Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Estonialta tuli Mayday viestiä.


Helsinki radiosta tuota Pan Pan viestiä.
Katso liite: 53563
Kas perhanaa, oikeassa olet. On kyllä paras Estonia-dokumentti tuo linkkaamasi, ehdottomasti. Oli rautaisia ammattilaisia vesillä tuonakin yönä, sekä suomalaisia että ruotsalaisia... mutta erityisesti suomalaisia :).
 
Sellainen tilanne jossa menetetyn moottorin potkuria ei pystytä lepuuttamaan tekee koneesta lentäjille haastavan.
Ilman lepuutusta potkuri alkaa ”windmillaamaan” ja aiheuttaa sille puolelle vastusta.
Moottoririkossa ei koskaan tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi.

Moottoririkoissa usein vika löytyy huollosta.
Lennolta Tuninter flight 1153 loppui polttoaine kesken lennon, vaikka mittari näytti polttoainetta olevan. Syynä oli ATR72:een asennettu ATR42:n polttoainemittari. Molemmat moottorit sammuivat, mutta toinen moottori sammui vasta 100 sekuntia ensimmäisen jälkeen.
 
Lentokuntoinen Starfighter olisi myytävänä.


Kauppalehtikin intoutui uutisoimaan tästä.

 
Juu, en lukenut kaikki viestejä, mutta eka sivun vain. Ekasivulla pohdittiin ultrakeskustelussa lentomassan merkitystä. Seuraava ei ole sitten ohjeistusta pykälien mukaan, älkää siis tee sitä kotona. Jos lentämistä pohtii ihan tekniikan kannalta, niin koneen kuormauksessa (kohtuuden rajoissa) ylikuorma ei tapa, mutta väärä painopiste (massakeskiö teille termifettareille) kylläkin, etenkin jos keppimies ei ymmärrä mitä tekee. Esimerkiksi Donald Lopez kertoo muistelmissaan lentäneensä P-40:llä, joka oli kuormattu niin täyteen ja vituralleen, että vaikka trimmi oli täysin edessä, sai sauvasta työntää koko ajan (painopiste liian takana). Kokematon keppimies on siinä nesteessä.

Mitä tulee noihin "medikaaleihin", niin ovat lentämisen pioneeriajat huomioiden turhaa sossuilua. Todennäköisesti moni ensimmäisen maailmansodan ässälentäjä ei selviäisi nykyisistä "medikaaleista". Toisaalta moni nykymedikaalit liput liehuen läpäisevä ei säilyisi 1. ms:n taivaalla ensimmäistäkään ilmataistelua. Vaikka Sopwith Camel olisi todennäköisesti monelle nyky-Hornetistille tekemätön paikka.*

*Lisäys: Kannuskoneisiin tottumattomalle jo Camelin rullaus voisi olla järkytys. Esimerkiksi kokenut "warbird"-ohjaaja Jeffrey Ethell valitti yhdessä artikkelissaan kuinka vaikea oli lentää 1. ms:n koneella (en muista tyyppiä tarkemmin, artikkeli oli Air & Space -lehdessä). Ja meillä Suomessa Gauntletia on moni Ilmavoimien ukko kokeillut, huonoin tuloksin (Jyrki Laukkasen kertomaa).
 
Viimeksi muokattu:
Tänään "vaatimaton" vähän päälle kolmen tunnin keskustelusessio kahden Rajan lentotoiminnan veteraanin seurassa. Keskustelun aikana selvisi mm. tarina kyseisen kuvan takaa. Keskusteltiin myös helikoptereiden käytöstä 1960-luvulla rajapartioinnissa ja sotilaallisen maanpuolustuksen tehtävissä. Toinen herroista kertoili myös omasta osuudestaan Estonia-pelastusoperaatiossa.

248444202_10159859823534206_7307579909697767922_n.jpg
 
Suomen Ilmailumuseon näyttelyhallit on ääriään myöten täynnä. Mitään Convairia suurempaa konetta ei ole edes mahdollista sjoittaa sisätiloihin nykyisen museokiinteistön puitteissa. Toivottavasti se heidän uudistushankkeensa onnistuu ja pääsevät muuttamaan parempiin ja suurempiin tiloihin.
mitenkäs ... kun tuo Malmin lentoaseman nyt sitten saivat poistettua käytöstä - ja huomasivat että eivät haluakaan rakentaa sille mitään .. eikös siitä saisi museon. Museohan se koko kenttäkin on, ja tällä tavoin sen elämä jatkuisi ainakin jotenkin aihepiirissä.
 
