Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kannuspyöräkone on kysessä, kerrotaan laskusta kolmelle pisteelle. Spitfire ei ollut hankala laskussa, kovassa jarrutuksessa sen kuitenkin saattoi saada nokilleen. Sotasaalis Spitfireä ja Hurricanea lentänyt Werner Mölders luonnehti niitä lapsellisen helpoiksi. Arvaukseni on Spitfire.Ikarus: Minkä kuuluisan koneen laskuominaisuuksia kuvataan seuraavalla koekentoraporttiohjeella: Three point landings are very easily made in this airplane with full flaps and elevator trim well back. It will flare out nicely or can be forced on the ground by pulling the stick back abruptly and it will stay on the ground. Ground roll is straight wth very little tendecny for the nose to swing. Brakes can be applied with safety either to stop the roll or the keep the roll straight though the rudder is effective down to a very slow speed. Ground roll is fairly long though brakes can be safely used and greatly shortens this distance.
Mike Spick, Luftwaffen Hävittäjä-ässät, s.49.Missä kirjassa tuo Möldersin lausunto on?
Ei Bf 109 ollut hankala laskussa sekään, silloin kun nopeus oli oikea. Sillä oli taipumus pudottaa vasenta siipeä alinopeudella ja tehon lisäys pahensi tilannetta.Ei ole Spitti. Kannuskone tosiaan kyllä.
Ikarus: Minkä kuuluisan koneen laskuominaisuuksia kuvataan seuraavalla koekentoraporttiohjeella: Three point landings are very easily made in this airplane with full flaps and elevator trim well back. It will flare out nicely or can be forced on the ground by pulling the stick back abruptly and it will stay on the ground. Ground roll is straight wth very little tendecny for the nose to swing. Brakes can be applied with safety either to stop the roll or the keep the roll straight though the rudder is effective down to a very slow speed. Ground roll is fairly long though brakes can be safely used and greatly shortens this distance.
JuuuuUutta tietoa Nepalin 71 kuolonuhria vaatineesta lentoturmasta
Onnettomuustutkintalautakunta on julkaissut uutta tietoa Nepalin lentoturman mahdollisista syistä.www.mtvuutiset.fi
Molemmat potkurit lepuutettiin, joko pilottien virhe tai tekninen vika. Sekään ei lopeta lentämistä, mikäli lentäjät on hereillä.
Jos nokkaa ei heti saada alas lentonopeuden säilyttämiseksi, seurauksena on sakkaus.
Alkuperäisessä jutussa ''potkurit menivät höyheniksi'', uutista myöhemmin on vähän retusoitu.
Edit: hankala tilanne, lentäjät tuskin ehtivät ns. kartalle, reaktioaikaa vähän. Moottorit kiertää normaalisti, potkurit lopettaa vetämisen, nopeus lentämiseen loppuu muutamassa sekunnissa mikäli korkeutta ei muuteta äkkiä nopeudeksi. Toisaalta siihenkään ei ollut paljon tilaa, kone oli matalalla lähestymässä kiitotietä.
Videossa kiinnitin huomiota siihen, ettei kone ollut normaalilla liukukulmalla. Jos olisi ollut, potkureiden vedon häviäminen ei olisi haitannut, silti kone olisi liidellyt laskuun normaalisti.
Yleensä lähestymisen loppuosa tehdään lähes tyhjäkäynnillä, nopeus säilyy sopivan liukukulman ansiosta ilman moottoreiden apua.
Ohjaamoergonomia on tuossa tapauksessa huono. Hyvässä ohjaamosuunnittelussa tuollaisia vältetään.Tässä kokenut ATR-kouluttaja kapteeni Magnar Nordal vääntää rautalangasta sen mitä mahdollisesti on käynyt Nepalin lentoturmassa.
Hän ilmaisee asian niin että on uskomatonta että näin on päässyt käymään.
Lentäjä on mahdollisesti sekoittanut vivut keskenään. Silloin kun hänen piti laittaa laskusiivekkeet 15->30 asteeseen hän lepuuttikin potkurit.
Videon alkukuvassa lentäjän käsi on vivuilla joista alas vetämällä asentoon (FTR) saadaan potkurit lepuutuksen. Käden oikealla puolella on laskusiivekkeiden vipu.
Tämä kanava pitää laittaa seurantaan!
Juuuu. Tuo on mahdollista, että on sekoitettu säätimet..... Traagista jos noin käynyt!Tässä kokenut ATR-kouluttaja kapteeni Magnar Nordal vääntää rautalangasta sen mitä mahdollisesti on käynyt Nepalin lentoturmassa.
Hän ilmaisee asian niin että on uskomatonta että näin on päässyt käymään.
Lentäjä on mahdollisesti sekoittanut vivut keskenään. Silloin kun hänen piti laittaa laskusiivekkeet 15->30 asteeseen hän lepuuttikin potkurit.
Videon alkukuvassa lentäjän käsi on vivuilla joista alas vetämällä asentoon (FTR) saadaan potkurit lepuutuksen. Käden oikealla puolella on laskusiivekkeiden vipu.
Tämä kanava pitää laittaa seurantaan!