Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.
Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.
Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.
Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.
Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.
Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.
Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.