Onnettomuustutkintojen mukaan UL-koneet ovat olleet melkeinpä järjestään ylipainoisia.
Tämä johtuu siitä että oppilaan, opettajan ja polttoaineen paino yksinkertaisesti ylittää sallitun kuormattavuuden.
Säännöksiin on tulossa muutoksia.
Eri asia on että pystyykö nyt käytössä oleva kalusto noudattamaan uutta säännöstöä mm.
Kuormattavuusminimi nostetaan 200 kg:n.
Sivulta 16 lainattua
Ultrakevyeksi lentokoneeksi voidaan rekisteröidä ilma-alus, jonka suurin sallittu lentoon- lähtömassa on 450 kg. Pelastusvarjolla ja maalaskutelineellä varustella lentokoneella suurin sallittu lentoonlähtömassa on 472,5 kg. Suurin sallittu paikkaluku on kaksi ja sakkausnopeus tai pienin vakaa lentonopeus laskuasussa enintään 65 km/h CAS.27
Kuormattavuuden on oltava minimivarustuksessa vähintään 175 kg kaksipaikkaisella ultrake- vytlentokoneella.28
Liikenne- ja viestintävirasto on 24.3.2020 käynnistänyt määräyshankkeen29 koskien ultrake- vyiden lentokoneiden maksimi lentoonlähtömassojen nostamista. EASA-asetus 2018/1139 mahdollistaa kyseisen kansallisen määräyksen. Pyörävarustuksessa maksimilentoonlähtö- massa tulisi olemaan 600 kilogrammaa, sekä vedessä toimivien kellukekoneiden 650 kilo- grammaa. Kuormattavuusminimiä kasvatetaan vähintään 200 kg:aan. Myös sakkausnopeutta laskeutumisasussa nostettaisiin 83 km/h:ssa kalibroitua ilmanopeutta (45 solmua CAS).
Muutokset vaativat kuitenkin valmistajien hyväksynnän ja lentokonekohtaiset koelennot, sekä lento-ohjekirjojen päivittämisen vähintään ohjattavuuden, kasvaneiden sakkausnopeuk- sien ja kuormauksen osalta. Merkittävä osa Suomessa rekisteröidyistä ultrakevytlentokoneita on suunniteltu 450 kg:n maksimimassalle.
……………………………………………………………
Mikä sitten onnettomien yhteensattumien summa?
Se voisi olla vaikka kolme peräkkäistä salamaniskua kirkkaalta taivaalta!
Sen sijaan sellaisia eivät ole mm:
Tarkistuslistan suorittamatta jättäminen
Lentosuunnitelman tekemättä jättäminen
Polttoainehanojen jättäminen kiinni
Nousu ylipainoisena
Laskutelineiden ojentamattomuus laskeutumisessa
Liian vähän polttoainetta
Kaartosakkaus matkalennossa
Edelliset ovat OTKESin tai Statens Havarikommission raporteista poimittuja virheitä!
Kaikilla ei vain ole edellytyksiä lentämiseen!
Ainoastaan vain pieni lahjakkaiden joukko oppii nopeasti.
Meille tavallisille ihmisille oppiminen on työtä ja yrittämistä.
Lentämisessä ei ole muuta mahdollisuutta kuin ymmärtää tärkeimmät asiat täydellisesti, muuten lennetään onnen varassa.
Tunnetusti hyväonnisillakin onni vaihtelee.
Lentäminen on hieno harrastus kunhan pyrkii tekemään sen mahdollisimman turvallisesti!
@Trilisser
Heh, heh….
Täytyy myöntää että tiedot ovat englannin kielisillä sivuilta joissa termi on ”rate of climb”. Tosissaan olin suomentanut sen väärin nousunopeudeksi.
Oikea termi suomeksi varmaankin on ”
nousukyky”? Anteeksi aivotoimintani rajallisuus.
Ilmailussa nykyään esim Aeropolella oppimateriaali on englanniksi PPL-lentäjillä, mutta kai ne teoriakokeen kysymykset voivat sitten olla joko englanniksi taikka suomeksi?
Nusaistaanpa pilkkua: nousunopeus ja kohoamisnopeus ovat eri asioita (Statistin viesti nro 3294). Esimerkiksi Me 262:n nousunopeus oli suurempi kuin Bf 109K:n, mutta kohoamisnopeus meni päinvastoin