Yleisilmailu

Lisään selvennykseksi nyt vielä tuohon edelliseen, kaksi moottorisessa on moottorit siivissä pois näkölinjalta, yksimoottorisessa on moottori suoraan edessä haittaamassa tähystystä maaoperointia, siitä johtuu jos yksimoottorinen kannuskone mutkittelee rullatessaan.
 

Espanjalainen F18-hävittäjä turvasi lomalentoa, johon oli ilmoitettu pommiuhka​

Valheellisen ilmoituksen tehnyt 18-vuotias brittimies päätyi viettämään yönsä putkassa.
( Tänään iltasanomissa)

Voisiko joku kertoa, miten f-18 kone luo turvaa vierellä lentävälle matkustakoneelle, jonka sisällä epäillään olevan pommin?
Pakko tunnustaa, etten ymmärrä.
 

Espanjalainen F18-hävittäjä turvasi lomalentoa, johon oli ilmoitettu pommiuhka​

Valheellisen ilmoituksen tehnyt 18-vuotias brittimies päätyi viettämään yönsä putkassa.
( Tänään iltasanomissa)

Voisiko joku kertoa, miten f-18 kone luo turvaa vierellä lentävälle matkustakoneelle, jonka sisällä epäillään olevan pommin?
Pakko tunnustaa, etten ymmärrä.
Mitäpä siinä Hornet ja sen pilottikaan voi. Syy minkä takia siivelle lienee se, että jos pommilla lastattu kone alkaa liukua asutuskeskusta päin, se ammutaan alas. Tai vähintäänkin tämäkin vaihtoehto on edes harkittavissa hävittäjän ollessa siivellä, jos homma alkaa perkelöityä kunnolla.

Matkustajakone yksistäänkin on melkoinen pommi väärään paikkaan osuessaan.
 
Lintilä ottaa kantaa Finaviaan..
”Helsinki-Vantaan lentokenttä olisi mahdollista irrottaa Finaviasta ja listata pörssiin. Siten Finavia vastaisi vain maakuntakentistä.”

Tämä olisi TODELLA tervetullut uudistus! Kuten Jolkkkosen puheenvuorostakin ilmenee, Finaviaa ei nykyisellään kiinnosta pätkääkään maakunt(akentt)ien elinvoima. Kaikki paukut halutaan Finavian johdon toimesta laittaa HeVan alueelle - viimeisimpänä esimerkkinä aluelennonjohdon siirtäminen Aitovuoresta sinne 2018. Luulisi, että toimintojen hajauttaminen (tässä tapauksessa jatkaminen hyväksi todetussa sijainnissa!) olisi huoltovarmuudenkin näkökulmasta järkevää.
 
”Helsinki-Vantaan lentokenttä olisi mahdollista irrottaa Finaviasta ja listata pörssiin. Siten Finavia vastaisi vain maakuntakentistä.”

Tämä olisi TODELLA tervetullut uudistus! Kuten Jolkkkosen puheenvuorostakin ilmenee, Finaviaa ei nykyisellään kiinnosta pätkääkään maakunt(akentt)ien elinvoima. Kaikki paukut halutaan Finavian johdon toimesta laittaa HeVan alueelle - viimeisimpänä esimerkkinä aluelennonjohdon siirtäminen Aitovuoresta sinne 2018. Luulisi, että toimintojen hajauttaminen (tässä tapauksessa jatkaminen hyväksi todetussa sijainnissa!) olisi huoltovarmuudenkin näkökulmasta järkevää.
Joo, kyllä ja varmasti jotenkin tuota lentoasemaverkkoa ja Hesa-Vantaata joudutaan/tullaan vielä uudelleenjärjestelemään. Eli ehkä ne kaikki eivät ole samaa firmaa loputtomiin. Sitä en osaa sanoa sitten mikä se malli pitäisi olla.
 
Örebron yhdeksän henkeä vaatinen pienkoneonnettomuuden tutkintaryhmä on antanut tietoja tulevasta raportista, joka on lausuntokierroksella. Raportti julkaistaan Syyskuussa.
Kone oli takapainoinen ilman että lentäjät taikka matkustajat tiesivät siitä.
Koneen painojakauman laskentaohjeet olivat koneen lentäjille tuntemattomia.
Turmassa kuoli lentäjä ja kahdeksan laskuvarjohyppääjää. Kone tippui lentokenttäalueelle juuri noustuaan ylös.

Nu är Haverikommissionens slutrapport efter den svåra flygolyckan för ett år sedan klar. Nio personer dog när ett mindre propellerplan kraschade – åtta fallskärmshoppare från klubben i Örebro och en pilot från Skåne.

Bland annat handlar det att planet var baktungt utan att piloter och passagerare visste om det. Det kalkylblad som innehåller uppgifter för att beräkna vikten var okänt för piloterna som flög planet.

Peter Swaffer på Haverikommissionen säger till SR att det är oklart varför piloterna inte kände till kalkylbladet. Myndighetens slutrapport presenteras mot slutet av september månad och är nu ute på remiss.


Expressen 8.7.2022
 
Oliskohan niin että hyppääjät on pakkaantuneet syystä tai toisesta koneen perään, jossa ei ole penkkejä....ehkä ottamaan selfieitä, jonka seurauksena kone lähtee pilotilta lapasesta...
 
Viimeksi muokattu:
Luulis että siellä takana olisi edes joku varoitustarra että koneesta voi tulla takapainoinen, jos peräpään lastaa liiaksi. Ja esim. joku verkko metri-pari ennen takaseinää, jonka saa poistaa vain pilotti sen jälkeen kun laskenut painojakaumat, ettäivät matkustajat sinne taakse vaan könyä kuin lampaat vaikka juuri ennen nousua.
 
Back
Top