Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Uusi lentosimu Suomessa. EC135 helikopteri.


Kyseinen Takeoff Simulations muutti pois Helsingistä ja siirtyi Suomen Ilmailumuseon tiloihin Vantaalle. Sinne on nyt kasattu melkoinen simulaattoripyhättö kun ottaa mukaan museon omat simut. Viitisen vuotta sitten kävin lentämässä Takeoffin Airbus-simua ja se oli hyvä kokemus. Voisin käydä uudemmankin kerran kokeilemassa.

Tämä hekosimu kiinnostaisi myös. Varmasti järein alan simulaattori Suomessa, joka on ns. jokaisen ulottuvilla. Lueskelin tuosta taustoja, niin lentomallinnus tulee kuulemma Eurocopterilta eli realismia pitäisi olla aimo annos mukana. Pyöriväsiipisiä en ole lentänyt edes kotikoneella koskaan aiemmin, joten tämäkin kiinnostaisi käydä testaamassa.

Ohjaamo. Ja tuohon ympärille tulee screenit joille maisema heijastetaan.

k2.jpg

k1.jpg

@Ikarus @Leaderdog Miten olisi, ilmailuosaston yhteinen täsmäisku Vantaalle ? Käytäisiin kokeilemassa Airbus ja Eurocopter.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä oletteko huomanneet. Elo-syyskuun vaihteessa Kauhavalla. Mukana Ilmavoimat ja Rajavartiolaitos. Tapahtumajärjestäjän Facebook-sivulla juuri mainostavat että paikalle tulee myös USA:n armeijan 101. maahanlaskudivisioonan UH60 -koptereita. Tulevat Latviasta.

 
Tämä on jäänyt kyllä hyvin mieleen. Kesämökillä katselin hölmistyneenä telkkariuutisia.
Ja syynä oli ilmeisesti pienehkö palanen rautaa kiitotiellä jonka laskutelineen pyörä nosti ilmaan ja sinkosi runkoon... Siinä ei varmaankaan silitelty kiitotietä tarkastaneen lentokenttätyöläisen päätä kun nämä asiat selviteltiin myöhemmin?
 
Ja syynä oli ilmeisesti pienehkö palanen rautaa kiitotiellä jonka laskutelineen pyörä nosti ilmaan ja sinkosi runkoon... Siinä ei varmaankaan silitelty kiitotietä tarkastaneen lentokenttätyöläisen päätä kun nämä asiat selviteltiin myöhemmin?
Muistelen kiitotien tarkastuksen tapahtuneen juuri ennen osan pudottaneen dc-10:n nousua, olisiko concorde ollut sitten seuraava kiitotiellä?
 
Muistelen kiitotien tarkastuksen tapahtuneen juuri ennen osan pudottaneen dc-10:n nousua, olisiko concorde ollut sitten seuraava kiitotiellä?
Jos tuolla ollut samat kv. ilmailumääräykset käytössä kuin meilläkin niin kiitotie tarkastetaan normaalisti 3 kertaa vuorokaudessa jos ei mitään poikkeavaa ole tapahtunut. Eli äärimmäisen huonoa tuuria myös ollut matkassa tuolla koneella että juuri edellisestä koneesta on jotain tavaraa tippunut ja siihen on pitänyt vielä osua..
 
Dronemiehet huom. Muistakaapa lentorajoitukset mm. rajan läheisyydessä sekä PV:n / RVL:n kiinteistöjen ja varuskuntien liepeillä. Tämän säännön on nyt karvaasti kokenut kaksi drooniharrastajaa, josta toinen tempaisi sakot luvattomasta lennättämisestä Vaalimaalla ja toinen Imatralla.

 

Osaako joku esim. @TBman esittää arvailuja siitä, miksi Mi-8:n vajoamisnopeus kiihtyi? Pakitti pyrstöroottorin pyörteeseen? Vanha tapaus, mutta kiinnostaisi tietää.

Linkissä on tapauksesta video.
 
Viimeksi muokattu:

Osaako joku esim. @TBman esittää arvailuja siitä, miksi Mi-8:n vajoamisnopeus kiihtyi? Pakitti pyrstöroottorin pyörteeseen? Vanha tapaus, mutta kiinnostaisi tietää.

Linkissä on tapauksesta video.
Joo
Massan jatkuvuus. 1.15-1.17 kohdalla jo näkee, ettei pysähdy pehmeästi, kun ei pöllähdä turbiineilta kuormitussavuja.
Tuon kokoluokan kopukka on raskas, ennakointi on tarpeen ja jos vaikka olet menossa laskuun jonnekkin pöpelikköön, ja lähestyessäsi viimehetkillä huomaat "voi vittu, ei mahdu" niin pöpelikköön menee vaikka mitä teet.
 
Viimeksi muokattu:

Osaako joku esim. @TBman esittää arvailuja siitä, miksi Mi-8:n vajoamisnopeus kiihtyi? Pakitti pyrstöroottorin pyörteeseen? Vanha tapaus, mutta kiinnostaisi tietää.

Linkissä on tapauksesta video.
Pakko sanoa, että paikallinen palokunta ryssi kyllä oikein todenteolla.
Tuosta hommasta ei tullut kyllä mitään.
 
Pakko sanoa, että paikallinen palokunta ryssi kyllä oikein todenteolla.
Tuosta hommasta ei tullut kyllä mitään.
Kesti kyllä vähän kauemmin kuin 90 sekuntia että paloautoja edes ilmestyi ja sitten kun saivat autot lopulta asemiin niin suihku oli kyllä todella heikko ja katkonainen.. Auttaisko joku kurpisiili tai muu lääkevalmiste heikkoon suihkuun? Ryssimiseen ei taida olla mitään lääkettä..
Ja tuon palokunnan suorituksen arvoa lisää vielä se että tapahtumapaikkana on ilmeisesti jonkunlaisen lentokentän platta-alue ja paikalla on lentonäytös.
 
Viimeksi muokattu:
Kesti kyllä vähän kauemmin kuin 90 sekuntia että paloautoja edes ilmestyi ja sitten kun saivat autot lopulta asemiin niin suihku oli kyllä todella heikko ja katkonainen.. Auttaisko joku kurpisiili tai muu lääkevalmiste heikkoon suihkuun? Ryssimiseen ei taida olla mitään lääkettä..
Ja tuon palokunnan suorituksen arvoa lisää vielä se että tapahtumapaikkana on ilmeisesti jonkunlaisen lentokentän platta-alue ja paikalla on lentonäytös.
Tiedän täsmälääkkeen tuohon tautiin, se harjoittelu.
 

" Akkuteknologia kehittyy kuitenkin tällä hetkellä valtavin harppauksin. " Tämä usein toistuva lausahdus on eräs vakioärsykeistäni. Paljon kyllä tutkitaan mutta konkreettinen kehitys on ollut aika nihkeää. Ehkä jossain välissä tulee läpimurto, mutta tasaisen vauhdin taulukolla akkuteknologialla menee useampi sata vuosi ennenkuin saadaan kerosiini kiinni.

Nykyään kehiteltävät sähkölentokoneet voivat epäilemättä korvata mäntämoottorikoneet. Mäntämoottorikoneet vaan ovat kaupallisessa lentotoiminnassa hyvin marginaalisia pelureita. Lentämisessä on muitakin kustannuksia kuin polttoaine joten huikeimmat visiot taksisähkölentoliikenteestä ei ehkä ihan toteudu.
 
Back
Top