Yleisilmailu

krd

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Eilen vakuuttivat ettei kaadu. Mutta jos kaatuu, niin miten käy lennoilleni jotka toukokuussa. Maksettu Visalla joten hätää ei pitäisi olla. Tässä tapauksessa tosin maksettu Norwegian Visalla. Jos yhtiö kaatuu, niin miten käy Norwegian pankin? Entä miten Norwegian pankin Visaostoksille?
Edit: netistä.
Ei se toukokuuhun mennessä kaadu, lähinnä jos nuo ongelmat alkavat vaivaamaan pidempään, voi kassanhallinnan kanssa tulla ongelmia:
28579
28580
28581
Pikavilkaisulla suurempia erääntyviä lainoja on loppuvuodesta. Lisäksi, sopimuksien sisältö kuinka 737-MAX koneiden maksut hoidetaan on hämärää groundaustilanteessa. Normaalisti lyhennykset neljännesvuosittain. Kiinnostuineille sijoittajaesityksestä konekanta:
28578
 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Vapaa-ajallaan ollut lentäjä siirtyi ohjaamoon neuvomaan lentäjiä.
Lentäjä pelasti vapaa-ajallaan indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737 Max 8 -koneen päivää ennen kuin sama kone syöksyi mereen mukanaan 189 ihmistä. Asiasta kertoivat useat mediat, kuten CNN ja Bloomberg.
Matkustamossa istunut lentäjä huomasi koneen henkilökunnalla olevan koneen ohjausongelmia ja kertoi lentäjälle, miten niiden kanssa toimitaan.
Asiasta kertoivat Indonesian lento-onnettomuustutkintaa tuntevat lähteet. Kone pelastui lisälentäjän ansiosta, joka istuutui lentokoneen ohjaamoon lisäistuimelle opastamaan lentäjiä.




Kone syöksyi mereen seuraavana päivänä 29. lokakuuta noustuaan ilmaan Jakartasta.
Kolmannesta lentäjästä kerrottiin nyt ensimmäistä kertaa.
Indonesian liikenneturvallisuusviranomaisen viime marraskuussa julkaisemassa onnettomuusraportissa siitä ei kerrottu.
Ethiopian Airwaysin saman konetyypin kone syöksyi maahan Addis Abebassa 10. maaliskuuta. Onnettomuudessa kuoli 157 ihmistä.
Juttua korjattu 10.21: Korjattu heittoistuin lilsäistuimeksi.
 

taapo

Kersantti
Mitä vitt...

Turmakoneilta puuttui kaksi elintärkeää turvajärjestelmää - Boeing vaati lisämaksua, köyhät lentoyhtiöt eivät ostaneet

 

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Ulkomaat https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006043735.html
Indonesian kansallinen lentoyhtiö peruu miljardiluokan tilauksen Boeingilta
Garuda-yhtiö saattaa vaihtaa 737 Max 8 -koneet toiseen malliin.
julkaistu: 22.3. 5:52 , Päivitetty: 22.3. 6:33



INDONESIAN kansallinen lentoyhtiö Garuda aikoo perua useiden miljardien dollarien arvoisen tilauksen Boeingin 737 Max 8 -koneita.

Peruminen koskee 49:ää mallin konetta. Konemalli on joutunut kahteen tuhoisaan lento-onnettomuuteen, ja sen tietojärjestelmissä on epäilty olevan vikaa.

Indonesialaisyhtiö kertoo lähettäneensä Boeingille kirjeen, jossa vaaditaan tilauksen perumista. Kyseessä on tiettävästi ensimmäinen virallinen konetyypin tilauksia koskeva peruminen.

Garudan mukaan sen matkustajat ovat menettäneet luottamuksensa koneeseen. Konemalli syöksyi maahan viime lokakuussa Indonesiassa ja aiemmin tässä kuussa Etiopiassa.


GARUDA on tilannut Boeingilta 737 Max 8 -koneita yhteensä 50 kappaletta, joista yksi on jo toimitettu. Vuonna 2014 kerrotun tilauksen arvo oli listahinnoin 4,9 miljardia dollaria eli noin 4,3 miljardia euroa.

Garuda kertoo odottavansa Boeingin vastausta ja keskustelevansa myös siitä, voiko jo toimitetun koneen palauttaa.

”Periaatteessa ei ole kyse siitä, että haluamme korvata Boeingin toisella yhtiöllä, mutta ehkä vaihdamme [nämä koneet] toiseen malliin, sanoi Garudan Indonesian-johtaja paikalliselle Detik-medialle.

AIEMMIN tässä kuussa Lion Air ilmoitti lykkäävänsä Boeingilta tilattujen neljän 737 Max 8 -koneen vastaanottamista. Lion Airin onnettomuudessa kyseinen konemalli syöksyi mereen pian nousun jälkeen.

Etiopiassa tapahtuneen onnettomuuden jälkeen konemalli määrättiin laajaan lentokieltoon.

Ethiopian Airlinesin turmassa on arvioitu olevan yhtäläisyyksiä Indonesian onnettomuuden kanssa. Myös Etiopiassa kone putosi pian nousun jälkeen.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
28598
Suojelusenkeli oli eilen illalla tämän ultran lentäjän matkassa.(y) Tuon näköisistä romuista ei normaalisti pois kävellä.

