Yleisilmailu

No, koneissahan käytetään "sliksejä" kesät talvet, olisihan tuo pitänyt ennakoida, koska jos jotain sattuu niin se vasta maksaa.
Tässäkin vielä lisänä että kone on juuri lähtenyt liikkeelle ja on siis joutunut käyttämään suurempaa tehoa jolloin ohjattavuus ilmeisesti hävinnyt hetkeksi jos/kun molemmat koneet työntäneet samalla teholla. Koneen olisi siis pitänyt heti lähdettyään kääntyä. Tuo alijäähtyneen sataminen oli jo kestänyt useamman tunnin eli olis se ennakoiminenkin ehkä ollut mahdollista..
 
Laitetaanpa tähän miten ylellistä Atlantin ylitystä kaavailtiin 1940-luvun lopussa. Ja lordi Brabazonin mieliksi 8 moottorilla.


Nyt kun A380:n tuotanto on loppunut ja B747:n viimeiset rahtiversiot valmistuvat ensi vuonna, niin länsimaissa ei enää valmisteta 3- tai 4-moottorisia suuria matkustajakoneita. Maailman ensimmäisessä sarjatuotantoon tullessa liikesuihkarissa, Lockheed Jetstarissa, oli muuten myös 4 moottoria. Kuvastaa hyvin miten moottoriteknologia on kehittynyt niin työntövoiman kuin luotettavuuden saralla.
 
Otkesin tutkintaselostus.
Muutetaan tämä sama tapahtuma autoilijalle tapahtuneeksi:
Autoilija A nauttii kotona keittiössään ennen automatkalle lähtöä aamupalaa, radiossa varoitellaan hyvin vaikeasta ja liukkaasta ajokelistä. Koiraa ulkoiluttamasta tullut puoliso kertoo samaa, että ulkona on todella liukasta. Lähdet ulos autolle, kaadut melkein rappusilla ja liukasteleet pihan poikki koko matkan autolle. Naapuri huutaa aidan yli että on kyllä todella liukasta. Hyppäät autoosi, auto sutii ja luistelee käännettäessä pihalla kun on niin liukasta. Ajat pihatiellä, auto luistelee kun on liukasta, luistonesto nakuttaa. Kaasutat lisää vauhtia mutta pysyt vielä tiellä. Pihatien risteyksessä auto lipeää, osuu portinpieleen ja postilaatikkoon, postilaatikko hajoaa. Kaasutat lisää. Auto ei pysähtynyt , ajat jonkun matkaa isompaa tietä mutta kohta käännyt ympäri ja palaat kotipihaan tutkimaan vaurioita. Tässä vaiheessa autoilija kiroaa liukkautta ja sitä että tuli kohellettua ja rikottua postilaatikko ja autoa naarmutettua , vaikka oli selkeästi hyvin liukasta. Ensikerralla sitten varovaisemmin kun on liukasta..
 
Norjan Larvikissa totaalionnettomuus, jossa osallisena uudehko, luottettava ja suosittu koulutuskäytössä oleva Diamond da42.
Lennonopettaja ja kaksi muuta kuolleina.
Kone tuli syöksykierteellä alas. Da42 on kaksimoottorinen ja sitä pidetään erinomaisena lentää. Suomessa lentokoulut käyttävät sitä kaksimoottorikoulutukseen.
Sen diesel-moottorit käyttävät edullista kerosiiniä.
Odotellaan lisäuutisia.

Uutisessa näkyy koneen liikkeitä ennen syöksyä!
Mitäköhän ovat oikein tehneet? Onko syösykierteen oikaisuharjoitus mennyt metsään?
 
Viimeksi muokattu:
Da42 on hiilikuiturunko johon on liitetty alumiiniset siivet. Niissä olevien siipitankkien pitäisi olla turvallisuudeltaan huippuluokkaa.
Kaikesta päätellen suuri osa koneesta paloi poroksi.
Onnettomuuskone oli hankittu uutena 2020. Lentokoulun johtaja sanoo että kaikki heidän koneensa ovat uusia.
Da42:ssa on kaksi 4-sylinteristä dieselmoottoria, jotka ovat mersun moottorista ”aeronoituja”.
Moottorit antavat kevyelle koneelle erinomaisen nousukyvyn.
Vaikea uskoa että olisi tapahtunut jäätymistäkään. Ainakaan niin etteivät olisi pystyneet palaamaan takaisin.
Koneesta ei jäänyt jäljelle muuta kuin viisi kassillista säpäleitä.
Lentokoulussa henkilökuntaa on 120, oppilaita 350, 18 konetta (da42 ja da40), da42- ja Boeing 737 simulaattorit.
Heillä on myös oma asuntola oppilaille.
Yotubesta löytyy lukuisia videoita kuinka Da42:ssa hallitaan yksimoottorilento.
Kun ollaan päästy kaksimoottorisen koneen puikkoihin niin siinä vaiheessa on jo tullut hankittua lentotunteja jonkin verran.
Koneessa oli kaksi oppilasta ja lennonopettaja. Onko se niin että joka tapauksessa lennonopettajan piti olla 2. ohjaaja ja 2 oppilas oli takapenkillä?
Tekninen vika onnettomuuden syynä tuntuu epätodennäköiseltä.
 
Back
Top