Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM

Pyrstön B-17 koneesta irrotti P-63 Kingkobra.

Edit: Kingkobralla rajusti vauhtia ja kaarrossa vedettyä geetä, B-17 tuli eteen sellaisessa kulmassa, että aikaa väistöön ehkä alle sekunti. Se vajaa sekunti tai puolet siitä suli pelkkään reaktioaikaan.

Muutoinkin tilanne oli siinäkin mielessä häjy, että P-63 oli valmiiksi reippaasti aika limiitille lennetty (paljon nopeutta ja kaarrossa g-voimia) ja kun vauhti tuo liikkeeseen jatkuvuutta, törmäys oli väistämätön.

Epäilen että Kingkobran piloti ei ehtinyt tehdä mitään.
 
Viimeksi muokattu:

Pyrstön B-17 koneesta irrotti P-63 Kingkobra.

Edit: Kingkobralla rajusti vauhtia ja kaarrossa vedettyä geetä, B-17 tuli eteen sellaisessa kulmassa, että aikaa väistöön ehkä alle sekunti. Se vajaa sekunti tai puolet siitä suli pelkkään reaktioaikaan.

Muutoinkin tilanne oli siinäkin mielessä häjy, että P-63 oli valmiiksi reippaasti aika limiitille lennetty (paljon nopeutta ja kaarrossa g-voimia) ja kun vauhti tuo liikkeeseen jatkuvuutta, törmäys oli väistämätön.

Epäilen että Kingkobran piloti ei ehtinyt tehdä mitään.
Vaikea sanoa täältä kiikkutuolista käsin, mitä tapahtui. Videomateriaalin perusteella näkyvyys paikalla oli erittäin hyvä, kingcobran lentäjän kannalta varsinkin. Muutenkin tuo kingcobra näyttää ikäänkuin eroavan muodostelmasta ja kiihdyttävän vauhtia ja lopuksi kaartavan päin Linnoitusta takaoikealta alapuolelta ja ylöspäin, melkein kuin tosiaan tahallaan törmäten. Sairauskohtaus, G-voimien viemä taju, tai jokin muu syy? Ehkä joskus selviää mitä tapahtui
 
Vaikea sanoa täältä kiikkutuolista käsin, mitä tapahtui. Videomateriaalin perusteella näkyvyys paikalla oli erittäin hyvä, kingcobran lentäjän kannalta varsinkin. Muutenkin tuo kingcobra näyttää ikäänkuin eroavan muodostelmasta ja kiihdyttävän vauhtia ja lopuksi kaartavan päin Linnoitusta takaoikealta alapuolelta ja ylöspäin, melkein kuin tosiaan tahallaan törmäten. Sairauskohtaus, G-voimien viemä taju, tai jokin muu syy? Ehkä joskus selviää mitä tapahtui

Tässä pätkässä kuvakulmaa kauempaa sisäkaarteen puolelta ja arvelua että P-63 pilotti ei välttämättä nähnyt pommikonetta ensinkään ennenkuin se ilmestyi nokan eteen mahan alta eikä voinut tehdä enää mitään. Seurasi P-51stä kuviossa.

 
Tässä pätkässä kuvakulmaa kauempaa sisäkaarteen puolelta ja arvelua että P-63 pilotti ei välttämättä nähnyt pommikonetta ensinkään ennenkuin se ilmestyi nokan eteen mahan alta eikä voinut tehdä enää mitään. Seurasi P-51stä kuviossa.

Samaa mieltä. Sisäkaarteen puolelle näkee kaarrossa Kingkobran kaltaisesta alatasosta, mutta ulkokaarteen puolelle ei mitään. Ei koneen pohjassa ole ikkunaa. B-17 tuli Kingkobran näkövinkkelistä täydellisestä katveesta (oikealta takaa) eteen.
 
Kyllä tuossa tilanteessa kaikki vastuu kuuluu P-63-ohjaajalle. B-17 on ohjainvoimiltaan raskas kone, jonka maksimi sallittu "g" on luokkaa 3. P-63 on ohjaimiltaan kevyt ja erinomaiset lento ominaisuudet omaava kone, jonka maksimi sallittu g on 8. B-17 lentää tuossa tasaisesti ja törmäävä kone tulee nopeammin takaa. Kun koneella lentää "temppua", on kyseisen koneen ohjaajan velvollisuus tarkkailla ilmatilaa muitten koneitten varalta. Ei päinvastoin.

Kokonaan toinen juttu on, että törmäävän koneen ohjaajalle on voinut tulla sairauskohtaus tms. Se voi olla hyvin lyhytaikainen häiriö havaintokyvyssä, joka riittää tuhoon. Sellaisia taas ei voi 100:sti välttää.
 
Kyllä tuossa tilanteessa kaikki vastuu kuuluu P-63-ohjaajalle. B-17 on ohjainvoimiltaan raskas kone, jonka maksimi sallittu "g" on luokkaa 3. P-63 on ohjaimiltaan kevyt ja erinomaiset lento ominaisuudet omaava kone, jonka maksimi sallittu g on 8. B-17 lentää tuossa tasaisesti ja törmäävä kone tulee nopeammin takaa. Kun koneella lentää "temppua", on kyseisen koneen ohjaajan velvollisuus tarkkailla ilmatilaa muitten koneitten varalta. Ei päinvastoin.

Kokonaan toinen juttu on, että törmäävän koneen ohjaajalle on voinut tulla sairauskohtaus tms. Se voi olla hyvin lyhytaikainen häiriö havaintokyvyssä, joka riittää tuhoon. Sellaisia taas ei voi 100:sti välttää.
Onnettomuus tullaan varmasti tutkimaan. Melko paljon selviää lennonjohdon nauhoitteesta: oliko koneet korkeusporrastettu, olivatko koneet siinä korkeudessa mikä niille oli annettu, oliko ilmatilannekuva kerrottu lennonjohdon toimesta selkeästi tyyliin: B-17 kiitotien päällä kiitotietä pitkin pohjoiseen, korkeus 150 jalkaa, Kingkobra huomio liikenne jne.

Edes näytöksessä ei lennellä miten sattuu.

Onneton tapahtuma. Mutta ketään en olisi sormella osoittamassa ennen kuin tapahtuma on tutkittu.
 
Back
Top