Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta noista racing droneista joita tuossa videolla kasataan. Niissäkin, kuten kaikissa 4 moottorisissa koptereissa on toki vakautusautomatiikka joka helpottaa pilotin työtä, mutta ei ne mitään DJI vehkeitä ole jotka leijuvat paikallaan kun ohjaimesta päästää irti.
Väittäisin kanssa että perinteinen kiinteäsiipinen lentokone on huomattavan paljon helpompi opeteltava.
Lentokoneessa riittää että osaa käyttää yhtä sauvaa:
Nokka ylös/alas, siivekekallistus.
"Kaasu täysille lähdössä"
Peräsintä ei tarvitse
Nelikopteri:
Kallistukset neljään suuntaan. Vakautettu toki, mutta ohjata pitää
Aktiivinen kaasun käyttö korkeudenhallintaan, vieläpä riippuen koneen asennosta.
Kierto vakautettu, mutta täytyy ohjata tätäkin akselia
Perinteinen helikopteri:
Kallistukset, mutta erona että pyrkii erittäin aktiivisesti kokoajan kaatumaan.
Korkeus/noste lapakulmilla
Kierto/Pyrstö, gyro stabiloitu mutta täytyy ohjata aktiivisesti
Aina välillä tulee mietittyä viemäriputkesta tms erittäin simppelistä materiaalista rakennettua lentokone kamikazea... Siinä olisi varmaan Mikun kaltaisen open source projektin paikka
Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.
Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.
Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.
Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.
Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.
Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.
Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.