Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Toi oli tuhoon tuomittu jo heti. Kuumassa ilmassa noste häviää vaikka kone kevenee. Tulo vauhti yms aivan liian hiljainen.
Tässä toinen kuvakulma:Laitan tänne koska lentonäytös
Mitä hemmerttiä tuossa tapahtuu? Ikään kuin törmäisi tahallaan.
Täysinoppinut "taran"-lentäjä...Mitä hemmerttiä tuossa tapahtuu? Ikään kuin törmäisi tahallaan.
Monesti kone vanhusten harrastelijat ovat itsekin eläkeiässä. Jos näin, niin jokin sairauskohtaus varmaankin syynä.
Tuosta ei voi selvitä hengissä. Toivotaan nyt kuitenkin.CAF:n koneita.
6 Dead After 2 Planes Crash Mid-Flight During Airshow in Dallas, Victims Identified
During the annual Wings Over Dallas show, two planes, including a B-17 and a P-63, collided mid-air, killing six.www.nbcdfw.com
Vaikea sanoa täältä kiikkutuolista käsin, mitä tapahtui. Videomateriaalin perusteella näkyvyys paikalla oli erittäin hyvä, kingcobran lentäjän kannalta varsinkin. Muutenkin tuo kingcobra näyttää ikäänkuin eroavan muodostelmasta ja kiihdyttävän vauhtia ja lopuksi kaartavan päin Linnoitusta takaoikealta alapuolelta ja ylöspäin, melkein kuin tosiaan tahallaan törmäten. Sairauskohtaus, G-voimien viemä taju, tai jokin muu syy? Ehkä joskus selviää mitä tapahtuiYhteentörmäys ilmassa - B-17 Flying Fortress katkesi ja syöksyi maahan lentonäytöksessä Dallasissa | lentoposti.fi
(Päivittynyt 23.38) Boeing B-17 Flying Fortress tuhoutui 12. marraskuuta 2022 ilmassa tapahtuneessa yhteentörmäyksessä. Lentoturma sattui kesken esityslennon Dallasin Executiven lentokentällä (KRBD), jossa oli käynnissä suuri toisen maailmansodan aiheinen Commemorative Air Force Wings Over...www.lentoposti.fi
Pyrstön B-17 koneesta irrotti P-63 Kingkobra.
Edit: Kingkobralla rajusti vauhtia ja kaarrossa vedettyä geetä, B-17 tuli eteen sellaisessa kulmassa, että aikaa väistöön ehkä alle sekunti. Se vajaa sekunti tai puolet siitä suli pelkkään reaktioaikaan.
Muutoinkin tilanne oli siinäkin mielessä häjy, että P-63 oli valmiiksi reippaasti aika limiitille lennetty (paljon nopeutta ja kaarrossa g-voimia) ja kun vauhti tuo liikkeeseen jatkuvuutta, törmäys oli väistämätön.
Epäilen että Kingkobran piloti ei ehtinyt tehdä mitään.
Vaikea sanoa täältä kiikkutuolista käsin, mitä tapahtui. Videomateriaalin perusteella näkyvyys paikalla oli erittäin hyvä, kingcobran lentäjän kannalta varsinkin. Muutenkin tuo kingcobra näyttää ikäänkuin eroavan muodostelmasta ja kiihdyttävän vauhtia ja lopuksi kaartavan päin Linnoitusta takaoikealta alapuolelta ja ylöspäin, melkein kuin tosiaan tahallaan törmäten. Sairauskohtaus, G-voimien viemä taju, tai jokin muu syy? Ehkä joskus selviää mitä tapahtui
Samaa mieltä. Sisäkaarteen puolelle näkee kaarrossa Kingkobran kaltaisesta alatasosta, mutta ulkokaarteen puolelle ei mitään. Ei koneen pohjassa ole ikkunaa. B-17 tuli Kingkobran näkövinkkelistä täydellisestä katveesta (oikealta takaa) eteen.Tässä pätkässä kuvakulmaa kauempaa sisäkaarteen puolelta ja arvelua että P-63 pilotti ei välttämättä nähnyt pommikonetta ensinkään ennenkuin se ilmestyi nokan eteen mahan alta eikä voinut tehdä enää mitään. Seurasi P-51stä kuviossa.
Onnettomuus tullaan varmasti tutkimaan. Melko paljon selviää lennonjohdon nauhoitteesta: oliko koneet korkeusporrastettu, olivatko koneet siinä korkeudessa mikä niille oli annettu, oliko ilmatilannekuva kerrottu lennonjohdon toimesta selkeästi tyyliin: B-17 kiitotien päällä kiitotietä pitkin pohjoiseen, korkeus 150 jalkaa, Kingkobra huomio liikenne jne.Kyllä tuossa tilanteessa kaikki vastuu kuuluu P-63-ohjaajalle. B-17 on ohjainvoimiltaan raskas kone, jonka maksimi sallittu "g" on luokkaa 3. P-63 on ohjaimiltaan kevyt ja erinomaiset lento ominaisuudet omaava kone, jonka maksimi sallittu g on 8. B-17 lentää tuossa tasaisesti ja törmäävä kone tulee nopeammin takaa. Kun koneella lentää "temppua", on kyseisen koneen ohjaajan velvollisuus tarkkailla ilmatilaa muitten koneitten varalta. Ei päinvastoin.
Kokonaan toinen juttu on, että törmäävän koneen ohjaajalle on voinut tulla sairauskohtaus tms. Se voi olla hyvin lyhytaikainen häiriö havaintokyvyssä, joka riittää tuhoon. Sellaisia taas ei voi 100:sti välttää.