Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ihmettelin myös miksi näin on päässyt tapahtumaan, koska noissa korkeuksissa tehon salamannopea lisäys on konsteista ainokainen..... mietin että oliko tarkastuksen vastaanottaja jostain syystä raakasti myöhässä ?, kun noin kävi.
Vaikea sanoa. Oliko jotain teknistä pulmaa moottorissa, sammui tai ei antanut tehoja.

Toki on mahdollista, että yritti väkisin roikuttaa kiitotielle, nopeus meni liian pieneksi ja sakkasi. (Tässä tapauksessa lennonopettajan piikkiin. Lennonopettaja on aina vastuussa koneesta oltaessa koulu- tai tarkastuslennolla. Tekniselle vialle ei voi kukaan mitään.)

Kertauskoululento. Loukkaantunut lennonopettaja tietänee vastauksen. Kertauskoululento on kaikkia pilotteja koskeva kelpoisuuden tarkistus, kahden vuoden välein, jonka lennonopettaja ottaa vastaan.

Perus manööverejä, sakkauksen oikaisua, laskuja, maaliin lasku, lennon kesto 1 tunti. Hyväksytyn suorituksen kuittaa lennonopettaja lentopäiväkirjaan sekä lupakirjaan.

Edit: sakkaukselta vaikuttaa IL:n jutun perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Hiljainen kenttä jossa valtaosa matkustajista Puolasta ja Balkanilta olevia duunareita.
Parempi sinnekin kuin hävitykseen kuitenkin. Vantaalla ei ole nykyisin tiloja oikein millekään ja tuntuu kyllä siltä että lentolenttäyhtiö on museolle aika hankala yhteistyökumppani. Vantaallahan museo on erillään kenttäalueesta, mikä tavallaan on hankala tilanne. Noita koneita kun on hankala käsitellä oikein muuaalla kuin lentokentällä. Tai no sitten taas yleisöä on huono päästää lentoasema-alueelle.. Mutta hankalaa on monella tapaa museotoiminta..
 
Parempi sinnekin kuin hävitykseen kuitenkin. Vantaalla ei ole nykyisin tiloja oikein millekään ja tuntuu kyllä siltä että lentolenttäyhtiö on museolle aika hankala yhteistyökumppani. Vantaallahan museo on erillään kenttäalueesta, mikä tavallaan on hankala tilanne. Noita koneita kun on hankala käsitellä oikein muuaalla kuin lentokentällä. Tai no sitten taas yleisöä on huono päästää lentoasema-alueelle.. Mutta hankalaa on monella tapaa museotoiminta..

Suomen Ilmailumuseon näyttelyhallit on ääriään myöten täynnä. Mitään Convairia suurempaa konetta ei ole edes mahdollista sjoittaa sisätiloihin nykyisen museokiinteistön puitteissa. Toivottavasti se heidän uudistushankkeensa onnistuu ja pääsevät muuttamaan parempiin ja suurempiin tiloihin.
 
2015 käyttöönotettu PC-12 kone. Silminnäkijöiden mukaan ilma-alus olisi ollut tulessa ennen putoamistaan.
Turma tapahtui muutama minuutti koneen noustua Milanon kentältä ja lentäen kohti Sardiniaa. Kaikki koneessa olleet 8 henkeä kuolivat.
Pilates PC-12 pidetään luotettavana koneena. Kun on kysymys Itäeurooppalaisesta ”oligarkista” tulee mieleen että konetta olisi voitu mahdollisesti sabotoida.
Konetta lensi itse miljardööri.
 
^ Radion uutisissa lukija sanoi eilen illalla koneen olleen ultrakevyt kone..:facepalm:.. hieman ihmettelin kun hän kertoi kyydissä olleiden määrän.. Nykyään ei kannata näköjään uutisiinkaan luottaa 100%.

Ps. Radion kanava oli muistaakseni tuolloin Nova.
 
^ Radion uutisissa lukija sanoi eilen illalla koneen olleen ultrakevyt kone..:facepalm:.. hieman ihmettelin kun hän kertoi kyydissä olleiden määrän.. Nykyään ei kannata näköjään uutisiinkaan luottaa 100%.