Minä luotan et siel lennetään viel tulevaisuudessakin :) Täytyy vaa saada vaihdettua hallitus ekana ilmeisesti jos eivät tajua kentän arvoa ilmailulle, historiaa unohtamatta. En ole viel heittänyt hanskojani nurkkaan tämän asian suhteen
 
Juu, en lukenut kaikki viestejä, mutta eka sivun vain. Ekasivulla pohdittiin ultrakeskustelussa lentomassan merkitystä. Seuraava ei ole sitten ohjeistusta pykälien mukaan, älkää siis tee sitä kotona. Jos lentämistä pohtii ihan tekniikan kannalta, niin koneen kuormauksessa (kohtuuden rajoissa) ylikuorma ei tapa, mutta väärä painopiste (massakeskiö teille termifettareille) kylläkin, etenkin jos keppimies ei ymmärrä mitä tekee. Esimerkiksi Donald Lopez kertoo muistelmissaan lentäneensä P-40:llä, joka oli kuormattu niin täyteen ja vituralleen, että vaikka trimmi oli täysin edessä, sai sauvasta työntää koko ajan (painopiste liian takana). Kokematon keppimies on siinä nesteessä.

Mitä tulee noihin "medikaaleihin", niin ovat lentämisen pioneeriajat huomioiden turhaa sossuilua. Todennäköisesti moni ensimmäisen maailmansodan ässälentäjä ei selviäisi nykyisistä "medikaaleista". Toisaalta moni nykymedikaalit liput liehuen läpäisevä ei säilyisi 1. ms:n taivaalla ensimmäistäkään ilmataistelua. Vaikka Sopwith Camel olisi todennäköisesti monelle nyky-Hornetistille tekemätön paikka.*

*Lisäys: Kannuskoneisiin tottumattomalle jo Camelin rullaus voisi olla järkytys. Esimerkiksi kokenut "warbird"-ohjaaja Jeffrey Ethell valitti yhdessä artikkelissaan kuinka vaikea oli lentää 1. ms:n koneella (en muista tyyppiä tarkemmin, artikkeli oli Air & Space -lehdessä). Ja meillä Suomessa Gauntletia on moni Ilmavoimien ukko kokeillut, huonoin tuloksin (Jyrki Laukkasen kertomaa).

Jeff Ethel kuoli P-38 -kaputissa.

 
Noup. Maarajalla oli rajavartiomestarit ja merellä merivartiomestarit. Uskoisin (ei faktaa) että lentohessut oli sot.mestareita eikä lentomestareita.

Männä viikolla tarinoin parin RVL:n vanhan lentokonkarin kanssa. Molemmat sanoivat että olivat ennen kaikkea lentäjiä, eivät sotilaita. Kuulemma RVL järjesti omalle lentävälle henkilöstölle sotilaallisen rajapalvelukurssin. Lentäjät ja mekaanikot rämpivät tämän 70- ja 80-luvun taitteessa läpi miten sattui.
 
Männä viikolla tarinoin parin RVL:n vanhan lentokonkarin kanssa. Molemmat sanoivat että olivat ennen kaikkea lentäjiä, eivät sotilaita. Kuulemma RVL järjesti omalle lentävälle henkilöstölle sotilaallisen rajapalvelukurssin. Lentäjät ja mekaanikot rämpivät tämän 70- ja 80-luvun taitteessa läpi miten sattui.

Toi on vähän, kuten meillä Kuninkaallisessa maanpuolustushenkisessä ilmailukerhossa (virallisemmin Ilmavoimat) oli termi nipon särmälle kapiaiselle - "semmoinen maavoimien kapteeni". :) Ei meillä mitenkään erityisen sotilaallisesti toimittu, enemmän kenttäpalvelus oli kuin työpaikka.
 
Back
Top