Yleisilmailu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JR49
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Siinä on onnettomuustutkijalautakunnalla hommaa. Kaivetaan ensin vain lentoarvotallennin ja ohjaamotallennin hylyistä... Ei ku ne olikin sotakoneita ajalta ennen kuin moisia vempeleitä edes vaadittiin. Voi olla hankala homma, ei taida olla kuin kentän lennonvalvonnan tutkanauhoitteet ja radiokeskustelut. Ja tietty lentomiehistöjen terveystiedot...
 
Olisiko näitä?

 
Olisiko näitä?

Mielestäni jenkkien ei ole saman muotoinen. Taivaalla pullea enempi ilmalaivaan vivahtava.
 
Mielenkiintoinen kokeilu. Pystyykö täysi ummikko tuomaan Boeing 737:n ehjänä alas. Simulaattorilentoa jota lennonopettaja neuvoo radiolla.


Legendaarinen kuninkaallisen laivaston koelentäjä Eric "Winkle" Brown.

 
Viimeksi muokattu:
Tuo ei ole kyllä mikään miellyttävä tapa päättää työpäivänsä- tai päivänsä.. Näitä aina valitettavasti silloin tällöin tapahtuu: isossa suihkumoottorissa on imua, vaikka ei enää kovilla tehoilla käykään esim koneen rullatessa seisontapaikalle. Tämä sitten voi unohtua maahenkilökunnalta joskus. Suomessa ei liene tapahtunut tällaista, täällä on vielä selvitty lakin ja kuulosuojainten imeytymisellä moottoriin. Muuta materiaalia on tietysti täälläkin mennyt joskus moottorista läpi, alkaen alumiinitikkaista jotka nojailivat "putkeen"..
 
Viimeksi muokattu:
Itselläni ei ole omakohtaista kokemusta noista racing droneista joita tuossa videolla kasataan. Niissäkin, kuten kaikissa 4 moottorisissa koptereissa on toki vakautusautomatiikka joka helpottaa pilotin työtä, mutta ei ne mitään DJI vehkeitä ole jotka leijuvat paikallaan kun ohjaimesta päästää irti.

Väittäisin kanssa että perinteinen kiinteäsiipinen lentokone on huomattavan paljon helpompi opeteltava.

Lentokoneessa riittää että osaa käyttää yhtä sauvaa:
Nokka ylös/alas, siivekekallistus.
"Kaasu täysille lähdössä"
Peräsintä ei tarvitse

Nelikopteri:
Kallistukset neljään suuntaan. Vakautettu toki, mutta ohjata pitää
Aktiivinen kaasun käyttö korkeudenhallintaan, vieläpä riippuen koneen asennosta.
Kierto vakautettu, mutta täytyy ohjata tätäkin akselia

Perinteinen helikopteri:
Kallistukset, mutta erona että pyrkii erittäin aktiivisesti kokoajan kaatumaan.
Korkeus/noste lapakulmilla
Kierto/Pyrstö, gyro stabiloitu mutta täytyy ohjata aktiivisesti



Aina välillä tulee mietittyä viemäriputkesta tms erittäin simppelistä materiaalista rakennettua lentokone kamikazea... Siinä olisi varmaan Mikun kaltaisen open source projektin paikka

Edit: mikäli tarkoitit kiinteäsiipistä lennokkia etkä lentokonetta, niin asia saattaa olla juuri kuten arvelit. Oikea kiintesiipinen lentokone on sitten asia erikseen.

Siirsin tänne, lentämisen helppous taikka vaikeus. Nelikopterista en tiedä mitään, kiinteäsiipisistä ihan jonkin verran. En tiedä, montako tuntia tuollaisen racing nelikopterin opetteluun menee, mutta kiinteäsiipistä ei ole yksikään tapaamani tuleva pilotti ei ole alle 15 tunnin yksin lentänyt. Siis siten, että kone jää lennon jälkeen ehjäksi.

Peräsintä ei tarvita? Kyllä tarvitaan. Korkeusperäsintä käytetään sauvalla, sivuperäsintä jaloilla.

Kaasu täysille ja menoksi? Ei ihan, nimenomaan sivuperäsimen jalkaohjaimilla kumotaan potkurin kiertovaikutus. Kone ei pysy kiitotien suunnassa ilman kiertovaikutuksen kompensointia. Niillä koneilla joilla olen lentänyt kierto kompensoidaan kiihdytyksen aikana painamalla oikeaa jalkaa.

Kaarrossa tarvitaan siivekkeiden lisäksi sivuperäsintä, kaarretaan esim. vasemmalle: vasenta jalkaa, sauvaa vasemmalle, vähän vetoa sauvasta, ohjaimet keskitetään ja kone jää kaartoon.

Pelkillä siivekkeillä kone kyllä kallistuu, mutta ei lähde kunnolla kaartoon. Jää sivuluisuun mielenkiintoisen tuntuiseen lentotilaan.

Puhdas kaarto tehdään ''kuula keskellä'', koneen sivuluisua ilmaiseva osoitin ei näytä sivuluisua kaarron sisäpuolelle eikä kaarrosta pois päin. Tämäkään ei ole pystymetästä repäistyille pilotille maailman helpoin temppu. Yleensä kymmenen ensimmäistä lentotuntia auraillaan enemmän tai vähemmän kuula ''poskella''.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top