Yleisilmailu

Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen
Jep, juurikin lennokkia tarkoitin. Vieläpä mahdollisimman simppeliä ja vakaata pomminkuljettajaa jota voisi mahdollisimman helposti ohjata. Mutta jatketaampa drone ketjussa tuosta.


Itselläkin pursipahvi, joten reilu jalan käyttö on hallussa ja harjoiteltu. Täysin oikeassa olet oikeiden koneiden kanssa

Oli pitkästä kokemuksesta simu-pelaamisesta ja RC lennätyksestä hyötyä, ei mennyt montaa kertaa kun kone oli hallussa ja loppu kurssin sai harjoitella termiikkejä.
 
Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.

Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.

Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.

Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.

Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.

Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.

Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.
En lähtis moittimaan veli Ikaruksen mietteitä, tässä on hyvää oppia.
 
Tuo ei ole kyllä mikään miellyttävä tapa päättää työpäivänsä- tai päivänsä.. Näitä aina valitettavasti silloin tällöin tapahtuu: isossa suihkumoottorissa on imua, vaikka ei enää kovilla tehoilla käykään esim koneen rullatessa seisontapaikalle. Tämä sitten voi unohtua maahenkilökunnalta joskus. Suomessa ei liene tapahtunut tällaista, täällä on vielä selvitty lakin ja kuulosuojainten imeytymisellä moottoriin. Muuta materiaalia on tietysti täälläkin mennyt joskus moottorista läpi, alkaen alumiinitikkaista jotka nojailivat "putkeen"..
Miksi minä muistaisin, että tällä vuosituhannella Vantaalla olisi ollut paha tilanne. Muu kenttähenkilöstä sai vedettyä pois. Saattaa olla, että sekoitan johonkin.
 
Ukrainassa näkyy droneja operoitavan kännykällä,iPadilla ja VR-laseilla. Ilman näitä ollaan näköhavainnon varassa ja saattaa laitteen lentoasento kauempana ja sen hallinta vaikeutua. Itselläni on kokemusta tästä, drone n.50m korkeudessa osui tuulenpuuskaan ja mitään ei ollut tehtävissä. Tippui onneksi kaislikkoon ja ei kastunut eikä muutenkaan mitään mennyt rikki.

Lentokoneellakin olen lentänyt sen verran kovassa kelissä että headsetit lensi päästä lattialle, eikä niitä hetkeen edes uskaltanut noukkia ylös, sen verran oli puuskainen keli.
 
Miksi minä muistaisin, että tällä vuosituhannella Vantaalla olisi ollut paha tilanne. Muu kenttähenkilöstä sai vedettyä pois. Saattaa olla, että sekoitan johonkin.
737:n moottoriin se joku "plattaplösö" meinasi imettyä, sai pidettyä kiinni johtoreunasta tarpeeksi kauan että kaverit pääsi apuun ja moottori sammui. Näin minä sen olen kuullut, tarkempaa aikaa en tiedä, ehkä jopa ysärillä olisi ollut..
Edit Isompi kone jos olisi ollut niin ei olisi kädet enää riittäneet
 
737:n moottoriin se joku "plattaplösö" meinasi imettyä, sai pidettyä kiinni johtoreunasta tarpeeksi kauan että kaverit pääsi apuun ja moottori sammui. Näin minä sen olen kuullut, tarkempaa aikaa en tiedä, ehkä jopa ysärillä olisi ollut..
Edit Isompi kone jos olisi ollut niin ei olisi kädet enää riittäneet
Muistan siis tapauksen. Ihan 2000 alkua varmaankin
 
Kohtauskulma iso, hidas vauhti, sakkaukselta vaikuttaa. Aikanaan syy tutkinnassa selviää.

Toisen potkurin tai suihkumoottorin kytkeytyminen reverssille lennon aikana on joitakin koneita myös tiputtanut.
Eikös ne "Upsalan ekonomit" tullut 90--luvun alussa tonttiin Vantaalla kun potkurikoneen lapakulmaa muutettiin liikaa laskussa ja moottori hajosi?
Edit tämä tapaus, vuosi 89. https://turvallisuustutkinta.fi/fi/...lla23.2.1989tapahtunutlento-onnettomuus..html
 
Viimeksi muokattu:
Miksi minä muistaisin, että tällä vuosituhannella Vantaalla olisi ollut paha tilanne. Muu kenttähenkilöstä sai vedettyä pois. Saattaa olla, että sekoitan johonkin.
Minulla on samanlaisia muistikuvia ku siitä meille kursseilla kertoiltiin ku tuli reilu 10v oltua hommissa ainakoinaan kentällä. Muistelin itse et ois ihan kuollut tääl aikoinaan yksi mut ehkä muistan väärin. Voi hyvinkii olla et sotken tohon. Ehk kuolemat tuli sit ulkomailta mut pitihän niilläkin pelotella jotain ;)
 
Minulla on samanlaisia muistikuvia ku siitä meille kursseilla kertoiltiin ku tuli reilu 10v oltua hommissa ainakoinaan kentällä. Muistelin itse et ois ihan kuollut tääl aikoinaan yksi mut ehkä muistan väärin. Voi hyvinkii olla et sotken tohon. Ehk kuolemat tuli sit ulkomailta mut pitihän niilläkin pelotella jotain ;)
 
Mielestäni asiallinen Tiedeykkösen juttu lentämisestä, kannattaa laajentaa tietämystä lentämisestä, tässä myös kysytään lentäjiltä mielipidettä ilmaston muuttumisesta....kannattaa kuunnella vaikka taustalla, voit oppia takuulla tästä jotain uutta. Pientä edittiä.

