Yleisilmailu

Uutinen kertoo että onnettomuuskone olisikin ollut lainattu ”Turbomajava”.
Kaikin puolin luotettava kone ja moottori P&W PT6.
Luotettavammalta koneelta tämä vaikuttaa kuin hyppykerhon sivuilla oleva Cessna.


Asiantuntijan mielestä tämä muistuttaa Umeån turmaa, jossa kone oli takapainoisesti kuormattu.
Pidetään mahdollisena että syöksyllä saattaa olla tekemistä koneen painopisteen kanssa.

Umeån turma
Kone oli yli- ja takapainoinen eli kuormattu väärin.
Statens haverikommission konstaterade i sin rapport att flygplanet var för baktungt och något överlastat vid start, vilket ska ha varit svårt för piloten att upptäcka eftersom denne saknade uppgifter om hopparnas vikt.

Tässä on onnettomuustutkinnan tarkka selostus Umeån lentoturman kulusta!
Aika mielenkiintoinen!
 
Viimeksi muokattu:

Lento kesti 13 sekuntia. Painopisteen kanssa on saattanut olla ongelmia moottorihäiriön tapahtuessa. Noita vedetään jyrkässä kulmassa ylös tehon varassa.

Kun moottori poksahti, ensinnäkin ohjaava manooveri nokka alas pitää irrota pilotilta heti. Mikäli painopiste oli liian takana tai liian edessä, lopputulos huono. Tässä tapauksessa oli liian huono:(.
 
Örebron turmakoneessa olisi voinut olla vielä kaksi henkeä lisää kuormaa speksien mukaan.

Koneessa käytettyä P&W PT6 turbiinia pidetään hyvin luotettavana!
Siitä huolimatta sekin voi vikaantua.

Kestää aikansa ennen kuin julkisuudessa lähdetään ruotimaan lentäjän taustaa.
Halutaan antaa ”sururauha” omaisille.

Vuosi takaperin sattunut Immolan onnettomuus oli mielenkiintoinen.
Siinä lentäjä(C206) ei ollut ottanut huomioon sitä että lämmin ilma on ohuempaa ja siksi kone ei nousekkaan yhtä hyvin kuin viileämmällä.
Cessna 206 on mäntämoottorilla, mutta siitäkin on turbiiniversio. Örebron kerholla on pidennetty 206 eli 207, jossa on jälkiasennuksena R&R turbiini, joka ei ole yhtä tehokas kuin vuokratun Beaverin PT6.
Trafi huomauttaa ettei koneen lentokäsikirja ollut ajantasainen. Käsikirjassa on monenlaista välttämätöntä tietoa kuten koneen nousukyky erilaisissa olosuhteissa.
Juuri tässä tapauksessa näitä käsikirjan sivuja olisi pitänyt tutkia.
Immolassa lentäjä huomasi ettei kone välttämättä nousekkaan puunlatvojen yläpuolelle ja päätti tuoda koneen alas.
Kone saatiinkin hyvin alas mutta teki kentällä ”kuperkeikan”.

Turvallisuustutkinnassa huomattiin myös, että onnettomuuskoneen lentokäsikirja ei ollut ajantasainen. Vanhojen lentokoneiden lentokäsikirjojen ajantasaisuus voi olla laajempikin ongelma. Traficom ryhtyy asianmukaisiin toimenpiteisiin tilanteen korjaamiseksi.


Turbiinikoneet ovat luonnollisestikin suosittuja hyppytoiminnassa, mutta turbiinimoottori on kallis.
Turboprop toimii huomattavasti korkeammalla, jossa ilma on ohutta, kuin mäntämoottori.
Turbiinin polttoaine on edullisempaa kerosiinia mutta se kuluttaa enemmän polttoainetta.
Turbiini käy tasaisesti ja sen tehopainosuhde on parempi kuin mäntämoottorin.
 
Taisi olla Skånen hyppykerhon kone Örebron onnettomuudessa.
Sitä tässä ei sanota suoraan että omistaako kerho koneen.
Mainostavat Pohjois-Euroopan parhaaksi hyppykoneeksi!

Voi olla että onnettomuus johtui virheellisestä painopisteestä.
Kuitenkin nousuvaiheessa matkustajat ovat tiukasti paikoillaan ja koneessa ei ollut ylikuormaa.
Olisi ollut aika amatöörimäistä jos hyppääjät olisivat olleet koneen takaosassa.