KONE oli menettänyt vauhtia ja alkoi sakata. Vasen siipi osoitti maata.
Lentäjä kertoi ajatelleensa alunperin tehdä sumun pakottamana hätälaskun läheisen Salkolanjärven jäälle, mutta alkaneen sitten epäillä jään kestävyyttä.

Pelto oli vaikuttanut luotettavammalta vaihtoehdolta, mutta vauhti loppui kesken, Timon talon ja hevosaitauksen kohdalla.

Sumu tai pintausva yllätti. Huono päätös tuli tehdyksi jo ennen sumuun joutumista. Ajoissa takaisin, niin ei olisi käynyt mitään.
Erittäin kovan paineen alainen tilanne. Eteen ei näe sumussa mitään, sivuikkunasta näkee minkä näkee.
Ilmeisesti koneelta loppui vauhti (lentäjän virhe, ei tekninen häiriö) ja kaartosakkaus.
Tod.näk. sakkaus kuitenkin ihan pinnassa. Noin 65-75 km/h nuo vehkeet sakkaa, (painosta ja laskusiiveke asetuksista riippuen) ja siitä puiden kautta maahan.
Niin tai näin, muistaisin jatkossa säännöllisesti ''yläkertaa'' tuon koneen lentäjänä.:)
 
Viimeksi muokattu:

Leaderdog

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Niin, hyvä on huomioida kellonaika onnettomuuden aikaan ja sen vaikutukset näkyvyyteen. Sumu, siihen en haluaisi itse joutua. Tilanne huoneeseen ilmoitus tuli 19.01 eilen.
Ehkä aikataulu meni liian tiukaksi ja keli yllätti.
 

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Niin, hyvä on huomioida kellonaika onnettomuuden aikaan ja sen vaikutukset näkyvyyteen. Sumu, siihen en haluaisi itse joutua. Tilanne huoneeseen ilmoitus tuli 19.01 eilen.
Ehkä aikataulu meni liian tiukaksi ja keli yllätti.
Alkaa jo hämärtää. Kuitenkin sumulautta ainakin normaaleissa valaistusoloissa erottuu. Arvaan, että lentäjä työnsi lautan alle, ''mahtuu siitä'' periaatteella, maasto alla kohosi tai sumu laskeutui ja kohta tuulilasista ei näkynyt enää muuta kuin sumua.

Ei sumuun jouduta täysin yllättäen.

Nimimerkillä ajoissa takaisinkaarron muutaman kerran tehneenä.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Eiköhän järvien jäät ole vielä varsin kestävät. Ellei siis ole virtauksia.
Littoistenjärven jään paksuus on tällä hetkellä yli 50 senttiä. Talvisodan aikana muuten Fokkerit operoivat Littoistenjärven jäältä. Olen yrittänyt vanhemmalta väestöltä täältä Littoisista kysellä mistä suunnasta lähestyivät laskeutuessaan mutta tuloksetta. Kiinostaisi tietää, koska metsä tulee vastaan aika nopeasti monesta suunnasta.
 

TBman

Ylipäällikkö
Joo, komppaan. Mutta näkyvyyden menettäminen on myrkkyä. Ajaa koneen latvoihin jos noin käy.
Normi pilotilla, normi vfr varustetulla koneella maksimissaan 2 minuuttia siitä, kun koneella olet joutunut IMC olosuhteisiin ja kone ei ole enään hallinnassa! Sumu on paha kaveri ja etenkin meren ja järvien rannalla salakavala sumu nousee todella äkkiä pahimmillaan.
 

Merten sheriffi

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Livekuvaa operaatiosta
 
Viimeksi muokattu:

Ikarus

Ylipäällikkö
Lahjoittaja

Ottoville

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
Boeing 737 Max 8 -lentokone teki hätälaskun pian lentoon lähdön jälkeen Floridassa
Vailla matkustajia olleessa koneessa havaittiin moottoriongelmia.


Jukka Perttu HS
Julkaistu: 27.3. 7:21 , Päivitetty: 27.3. 7:31

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006049373.html


LENTOYHTIÖ Southwest Airlinesin Boeing 737 Max 8 -matkustajakone teki hätälaskun Yhdysvalloissa tiistaina, uutistoimistot kertovat. Koneessa ei ollut matkustajia.

Koneessa havaittiin pian nousun jälkeen ongelmia yhdessä moottorissa, minkä vuoksi kone palasi Orlandon lentokentälle Floridaan, uutistoimisto Reuters kertoo.

Tarkoituksena oli siirtää kone Floridasta säilytykseen Kalifornian Victorvilleen.

YHDYSVALTAIN ILMAILUHALLINTO FAA on kieltänyt matkustusliikenteen konetyypillä, mutta siirtolennot se sallii.

Kiellon taustalla ovat Lion Airin lokakuussa ja Ethiopian Airlinesin aiemmin tässä kuussa tapahtuneet tuhoisat lento-onnettomuudet. Turmien syynä selvitellään erityisesti tietokonejärjestelmän ongelmia, ei moottorien toimintaa. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 346 ihmistä.

Southwestin kone palasi onnistuneesti Orlandon kansainväliselle kentälle kello kolme iltapäivällä paikallista aikaa, uutistoimisto AFP kertoo.
 

krd

Ylipäällikkö
Lahjoittaja
ELSO 3.0
Top