Mark Rosenker sanoo, että kahden uuden koneen samankaltaiset onnettomuudet ovat hyvin epätavallisia.
Boeingin MAX-koneita on toimitettu eri lentoyhtiöille 350 kappaletta ja tilauksia on tehty yli 5000.

Lue myös:
Etiopian lentoturmassa kuoli 157 ihmistä – Turmakoneen kapteeni oli kokenut lentäjä, pyysi lupaa kääntyä takaisin
Hurjasti kasvanut Ethiopian Airlines on ollut maan kansallinen ylpeys – turma uhkaa sen mainetta

https://yle.fi/uutiset/3-10682253
 
Toivottavasti näissä ei ole jotain tyyppivikaa, joka pudottaa vielä useampia.
Aiheellinen kysymys. Pakasta vedettyjä koneita mäkeen.
737 Max-koneessa fly-by-fire ohjausjärjestelmä + uudet moottorit.
Muutoin muutokset ohjaamossa ovat niin pieniä, että hyvin kevyellä tyyppikoulutuksella vanhan 737:n ohjaaja pääsee kipparoimaan 737 Maxia.
(Edit: spekulointia, mutta kenties ongelmat johtuvat juuri tuosta? Vanhalla onnistunut menetelmien oikominen tyyliin käännetään suoraan kytkintä b, sen sijaan että ohjeiden mukaisesti käännetään ensin nuppia a, sitten vasta b. Uudessa Maxissa seurauksena katastrofi.) Ei olisi ainutkertaista ilmailun historiassa.

Aikoinaan De Havilland Cometteja meni melkoisella tahdilla onnettomuuksissa. Kone lentokieltoon ja syyhän oli muistaakseni neliskanttiset ikkunat.
Runko suunniteltiin uudelleen, Ikkunat muutettiin pyöreiksi ja kone kuntoon, mutta koneen maine oli jo pilalla.
 
Viimeksi muokattu:
Aiheellinen kysymys. Pakasta vedettyjä koneita mäkeen.
737 Max-koneessa fly-by-fire ohjausjärjestelmä + uudet moottorit.
Muutoin muutokset ohjaamossa ovat niin pieniä, että hyvin kevyellä tyyppikoulutuksella vanhan 737:n ohjaaja pääsee kipparoimaan 737 Maxia.
(Edit: spekulointia, mutta kenties ongelmat johtuvat juuri tuosta? Vanhalla onnistunut menetelmien oikominen tyyliin käännetään suoraan kytkintä b, sen sijaan että ohjeiden mukaisesti käännetään ensin nuppia a, sitten vasta b. Uudessa Maxissa seurauksena katastrofi.) Ei olisi ainutkertaista ilmailun historiassa.

Aikoinaan De Havilland Cometteja meni melkoisella tahdilla onnettomuuksissa. Kone lentokieltoon ja syyhän oli muistaakseni neliskanttiset ikkunat.
Runko suunniteltiin uudelleen, Ikkunat muutettiin pyöreiksi ja kone kuntoon, mutta koneen maine oli jo pilalla.
Minun veikkaukseni on kaikesta huolimatta human error. Itse lensin kuukausi sitten kyseisellä tyypillä ja ilmeisesti taas toukokuussa. Toivottavasti sitä ennen olisi faktoja. Kiina muuten maadoitti kyseisen konetyypin.
 
Minun veikkaukseni on kaikesta huolimatta human error. Itse lensin kuukausi sitten kyseisellä tyypillä ja ilmeisesti taas toukokuussa. Toivottavasti sitä ennen olisi faktoja. Kiina muuten maadoitti kyseisen konetyypin.
Jos ei ole pakko lentää nyt tuolla, niin älä lennä. T. Wanha ilmailun harrastaja
(Heh, ne tervettä ja jopa terveellistäkin epäluuloisuutta potemattomat eivät koskaan pääse tälle tittelille:))

Edit: lainaan J. Laukkasta: -rohkeet lentäjät, ne on kuollu.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ei ole pakko lentää nyt tuolla, niin älä lennä. T. Wanha ilmailun harrastaja
(Heh, ne tervettä ja jopa terveellistäkin epäluuloisuutta potemattomat eivät koskaan pääse tälle tittelille:))

Edit: lainaan J. Laukkasta: -rohkeet lentäjät, ne on kuollu.

'There are old pilots and bold pilots, but no old, bold pilots.'