Our fleet​

DHC-2 TURBO BEAVER SE-KKD (Kalle Kalle David)​

Our primary airplane is a DHC-2 MK III Turbo Beaver which is the fastest skydiving airplane in Northern Europe. The Beaver reaches our jump-altitude of 13,000 feet in just about 14 minutes. This means, under the right circumstances, we can do 20-25 loads to full altitude per day with 10 jumpers per load.
Fun fact - Harrison Ford owns a DHC-2 Turbo Beaver and according to him, it’s his favorite in his own fleet. Indiana Jones knows what he’s talking about!

Skydive Finlandilla on hieno Cessna 208B Grand Caravan, jossa koneena on PT6-114. Kuitenkin Turbo Beaverissa on kaksi PT6A-34 turbiinia joilla saadan jo aivan toisenlainen nousunopeus kuin Grand Caravaniin.
Cessna 208B -malliin on tehokkaampiakin turbiineja.
 
Viimeksi muokattu:
Pilotin sanotaan olevan toisesta kerhosta, todennäköisesti juurikin Skåne Fallskärmklubbenista.

Turbiinin mahdolliset kierrosluvun muutokset antavat viitteitä siitä onko moottori vikaantunut.
Erilaisista ääninäytteistä voidaan äänilaboratoriossa selvittää turbiinin käytöstä.
Myös sekä navigointilaitteiden että moottorin muistipiireissä voi olla arvokasta tietoa onnettomuuden syistä.
Toivottavasti ne eivät kuitenkaan ole palaneet onnettomuudessa.
Potkurin vääntymisestä voidaan myös päätellä että onko turbiini ollut toiminnassa maahansyöksyhetkellä.


Turbo Beaverin omistaa Kalle David Flyg AB, jonka hallituksen puheenjohtajaa Bengt Johanssonia haastatellaan.
Tätä konetta on käytetty vakituisesti Skåne Fallskärmklubbenissa.

Johansson vill inte spekulera i olycksorsaken. Han tror inte på teorier om att det skulle ha varit något fel på planet, eller att det var för tungt lastat.
– För tungt lastat är synnerligen osannolikt. Det var pilot och åtta personer, det är två mindre än vad flygplanet kan lasta. Vi har alltid nio personer och inför start kontrolleras vikten. På TV sa de att någon hade hört en ojämn motorgång, det kan tyda på motorstopp.



Moottorin osia voidaan mahdollisesti lähettää Kanadaan Pratt&Whitneylle tutkivaksi!
 
Ilmeisesti F-35 vahvistettu kqvarin lentonäytökseen? Ainakin LM ja F-35 maanäyttelyssä mukana

C5574813-1189-498C-99EF-D534ED6E51E5.jpeg
 
  • Tykkää
Reactions: aab
No se F35 mock up on ollut jo aika monessa näytöksessä ja varmaan taas sama on tulossa niin saa fanipojat jonottaa ohjaamoon. Eiköhän se muovikasa tule ihan rekalla niin kulkee vaikka Helsinkiin.

Niin ja siis tuo karttahan on niitä esittelytelttoja eli LM standilla on joku silikoniblondi jakamassa F35 liukuvoidetta tms.

Maanäyttelykin on vähän epämääräinen termi, Kauhavalla oli monia koneita maanäyttelyssä, esim. Rafale, mutta käytännössä ne oli näytöskoneita parkissa ja kovin lähelle ei edes päässyt.
 
Viimeksi muokattu:
Venäläinen ”Twin Otter” Antonov An-28 löytynyt!

Kamsatkalla 7.7 vuoreen törmännyt An-26 oli oleellisesto isompi kone kuin tuo An-28!
 
Viimeksi muokattu:
Uutinen viime marraskuulta. Suomeen tuli Texan.


Koneen esittely.


Kyytiin pääsee myös.

 
En ole nähnyt vielä täällä:
Stukan comeback

Osavuosikatsaukset | Ryanair aikoo ostaa merkittävän määrän lentoturmiin joutuneen Boeingin 737 Max -koneita, ”jos hinta on oikea”: https://www.hs.fi/talous/art-2000008149729.html?share=276e8f72b62e3bc3816a0e7f65e12dac

Uutisesta:

Yhtiön matkustajamäärä ylsi 8,1 miljoonaan euroon, kun vuosi sitten se jäi vain 0,5 miljoonaan euroon.

Halpa on ihmishengen arvo Ryanairilla... :cautious:
 
Back
Top