Fremen
Greatest Leader
Kas perhanaa, oikeassa olet. On kyllä paras Estonia-dokumentti tuo linkkaamasi, ehdottomasti. Oli rautaisia ammattilaisia vesillä tuonakin yönä, sekä suomalaisia että ruotsalaisia... mutta erityisesti suomalaisia .
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kas perhanaa, oikeassa olet. On kyllä paras Estonia-dokumentti tuo linkkaamasi, ehdottomasti. Oli rautaisia ammattilaisia vesillä tuonakin yönä, sekä suomalaisia että ruotsalaisia... mutta erityisesti suomalaisia .
Lennolta Tuninter flight 1153 loppui polttoaine kesken lennon, vaikka mittari näytti polttoainetta olevan. Syynä oli ATR72:een asennettu ATR42:n polttoainemittari. Molemmat moottorit sammuivat, mutta toinen moottori sammui vasta 100 sekuntia ensimmäisen jälkeen.Sellainen tilanne jossa menetetyn moottorin potkuria ei pystytä lepuuttamaan tekee koneesta lentäjille haastavan.
Ilman lepuutusta potkuri alkaa ”windmillaamaan” ja aiheuttaa sille puolelle vastusta.
Moottoririkossa ei koskaan tiedä mitä tapahtuu seuraavaksi.
Moottoririkoissa usein vika löytyy huollosta.
Lentokuntoinen Starfighter olisi myytävänä.
Flyable CF-104 Starfighter for Sale
Of all the supersonic interceptors which emerged during the 1950s, it is doubtful that any are as charismatic nor more futuristic-looking than the iconic Lockheed F-104 Starfighter. It is easily one of the most elegant aircraft ever designed, and still looks wickedly fast - even today - when...warbirdsnews.com
Helsinki radio ei toiminut. Voimakasta häirintää oli ilmeisesti koko Suomenlahti täynnä.
mitenkäs ... kun tuo Malmin lentoaseman nyt sitten saivat poistettua käytöstä - ja huomasivat että eivät haluakaan rakentaa sille mitään .. eikös siitä saisi museon. Museohan se koko kenttäkin on, ja tällä tavoin sen elämä jatkuisi ainakin jotenkin aihepiirissä.Suomen Ilmailumuseon näyttelyhallit on ääriään myöten täynnä. Mitään Convairia suurempaa konetta ei ole edes mahdollista sjoittaa sisätiloihin nykyisen museokiinteistön puitteissa. Toivottavasti se heidän uudistushankkeensa onnistuu ja pääsevät muuttamaan parempiin ja suurempiin tiloihin.
Juu, en lukenut kaikki viestejä, mutta eka sivun vain. Ekasivulla pohdittiin ultrakeskustelussa lentomassan merkitystä. Seuraava ei ole sitten ohjeistusta pykälien mukaan, älkää siis tee sitä kotona. Jos lentämistä pohtii ihan tekniikan kannalta, niin koneen kuormauksessa (kohtuuden rajoissa) ylikuorma ei tapa, mutta väärä painopiste (massakeskiö teille termifettareille) kylläkin, etenkin jos keppimies ei ymmärrä mitä tekee. Esimerkiksi Donald Lopez kertoo muistelmissaan lentäneensä P-40:llä, joka oli kuormattu niin täyteen ja vituralleen, että vaikka trimmi oli täysin edessä, sai sauvasta työntää koko ajan (painopiste liian takana). Kokematon keppimies on siinä nesteessä.
Mitä tulee noihin "medikaaleihin", niin ovat lentämisen pioneeriajat huomioiden turhaa sossuilua. Todennäköisesti moni ensimmäisen maailmansodan ässälentäjä ei selviäisi nykyisistä "medikaaleista". Toisaalta moni nykymedikaalit liput liehuen läpäisevä ei säilyisi 1. ms:n taivaalla ensimmäistäkään ilmataistelua. Vaikka Sopwith Camel olisi todennäköisesti monelle nyky-Hornetistille tekemätön paikka.*
*Lisäys: Kannuskoneisiin tottumattomalle jo Camelin rullaus voisi olla järkytys. Esimerkiksi kokenut "warbird"-ohjaaja Jeffrey Ethell valitti yhdessä artikkelissaan kuinka vaikea oli lentää 1. ms:n koneella (en muista tyyppiä tarkemmin, artikkeli oli Air & Space -lehdessä). Ja meillä Suomessa Gauntletia on moni Ilmavoimien ukko kokeillut, huonoin tuloksin (Jyrki Laukkasen kertomaa).
Sotilasmestari kipparina. Tästä on jo aikaa, jonka tosin tuo vaatetuskin paljastaa.
Noup. Maarajalla oli rajavartiomestarit ja merellä merivartiomestarit. Uskoisin (ei faktaa) että lentohessut oli sot.mestareita eikä lentomestareita.Vaiko sittenkin RVL:n arvojen mukaan rajavartiomestari ?
Noup. Maarajalla oli rajavartiomestarit ja merellä merivartiomestarit. Uskoisin (ei faktaa) että lentohessut oli sot.mestareita eikä lentomestareita.
Männä viikolla tarinoin parin RVL:n vanhan lentokonkarin kanssa. Molemmat sanoivat että olivat ennen kaikkea lentäjiä, eivät sotilaita. Kuulemma RVL järjesti omalle lentävälle henkilöstölle sotilaallisen rajapalvelukurssin. Lentäjät ja mekaanikot rämpivät tämän 70- ja 80-luvun taitteessa läpi miten sattui.