Taisi olla sama motto maailman ensimmäisillä reittilentäjillä eli US Postal Servicen Airmail-piloteilla - miehet lensivät lähes säässä kuin säässä koska postin piti kulkea aikataulussa (‘the first plane in history to carry mail at an announced time to and from designated places on a regular schedule irrespective of weather.’):

Tässä hauska lyhyt historiikki, eipä noilla isännillä paljoa päätä palellut!
https://www.historynet.com/airmail-service-it-began-with-army-air-service-pilots.htm
 
Tätä epäillään taas syylliseksi:

https://theaircurrent.com/aviation-...aracteristics-augmentation-system-mcas-jt610/

Piloteilla on ollut vaikeuksia sopeutua MCAS-systeemiin ja Boeing on kieltäytynyt antamasta piloteille tietoa siitä. Kuinka tyhmiä voikin olla lentokoneteollisuudessa.

Valmistajan kannattaisi tehdä nyt kaikki mahdollinen luottamuksen palauttamiseksi koneeseen. Osa asiakkaista (ennen kaikkea matkustajista) alkaa kohta äänestää jaloillaan..

Boeing ja Yhdysvaltain lentoviranomainen olivat ilmeisesti päättäneet, että lentäjille ei tarvinnut kertoa muutoksesta, joka tehtiin kyseisen konemallin lennonohjausjärjestelmään.
Kyseessä oli ohjelmistokoodaus, jonka tarkoitus oli automaattisesti poistaa riski siitä, että kone alkaisi sakata tietyissä olosuhteissa.
Päätös johtui lehden mukaan ainakin osittain siitä, että Boeing halusi minimoida lentäjäkoulutuksen kustannuksia, ja se näytti jättäneen Lion Airin miehistön vajavaiseen ymmärrykseen, kuinka toimia tilanteessa, jossa koneessa ilmeni toimintahäiriö, jonka uskotaan olleen osasyynä turmaan.
Indonesian lennolla koneen järjestelmä vastasi virheelliseen dataan, joka väitti koneen nokan olleen kallellaan suuremmassa kulmassa kuin se todellisuudessa oli. Koneen lentäjät yrittivät turhaan korjata koneen asentoa automaattijärjestelmää vastaan korjatakseen nokan kallistuksen, jonka ei olisi pitänyt tapahtua niin pian nousun jälkeen.
Boeing väitti, että lentäjien olisi pitänyt ymmärtää uuden järjestelmän menneen päälle ja sammuttaa se.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...sien-takia-tama-on-hyvin-epailyttavaa-6760733
 
Valmistajan kannattaisi tehdä nyt kaikki mahdollinen luottamuksen palauttamiseksi koneeseen. Osa asiakkaista (ennen kaikkea matkustajista) alkaa kohta äänestää jaloillaan..

Boeing ja Yhdysvaltain lentoviranomainen olivat ilmeisesti päättäneet, että lentäjille ei tarvinnut kertoa muutoksesta, joka tehtiin kyseisen konemallin lennonohjausjärjestelmään.
Kyseessä oli ohjelmistokoodaus, jonka tarkoitus oli automaattisesti poistaa riski siitä, että kone alkaisi sakata tietyissä olosuhteissa.
Päätös johtui lehden mukaan ainakin osittain siitä, että Boeing halusi minimoida lentäjäkoulutuksen kustannuksia, ja se näytti jättäneen Lion Airin miehistön vajavaiseen ymmärrykseen, kuinka toimia tilanteessa, jossa koneessa ilmeni toimintahäiriö, jonka uskotaan olleen osasyynä turmaan.
Indonesian lennolla koneen järjestelmä vastasi virheelliseen dataan, joka väitti koneen nokan olleen kallellaan suuremmassa kulmassa kuin se todellisuudessa oli. Koneen lentäjät yrittivät turhaan korjata koneen asentoa automaattijärjestelmää vastaan korjatakseen nokan kallistuksen, jonka ei olisi pitänyt tapahtua niin pian nousun jälkeen.
Boeing väitti, että lentäjien olisi pitänyt ymmärtää uuden järjestelmän menneen päälle ja sammuttaa se.
https://www.tekniikkatalous.fi/tekn...sien-takia-tama-on-hyvin-epailyttavaa-6760733

Vaikea ymmärtää kun sitä ei ole koulutettu tai edes kerrottu...

Jotenkin voi tulla Boeingille tässä takkiin kaikenlaisten oikeusjuttujen muodossa.
 
Back
Top