Ps. Radion kanava oli muistaakseni tuolloin Nova.

Ultrakevyt ja 8 matkustajaa ni syy olisi aika selvä siinä vaiheessa varmasti. Nykyään uutisiin vaan saa suhtautua aika varauksella, oli ne sit vaikka verorahoilla tuotettui.
 
Venäjällä syöksynyt hyppääjien kone maahan. 2 lentäjää ja 20 hyppääjää menehtynyt. Boliviassa hallituksen kone tonttiin jossa terveysviranomaisia. Kummastakaan ei vielä uutisia.
 
Tilannetta tarkemmin tuntematta olisi saattanut maydayn tilalle pan-pan viestikin riittää. Pakkotilanne johon on reagoitava, mutta ei varsinainen hätätilanne. Lentää nuo yhdelläkin moottorilla.
 
Tilannetta tarkemmin tuntematta olisi saattanut maydayn tilalle pan-pan viestikin riittää. Pakkotilanne johon on reagoitava, mutta ei varsinainen hätätilanne. Lentää nuo yhdelläkin moottorilla.
Eiköhän nuo monimoottoriset lennä, laskeudu ja jopa nousekin yhdellä moottorilla jos toinen sammuu? Tämä unkarilainen lentofirmahan siis voitti tarjouskilpailun Helsinki-Pori reitin lentämisestä, eli halvimmalla luvannut tietysti lentää. Ja kaikkihan tietää, mitä halvalla saa.. Että onko sitten miehistölle iskenyt hätätila päällle ja ollut poikamaista hätäilyä? Vaikka ei se moottorivika ilmassa koskaan mikään leikinasia ole ja siihen on syynä reagoida riittävällä tavalla.
 
Tilannetta tarkemmin tuntematta olisi saattanut maydayn tilalle pan-pan viestikin riittää. Pakkotilanne johon on reagoitava, mutta ei varsinainen hätätilanne. Lentää nuo yhdelläkin moottorilla.
Moottorin menettäminen on aina vakava tilanne, vaikka olisi neljä moottoria. On ollut useita tilanteita, missä yhden toimimattomuus on johtunut ongelmasta, joka voisi tai on vaikuttanut myös muihin moottoreihin nopeammin tai myöhemmin. Sitä paitsi tilanne vaatii poikkeamista lentosuunnitelmasta, laskua ennen päämäärää, ellei se satu olemaan vieressä. Lentokorkeuden pitäminen korkealla voi myös osoittautua hankalaksi. Samalla se myös laukaisee pelastustoimen rutiinit laskupaikalla. Et ole ehkä muutenkaan enää rullailemassa omin voimin standille/portille. Voit myös luulla näin, mutta lentopaikan johtajalla voi olla eri mielipide asiaan.
 
Sellainen tilanne jossa menetetyn moottorin potkuria ei pystytä lepuuttamaan tekee koneesta lentäjille haastavan.
Ilman lepuutusta potkuri alkaa ”windmillaamaan” ja aiheuttaa sille puolelle vastusta.
Moottoririkossa ei koskaan tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Moottoririkoissa usein vika löytyy huollosta.

ATR on myös 2-moottorinen potkuriturbiinikone kuten tuo Embraer 120.
Video esittää hyvin lentäjien haasteet tilanteessa.
 
Tilannetta tarkemmin tuntematta olisi saattanut maydayn tilalle pan-pan viestikin riittää. Pakkotilanne johon on reagoitava, mutta ei varsinainen hätätilanne. Lentää nuo yhdelläkin moottorilla.
Erikoista, että sekä pan-pan, että mayday-mayday juontavat juurensa Louis Bleriotin Ranskaan ja sen kieleen... pan-pan tulee sanoista en panne, rikki/ särkynyt, ja mayday on translitteraatio refleksiiviverbin se aider "auttaa" yksikön ensimmäisestä taivutuksesta "auttakaa minua" me aidez...
Molemmat edelleen käytössä maailman merillä sekä taivailla... MS Estonia taisi saada ainoastaan pan-pan -kutsun ulos syysmyrskyssä, ennen kuin komentosilta meni hiljaiseksi.
 
Back
Top