 
Viimeksi muokattu:
Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.

Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.

Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.

Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.

Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.

Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.

Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.
Jos sallitaan pilkkujen viilaus, niin sivuperäsimen tarve kaarrossa riippuu paljon koneestakin. Esimerkiksi Spitfire ja Mustang ovat erilaisia; brittiläinen aikalaisraportti korostaa kuinka Mustang vaatii reilua sivuperäsimen käyttöä kaarto suuntaa vaihtaessa Spittiin verrattuna.

Sivuperäsimen käytön vähentämiseen potkurikoneessa on vain 1 ratkaisu eli vastakkaissuuntiin pyörivä potkuri.
 
Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.

Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.

Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.

Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.

Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.

Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.

Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.
Ainakin yksi henkilö on lentänyt pelkästään yksin. On myös rakentanut itse koneensa Tiira 1, 2 ja 3. Tuossa konemallissa ei myöskään ole siivekkeitä vaan muistaakseni sauva vaikuttaa sivuperäsimeen. Ilmailumuseossa Vantaalla oli joku noista Tiiroista ihailtavana. Oli jäätävästi viimeistelty tuote. Lannoitesäkkiä ja jeesusteippiä oli käytössä ja sauvan / vaijereiden reiät oli tehty runkoon kirveellä tms.
https://www.kaleva.fi/luvatta-pikku-lenkin-omatekoisella-koneella-lentan/1639658
 
Ainakin yksi henkilö on lentänyt pelkästään yksin. On myös rakentanut itse koneensa Tiira 1, 2 ja 3. Tuossa konemallissa ei myöskään ole siivekkeitä vaan muistaakseni sauva vaikuttaa sivuperäsimeen. Ilmailumuseossa Vantaalla oli joku noista Tiiroista ihailtavana. Oli jäätävästi viimeistelty tuote. Lannoitesäkkiä ja jeesusteippiä oli käytössä ja sauvan / vaijereiden reiät oli tehty runkoon kirveellä tms.
https://www.kaleva.fi/luvatta-pikku-lenkin-omatekoisella-koneella-lentan/1639658
Lentäähän tuo, Volkkarin moottorilta vaikuttaa ja kone tuskin on kovin painava. Jäätävää olisi tulla laskuun ilman minkäänlaista lentokokemusta. Aivan Ameriikan temppu. Loppuvedon ajoitus on se hankalimmin opittava asia.

Vedät liian kovasta vauhdista. ''Hyllylle'', sieltä sitten sakkaamalla alas. Kone jää ehjäksi jos jää. Riippuu siitä, miten korkealle hyllylle on vedetty.

Vedät myöhässä. Oho, otti kosketuksen jo, minne päin kimmotaan.. Nokkapyörä osuu ensiksi, mahtipomppu, jos nokkateline ylipäänsä jäi ehjäksi. (Nokkapyörä varustuksella, kannuskone samalla hetkellä nokillaan.)

Tuollaisella kannuspyöräkoneella, kuten Tiira, sauva pitää olla vedetty takatoppariin ennen kosketusta, muuten se on kosketuksesta välittömästi nokillaan ja vauhdista riippuen hetken päästä todennäköisesti selällään.

Lentäminen eikä laskeutuminenkaan ei ole lainkaan vaikeaa, kunhan se on ensiksiksi harjoittelemalla opeteltu. Lennonopettaja vieressä vähentää remonttia ja sairaskuluja oleellisen paljon. Pystymetästä lähdettynä, kuten tämä kaveri, parikin kertaa suorituksesta hattua nostan.
 
Viimeksi muokattu:
Lentäähän tuo, Volkkarin moottorilta vaikuttaa ja kone tuskin on kovin painava. Jäätävää olisi tulla laskuun ilman minkäänlaista lentokokemusta. Aivan Ameriikan temppu. Loppuvedon ajoitus on se hankalimmin opittava asia.

Vedät liian kovasta vauhdista. ''Hyllylle'', sieltä sitten sakkaamalla alas. Kone jää ehjäksi jos jää.

Vedät myöhässä. Oho, otti kosketuksen jo, minne päin kimmotaan.. Nokkapyörä osuu ensiksi, mahtipomppu, jos nokkateline ylipäänsä jäi ehjäksi. (Nokkapyörä varustuksella, kannuskone samalla hetkellä nokillaan.)

Tuollaisella kannuspyöräkoneella, kuten Tiira, sauva pitää olla vedetty takatoppariin ennen kosketusta, muuten se on kosketuksesta välittömästi nokillaan ja vauhdista riippuen hetken päästä todennäköisesti selällään.

Lentäminen eikä laskeutuminenkaan ei ole lainkaan vaikeaa, kun on opittu. Pystymetästä, kuten tämä kaveri, parikin kertaa suorituksesta hattua nostan.

Raimo Päätalo oli ennen tuota rakennellut lennokkeja. Ja lukenut omien sanojensa mukaan "jottain alan kirjoja." Suoritus sekin ettei onnistunut tappamaan itseään tuolla koneellaan.
 
Muistaakseni poliisi on vaikeuttanut Raimon lentoharrastusta takavarikoimalla potkurin Tiirasta, Raimo taisi muutenkin lentää aavistuksen "matalalla profillilla", ehkä Oulun tutkankin takia, kuka tietää..
 
Back
Top